6p

8109 forint - átlagosan ekkora összeg jutott egy belföldi kártyás vásárlásra, összesen pedig közel 520 millió tranzakcióra jutott 4216 milliárd forintos forgalom. Erre a piacra lépett be a világszerte egyre nagyobb teret nyerő Google Pay fizetési megoldás, amely a hazai bankok közül elsőként idén áprilistól a K&H-nál volt elérhető.

Szeptember elejétől pedig az applikáció is megérkezett, így okosórával is használható. A tavaszi bevezetés óta eltelt hat hónapban a bank ügyfelei 6 milliárd forintot költöttek a GPay segítségével - közölte a K&H, amely egy összeállítást készített arról, hogy mi az a Google Pay, hogyan kell használni, mi garantálja a biztonságot - annak érdekében, hogy azok is elkezdhessék használni ezt fizetési alternatívát, akik valamilyen okból eddig ódzkodtak tőle.

Az első félévben két számjegyű növekedés jellemezte a tranzakciók számát és értékét egyaránt a hivatalos jegybanki adatok szerint. A növekedés köszönhető részben a koronavírus-járványhoz köthető korlátozások eltörlésének, a gazdaság és a fogyasztás élénkülésének. Valamint annak, hogy egyre több új elektronikus fizetési megoldás jelenik meg és ezek egyre népszerűbbé válnak. Ilyen újdonság például a világszerte egyre kedveltebb Google Pay (GPay), amely a K&H-sok számára április óta érhető el - közölte a bank, amely rövid összeállításban bemutatja, hogyan működik ez a fizetési megoldás.

ezermilliárdos piac

Hatalmas piacra lépett be a GPay. Az év első hat hónapjában ugyanis a Magyarországon kibocsátott bankkártyákkal belföldön összesen 520 millió alkalommal 4316 milliárd forintot költöttek az érintettek. A tranzakciók száma 18 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, az érték pedig 19 százalékkal emelkedett a Magyar Nemzeti Bank hivatalos adatai szerint. A számokból az is látszik, hogy naponta átlagosan közel 2,9 millió vásárlásra 23,4 milliárd forintos költés jutott. Egy-egy tranzakció értéke pedig 8109 forint volt. Összességében tehát továbbra is jelentős bővülés jellemzi a kártyás költéseket.

Így van ez a K&H-nál is. A pénzintézet ügyfelei az év első felében belföldön több mint 62,5 millió alkalommal vásároltak a bankkártyájukkal, ami 25 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest, a tranzakciók összege több mint 540 milliárd forintra rúgott, ez pedig 27 százalékos emelkedésnek felel meg. “A K&H-nál látott forgalomnövekedésben szerepet kapott az is, hogy áprilisban elérhetővé vált a Google Pay. Az áprilisi rajt és szeptember vége között a K&H összesen 1,5 millió GPay-tranzakciót regisztrált több mint 8 milliárd forint értékben, vagyis a várakozásoknál nagyobb népszerűségnek örvend az új fizetési megoldás” – mondta Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.

Hozzátette: „Bár a GPay-forgalom töretlenül emelkedik, akadnak még olyanok, akik nem ismerik igazán jól a Google Pay fizetési megoldást, pedig egy extra biztonságos, kényelmes, okostelefonnal használható fizetési alternatíváról van szó, 2021. szeptemberétől pedig már az okosórás fizetés is lehetséges a GPay-el.”

sima kártya, virtuális kártya, token és a biztonság

Hogyan is működik a GPay a mindennapokban? Fontos, hogy kizárólag androidos okostelefonokon vagy okosórákon használható és az úgynevezett POS-terminálos - például egy élelmiszerbolti - vásárláshoz olyan okoseszközre van szükség, amely rendelkezik NFC funkcióval. Utóbbi teszi lehetővé, ha az okostelefon vagy az okosóra a fizetés terminálhoz elég közel kerül, akkor létrejön a tranzakció. A GPay azonban nem csak a terminálos fizetésre alkalmas, hanem különböző más applikációkon belüli fizetésre is, - ezt hívják in-app megoldásnak. Továbbá online, azaz például internetes áruházakban történő vásárlásra is használható, akkor, ha az adott kereskedő - jellemzően webáruház - integrálta a saját rendszerébe.

Ahhoz, hogy a GPay segítségével fizessen valaki, első körben digitalizálni kell a bankkártyát. Ezzel a kártya használója lényegében engedélyt ad arra, hogy a pénzintézet háttérrendszerei érzékeljék a GPay alkalmazásban megjelenő kártyát annak érdekében, hogy a jövőbeni tranzakciók létrejöhessenek. A K&H-sok ezt a mobilbankjukon keresztül tudják megtenni. A folyamat során a mobilbank eldönti, hogy az adott kártya alkalmas-e a GPay-használatra, emellett ellenőrzi, hogy a kártya jogos birtokosa építette-e be a kártyát az alkalmazásba.  Fontos, hogy a K&H-nál a GPay-be Maestro és Mastercard kártyák „tehetők” be, a Visa kártyák nem támogatottak.

mi jelenik meg a terminálon? lehet-e ATM-ezni vele?

A kártyadigitalizáció után már lehet fizetésre használni a GPay-t. A tranzakciók során az adott bankszámlát terhelik és az eredeti bankkártya úgynevezett „tokenizált” változataival történik a fizetés.
„A GPay fizetések biztonságáért is a Mastercard tokenizációs technológiája felel. Ennek lényege, hogy az elsődleges kártyaszámot virtuális tokenekre cseréljük, a mobiltárca csak ezeket tárolja, a tranzakcióban is ezek vesznek részt, és kizárólag az adott eszközzel használhatók. Vagyis az eredeti kártyaszám nincs elmentve a felhasználó okoseszközén. Ennek köszönhetően a mobilfizetés amellett, hogy az egyik legkényelmesebb fizetési mód, legalább olyan biztonságos is, mintha a plasztik kártyával fizetnénk” – mondta Szetnics László, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója.   

2021. január eleje óta kötelező a POS terminál fizetési lehetőségét biztosítania a kereskedőknek, így nem meglepő, hogy az egyik leggyakoribb tranzakció, a bolti vásárlás. Ebben az esetben közelítenünk kell az okoseszközt a terminálhoz, és beállított biometrikus módon - például ujjlenyomat-azonosítással - kell engedélyt adni tranzakcióhoz. Ha esetleg nem sikerült valamilyen okból a biometrikus azonosítás, akkor a terminál még ad időt, azaz legalább 1 percig még lehetőség van a telefonon elvégezni újból az ujjlenyomatos azonosítást. Ha ez megtörténik, akkor az applikáció egy kis pipával jelzi, hogy megvalósult a tranzakció. A K&H szakértője kiemelte, a GPay egymás után három 15 ezer forint alatt tranzakciót engedélyez a telefon feloldása nélkül.

Összességében a GPay egy nagyon biztonságos és kényelmes fizetési megoldás, amely várhatóan a jövőben még nagyobb teret nyer a magyarországi piacon. Ezzel pedig elősegíti az elektronikus fizetési piac bővülését, egyúttal segíti a készpénzforgalom visszaszorítását is.

Címkék: Vállalat K&H Bank
A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat 15 ezer embert küld el a legnagyobb amerikai telekommunikációs cég
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 19:01
Dolgozóinak 15 százalékától megválik a Verizon, az Egyesült Államok legnagyobb bevételű telekommunikációs vállalata. A városnyi embert már a jövő héten elküldi a cég.
Vállalat Közel 200 millió forintra büntette a Wizz Airt az olasz versenyhivatal
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:08
A Wizz Air korlátlan előfizetésként mutatta be az All You Can Fly-t, de nem adtak megfelelő és naprakész tájékoztatást a foglalási időszakokról, az ülőhelyek számáról és típusáról sem. 
Vállalat A fix 3 százalékos hitel új lendületet ad a fejlesztéseknek
PR | 2025. november 14. 10:37
A fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram a gazdasági növekedés mellett a mindennapi biztonságot is erősíti. A Cégkassza Podcast legújabb adásában Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára, valamint Palóc André, a minisztérium szóvivője részletesen kifejtették, hogyan mozdította meg a program a „fiókban maradt fejlesztéseket”, miként ösztönzi a kkv-k méretugrását, és milyen további könnyítések várhatóak az adminisztráció és az adózás területén.
Vállalat Előnyben a csalók, terjed a deepfake: így venné fel a kesztyűt a KiberPajzs
Imre Lőrinc | 2025. november 13. 16:59
Újabb eszközöket ad a kibercsalók kezébe a mesterséges intelligencia, ami egyelőre inkább a támadóknak kedvez, a lakossággal és a vállalatokkal szemben. Küzdeni kell a digitális támadások ellen, de a helyzetet nehezíti, hogy sokan a biztonság illúziójába ringatják magukat – hangzott el az OTP Bank és a KiberPajzs projekt közös sajtótájékoztatóján.
Vállalat Nyakon csípték a Red Bull-t
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 15:34
Az Európai Bizottság hivatalos versenyfelügyeleti eljárást indított annak kivizsgálására, hogy a Red Bull osztrák energiaital-gyártó vállalat jogellenesen korlátozta-e a versenyt az EU energiaital-piacán, megsértve ezzel az uniós versenyjogi szabályokat – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
Vállalat A Mol lehet a nyertese a szerbiai céget sújtó amerikai szankciónak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 11:35
Bevásárolná magát a szerbiai Naftna industrija Srbije (NIS) olajvállalatba, részvényeket véve az orosz Gazprom többségi tulajdonostól.
Vállalat Akkumulátorgyár: a Toyota kedveskedik Donald Trumpnak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 07:21
A Toyota Motor szerdán közölte, hogy megkezdte a termelést 13,9 milliárd dollár értékű észak-karolinai akkumulátorgyárában, miközben fokozza hibridgyártását, és megerősítette, hogy a következő öt évben 10 milliárd dollárt fektet be amerikai gyártókapacitásainak fejlesztésébe.
Vállalat Kevesebb bevétel mellett is profitot hozott a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 19:33
Itt a negyedéves gyorsjelentés.
Vállalat Felelős digitalizáció a Magyar Telekomnál
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 18:57
Bár az ESG kifejezés csak az elmúlt években épült be a köztudatba, a legnagyobb magyarországi vállalatok már több mint két évtizede készítenek fenntarthatósági jelentéseket környezeti, társadalmi és vállalatirányítási tevékenységeikről. Így van ez a Magyar Telekomnál is. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencián a cég ESG vezetője elmondta, hogy – bár a telekommunikációs szektor – nem tartozik a klasszikusan magas üvegházhatású gázokat kibocsátók közé, jelentős gazdasági szereplőként mégis érzik szerepüket, ezért is tesznek aktívan a klímavédelemért.
Vállalat Fenntartható IT – a laptopgyártók zöld stratégiái
PR | 2025. november 12. 09:50
Mindenre kiható digitális világunkban a technológia fejlődése már közel sem a csak a teljesítményről és innovációról szól. A felelősségvállalás legalább ilyen fontossá vált. A „fenntartható IT megoldás” már nemcsak egy üres, zöldre mosó jelszó, hanem a tudatos vállalatirányítás és fogyasztói döntéshozatal alapja kell, hogy legyen. Nézzük, mit értenek ez alatt a laptopmárkák!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG