7p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Covid óta még a korábbi éveknél is nagyobb divat lett a kézműves pékség, és szuperslágerré vált a kovász. A kérdés csak az, hogy a kézműves álomprojekt behozza-e a kívánt gazdasági eredményt. Kézműves pékségeket kérdeztünk. 

Molnár Alexandra és Nagy Szabolcs tavaly decemberben nyitotta meg a Manfréd pékséget a 9. kerületi Tompa utcában. A reggelizőhely nem csak a közgazdász pár álma, hanem egy alaposan kigondolt üzleti vállalkozás is. A szerelem része a kovászos kenyér is, és mint sok hasonló vállalkozás, ehhez is a Covid alatti időszak adta az ihletet. „Már a Covid előtt is sütögettünk és nevelgettük a kovászunkat, a saját pékség nyitásának gondolata pedig a karantén alatt született meg", mondja Nagy Szabolcs, akitől azt is megtudjuk, hogy párja, Szandi elvégezte a pékképzést is, az üzlet koncepcióját pedig ketten találták ki: „Megvolt az ötlet, kidolgoztuk a tervet, de a helyet még kerestük”, meséli.

„Parkot, bölcsődét, óvodát, átmenő forgalmat akartunk köré, és amikor megtaláltuk ezt a helyiséget, leültünk stopperrel az utca másik oldalára, és mértük, hogy hány ember megy el itt, és nagyjából milyen korcsoportba esnek.”

Úgy számolták, megfelelő mennyiségű kisgyerekes anyuka és fiatal család halad el a leendő bolt mellett, látták, hogy nincs lépcső az üzlet előtt, ami számított a babakocsik miatt. Utánanéztek, hogy a közelben levő pékségek rentábilisak-e, a logó illetve a brand kialakítását alaposan megtervezték, majd belevágtak.

Molnár Alexandra és Nagy Szabolcs. Fotó: Manfréd Pékség
Molnár Alexandra és Nagy Szabolcs. Fotó: Manfréd Pékség

„A beruházásunk nagysága egy 7. kerületi kisebb lakás árával egyenértékű, vagyis nagyjából 25 millió forint”, mondja Nagy Szabolcs, és beszámolójából kiderül, hogy 3-4 éves megtérüléssel számolnak. Célközönségük az a középréteg, amelyik „nem feltétlenül csak a tejföl árát nézi, hanem vannak minőségi elvárásaik, és tisztában vannak azzal, hogy ennek többletköltsége van”. Nagy Szabolcs elismeri, hogy az alapanyagárak jelentősen emelkedtek, így a termékek árán is változtatni kellett, de egyelőre nem aggódnak az infláció miatt, úgy látják, a versenyelőnyük nem pár forinton múlik:

ez a réteg nem kapja fel a fejét néhány százalékos dráguláson. Ráadásul, „a kifli itt vajjal készül, ezt sajnos meg kell fizetni, de a vásárlóink hajlandók is rá.”

Persze van egy lélektani határ, amin nem lenne jó túllépni, állítja a tulajdonos, és ez szerinte a bolti kenyér árának nagyjából háromszorosa. (Jelenleg a Tescóban 359 forint 1 kilogramm félbarna kenyér.)

Kereslet mindenre van, de az abszolút sláger a kakaós csiga, ami pillanatnyilag 420 forint, "abból szinte nem lehet eleget sütni". A cégnek hat alkalmazottja van, a 85 négyzetméteres üzlet összes költsége havonta nagyjából 3 millió forint, de ezt a pékség a kezdetek óta ki is termeli, tudtuk meg a tulajdonostól.

A Covid-hatás: imádjuk a kovászt!

A kézműves pékségek nyitása a 2010-es években kezdett szinte divattá válni Magyarországon. Ez a legtöbb esetben egy álom valóra váltását jelentette üzleti vállalkozással karöltve, és sokan a multik világát hagyták ott ezért a "másik életért". A kovászos termékek külön felfutottak a Covid kitörésekor és utána, hiszen a karanténban mindenki elkezdett otthon kovászt készíteni, és sokan beleszerettek a folyamatba, sőt az eredménybe is. A relatív kis igény nagyobb keresletbe fordult, a vállalkozók száma pedig megnőtt, emeli ki a G7 is.

A kovászos kenyér és termékek sajátossága, hogy míg az élesztős kenyér néhány óra alatt elkészül – ehhez általában adalékanyagok nyújtanak segítséget -, a kovászos termékek előállítása 20-24 órát vesz igénybe. Emellett a kézműves kenyérhez használt lisztek általában legalább kétszer annyiba kerülnek, mint a nagyüzemek által előállított kenyér alapanyaga.

A Covid alatt beleszerettünk a kovászba. Fotó: Roko Photography
A Covid alatt beleszerettünk a kovászba. Fotó: Roko Photography

Alsó hangon 10 millió forint kezdőtőke kell egy kézműves pékség nyitásához, de ebbe nem tartozik bele a bolt költsége, csak a gyártás. A bolt esetében 25-30 milliónál kevesebből nehéz elképzelni az indulást.

Tény viszont, hogy a kovászos kenyérrel dolgozó kézműves pékségek nem néhány százalékos haszonkulccsal dolgoznak, és azokat a vásárlókat célozzák, akik hajlandók megfizetni a befektetett munkaórát és a jó minőségű alapanyagot, és nem különösebben árérzékenyek, még ebben a viszonylag maga inflációjú időszakban sem.

Love-project a magyar valóságban

A BreadPit tavaly nyitott a zuglói Szugló utcában. Ónodi Szabó Mátyás tulajdonos elmondása szerint az első egy-két hónap a gyerekbetegségek kiküszöbölésével telt, utána viszont berobbant a kereslet. A pékség családi vállalkozás, az Ónodi Szabó-fivérek indították: a Manfrédhoz hasonlóan ez is egy régóta dédelgetett álom megvalósítását és a családi összetartozás erősítését is jelentette.

Bár az álom megvalósult, a vállalkozás üzleti része folyamatos fejlesztést igényel. A befektetés ingatlannal együtt jócskán meghaladja a 100 millió forintot, mondja Ónodi Szabó, a megtérülés a számítások szerint minimum 5 év. Mínuszosok a cég nyitása óta nem voltak, és komolyabb hullámzások sem tapasztalhatók a bevétel tekintetében, a tulajdonos úgy látja, az állandó magas minőségű termékek és kiszolgálás többé-kevésbé a téli szezonban is hozta a kívánt eredményt. Télen átlagosan 5-6, nyáron 8-10 embert alkalmaznak, és nagy hangsúlyt fektetnek a saját gyártásra. Bár eleinte voltak beszállított termékek, most már szinte nem fordul elő ilyesmi, a deli polcot és a specialty kávét leszámítva.

Nem olcsó, de harsan. Fotó: Verográfia
Nem olcsó, de harsan. Fotó: Verográfia

Ónodi Szabó Mátyás kiemeli, hogy tavaly óta minimum megduplázódott a liszt ára, ez pedig náluk is áremelkedést eredményezett, de mindez nem riasztja el a vásárlókat, bár fontos tudni, hogy náluk a vendéglátás is komoly részét képezi a bevételnek: átlagosan az 50 százalékot is eléri.

„Mi olyanokhoz szólunk, akik ki tudják fizetni az 800-1000 forintos kenyeret és a 700-800 forint körüli péksüteményt, így nem feltétlenül érzékenyek a kisebb áremelkedésre”,

ismétli meg gyakorlatilag Nagy Szabolcs korábbi szavait. Azzal a különbséggel, hogy valamivel magasabb árakról beszél, mint kilencedik kerületi pályatársa. „A köznyelv minket nem az olcsó helyek közé sorol, ami talán igaz, de megvan az ára annak, hogy szakavatott kezek 24 órán át csinálnak egy kenyeret. Ráadásul Zuglóban egyre nagyobb igény mutatkozik a színvonalas helyek iránt, így nekünk fontos szerepünk lehet”, teszi még hozzá.

„A pékség legalább love-project kell, hogy legyen, mert ha nem az, akkor halálra van ítélve”, mondja a tulajdonos, „de azért mindenki gondolja meg háromszor, ha ilyesféle vállalkozásra adja a fejét.

"Gazdaságilag általában nagy nehézségek vannak a háttérben, kis hazánk még mindig nem sorolható a kisvállalkozás-barát országok közé, egy nyitás rengeteg bürokratikus feltétellel és engedéllyel jár, az elején mindenki leveszi a részét, nyitás után pedig az adókat is adóztatják.”

A Breadpit tulajdonosainak célja - amellett, hogy a pékség stabilan nyereséget termeljen - az, hogy hosszú távon magától is működjön és maximálisan kiszolgálja a környék minőséget kereső vendégkörének igényeit.

Kézműves, kovászos, egészséges reggeli a Bredpitben. Fotó: Verográfia
Kézműves, kovászos, egészséges reggeli a Bredpitben. Fotó: Verográfia

A kakaós csiga itt is sláger, 700 forint, és állítólag „pont úgy harsan a szádban, ahogy kell.”

Úgy tűnik tehát, hogy a budapestiek nem restek megbecsülni a minőségi kakaós csigát és kenyeret, és nem úgy tűnik, hogy a várható gazdasági nehézségek komolyabb aggodalomra adnának okot a kézműves pékek körében - egyelőre legalábbis.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat 64 milliárd forint készpénz naperőművekért – itt a Mol nagy dobása
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 18:55
Szerződést kötöttek egy cég megvásárlására.
Vállalat Ezt intézte Washingtonban Orbán Viktor? Komoly lépésre készülhet a Mol
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 18:11
A Lukoil érdekeltségeit vinné a vállalat. 
Vállalat A bizalom az egyik legfontosabb tényező a bankok és a vállalkozások közötti kapcsolatban
PR | 2025. december 4. 12:22
A gazdasági környezet változása új alapokra helyezte a vállalatfinanszírozást Magyarországon. A bankok egyre inkább partnerként működnek együtt ügyfeleikkel, miközben a vállalkozások is tudatosabban, hosszú távú szemlélettel hoznak pénzügyi döntéseket. A Garantiqa támogatásával készülő Cégkassza Podcast legújabb adásában Győr Tamás, a CIB Bank kis- és középvállalati üzletágvezetője beszélt a vállalati hitelezés jelenlegi trendjeiről, a garanciavállalás fontosságáról, valamint a bizalmon alapuló bankolás jelentőségéről.
Vállalat Megvenné a Lukoil eszközeit az egykori pornócsászár
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 20:19
Az osztrák üzletember, Bernd Bergmair Washingtonig ment, és ügyvédje is jó befektetésnek tartaná a Lukoilt. Azt azonban nem árulta el, melyik Oroszországon kívüli eszközt választaná.
Vállalat A CATL bejelentette, mikor kezdődik a sorozatgyártás a debreceni akkugyárban
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 15:54
A CATL európai működésért felelős ügyvezető igazgatója Debrecenben tett nagy bejelentést. Azt is elmondta, hogy a jövő év első negyedévében ezerről ezerötszázra növelik a dolgozói létszámot.
Vállalat Nincs minden rendben az Airbus háza táján? Itt egy újabb jel
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 11:10
Nem tudják leszállítani a vállalt gépmennyiséget.
Vállalat Tovább nyomul a 4iG a hadiiparban
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 10:45
Tovább erősödik a stratégiai védelmi ipari együttműködés a 4iG és az EDGE Group között.
Vállalat Mobilszolgáltatót és fegyvergyártó céget vásárolt a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 18:43
Erősen indult az év utolsó hónapja a 4iG-nek: egy nap alatt két ügyletük is lezárult. A Netfone 99 százalékét, illetve a Gestamen 90 százalékát szerezték meg.
Vállalat Európa-szerte elfordulnak a Teslától az autóvásárlók
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 17:07
Franciaországban, Spanyolországban és Hollandiában is visszaesett a regisztrált új Teslák száma novemberben. Az egész évet nézve sem jobb a helyzet, egyre kisebb szeletet tudhatnak magukénak az európai autópiacon.
Vállalat Budai magánklinikát vett a Mészáros Csoport
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 16:25
Többségi tulajdonrészt szerzett a Mészáros Csoport a Mind Klinika Zrt.-ben és annak leányvállalataiban. Mészáros Lőrinc a klinika szolgáltatásait a munkavállalói cafeteria elemei közé is beépítené.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG