Angela Merkel egy új Volkswagen Tiguan GTE volánja mögött a 66. Frankfurti Autószalon megnyitóján, 2015. szeptember 17-én. Aztán másnap, szeptember 18-n kitört a botrány. Vajon most is beleülne? (Forrás: EPA, Uwe Anspach) |
A kancellár védi Németországot. Szerinte a Volkswagen emissziós botránya drasztikus volt, de nem okozott olyan nagy kárt, ami alapján feltételezni lehetne, hogy üzlet szempontjából Németország nem jó hely. Angela Merkel ezt vasárnap a Deutschlandfunk országos közszolgálati rádióban sugárzott interjúban mondta. A kancellár egyebek között arról beszélt, hogy szerinte nem csorbít a német gazdaság jó hírnevén a VW-botrány. Rámutatott arra, hogy a cégnek amilyen gyorsan csak lehet, tisztáznia kell a dízelbotrány részleteit, és meghozni a szükséges intézkedéseket - írja az MTI.
Betiltott autók
Miután már több országban felfüggesztették egyes VW-modellek eladását, szombaton Ausztráliában is ideiglenesen megtiltották a német cég egyes dízelmotorral ellátott autóinak az értékesítését. Azok után, hogy a Volkswagen ausztráliai képviseletének a vezetői tárgyaltak az ausztrál kormánnyal, bejelentették, hogy felfüggesztik az 1,6 és a 2,0 literes EA189-es dízelmotorral ellátott autók eladását.
A Volkswagen az idei év első hét hónapjában 37 ezer járművet értékesített Ausztráliában, 13 százalékkal többet, mint egy évvel korában, és ezzel a VW ausztráliai piaci részesedése mintegy 6 százalék volt.
Beismerték
A botrány szeptember 18-án pattant ki az Egyesült Államokban. A VW azóta elismerte, hogy az Egyesült Államokban olyan szoftvert alkalmazott, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem korlátozza a motorteljesítményt. A vállalat közölte, hogy világszerte mintegy 11 millió VW-gépkocsi fut az emissziós értékeket manipuláló szoftverrel.
Perek sora vár a vállalatra
A Volkswagen Németországban és Franciaországban újabb eljárásoknak néz elébe, az Egyesült Államokban kongresszusi meghallgatásra idézték a VW amerikai részlegének vezetőjét, és az ügyvédi irodák kártérítési igényekkel kezdik bombázni a vállalatot.
A Volkswagen-részvény alakulása. |
Több ország (köztük Magyarország is) visszafizettetné az állami támogatást a csoporttal, amelyet az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek vásárlásához nyújtott. A spanyol kormány például autónként 1000 eurós (313 ezer forint) összeget követel VW-csoporttól. A Volkswagen ugyanakkor nevetséges érvvel próbál kibújni a fizetés alól.
Mit okoz a botrány a magyar gazdaságnak?
Magyarországnak az autógyártás az export 13 százalékát, az ipari termelés 22 százalékát adja. Amennyiben a külső autópiaci kereslet csökken, az negatívan befolyásolhatja hazánk ipari kibocsátását és exportját is. Ezért figyelünk különösen a Volkswagen-csoport nemrég kirobbant botrányára - jelentette ki néhány napja Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter.
Hogy a magyar ipart mennyire veti vissza a botrány, még nem tudni. Marczinkó Zoltán István, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára azt mondta, még tartanak a vizsgálatok, ezért egyelőre nem lehet számszerűsíteni a hatásokat. A csoport tavaly 12 millió gépjárművet értékesített, ezek beszállítói Európa különböző országaiban, így Magyarországon is jelen vannak. Jelenleg egyébként azt vizsgálják, hogy ha ez az értékesítési darabszám egy vagy kétmillióval csökken, akkor annak milyen hatása lehet a beszállítókra.
Lázár János pedig a minap arról beszélt: felmerül az is, hogy Magyarország is visszakövetelje-e az Audinak adott támogatást.