6p
Nem tetszik nekik, hogy az uniós csatlakozás után az új tagországok cégei jelentős részesedést szereztek a közúti áruszállítási piacon.

A cikk eredetileg a G7-en jelent meg.

Akármerre járunk Nyugat-Európa autópályáin, abban biztosak lehetünk, hogy előbb-utóbb fel fognak tűnni a Waberer’s kék-sárga kamionjai. Ha a rendszámokat is figyeljük, szinte minden közép-kelet-európai ország felségjelzésével találkozhatunk, de hozzánk már csak elvétve jut el egy-egy holland vagy német kamion. Ez nem véletlen: az európai uniós csatlakozást követően az új tagországok vállalatai kihasználták a piacnyitást, és jelentős piaci részesedést szereztek nemcsak a kelet-nyugati irányú közúti áruszállítási piacon, de a nyugat-európai országokon belül és azok között is.

Ezt nem igazán tudta a nyugat-európai politika és közélet megemészteni: különösen Németországban és Ausztriábanrendszeresek azok a nem túl objektív, előítéletes cikkek, amelyek szerint alulfizetett és kihasznált sofőrök dolgoznak kétes hátterű cégeknek. Bár valóban vannak visszaélések, de általában csak ezeket emelik ki. Arról már nem szólnak a hírek, hogy a keleti cégek sokkal komolyabb informatikai háttérrel, jobb szervezéssel dolgoznak, mint sok nyugati versenytársuk. A Microsoft például kiemelten sikeres projektként tartja számon, hogy a Waberer’s-nél egy mesterséges intelligencia alapú fuvartervező rendszerrel optimalizálják a munkát.

Főként német és francia nyomásra sikerült azonban egy új szabályozást elfogadtatni az EU-val 2018 decemberében. Ebben vannak hasznos elemek, mint például a digitális, nehezebben manipulálható tachográfok bevezetése. De sikerült olyan, a közös piaccal össze nem egyeztethető szabályokat is kitalálni, hogy például csak heti háromszor végezhet egy kamion fuvart egy másik országban. Ez annyira abszurd, mintha a Siemens csak heti három nap adhatna el turbinákat Németországon kívül, vagy az Auchan áruházak Franciaországon kívül csak heti három nap nyithatnának ki.

Ha azt vizsgáljuk, hogyan alakult a közúti áruszállítási cégek árbevétele, azt láthatjuk, hogy az EU egészében az elmúlt évtizedben nagyjából stabilan a GDP 2,2-2,3 százalékát tette ki. A nyugati országokban ez az arány egy árnylatnyit csökkent csak, a 2008-as 2,1-ről 1,9 százalékra. A dél-európai országokban is enyhe csökkenés volt, pedig ezek nem is kapcsolódnak olyan szorosan a kelet-közép-európai országokhoz, ahonnan a német, francia és osztrák vádak szerint dömpingszerűen elözönlötték a kamionok az utakat. Az azonban látható, hogy a V4-ek, a balti országok és a Balkán EU-tagországai esetében is dinamikusan nőtt a közúti árufuvarozásban működő cégek árbevétele a GDP-hez képest. Ennek oka igen egyszerű: az ellentétes tendenciák dacára a nyugat-európai országok árfuvarozási bevétele még mindig háromszorosa a V4-országok hasonló cégeiének.

Ha az egyes országokat vizsgáljuk, még nagyobb különbségeket láthatunk: egyrészt a szegényebb, keleti tagállamok esetében természetes, hogy nagyobb szerepet tölt be az áruszállítás a gazdaságban, hiszen az egy főre eső GDP növekedésével ennek aránya egyre csökken. Másrészt ma már a gazdaság egyre nagyobb része olyan szolgáltatásokból áll, ahol nincsen szükség fizikai áruszállításra, továbbá a nagyobb hozzáadott érték nem jelent egyben több árut. A legnagyobb visszaesés ráadásul nem is a leghangosabban tiltakozó Németországban és Franciaországban volt, hanem a keleti kamionosok munkája által kevésbé érintett Egyesült Királyságban és Svédországban.

Gyakori vád, hogy nagyon alacsony bérekért dolgoznak a keleti sofőrök, és csak ezáltal versenyképesek. Ez egy megkérdőjelezhető vélemény, hiszen ez elmondható szinte minden más iparágra is, ilyen alapon minden ágazatban egységes jövedelmeket kellene bevezetni. Érdemes ezért azt megnézni, hogy az átlagbérekhez képest hogyan keresnek a közúti áruszállításban keleten és nyugaton a munkavállalók: amint az alábbi grafikonon látható (elsősorban a buborék méretét érdemes figyelni), ebben a tekintetben nincs éles határ a régi és az új tagállamok között.

Lengyelország mellett a keleti kamionosok ellen leghangosabb ágáló Németországban fizetik az országos átlaghoz képest a legrosszabbul a kamionosokat.

A közúti áruszállításban még jobban is keresnek térségünk országaiban az átlaghoz képest, mint Nyugat-Európában: míg ott az átlagbér 81 százalékát keresik az ágazat dolgozói, addig a V4 országokban ez az arány 90 százalék, a balti országokban pedig 84 százalék.

A keleti tagállamokban azonban valóban látványosan jelentősebb az iparág, cégből és kamionból is több van.

Csakhogy hiába van több cég, ezek jóval kisebbek, az egy vállalkozásra jutó árbevétel sokkal alacsonyabb a keleti, mint a nyugati tagállamokban: a nyugat-európai cégek átlagos árbevétele 1,72 millió euró volt, a V4-eknél csak 0,82 millió euró. A profitrátákban fordított a helyzet, a V4-ek átlaga 13,9 százalék, a nyugat-európai cégeké 8,5 százalék. Ennek a legfőbb oka, hogy térségünk cégei több értéket állítanak elő: az árbevétel-arányos hozzáadott érték* a V4-ek vállalatainál 35 százalék volt, míg a nyugat-európai cégeknél csak 26 százalék.

A közúti áruszállítás szabályozása megmutatta, hogy nemcsak a keleti tagországokból érkezhetnek a tények elferdítésén alapuló populista politikai koncepciók, hanem nyugatról is. Összességében pedig nemcsak a keleti országok fuvarozói járnak rosszul, hanem a nyugat-európai országok fogyasztói is, mert végső soron kissé megdrágul az általuk megvásárolt összes termék szállítása, így az ára is.

És amíg a nyugat-európai döntéshozók a keleti konkurencia visszaszorítására koncentráltak, addig idén tavasszal az Uber megjelent az európai teherszállítási piacon is az Uber Freight szolgáltatással. Pedig a közúti áruszállítással elsősorban más szempontból kellene az EU-nak foglalkoznia: ez adja az EU teljes közlekedési szén-dioxid-kibocsátásának a 27,4 százalékát, míg a vasút csak 0,5 százalékát – és ebben a személy- és áruszállítás is benne van. Fontos lenne a közúti áruszállítás egy részének vasútra terelése, ebben azonban nem tud az EU gyorsan döntéseket hozni.

(G7)

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Távozhat az Apple-vezér, már nagyon keresik az utódját
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 11:41
Tim Cook 14 év után már jövőre távozhat az Apple éléről, ki léphet a helyére?
Vállalat 15 ezer embert küld el a legnagyobb amerikai telekommunikációs cég
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 19:01
Dolgozóinak 15 százalékától megválik a Verizon, az Egyesült Államok legnagyobb bevételű telekommunikációs vállalata. A városnyi embert már a jövő héten elküldi a cég.
Vállalat Közel 200 millió forintra büntette a Wizz Airt az olasz versenyhivatal
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:08
A Wizz Air korlátlan előfizetésként mutatta be az All You Can Fly-t, de nem adtak megfelelő és naprakész tájékoztatást a foglalási időszakokról, az ülőhelyek számáról és típusáról sem. 
Vállalat A fix 3 százalékos hitel új lendületet ad a fejlesztéseknek
PR | 2025. november 14. 10:37
A fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram a gazdasági növekedés mellett a mindennapi biztonságot is erősíti. A Cégkassza Podcast legújabb adásában Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára, valamint Palóc André, a minisztérium szóvivője részletesen kifejtették, hogyan mozdította meg a program a „fiókban maradt fejlesztéseket”, miként ösztönzi a kkv-k méretugrását, és milyen további könnyítések várhatóak az adminisztráció és az adózás területén.
Vállalat Előnyben a csalók, terjed a deepfake: így venné fel a kesztyűt a KiberPajzs
Imre Lőrinc | 2025. november 13. 16:59
Újabb eszközöket ad a kibercsalók kezébe a mesterséges intelligencia, ami egyelőre inkább a támadóknak kedvez, a lakossággal és a vállalatokkal szemben. Küzdeni kell a digitális támadások ellen, de a helyzetet nehezíti, hogy sokan a biztonság illúziójába ringatják magukat – hangzott el az OTP Bank és a KiberPajzs projekt közös sajtótájékoztatóján.
Vállalat Nyakon csípték a Red Bull-t
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 15:34
Az Európai Bizottság hivatalos versenyfelügyeleti eljárást indított annak kivizsgálására, hogy a Red Bull osztrák energiaital-gyártó vállalat jogellenesen korlátozta-e a versenyt az EU energiaital-piacán, megsértve ezzel az uniós versenyjogi szabályokat – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
Vállalat A Mol lehet a nyertese a szerbiai céget sújtó amerikai szankciónak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 11:35
Bevásárolná magát a szerbiai Naftna industrija Srbije (NIS) olajvállalatba, részvényeket véve az orosz Gazprom többségi tulajdonostól.
Vállalat Akkumulátorgyár: a Toyota kedveskedik Donald Trumpnak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 07:21
A Toyota Motor szerdán közölte, hogy megkezdte a termelést 13,9 milliárd dollár értékű észak-karolinai akkumulátorgyárában, miközben fokozza hibridgyártását, és megerősítette, hogy a következő öt évben 10 milliárd dollárt fektet be amerikai gyártókapacitásainak fejlesztésébe.
Vállalat Kevesebb bevétel mellett is profitot hozott a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 19:33
Itt a negyedéves gyorsjelentés.
Vállalat Felelős digitalizáció a Magyar Telekomnál
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 18:57
Bár az ESG kifejezés csak az elmúlt években épült be a köztudatba, a legnagyobb magyarországi vállalatok már több mint két évtizede készítenek fenntarthatósági jelentéseket környezeti, társadalmi és vállalatirányítási tevékenységeikről. Így van ez a Magyar Telekomnál is. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencián a cég ESG vezetője elmondta, hogy – bár a telekommunikációs szektor – nem tartozik a klasszikusan magas üvegházhatású gázokat kibocsátók közé, jelentős gazdasági szereplőként mégis érzik szerepüket, ezért is tesznek aktívan a klímavédelemért.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG