Ahogy azt korábban mi is megírtuk, módosította poggyászméret ajánlását a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, mely annak érdekében történt, hogy lehetőleg minden utas csomagja felférjen a repülőgépekre – nyilatkozta az InfoRádióban dr. Kriesch Attila, az Európai Fogyasztói Központok Hálózata magyarországi szervezetének igazgatója. Az ajánlott méret kisebb, mint az eddig engedélyezettek: 54,61 x 4,29 x 19,05 cm
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarország igazgatója elmondta: "a légitársaságra nézve nincs kötelező szabályozás előírva a kézipoggyász méretét illetően, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség ezért ajánlást tesz, amelyet remélhetőleg a légitársaságok követni fognak.
Kisebb csomaggal érdemes menni
A szövetség mostani ajánlásával csökkentette a kézipoggyász ajánlott méretének előírásait annak érdekében, hogy ne legyen tumultus a fedélzeten és a lehető legtöbb utasnak felférjen a kézipoggyásza a gépre. Az a tapasztalat ugyanis, hogy nagyon sokan kihasználják egyes légitársaságok megengedőbb szabályozását, akár két-három kézipoggyásszal is utaznak, így egyes utasok csomagja már nem fér fel a gép fedélzetére, ezeket utóbb a gép rakterébe kell elhelyezni."
Kezelik a problémát
Az ajánlástól és annak önkéntes alkalmazásától várható ezen anomáliák megszűnése. Jogszabály tehát nem ír elő konkrét méretkorlátozást, ez azt jelenti, hogy a légitársaság figyelembe veheti a nemzetközi szövetség ajánlását, saját maga pedig az üzletszabályzatában határozhatja meg, kér-e a kézipoggyászért díjat, mekkora és hány darab kézipoggyászt enged fel díjmentesen vagy fizetés ellenében a fedélzetre.
A fapados légitársaságok között is lényeges különbségek lehetnek, bizonyos légitársaság kisméretű kézipoggyászt enged fel díjmentesen, de egy nagyobbért már fizetni kell. Az előbbi tipikus panaszpélda – az Európai Fogyasztói Központhoz is sűrűn szokott ilyen érkezni –, hogy a túl sok kézipoggyász miatt egyes utasoké már nem fér fel a fedélzetre, ezeket hirtelen elveszik az utaskísérők és a raktérbe helyezik el, de abban vannak az értékek: pénz, iratok, és gyakran nincs is alkalmuk és lehetőségük kivenni az utasoknak, valamint előfordulhat az is, hogy hiányosan érkeznek meg a csomagok. Problémás eset, amikor úgy készül az utas, hogy kézipoggyászként felviheti a csomagot, a közelében tarthatja, közben azonban kiderül, hogy erre nincs lehetősége, így nem biztos, hogy van módja azonnal reagálni és kivenni a csomagból az értékeit" - hangsúlyozta az Európai Fogyasztói Központ Magyarország igazgatója.