5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár a nagy német autógyártók továbbra is rekordeladásokat produkálnak, részvényeik relatív értéke csaknem tízéves mélyponton van. Mindannyian hatalmas kihívások előtt állnak, az elektromos autóktól kezdve a dízelek kitiltásán át az autóipar teljes átalakulásáig. Temetni azonban még nem kell őket.
Kép forrása: Jedlik Ányos Klaszter

Terjedelmes írásban járta körbe a Financial Times, hogy milyen jövő vár a nagy német autógyártókra, képesek lesznek-e megfelelő választ adni a kihívásokra, és egyáltalán túl fogják-e élni az autóipar korszakváltását.

Ami jó...

Első pillantásra úgy tűnik, hogy nincs miért aggódniuk. A három nagy német autóipari cég (BMW, Daimler, Volkswagen) nyolc éve folyamatosan növeli az eladásait, operatív nyereségük pedig ötven százalékkal, 7,7-ről 11,6 milliárd euróra nőtt 2013 és 2017 között.

Visszafogta terveit a VW Kínában "Az Egyesült Államokkal kialakult kereskedelmi ellentétek jelentős autópiaci hatása miatt mérsékelnünk kell idei eladási tervünket Kínában" - jelentette ki Jochem Heizmann, a Volkswagen konszern kínai üzletágának igazgatója. Hozzátette: nem lát lehetőséget a helyzet javulására az elkövetkező hónapokban. Áprilisban még négy százalékra becsülte a kínai autópiac idei növekedését, amit a Volkswagen eladásainak a növekedése szerinte meg is fog haladni. Ehhez képest mostanra a cég szóvivője csak annyit mondott, hogy eladásaik "meghaladják majd a piaci átlagot". Szeptemberben az egy évvel korábbihoz képest 12 százalékkal csökkentek az autóeladások Kínában, és az év első kilenc hónapjában is mindössze 0,6 százalékos növekedést regisztráltak.  Az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi háború miatt a kínai vásárlók elbizonytalanodtak és kivárásra rendezkedtek be. A Volkswagen-konszern az idei első kilenc hónapban 3,04 millió autót és haszongépjárművet értékesített Kínában és Hongkongban, öt százalékkal többet, mint a tavalyi hasonló időszakban. Szeptemberben viszont hat százalékkal csökkentek a konszern eladásai. Forrás: MTI

A német brandek összesen 16 millió autót gyárthatnak idén világszerte, ami rekordnak számít, és a globális eladások ötödét teszi ki. Az autóipari kutatási-fejlesztési tevékenység harmada Németországban történik, és a német gyártók ma már 30 elektromos vagy hibrid modellt kínálnak.

Csak a Volkswagen 150 ezer elektromos autót akar gyártani 2020-ban, az egész VW-csoport pedig 72 milliárd eurót fog költeni az elektromos technológiára 2030-ig.

... és ami nem

Mindezek ellenére számos jel utal arra, hogy a helyzetük a jövőben radikálisan romolhat. A BMW, a Daimler és a Volkswagen árfolyam-nyereség mutatója (P/E) például a gazdasági válság óta nem volt olyan alacsony, mint most.

Sokan kételkednek abban, hogy a jelenlegi profitszintet fent lehet tartani, néhányan pedig még abban sem biztosak, hogy a német cégek túl fogják élni az ipar korszakváltását.

"A nagy autógyártók ma úgy vannak értékelve, mintha hamarosan csődbe mennének” – mondta a brit gazdasági lapnak Max Warburton, a Bernstein elemzője.

Hatalmas kihívások

Ennek oka alapvetően az, hogy miközben a gyártók hatalmas összegeket költenek új technológiákra – főleg az elektromos és önjáró autókra –, és próbálják megőrizni brandjük értékét, számtalan új kihívással kell megküzdeniük. Bár önmagában egyik sem tűnik megoldhatatlannak, az összesített hatásuk már pusztító lehet.

  • Németországban már megkezdődött a dízelek kitiltása a városokból. Ez összesen hetven német települést érinthet a jövőben.
  • A BMW-nek és a Daimlernek is súlyos károkat okozhat a kereskedelmi háború az Egyesült Államok és Kína között. A két cégnek ugyanis jelentős befektetései vannak az Egyesült Államokban: a BMW csak tavaly több mint 100 ezer autót exportált Kínába az amerikai gyárakból. A negyven százalékos vámok tönkretehetik az üzletet.
  • Az autóipari cégek szerint az európai politikusok túlságosan szigorú környezetvédelmi előírásokat vezettek be, ami munkahelyek tömegeit sodorja veszélybe. Ezeket a célokat a hagyományos autókkal lehetetlen teljesíteni, ezért is költenek a gyártók hatalmas összegeket elektromos  autók kifejlesztésére.
  • A német autóipar jelenleg még a belsőégésű motorral hajtott autókon alapul, ezek azonban akár már egy generáció múlva „kimúlhatnak”. Az ezen a téren felhalmozott  német mérnöki tudás egyre inkább elveszti jelentőségét a szoftverekkel és villanymotorokkal szemben. „A Tencent, az Alibaba, a Google és társai egy új univerzumot építenek” – véli Stefan Bratzel iparági szakértő. – „Az elmúlt száz évben a játékszabályokat az autóipar szabta meg, az ipart néhány ember uralta, főleg a németek. Most viszont veszélybe került a szerepük.”
  • Az elektromos autók jelenleg még veszteséget termelnek, a belsőégésű motorral hajtott autók viszont nagy nyereséget hoznak. Ugyanakkor ez a jövőben alighanem változni fog - azt még senki nem tudja, hogy az átállás a villanyautókra évtizedek vagy évek múlva történik-e majd meg. Az elektromos autókat gyártó amerikai Tesla eladásai mindenesetre - problémái ellenére is - rohamosan növekednek: a cég  az Egyesült Államokban már megelőzi a Mercedest és a BMW-t a személyautókat tekintve.
  • Az elektromos modellek globális toplistáját a Tesla, a Nissan és a kínai BYD uralja. A top 10-ben egyetlen német modell sincs.

Ezzel együtt persze korai lenne temetni a német autógyártókat. Az FT által idézett elemzők szerint nem kétséges, hogy képesek jó villanyautókat is gyártani, csak egyelőre nem elég gyorsak, relatív kevés kockázatot vállalnak, és a profitot tartják elsődlegesnek. A Tesla összességében megszorongathatja őket, de azért nem fogja megásni a sírjukat.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Zuhanórepülésben a Starbucks, az új székek csodát tesznek?
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 12:59
Az amerikai kávézóláncot még az ág is húzza. Elküldte alkalmazottai 8 százalékát, és értékesítene egy részt kínai üzletében. A szakszervezettel is tárgyalnak.
Vállalat Beinthetünk az oroszoknak, ez lenne az ára
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 13:59
Rengeteg, uniós pénzért.
Vállalat Csak profitálni fognak az ügyfelek az Akcenta új digitális megoldásaiból
PR | 2024. november 20. 12:31
Különösen a covidjárvány óta megnőtt az igény a különböző digitális szolgáltatások iránt, számos vállalat pedig egyszerű racionalizálásként tekint a digitalizációra, és a rövid távon elérhető hasznot próbálja meg belőle maximalizálni. Vonzó lehet például, hogy kevesebb ügyfélkapcsolati munkatársat kell foglalkoztatni, vagy hogy a szolgáltatásokról szóló ajánlatokat egy kedvesen elnevezett chatbot mutassa be az ügyfeleknek, akiknek aztán a panaszaival is mesterséges intelligencia foglalkozik majd.
Vállalat Hogyan Segíthetnek az Üzemanyagkártyák a Flottakezelésben
Márkázott tartalom | 2024. november 19. 19:24
A vállalatok tulajdonosai és a szállítási menedzserek számos eszközt használhatnak a hatékonyság növelésére. Az egyik ilyen hasznos eszköz az üzemanyagkártya, amely jelentősen megkönnyíti a munkát és optimalizálja a kiadásokat. Ezek a kártyák kényelmes és hatékony módot kínálnak az üzemanyagköltségek kezelésére, ami kulcsfontosságú a flottakezelési stratégia szempontjából.
Vállalat Leáll a bál a Tesla gyáránál Németországban
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 13:32
A német rendőrség felszámolta a tiltakozók táborát az amerikai Tesla gigagyáránál.
Vállalat A palesztinok miatt lázad a fagylatcég saját tulajdonosa, az Unilever ellen
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 12:05
A Ben & Jerry’s fagylaltgyártó szerdán benyújtott bírósági keresetében azt állította, hogy anyavállalata, az Unilever elhallgattatta a palesztin menekültek támogatásának kifejezésére irányuló próbálkozásait, és azzal fenyegetőzött, hogy feloszlatja igazgatótanácsát, és annak tagjait pedig bepereli.
Vállalat Az Egyesült Államok vizsgálja a Credit Suisse orosz számláit, amelyeket a UBS vett át
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 10:41
A világ egyik legnagyobb vagyonkezelője a UBS a Credit Suisse megvásárlásakor számos ilyen számlát vett át.
Vállalat Tovább bonyolódik a Deseda kemping rekonstrukciója?
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 09:17
A Deseda kempinget a Variabau Kft. újítja fel 1,5 milliárd forintért. Ennek ellenére úgy tűnik, mégsem ért véget a jobb sorsra érdemes helyszín hányattatott sorsa. Kacifántos történet következik. 
Vállalat Ebben láttak nagy üzletet a kínaiak Nigériában
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 12:21
Nigéria 1,2 milliárd dolláros megállapodást ír alá egy alumíniumkohó gázerőművének felújítására.
Vállalat Megszedik magukat a cégek a szingliken, arattak az okos wc-k
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 07:01
Vitték az akciós termékeket, mint a cukrot.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG