Óriási felháborodást alakult ki a BKK online jegyértékesítő rendszere körül, miután kiderült: az ezer sebből vérző rendszer egyik hibájára a figyelmet felhívó és azt a társaságnak azonnal jelentő 18 éves diáknál hajnalban rendőrök kopogtattak. Annak ellenére, hogy közismert volt, hogy a fiatalember nem rossz szándékból cselekedett, a BKK-nak a rendszert fejlesztő T-Systems mégis ismeretlen tettes ellen tett feljelentést informatikai rendszerének megzavarása miatt.
A BKK és a T-Systems pénteken közös állásfoglalást adott ki, eszerint a T-Systems-nek volt más választása saját "szigorú belső protokollja szerint". Ez inkább csak olaj volt a tűzre: a Facebook-poszthoz érkező több ezer hozzászólás nagyon hiányolta, hogy a társaságok nem kértek elnézést a csapnivaló színvonalú fejlesztésért és a 18 éves diák meghurcolásáért sem.
Elnézést kért a T-Systems
Az eljárás ugyan jogilag rendben van, de külföldön ez a feljelentés nem történt volna meg - a szakértő véleménye >> |
Szombaton aztán megtört a jég, a T-Systems vezérigazgatója egy újabb Facebook-posztban mindenkitől elnézést kért. Kaszás Zoltán elismeri, hogy "a rendszer bizonyos komponenseinél már léteznek fejlettebb, korszerűbb megoldások", a problémákon dolgoznak, javítják azokat. A társaság minden együttműködik a Tarlós István által indított vizsgálatban. Kaszás Zoltán emellett azt is írja: "a cégen belül sem maradnak el a szükséges lépések."
A feljelentett fiatalembernek - amennyiben bebizonyosodik, hogy jó szándékkal járt el - felajánlja a "jövőbeni együttműködés lehetőségét". Általánosságban véve is kezdeményezik az etikus hackeléssel kapcsolatos párbeszédet, a jövőben feljelentés helyett díjaznák a hibákat feltárókat (bevezetnék a "bug bounty" intézményét).
Egyébként a német T-Systems FB-oldalát is elárasztották az 1 csillagos értékelések és a háborgó magyar kommentelők.
Kompenzációt kaphatnak az utasok
A BKK vezérigazgatója, Dr. Dabóczi Kálmán is kiadott egy közleményt, ebben azt írja: őszintén sajnálja, hogy a BKK online értékesítési rendszerének bevezetése problémákkal terhelt, és elnézést kér az okozott kelemetlenségekért. A jövő héten megvizsgálják, hogyan tudnák kompenzálni azokat, akik az online jegyértékesítési csatornát használták.
Már a weboldal is megy és nem lehet ingyen utazni sem
A népharag egyébként jó időre a BKK online szolgáltatásait is magával sodorta, nem ment a BKK weboldala, a BKK információs weboldala, de a webshop sem - és nem lehetett ellenőrizni az online jegyek és bérletek érvényességét sem, így a Közlekedő Tömeg egyesület kiszúrta, hogy bemondásra kellett elfogadniuk a buszsofőröknek a "webes bérlet" meglétét, bemutatás nélkül. Mostanra a BKK elhárította a rendszereit leterhelő sorozatos támadásokat és megerősítette tűzfalait, így működnek az online szolgáltatások.