5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Mindenki szeret a focisták eltúlzott fizetésén panaszkodni, elég csak belegondolni a tegnap Bajnokok Ligáját nyerő Barcelona összértékébe. Pedig van egy sportág, ahol még elképesztőbb pénzeket kaszálnak le a profik, különösen annak fényében, hogy el sem kell hagyniuk az asztalukat. Az esport virágzik, és úgy tűnik, hogy ha valaki ma milliomos akar lenni, a streamelésre is rá kell próbálnia.

A Riot és a mainstream

Mielőtt 2009 októberében szabadjára engedték volna a League of Legends-et, a professzionális gaming egy dél-koreai hóbort volt, Európa és Amerika csak érdeklődve figyelte, hogy a legsikeresebb Starcraft játékosok hogyan akasztanak le százmillió forintoknak megfelelő összegeket, és szereznek óriási rajongótábort.

Kis cégből nagy

 

A Riot Gamest 2006-ban alapították, komolyabb tőkeinjekciót 2008-ban és 2009-ben kapott, először 8, majd később 9 millió dollárt. 2011-ben a Tencent Holdings megvette a cég egy részét 231 millió dollárért. A Riot tavaly 624 millió dollárt keresett.

Aztán 2009 októberében kijött a League of Legends, ami berántotta az egész világot, olyannyira, hogy ma már naponta 67 millióan játszanak világszerte, és a különböző játékon belüli költések azt mutatják, hogy fejenként 10-15 dollárt költenek a kliensen belül.

Ami mégis talán a legdurvább, az a játék köré felépített show. Világbajnokságot először 2011-ben tartottak, akkor még csak 100 ezer dollárnyi összdíjazással, ma már bőven 1 millió dollár fölötti pénzt raknak zsebre a nyertes csapatok. Ez még öt játékosra leosztva is több mint 50 millió forint, és ez csak a tornagyőzelemért jár.

2013 óta már létezik az LCS, a világbajnokság sorozatos előválogató kupája, ami átlagosan esténként 1,7 millió nézőt vonz, és szintén komoly összdíjazással fut.

Professzionális League of Legends meccs.

Lövöldözni se rossz ennyiért

A Counter-Strike Global Offensive (CSGO) és a Battlefield 3 szintén komoly összdíjazású tornákkal rendelkezik, sőt, a CSGO esetében gyakorlatilag heti szinten van olyan kupa, amivel lehet pénzt keresni.

Jellemző, hogy egy nagyobb esport szervezet több játékra is tart csapatot, így például a League of Legends első világbajnokságát nyerő Fnatic feltűnik a CSGO, a Battlefield és a Dota top klubjai közt is.

A milliárdos üzlet

Ha nagy pénzeket keresünk az esport környékén, nem kell sokat nézelődnünk, a streamer (közvetítő) oldalak naponta több millió embert vonzanak. Természetesen ahol ekkora pénz van, ott egy nagyobb cég is rejtőzik, az Amazon.com ugyanis tavaly óta tulajdonosa a Twitch.tv oldalnak.

De mi a streamek titka? Ez elég egyszerű, az olcsó, könnyű szórakoztatás, ami mindenki számára elérhető, lévén a tartalomért semmilyen formában sem kell fizetni. Fontos tényező még a közvetítő személye is, mivel több órát folyamatosan végigbeszélni egy webkamerának kevés ember tud, különösen úgy, hogyha emellé még játszik is. Ezt így ránézésre elég nehéz teljesíteni, ennek ellenére naponta körülbelül tízezer csatornán megy adás.

A legsikeresebb streamerek az adományokból és a feliratkozásokból (5 dollár/hó) napi 2-3 ezer dollárt is megkeresnek, ez egy nagyon jó havi magyar átlagfizetésnek felel meg. Ilyen népszerűség mellett nem csoda, hogy gyorsan rájöttek a techcégek is, hogy a szponzoráció is nagyon megéri, olyan óriások, mint például az Intel, a Samsung, a SteelSeries, a Razer, vagy éppen az Acer is komoly pénzeket költenek szponzorációra.

A 2007-ben még Justin.tv-ként induló Twitch ma már gyakorlatilag monopol helyzetben van a közvetítők közt, átlagosan havonta 43 millióan nézik az adásait, ráadásul nagyon hosszan: a betévedő néző jellemzően mintegy másfél órát biztosan marad.

A Twitch nézettsége itt is jól látszik.

Ez olyan mértékeket öltött, hogy csúcsidős forgalomban az oldalt csak a Google, a Netflix, az Apple, és a Facebook tudja megverni.  Idén március 24-én rengeteg Twitch felhasználót meghackeltek, de ez érdekes módon minimálisan sem érintette az oldal népszerűségét, ma Amerikában a site a teljes internet forgalom két százalékát produkálja.

Nem véletlen egyébként a monopol helyzet, miután a konkurencia elég gyengécske, a dél-koreai/német Azubu például abból próbál fent maradni, hogy irtózatos pénzeket kifizet a professzionális játékosok streamjeinek közvetítési jogaiért. De ezzel együtt sem teljesítenek jól, átlagosan 10-12 csatorna aktív, 30 ezer körüli nézettséggel.

A jövőben csak durvulni fog

Ami viszont biztos, hogy az esport karrierje meredeken felfele ível. Ma már a készítők gyakorlatilag csak kompetitív módokkal tolnak ki új játékokat, és a klasszikus nagy cégek is ennek farvízén úsznak, például a World of Warcrafttal, Starcrafttal, és a Diablokkal büszkélkedhető Blizzard is szükségét érezte, hogy összedobjon egy League of Legends/Dota koppintást. Gondolom, nem kell mondanom, hogy már ebben a játékban is vannak professzionális csapatok és tornák.

Mindenesetre ha amerikai vízumot szeretnénk, megéri elgondolkodni egy komolyabb esport karrieren, a professzionális játékosok ugyanis határozatlan időre szóló munkavállalói vízumot is kaphatnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG