5p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A társadalmi vállalkozóként tevékenykedő Bálint Márta egy alkalmazáson keresztül mutatja meg, hogy mások segítése, az adományozás és az összekapcsolódás mennyire pozitív hatást gyakorol az egyénre és a közösségre.  

Magyarországon ma sem közismert szakma a társadalmi vállalkozóé. Bálint Márta, a londoni magyarok által alapított Good People Everywhere operatív vezetője, annak idején társadalmi vállalkozás ötletét egy angliai egyetemen mutatta be, és a Márkamonitor podcastjában Szakács Lászlóval beszélgetett a kezdetekről.

Márta közgazdásznak tanult, mert úgy gondolta, ez a szak szükséges ahhoz, hogy egyszer saját vállalkozása legyen. Projektmenedzserként dolgozott, majd egy cégértékesítéssel foglalkozó zürichi céghez hívták igazgatónak. Közel 4 éven át dolgozott Svájcban és szerte a világban.

Ám kimerült abban, hogy a találkozók, konferenciák nagy része kizárólag a céges felvásárlások, és a pénz körül mozog, ezért azokban az országokban, ahol üzleti úton megfordult, elment egy alapítványhoz önkéntes alapon segíteni. A céges konferenciákon is beszélt erről a tevékenységről, és egyre többen és többen kezdtek érdeklődni nála. Többen feltették a kérdést, hogy a pénz világában mozogva, ahol mindene megvan az embernek, miért éri meg ez a munka?  

„Pont azért tudunk adni ezeknek az embereknek, mert mindenünk megvan” – felelte.

Magyarországon is elkezdett dolgozni, és azt látta, hogy az itthoni alapítványoknál nem jut pénz marketingre, reklámra, sokszor például arra sem, hogy rászorulóknak alapvető egészségügyi ellátást biztosítsanak. Sok önkéntes önzetlenségből, mások pedig rendkívül alacsony bérért dolgoztak ezeken a helyeken. A pénzügyes szférában viszont, ahol korábban forgott, jómódú emberek sokasága alakított ki befolyásos kapcsolatrendszert, és úgy volt vele, hogy ezt érdemes lenne jóra fordítani. Például arra, hogy ebbe a kapcsolatrendszerbe bevonják az alapítványok dolgozóit, akik másokon szeretnének segíteni.

„Egy ízben gyerekeknek szerettünk volna ajándékokat gyűjteni egy kórházban, és szinte a semmiből sikerült összeszedni rengeteg játékot. Az egyik ismerős szólt a másiknak, szájhagyomány útján terjedt az információ, a végén mégis több száz gyereknek okoztunk nagy boldogságot.”

Fenntarthatóvá tenni a társadalmi innovációt

Márta a podcastban idővel rátért a CoGoodwill társadalmi vállalkozás 2015-ös megalapítására is.

„A társadalmi vállalkozás fogalmára akkor akadtam rá, amikor azt kutattam, hogyan lehetne az önkéntes szerveződéseknek hivatalos kereteket szabni. Magyarországon ez a 2010-es évek elején nem volt annyira ismert fogalom. Jelentkeztem a University of Cambridge társadalmi vállalkozás egyik akkori képzésére. A társadalmi innovációról tanultunk, és arról, hogy az ilyen típusú vállalkozások hogyan lehetnek fenntarthatóak.”

A CoGoodwill társadalmi vállalkozás lényegében összeköti a segítségre szorulókat azokkal az emberekkel, cégekkel, akik segíteni szeretnének. Persze ellenőrizni kell azt is, hogy kinek igyekeznek segíteni, és hogy a rászoruló egyáltalán fel van-e készülve a segítségnyújtásra. A cégben 5-8 munkatárs dolgozik önkéntesként, senki sem kap fizetést a szolgálataiért.

Ahogy Márta kitér rá, az adományozók köre, és az adományok is változtak az évek során. A lomtalanításra szánt ruhák aránya visszaszorult, egyre jobb minőségű termékeket ajánlottak fel az emberek.  Nagyjából 200 régi, visszajáró adományozóval tartják stabilan a kapcsolatot.

A Cogoodwill.com-ról azt mondja, enélkül ma már nem lehetne kapcsolatot tartani az adományozókkal, nehezebben találnák meg a szervezetet azok, akik adni szeretnének.

A pandémia előhozta a szőnyeg alá söpört gondokat

Az alapítvány működése átalakult a pandémia alatt: megszűntek a személyes átadások, az intézménylátogatások, az átmeneti családi otthonokba sem járhattak a munkatársak. A CoGoodwill elvégzett egy kutatást a Covid alatt történtekről.

„Az addig szőnyeg alá söpört problémák az összezártság idején sok helyen felszínre törtek. Sok kimutatásból látszik, hány kapcsolat ért véget, hányan kerültek ki a munkaképes dolgozók köréből. Sok esetben a nehezebb sorban élőket 1-1 újabb csapás végleg földhöz vágta, és ráment a mentális állóképességük. Ráadásul hozzánk a nehéz gazdasági helyzet miatt a korábban lelkes adományozóktól is kevesebb felajánlás érkezett. Ami jött, azt is szigorú feltételek mellett lehetett csak átvenni.” Ám Márta ekkor is bizakodó volt.

„Nincs probléma megoldás nélkül. Csupán másképp kell ránéznünk a problémára, és meglesz a megoldás a helyzetre” – mondja.

A CoGoodwill és a londoni magyarok alapította Good People Everywhere egymásra találtak, és ugyanazokat a célokat tűzték ki: segíteni annyi emberen, amennyin csak lehet, közben minél több embert megtanítani arra, hogy segíteni jó dolog. Egy speciális applikációt is létrehoztak erre a célra. Márta ma a Good People Everywhere operatív vezetője, és itt is azért dolgozik, hogy minél több ember életére pozitív hatással lehessen.

Címkék: Vállalat
A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Száz országba indulhat Győrből az új Audi – Orbán Viktor személyesen bocsátotta útjára
Privátbankár.hu | 2025. július 10. 12:54
Nagy keresletet várnak az új modellre.
Vállalat Ez még a Google-nak is fájhat – saját pályáján támadják be az óriást
Privátbankár.hu | 2025. július 10. 12:04
Alapjaiban forgatnák fel a webböngészők piacát.
Vállalat Nem tetszik a hitelminősítőnek, amit a Wizz Air-nél látnak
Privátbankár.hu | 2025. július 10. 07:18
Elmaradtak a várakozásoktól az eredmények.
Vállalat A Daimler Truck tömeges elbocsátásra készül Németországban
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 18:14
Körülbelül 5 ezer munkahely megszüntetését tervezi 2030-ig – jelentette be a haszongépjárműgyártó cég kedden.
Vállalat A BP vállalja a veszélyt, visszatér a megosztott országba
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 14:58
A BP 2025 utolsó negyedévében újra megnyitja irodáját a líbiai fővárosban, Tripoliban – közölte hétfőn a líbiai nemzeti olajvállalat, a NOC.
Vállalat Még mindig röpködnek a mínuszok Csányi Sándor és Mészáros Lőrinc borászataiban
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 11:40
2024 nagy kihvást jelentett a borászatoknak, és nem csak időjárási szempontból. Csányi Sándor és Mészáros Lőrinc érdekeltségeiben továbbra is jelentős veszteségeket könyveltek el, egy szekszárdi vezető borászat irányítója ellen pedig eljárás indult és letartóztatták.
Vállalat Visszaestek a Mercedes eladásai
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 09:41
Nem veszik a Mercedeseket, csak Európában nőtt az eladások száma. 
Vállalat Késve fizeti ki a számláit a magyar vállalatok több mint fele
Herman Bernadett | 2025. július 8. 09:22
A magyar cégek 53 százaléka nem kapja meg határidőre a számlái ellenértékét, és ezt az ügyfelek likviditási problémái okozzák. Egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító fizetési szokásokról szóló, éves elemzésében. A kifizetések általában több mint egy hónappal a lejárati határidő után történnek, ez pedig növeli a bedőlt kereskedelmi hitelek kockázatát, ami a felmérés szerint 6 százalék mértékű.
Vállalat Az Apple visszaütne az Európai Bizottságnak
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 12:49
Pert indítottak.
Vállalat Ki tette az Estée Laudert világmárkává?
Elek Lenke | 2025. július 6. 17:14
Június 14-én, 92 éves korában elhunyt Leonard Lauder, Estée Lauder legidősebb fia, aki nemcsak egy sikeres üzletasszony örököse volt, hanem tehetséges menedzser is – a családi vállalkozást milliárdos nemzetközi nagyvállalattá bővítette. Azonban nem csak ezért emlékeznek rá a szakmában: az amerikai média úgy véli, hogy ő lett a szépségipar első influenszere, amikor ilyen fogalom még nem is létezett – emlékeztet rá a Kommerszant című orosz napilap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG