5p
Ahogy közeledünk a május 31-i határidőhöz, úgy futnak be sorra a céges beszámolók, és az egyik legfrissebb alapján minden jel arra mutat, hogy gyakorlatilag az utolsó fillérig kiveszik a nyereséget a repteret üzemeltető cégből, a Budapest Airport Zrt-ből.

A vállalat beszámolóját teljes egészében euróban tették közzé, ám a jelentéshez egy euróárfolyamot (321,51) is csatoltak, így mi is ezzel számoltunk cikkünk megírásakor.

A reptérnek minden kétséget kizáróan jó éve volt, hiszen az elmúlt évhez képest is jelentősen nagyobb, 95,51 milliárd forintos nettó árbevétellel zárt, ez 11,61 milliárd forintos növekedés az előző évihez képest. Az árbevétel nagyobbik része a belföldi értékesítésekből származott, mintegy 58,98 milliárd forint, az előző évhez képest is inkább ezen a területen tudott növekedni a reptér 7,62 milliárd forinttal.

A Budapest Airport Zrt. pénzeszközeinek döntő többségét, mintegy 33,34 milliárd forintot bankbetétek tették ki, ezek az előző évhez képest 2,08 milliárd forinttal növekedtek. Emellett a cég pénzeszközeinek maradékát, 107 062 forintos részét a „pénztár, csekkek” néven jegyzett tétel egészítette ki.

Érdekesség, hogy az előző évhez képest 2018-ban jelentősen nőttek a cég követelései, 10,53 milliárd forintra, ez több mint 4,6 milliárd forintos növekedés az előző évhez képest. A kintlévőségek elsősorban az egyéb követelések sorban ugrottak meg, mintegy 5,62 milliárd forintra.

Az ingatlanok jelentették a legnagyobb értéket

Tárgyi eszközöket tekintve a Budapest Airportnál nem meglepő módon az ingatlanok és az ezekhez kapcsolódó jogok adják a legnagyobb részt, mintegy 92,23 milliárd forintot, míg a műszaki berendezések, gépek és járművek 10,86 milliárd forintot értek. A Budapest Airport Zrt. teljes tárgyi eszköz állománya egy év alatt 9,94 milliárd forinttal nőtt.

Kölcsön vállalkozástól, banktól

A reptérnek emellett komoly kötelezettségei is vannak 441,037 milliárd forint értékben, ezeket csak minimálisan sikerült csökkenteni az előző évhez képest. A kintlévőségek legjelentősebb tétele „tartós kötelezettségek kapcsolt vállalkozással szemben” címmel fut, a beszámolóhoz kapcsolt melléklet szerint ez az Airport Hungary Tanácsadó Kft. által nyújtott kölcsön 224,87 milliárd forintos részét jelenti. Az AHUK által nyújtott kölcsön következő, 2019-ben fizetendő, várhatóan 1,71 milliárd forintos részlete már rövid lejáratú kötelezettségként szerepel.

Több hosszú lejáratú kötelezettsége is van a Budapest Airportnak, a melléklet alapján ezeket a lejáratkor egyben kell majd visszafizetniük, ezek értéke összesen: 167,69 milliárd forint.

Létszám és bérköltség

A Budapest Airport Zrt.-nél a 2018-as év ebben a tekintetben csökkenést hozott, miután az utasbiztonsági szolgáltatásokat kiszervezték. A teljes állomány így 656 főről 587 főre csökkent. A 2018-as bérköltség 4,63 milliárd forint volt, azaz egy dolgozóra átlagosan havonta 657 ezer forintos bruttó bér jutott. Nagy a különbség azonban a teljes munkaidős fizikai és az irodai munkát végzők bére között – a 215 fős fizikai dolgozói állományba tartozók átlagosan bruttó 378 216 forintot vittek haza, míg irodai dolgozó társaik átlagosan 843 588 forintot.

Valami készül a háttérben?

Az igazán érdekes rész a Budapest Airport idei beszámolójában az, hogy gyakorlatilag semmi sem marad a cégben a tavalyi tevékenység után, mivel a tulajdonosok döntése alapján a cég a 2018-as adózott eredményt, 24,65 milliárd forintot, egy az egyben kifizeti osztalékként. Az, hogy a tavalyi igen eredményes évet így zárják le, annak fényében mindenképpen érdekes, hogy az Mfor és a G7 még korábban arról írt, hogy Mészáros Lőrinc a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. megszerzésére készülhet.

Ennek a feltételezésnek a hátterében az állt, hogy egyre többször ekézik a repteret kormányzati oldalról, Tarlós István például arról ötletelt, hogy hosszabb távon a fapados gépeket és a légi teherforgalmat a közelben lakók (eddig meg nem hallgatott) repülőgépzaj-panaszai miatt egy új, a fővárostól távolabbi repülőtérre irányítsák, ráadásul egy elvi megegyezés született arról is, hogy éjszaka nem lehet majd Budapest felett repülni. De a reptér környékén lakóknak már ingyenes ablakszigetelési programot is indítottak.

Schneller Domonkos, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének végrehajtásáért felelős helyettes államtitkára nyílt levélben kritizálta a reptéri állapotokat

Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója pedig még a Magyar Nemzetben osztotta ki a Budapest Airportot korábban annak kapcsán, hogy „a kormány felszólította a ferihegyi repteret tulajdonló és üzemeltető multicéget a barátságosabb együttműködésre”.

Vagyis érezni a nyomást a reptér üzemeltetőjén, meglehet, ennek lecsapódása, hogy most minden nyereséget kivesznek a cégből.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Akadálymentesítés a fenntarthatóság édes gyermeke? Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2025. november 18. 18:16
Beszélgetés a Magyar Telekom sokszínűségi és esélyegyenlőségi szakértőjével, Jakab Judittal és Dr. Balogh Virág szabályozási vezetőjével.
Vállalat A Renault két új, Geely-alapú autót gyárt majd Brazíliában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 17:21
A Renault-csoport 2026 második felétől két új autót fog gyártani Brazíliában kínai partnere, a Geely járműveinek alapjaira építve – közölte a vállalat kedden, jelezve, hogy tovább terjeszkedik a nagy növekedési potenciállal rendelkező piacon.
Vállalat Jövő májustól örülhetnek a Wizz Air budapesti utasai
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 15:57
A Wizz Air bővíti budapesti bázisát, májusban érkezik ide a cég 18. repülőgépe, ami új járatok indítására és a meglévők bővítésére ad lehetőséget – mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója kedden online sajtótájékoztatón.
Vállalat Hihetetlen, hogy az Apple mit művel Kínában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 15:34
Az Apple Inc. okostelefon-eladásai Kínában 37 százalékkal nőttek októberben az új, 17. szériás készülékek iránti erős keresletnek köszönhetően – áll a Counterpoint Research piackutató honlapján kedden közzétett jelentésben.
Vállalat Gondban a kínai Baidu, ezzel kellett számolnia
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 13:41
A Baidu kínai internetes cég veszteséggel zárta a harmadik negyedévet bevételeinek csökkenése mellett.
Vállalat Aki érti az adatait, az érti a piacát – így épül a jövő vállalata
PR | 2025. november 18. 11:15
Az adat ma már nem pusztán információ, hanem a siker kulcsa. Egy vállalat minden egyes tranzakciójában, ügyfélinterakciójában, számlájában ott rejlik az a tudás, amelyből pontosabb döntések, stabilabb működés és megbízhatóbb partnerkapcsolatok születhetnek. A jövő vállalata nem ösztönből működik, hanem adatból épít döntést, biztonságot és bizalmat.
Vállalat Felvásárolja az Otthon Centrumot az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:54
Az MBH Bank újabb stratégiai akvizícióval bővíti portfólióját és megvásárolja az országos lefedettségű Otthon Centrumot a Biggeorge Holding leányvállalatától.
Vállalat Köszönőviszonyban sincs a kkv-k béremelési terve a kormány elképzelésével
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:38
A kormány 13 százalékos minimálbér-emelést tervez, a cégek örülnek, ha 5 százalékot tudnak adni – írja a GKI.
Vállalat Lezárult az év cégeladása
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 19:21
A Semilab International Zrt. félmilliárd dollárért értékesítette amerikai  leányvállalatát.  
Vállalat Barna Zsolt folytatja a munkát – személyi kérdésekben döntött az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 16:33
A rendkívüli közgyűlésen döntöttek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG