Kép forrása: Jedlik Ányos Klaszter |
Terjedelmes írásban járta körbe a Financial Times, hogy milyen jövő vár a nagy német autógyártókra, képesek lesznek-e megfelelő választ adni a kihívásokra, és egyáltalán túl fogják-e élni az autóipar korszakváltását.
Ami jó...
Első pillantásra úgy tűnik, hogy nincs miért aggódniuk. A három nagy német autóipari cég (BMW, Daimler, Volkswagen) nyolc éve folyamatosan növeli az eladásait, operatív nyereségük pedig ötven százalékkal, 7,7-ről 11,6 milliárd euróra nőtt 2013 és 2017 között.
Visszafogta terveit a VW Kínában "Az Egyesült Államokkal kialakult kereskedelmi ellentétek jelentős autópiaci hatása miatt mérsékelnünk kell idei eladási tervünket Kínában" - jelentette ki Jochem Heizmann, a Volkswagen konszern kínai üzletágának igazgatója. Hozzátette: nem lát lehetőséget a helyzet javulására az elkövetkező hónapokban. Áprilisban még négy százalékra becsülte a kínai autópiac idei növekedését, amit a Volkswagen eladásainak a növekedése szerinte meg is fog haladni. Ehhez képest mostanra a cég szóvivője csak annyit mondott, hogy eladásaik "meghaladják majd a piaci átlagot". Szeptemberben az egy évvel korábbihoz képest 12 százalékkal csökkentek az autóeladások Kínában, és az év első kilenc hónapjában is mindössze 0,6 százalékos növekedést regisztráltak. Az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi háború miatt a kínai vásárlók elbizonytalanodtak és kivárásra rendezkedtek be. A Volkswagen-konszern az idei első kilenc hónapban 3,04 millió autót és haszongépjárművet értékesített Kínában és Hongkongban, öt százalékkal többet, mint a tavalyi hasonló időszakban. Szeptemberben viszont hat százalékkal csökkentek a konszern eladásai. Forrás: MTI |
A német brandek összesen 16 millió autót gyárthatnak idén világszerte, ami rekordnak számít, és a globális eladások ötödét teszi ki. Az autóipari kutatási-fejlesztési tevékenység harmada Németországban történik, és a német gyártók ma már 30 elektromos vagy hibrid modellt kínálnak.
Csak a Volkswagen 150 ezer elektromos autót akar gyártani 2020-ban, az egész VW-csoport pedig 72 milliárd eurót fog költeni az elektromos technológiára 2030-ig.
... és ami nem
Mindezek ellenére számos jel utal arra, hogy a helyzetük a jövőben radikálisan romolhat. A BMW, a Daimler és a Volkswagen árfolyam-nyereség mutatója (P/E) például a gazdasági válság óta nem volt olyan alacsony, mint most.
Sokan kételkednek abban, hogy a jelenlegi profitszintet fent lehet tartani, néhányan pedig még abban sem biztosak, hogy a német cégek túl fogják élni az ipar korszakváltását.
"A nagy autógyártók ma úgy vannak értékelve, mintha hamarosan csődbe mennének” – mondta a brit gazdasági lapnak Max Warburton, a Bernstein elemzője.
Hatalmas kihívások
Ennek oka alapvetően az, hogy miközben a gyártók hatalmas összegeket költenek új technológiákra – főleg az elektromos és önjáró autókra –, és próbálják megőrizni brandjük értékét, számtalan új kihívással kell megküzdeniük. Bár önmagában egyik sem tűnik megoldhatatlannak, az összesített hatásuk már pusztító lehet.
- Németországban már megkezdődött a dízelek kitiltása a városokból. Ez összesen hetven német települést érinthet a jövőben.
- A BMW-nek és a Daimlernek is súlyos károkat okozhat a kereskedelmi háború az Egyesült Államok és Kína között. A két cégnek ugyanis jelentős befektetései vannak az Egyesült Államokban: a BMW csak tavaly több mint 100 ezer autót exportált Kínába az amerikai gyárakból. A negyven százalékos vámok tönkretehetik az üzletet.
- Az autóipari cégek szerint az európai politikusok túlságosan szigorú környezetvédelmi előírásokat vezettek be, ami munkahelyek tömegeit sodorja veszélybe. Ezeket a célokat a hagyományos autókkal lehetetlen teljesíteni, ezért is költenek a gyártók hatalmas összegeket elektromos autók kifejlesztésére.
- A német autóipar jelenleg még a belsőégésű motorral hajtott autókon alapul, ezek azonban akár már egy generáció múlva „kimúlhatnak”. Az ezen a téren felhalmozott német mérnöki tudás egyre inkább elveszti jelentőségét a szoftverekkel és villanymotorokkal szemben. „A Tencent, az Alibaba, a Google és társai egy új univerzumot építenek” – véli Stefan Bratzel iparági szakértő. – „Az elmúlt száz évben a játékszabályokat az autóipar szabta meg, az ipart néhány ember uralta, főleg a németek. Most viszont veszélybe került a szerepük.”
- Az elektromos autók jelenleg még veszteséget termelnek, a belsőégésű motorral hajtott autók viszont nagy nyereséget hoznak. Ugyanakkor ez a jövőben alighanem változni fog - azt még senki nem tudja, hogy az átállás a villanyautókra évtizedek vagy évek múlva történik-e majd meg. Az elektromos autókat gyártó amerikai Tesla eladásai mindenesetre - problémái ellenére is - rohamosan növekednek: a cég az Egyesült Államokban már megelőzi a Mercedest és a BMW-t a személyautókat tekintve.
- Az elektromos modellek globális toplistáját a Tesla, a Nissan és a kínai BYD uralja. A top 10-ben egyetlen német modell sincs.
Ezzel együtt persze korai lenne temetni a német autógyártókat. Az FT által idézett elemzők szerint nem kétséges, hogy képesek jó villanyautókat is gyártani, csak egyelőre nem elég gyorsak, relatív kevés kockázatot vállalnak, és a profitot tartják elsődlegesnek. A Tesla összességében megszorongathatja őket, de azért nem fogja megásni a sírjukat.