Minden típus stabilabb lesz az új iOS 9-cel. MTI Fotó: Kallos Bea |
Az Apple és Kína közötti harc nem újkeletű – akárhogy próbálkozik, képtelen terjeszkedni a lassan túltelítetté vált piacon, ráadásul az ázsiai óriás a saját kezébe vette a sorsát, és kiállva egy saját terméke mellett betiltaná az Apple legújabb termékét. A régen még „kici óccó” kategóriás gyártók mára nemhogy lekörözik az amerikai óriást, de szálanként verik bele a szöget a koporsójába. Összeszedtük, mik azok, amivel az iPhone nem tudja felvenni a versenyt a kínai konkurenciával szemben.
Neked megéri a kereseted felét?
Az Apple termékei mindenhol a prémium kategóriába tartoznak – egy zárt, biztonságos rendszert kínál, számtalan szolgáltatással, mindehhez pedig egy gusztusos, erős eszközt, ami mára státuszszimbólummá vált. A „klubtagságnak” persze ára is van, a legújabb S6-ért 749 dollárt (5000 jüant) kell fizetni, írja a Bloomberg. Ez viszont egy átlagos kínai keresetének több, mint a háromnegyede. A jelenleg legnagyobbnak számító helyi gyártó, a Huawei kevesebb, mint feleennyiért kínálja a saját (egyébként prémium kategóriás) termékeit.
Huawei mobiltelefon |
Már nem a gagyi szinonimája a kínai
A kínaiak átlagosan kétévente cserélik le a telefonjukat (ez megmagyarázza, hogy miért nem hozta a hozzá fűzött reményeket a 6-os széria – egyszerűen nem jött ki a ciklus), de ez még nem garantálja a sikert: nagyban függ attól, hogy mit tud az új készülék. Ma már a kínai gyártók is képesek fémházat, ujjlenyomat-olvasót, gyorsabb processzort és tűéles képernyőt kínálni, így az Applenek valami újjal kell előrukkolnia, ha meg akarja nyerni magának a kínaiakat.
Mekkora a barátság? Az Apple kínai szegmense 2013 és 2015 között 59 milliárd dollárra növelte az árbevételét, ami meglehetősen agresszív terjeszkedésnek mondható, tavaly márciusban már 35 üzlete volt Kína-szerte, szemben a megelőző évi 21-gyel. A bosszúságok ellenére a gyártó igyekezett jó viszonyban maradni a kínai vezetéssel, egyebek mellett ezért is terveztek egy 1 milliárd dolláros beruházást a legnagyobb kínai személyszállítási cégbe, a Didi Chuxingba. |
Hardware gyártó helyett szolgáltató?
Az elemzők szerint az iPhone 7-es bejelentése hozhat némi enyhülést az Applere nehezedő nyomáson, a telefonpiac telítődése azonban lefölözheti a gyártó sikereit. Ezt hidalhatják át az új szolgáltatások, az App Store például már a második legnépszerűbb alkalmazás Kínában, rengetegen használják vásárlásra, játékok és zenék letöltésére. Mivel a rendszer zárt, így egy vásárlás után már valószínűbb, hogy a felhasználó márkahűséget fogad, és a jövőben is Apple termékeket fog vásárolni, az újabbak
Az Apple egyébként holnap, azaz július 26-án teszi közzé a negyedéves eredményeit és a jövőbeni terveit, érdemes lesz figyelni, mit talál ki a vezérigazgató, Tim Cook.