5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mindenki szeret a focisták eltúlzott fizetésén panaszkodni, elég csak belegondolni a tegnap Bajnokok Ligáját nyerő Barcelona összértékébe. Pedig van egy sportág, ahol még elképesztőbb pénzeket kaszálnak le a profik, különösen annak fényében, hogy el sem kell hagyniuk az asztalukat. Az esport virágzik, és úgy tűnik, hogy ha valaki ma milliomos akar lenni, a streamelésre is rá kell próbálnia.

A Riot és a mainstream

Mielőtt 2009 októberében szabadjára engedték volna a League of Legends-et, a professzionális gaming egy dél-koreai hóbort volt, Európa és Amerika csak érdeklődve figyelte, hogy a legsikeresebb Starcraft játékosok hogyan akasztanak le százmillió forintoknak megfelelő összegeket, és szereznek óriási rajongótábort.

Kis cégből nagy

 

A Riot Gamest 2006-ban alapították, komolyabb tőkeinjekciót 2008-ban és 2009-ben kapott, először 8, majd később 9 millió dollárt. 2011-ben a Tencent Holdings megvette a cég egy részét 231 millió dollárért. A Riot tavaly 624 millió dollárt keresett.

Aztán 2009 októberében kijött a League of Legends, ami berántotta az egész világot, olyannyira, hogy ma már naponta 67 millióan játszanak világszerte, és a különböző játékon belüli költések azt mutatják, hogy fejenként 10-15 dollárt költenek a kliensen belül.

Ami mégis talán a legdurvább, az a játék köré felépített show. Világbajnokságot először 2011-ben tartottak, akkor még csak 100 ezer dollárnyi összdíjazással, ma már bőven 1 millió dollár fölötti pénzt raknak zsebre a nyertes csapatok. Ez még öt játékosra leosztva is több mint 50 millió forint, és ez csak a tornagyőzelemért jár.

2013 óta már létezik az LCS, a világbajnokság sorozatos előválogató kupája, ami átlagosan esténként 1,7 millió nézőt vonz, és szintén komoly összdíjazással fut.

Professzionális League of Legends meccs.

Lövöldözni se rossz ennyiért

A Counter-Strike Global Offensive (CSGO) és a Battlefield 3 szintén komoly összdíjazású tornákkal rendelkezik, sőt, a CSGO esetében gyakorlatilag heti szinten van olyan kupa, amivel lehet pénzt keresni.

Jellemző, hogy egy nagyobb esport szervezet több játékra is tart csapatot, így például a League of Legends első világbajnokságát nyerő Fnatic feltűnik a CSGO, a Battlefield és a Dota top klubjai közt is.

A milliárdos üzlet

Ha nagy pénzeket keresünk az esport környékén, nem kell sokat nézelődnünk, a streamer (közvetítő) oldalak naponta több millió embert vonzanak. Természetesen ahol ekkora pénz van, ott egy nagyobb cég is rejtőzik, az Amazon.com ugyanis tavaly óta tulajdonosa a Twitch.tv oldalnak.

De mi a streamek titka? Ez elég egyszerű, az olcsó, könnyű szórakoztatás, ami mindenki számára elérhető, lévén a tartalomért semmilyen formában sem kell fizetni. Fontos tényező még a közvetítő személye is, mivel több órát folyamatosan végigbeszélni egy webkamerának kevés ember tud, különösen úgy, hogyha emellé még játszik is. Ezt így ránézésre elég nehéz teljesíteni, ennek ellenére naponta körülbelül tízezer csatornán megy adás.

A legsikeresebb streamerek az adományokból és a feliratkozásokból (5 dollár/hó) napi 2-3 ezer dollárt is megkeresnek, ez egy nagyon jó havi magyar átlagfizetésnek felel meg. Ilyen népszerűség mellett nem csoda, hogy gyorsan rájöttek a techcégek is, hogy a szponzoráció is nagyon megéri, olyan óriások, mint például az Intel, a Samsung, a SteelSeries, a Razer, vagy éppen az Acer is komoly pénzeket költenek szponzorációra.

A 2007-ben még Justin.tv-ként induló Twitch ma már gyakorlatilag monopol helyzetben van a közvetítők közt, átlagosan havonta 43 millióan nézik az adásait, ráadásul nagyon hosszan: a betévedő néző jellemzően mintegy másfél órát biztosan marad.

A Twitch nézettsége itt is jól látszik.

Ez olyan mértékeket öltött, hogy csúcsidős forgalomban az oldalt csak a Google, a Netflix, az Apple, és a Facebook tudja megverni.  Idén március 24-én rengeteg Twitch felhasználót meghackeltek, de ez érdekes módon minimálisan sem érintette az oldal népszerűségét, ma Amerikában a site a teljes internet forgalom két százalékát produkálja.

Nem véletlen egyébként a monopol helyzet, miután a konkurencia elég gyengécske, a dél-koreai/német Azubu például abból próbál fent maradni, hogy irtózatos pénzeket kifizet a professzionális játékosok streamjeinek közvetítési jogaiért. De ezzel együtt sem teljesítenek jól, átlagosan 10-12 csatorna aktív, 30 ezer körüli nézettséggel.

A jövőben csak durvulni fog

Ami viszont biztos, hogy az esport karrierje meredeken felfele ível. Ma már a készítők gyakorlatilag csak kompetitív módokkal tolnak ki új játékokat, és a klasszikus nagy cégek is ennek farvízén úsznak, például a World of Warcrafttal, Starcrafttal, és a Diablokkal büszkélkedhető Blizzard is szükségét érezte, hogy összedobjon egy League of Legends/Dota koppintást. Gondolom, nem kell mondanom, hogy már ebben a játékban is vannak professzionális csapatok és tornák.

Mindenesetre ha amerikai vízumot szeretnénk, megéri elgondolkodni egy komolyabb esport karrieren, a professzionális játékosok ugyanis határozatlan időre szóló munkavállalói vízumot is kaphatnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG