5p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nehéz időszakon vagyunk túl, hiszen a Magyarországon korábban csak korlátozottan népszerű otthoni munkavégzés hirtelen általánossá vált. A veszélyhelyzetben munkavállalók százezreinek kellett hozzászokniuk az új munkarendhez. De hogyan lehet a legtöbbet kihozni a home office-ból? 

A cikk a Piac & Profit magazin augusztus-szeptemberi számában jelent meg. 

A következő lapszám november 18-án jelenik meg. Keresse az Inmedio és Relay újságárusoknál, vagy fizessen elő a magazinra. Megrendelését itt adhatja le>>>

(Fotó: depositphotos.com)
(Fotó: depositphotos.com)

Alapvetően elmondhatjuk, hogy mind a privát, mind a munkahelyi létünkre kisebb vagy nagyobb, de mindenképpen maradandó hatást gyakorolt a járvány.

– A két sokk egy ponton összefügg. Csak egy példa: nem mindegy, mikor kelek, és mennyi időt töltök vagy épp spórolok meg a munkahelyre utazással, amit aztán vagy a munkára vagy másra fordítok. És itt máris érződik a legalapvetőbb probléma az iroda versus home office kérdés kapcsán: a bizalom kérdése – mondta a Piac és Profitnak Túri Laura, a HR School HR-tanácsadója, oktatója.

Ami a legfontosabb: a kommunikáció

Soktényezős a modell már akkor is, ha csak a munkáltató szemszögéből nézzük: a tevékenység jellege, az ügyfélviszonyok, a munkakörnyezet, az általános költségek (akár csak az irodabérlést tekintve), a juttatási rendszer, az állomány összetétele és szokásai, a szociális kapcsolatok, a kultúra mind befolyásolják a hatékonyságot. De ha a szervezet tetején csücsülő személy maga – bármilyen oknál fogva – nem hisz vagy nem bízik az otthoni munkavégzésben, esetleg ellenzi azt, akkor az objektív érvrendszerektől függetlenül sem lesz működőképes a modell. A szakember szerint sok esetben még a működési költségek csökkentése sem elég súlyos érv, hogy a modellben nem hívő cégvezetést meggyőzze.

Hogy milyen best practice-technikák vannak a home office-környezet tökéletesítésére? Ha a cégvezetés korábban is home office-párti volt, vagy a járvány alatt meggyőződött arról, hogy így is lehet dolgozni, akkor számos technika működhet. Túri Laura úgy látja, a legfontosabb a kommunikációs rendszer megteremtése. Ki kell alakítani a kommunikáció – az oda-vissza riportolás, az egyszerű megbeszélés vagy a csoportos ötletelés – belső, fix rendszerét. Ha ez megvan, el kell készíteni az útmutatót az otthoni munkakörnyezet kialakításához, majd biztosítani kell az IT-eszközöket és .csatornákat, illetve az is fontos, hogy aki otthonról nem tud dolgozni, annak lehetősége legyen szuperbiztonságos körülmények között az irodai munkára.

– A vírushelyzetben az alapvető cselekedeteinkben, szokásainkban, létünkben lettünk mindannyian korlátozva, ráadásul jelentős mértékben. A gyermekek nem mehettek iskolába, nem találkozhattak a nagyszüleikkel, nem léphettünk be védőeszközök nélkül egy üzletbe, átmeneti időre megszűnt minden társas érintkezési forma. Sokan még a munkájukat is elveszítették. Ehhez járult az egészségügyi bizonytalanság, a betegségtől való félelem, a reménykeltő hírek iránti vágy. Ebben a helyzetben a munkáltatók feladata nem is annyira az ösztönzés, mint inkább a biztatás, a biztonság és a stabilitásérzet erősítése, az empatikus hozzáállás. A vezetőknek minden körülmények között ezt kell sugározniuk: megérteni az egyes munkavállalói helyzeteket, és átmeneti, egyénre szabott legjobb megoldásokat kínálni. Ezekből aztán összeállíthat egy kvázi szabályozott, új működési rendszer – mondta Túri Laura.

Stratégiák a járvány és a következő hónapok átvészelésére

A veszélyhelyzet kihirdetésekor a teljes vagy a részleges otthoni munkavégzés szinte azonnali bevezetése volt a leggyakoribb intézkedés. A lazításokkal párhuzamosan aztán jött az „A és B hét” vagy a napon belüli osztott munkarend, hogy a COVID-biztos munkavégzés feltételeit a lehető legtovább biztosítani tudják a cégek. A HR-szakember megemlíti az extrém munkaidőkeretet is: egy számlaiktató pénzügyi munkatárs például bemehetett az irodába este 18 és 21 óra között, elintézni a legfontosabb ügyeket, és előkészíteni a másnapi postát a reggel 7-re érkező kollégáknak.

Emellett elterjedtek a videohívások, rendszeres online megbeszélések. Sok helyen készült „social distance policy” (társadalmi távolságtartás alkalmazása a munkahelyen) az irodai munkavégzés gyakorlatára, és az ennek megfelelő fizikai, környezeti átalakítások is megtörténtek: távolabb húzták az asztalokat, a közös helyiségeket – még a toaletteket is – felmatricázták, hogy egyszerre hány fő és egymástól milyen messze tartózkodjon. A nagyobb irodaházakban a lift helyett a lépcsőházak használatát ösztönözték, és persze mindenhová kikerültek a kézfertőtlenítők. De van olyan cég, amely – megbetegedés gyanúja esetén – saját költségén végezteti el a COVID-tesztet.

– A fizikailag helyhez kötött tevékenységet végzők, például a gyártásban, termelésben dolgozók, ügyfélkiszolgálók, bolti eladók esetében az otthoni munkavégzés nem értelmezhető. Az ebből fakadó egyenlőtlen viszonyokat az előrelátó munkáltatók egyéb pontokon próbálják a mai napig kompenzálni, például munkaidő-kedvezménnyel, extra szabadnappal, esetleg jutalommal – teszi hozzá a szakember.

Túri Laura úgy látja, most mindenki kivár, találgat, hogy mi lesz, ha újra nő a megbetegedések száma itthon, és okoz-e káoszt majd a szokványos influenzaszerű megbetegedések keveredése az új COVID-dal. Egyelőre bizonytalan az iskolák újranyitása és működése a hagyományos keretek között, ami szülőként nagyon sok munkavállalót érint. A cégek kénytelenek a legrugalmasabb, a profiljukkal – ügyfeleik kiszolgálásával, tevékenységük ellátásával, a csapat irányításának és szociális igényeinek kielégítésével – összhangban lévő működési és foglalkoztatási formára felkészülni. Szeptember 1-ig mindenképp kerüljön a fiókba az optimális intézkedési és költségterv.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Boeingnek kisebb baja is nagyobb az indai tragédiánál – de ez akár az utolsó szeget is beverheti a cég koporsójába
Litván Dániel | 2025. június 21. 16:55
Még mindig nem tudjuk, alapvetően a gép vagy a pilóták hibája okozta a múlt heti katasztrófát. De a Boeing akkor sincs kint a vízből, ha nem a 787-essel van nagy baj. Hiába a hatalmas megrendelésállomány, a jövőben újabb veszélyes turbulenciák jöhetnek az óriáscég életében.
Vállalat A kkv-knak kedveskedik a Garantiqa
Privátbankár.hu | 2025. június 21. 13:44
A kormány reményei szerint a hazai kis- és középvállalkozások könnyebben juthatnak hitelhez azáltal, hogy az év végéig nem kell garanciadíjat fizetniük a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleik után.
Vállalat Besült az amerikai fegyvergyártó
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 07:24
A Smith & Wesson jelentős negyedéves nyereségcsökkenésről jelentett.
Vállalat Meghozta döntését Trump a TikTokról
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 06:43
Az amerikai elnök újabb 90 nap haladékot adott.
Vállalat A szemünk előtt vesztik el munkájukat tömegek az AI miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 08:40
A Microsoftnál is zajlik az AI-forradalom, újabb ezrek kerülnek lapátra – az OpenAI viszont nem kell bármi áron a cégnek, ki is szállhatnak belőle.
Vállalat Jelentős mérföldkőnek örülhetett a K&H
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 14:28
Ezermilliárd forintot kezelnek felelős alapokban.
Vállalat Európai e-autó hálózathoz csatlakozik a Mol
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 14:31
A Mol közép- és kelet-európai elektromos töltőinfrastruktúrája teljes egészében elérhetővé válik a DKV Mobility nemzetközi roaminghálózatán keresztül a két vállalat közötti együttműködés értelmében.
Vállalat A Wizz Air a problémák ellenére ismét Pratt & Whitney hajtóműveket rendel
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 14:01
A fapados légitársaság kedden bejelentette, hogy az RTX Pratt & Whitney nevű cégét választotta hajtóműbeszállítónak 177 keskenytörzsű Airbus repülőgépéhez.
Vállalat Vérszegénynek ígérkezik a párizsi Airshow vásár, de nem az Airbus számára
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 13:41
Az Airbus 3,5 milliárd dolláros repülőgép-megrendelést kapott a szaúd-arábiai AviLease-től a vásár hétfői megnyitóján
Vállalat Faktoring: gyors, rugalmas és egyre népszerűbb finanszírozási megoldás
PR | 2025. június 16. 13:21
Ha a vállalatnak finanszírozásra van szüksége, nem mindig a hitel a leggyorsabb és legegyszerűbb megoldás. Egyre többen választják a faktoringot, amely mind gazdasági fellendülés, mind visszaesés idején jól teljesít, és számos ügyfél igényeire megoldást jelenthet. A szolgáltatás előnyeiről és az esetleges tévhitekről osztotta meg velünk gondolatait dr. Molnár Tamás, az MBH Bank Faktoring és Üzletfinanszírozás üzletágának ügyvezető igazgatója, a Magyar Faktoring Szövetség frissen kinevezett elnöke.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG