Mark Zuckerberg, a Facebook közösségi portál társalapító-vezérigazgatója beszél a Kereskedelmi és az Igazságügyi Bizottságnak a több tízmillió Facebook-felhasználó adatainak felhasználásával kapcsolatos meghallgatásán a washingtoni törvényhozás épületében a Capitoliumban, 2018. áprilisában. (Fotó forrása: MTI/EPA/Shawn Thew) |
A Facebook nemrég úgy igyekezett megóvni a hírnevét, hogy felbérelt egy pr-céget, amely összeesküvés-elméleteket kezdett el terjeszteni a cég kritikusairól, és Soros-ügynöknek állította be őket, írja a New York Times. Mark Zuckerberg cége a cikk nyomán kipattant botrány hatására megszakította a kapcsolatot az ügynökséggel.
A Times értesülései szerint a közösségimédia-óriás akkor fordult a Magyarországon már unásig ismert lejárató eszközhöz, amikor megsokszorozódtak a szájtot ért kritikák a 2016-os amerikai elnökválasztás orosz befolyásolásában betöltött szerepe miatt. A Facebook ekkor fordult a washingtoni központú, republikánus kötődésű Definers Public Affairs nevű tanácsadócéghez, mely a politikai ellenfelek hátterének felkutatására specializálódott.
Lejárató kampány, sorosozás
A DPA egyik módszere az volt, hogy tucatjával jelentetett meg lejárató cikkeket más techóriásokról, köztük a Google-lel és az Apple-lel, annak érdekében, hogy eltereljék a figyelmet a Facebook a választási kampány orosz befolyásolása miatti felelősségéről. A pr ügynökség az NTKNetwork.com nevű oldalon publikálta a szövegeket - ez a weblap híroldalnak tűnik, de valójában a DPA működteti. Innen aztán ezeket az álhírket számos konzervatív lap átvette, köztük az alt-right legnagyobb portáljával, a Breitbarttal.
A másik taktikájuk az volt, hogy Soros Györggyel hozták összefüggésbe a Facebookot kritizáló csoportokat, például a Freedom from Facebook-ot és a Color of Change-et. A DPA elkezdett keringetni egy dokumentumot, mely Sorost összekötötte egy "széleskörű Facebook-ellenes mozgalommal", és arra ösztökélte az újságírókat, hogy vizsgálják meg a magyar-amerikai milliárdos Facebook-kritikus csoportokhoz fűződő pénzügyi kapcsolatait.
Soros, mint ismert, eközben komoly összegekkel támogatta a demokrata pártot, melyhez egyébként a Facebook is erősen húz. A milliárdos már régóta célpontja a szélsőjobbos, antiszemita támadásoknak, de az utóbbi években ez az összeesküvéselmélet-gyártás átszivárgott a politikai fősodorba is, és a republikánusok is folyamatosan ilyen eszközökkel támadták. A Soros-ellenes kampány emlékezetes módon az amerikai félidős választások közeledtével erősödött fel az USA-ban, amikor a milliárdost azzal vádolták meg, hogy pénzeli a mexikói határ felé közeledő migránskaravánt (ezt persze a hazai kormánymédia is lelkesen átvette). A kampány hatására egy fanatikus, szélsőjobbos gyűlölője csőbombát helyezett el Soros, valamint több demokrata képviselő házánál is.
Az újságírók befolyásolásáról Joe Gabriel Simonson, a Daily Caller nevű amerikai jobboldali lap riportere számolt be. Simonson szerdán arról twittelt, hogy körülbelül fél évvel ezelőtt egy pr szakember folyamatosan arra kapacitálta, hogy fűzze bele Sorost és a "Soros-tervet" egy készülő, Facebookról szóló cikkébe. Simonson azt írja, nagyon furcsa volt ez az egész, és nem is vitte el ebbe az irányba a szövegét.
Antiszemita és fekete-ellenes sugallatok
Rashad Robinson, a Soros-ügynökséggel megvádolt Color of Change csoport vezetője a Guardiannak nyilatkozva azt mondta, nagyon aggasztja ez a narratíva, mert "igazán veszélyes, antiszemita módon azt sugallja, hogy a zsidók irányítják a világot." Robinson szerint emellett ez nagyon mélyen fekete-ellenes is, mert azt is sugallja, hogy a csoport ideológiáit és stratégiáját nem ők maguk, hanem egy bábmester találta ki. "Hogy a Facebook felbérelt egy jobboldali céget, hogy ezt terjesszék, az nagyon riasztó" - mondta Robinson.
A Color of Change vezetője leszögezte, csoportja egy non-profit szervezet, mely kap pénzt Sorostól - de számos más szponzortól is. Hogy a történet még csavarosabb legyen, egyik támogatója a Facebook-társalapító Dustin Moskovitz Open Philanthropy Project nevű alapítványa. Robinson azt is elmondta a Guardiannek, hogy az elmúlt egy évben számtalan alkalommal érdeklődtek arról az újságírók, hogy támogatja-e Soros a csoportját. "Azt senki sem kérdezi meg a hívás végén, hogy a Ford Foundation támogat-e?" - fűzte hozzá.
Soros nemrég maga is nyíltan kritizálta techóriásokat. Januárban, a davosi világgazdasági fórumon arról beszélt, hogy a Facebook és a Google fenyegetést jelent a társadalomra.
Kirúgták a pr céget
A Times cikke nyomán kerekedett botrány hatására a Facebook megszakította a kapcsolatot a Definers Public Affairs-szel, számolt be a fejleményekről a lapnak a cég egy, az ügyre rálátó forrása. A névtelen informátor azt is elmondta, hogy a techóriás két vezetője, Mark Zuckerberg és Sheryl Sandberg nem is volt tisztában azzal, hogy pontosan milyen munkát is végez a lejáratással megbízott DPA.
Közben a Facebook hivatalos közleményben tagadta, hogy bármikor is azzal bízta volna meg a DPA-t, hogy bárkiről is hamis információkat terjesszen, illetve kijelentik, hogy sohasem rejtegették a pr ügynökséghez fűződő szálaikat, rámutatva, hogy egy sor fontos Facebook-sajtómeghívót ők küldtek ki.
A DPA vezetője, Tim Miller is megszólalt az ügyben, aki azt állította, hogy a kampányaik csakis tényeken alapultak, illetve elutasította az antiszemitizmus vádját, és kijelentette, hogy eddig is az alt-right és a rasszista hazugságok és gyűlölet terjesztői ellen harcolt, és ezután is így fog tenni.
A botrány hatására több cég is felülvizsgálja a viszonyát a Definers Public Affairs-szel.