5p
Az év végén sosem látott áremelkedést láttunk a tojásnál - de mi lett még sokkal drágább egy év alatt? És miért kell sokkal kevesebbet fizetnünk a havi nagybevásárlásnál, mint egy évvel ezelőtt? A tízéves Privátbankár Árkosár felmérés adatai alapján összegeztük a feltámadó infláció évét a havi családi élelmiszer-beszerzések tükrében.

Privátbankár Árkosár: túl a 10 éves jubileumon

2007 februárjában járták be először a Privátbankár.hu munkatársai három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgálják, hogyan alakult a 30 élelmiszerből álló mintakosár ára.

Az átlagos családi nagybevásárlást szimuláló felmérés eredményét minden hónapban a KSH hivatalos inflációs adatközlése előtt egy nappal tesszük közzé, és megvizsgáljuk, hogyan változtak az árak az előző hónaphoz és az egy évvel előző azonos hónaphoz képest.

Az elmúlt bő 10 évben egy szereplőt cseréltünk le: miután a Cora kivonult Magyarországról (áruházait az Auchan vásárolta meg és alakította át), 2012 szeptemberében az Interspar került be a felmérésbe a helyére. Ennek köszönhető, hogy hosszabb időtávra az Auchan és a Tesco árait szoktuk ábrázolni a grafikonokon, a három szereplő átlaga a 2012 óta eltelt időszak grafikonjain szerepel.

Visszatért az infláció

2017 azért érdekes év, mert idén tért vissza igazán az infláció a magyar üzletekbe: a KSH adatai szerint 2013-ban már csak 1,7 százalék volt a drágulás mértéke, a következő két évben valamelyest csökkentek az árak, míg 2016-ban is csak 0,4 százalékkal emelkedett az összesített árszínvonal. Ettől persze némileg eltérő módon alakult az élelmiszerek ára a KSH szerint is - az alábbi táblázatban az összesített fogyasztóiár-index mellett az élelmiszerek KSH által mért drágulását és a Privátbankár.hu decemberi felméréseinek értékét, azaz a Privátbankár.hu éves árindexét foglaltuk össze:


2013 2014 2015 2016 2017
Infláció (%, KSH) 1,7 -0,2 -0,1 0,4 na
Élelmiszerárak (%, KSH) 2,8 -0,4 0,9 0,7 na
Élelmiszerárak (%, Privátbankár Árkosár) 4,2 -3,8 7,2 0,3 3,0

2017 decemberében a három vizsgált áruház adatai alapján átlagosan 3 százalékos éves áremelkedést mértünk egy év alatt. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 18 893 forintba került élelmiszerkosarunk, míg egy évvel ezelőtt még 18 345 forintért is megtölthettük volna a bevásárlókocsit. A vizsgált három áruház közül egy év alatt az Intersparban nőttek leginkább az árak (átlagosan +4,8 százalék), az Auchan 2,9 százalékkal, a Tesco pedig 1,3 százalékkal volt drágább, mint tavaly decemberben. A legolcsóbb az Auchan volt, a legdrágább az Interspar, de a különbség nem éri el a 3 százalékot sem.

Mi lett drágább 2017-ben? És mi olcsóbb?

Essünk túl a rossz híreken: ahogy azt az elsők között jelentettük, a tojás ára az év utolsó hónapjaiban óriási tempóban ugrott meg. Míg szeptemberben-októberben még a legkisebb, S-es méretű tojásokból egy 10-es dobozt akár 250 forint körüli áron is megvehettünk a hipermarketekben, novemberre (egyik napról a másikra) 50 százalékkal ugrott az ár - az év végén 49 forintnál olcsóbban már sehol sem találtunk tojást, és ez ráadásul a legkisebb méretű, ketreces tartársból származó tojásra, nem pedig a nagyobb, mélyalmos vagy pláne bio-tojásra vonatkozik. Az áremelkedést az okozta, hogy az év eleji madárinfluenza-járvány, illetve a közelmúltbeli fipronilos rovarirtószeres tojásszennyezési ügy miatt Európa-szerte sok tyúkot kellett levágni, ezért az európai tojástermelés csökkent.

Listánk élére így a tojás került, 47,9 százalékos éves áremelkedéssel. A folyamat még durvább, ha hozzátesszük: január óta már csak 5 százalékos áfa terheli a tojást, így a közel 50 százalékos emelkedés az áfa 22 százalékpontos csökkenése mellett következett be.

A tojás mellett a friss tej áfája is bekerült az év elején az 5 százalékos körbe, aminek örülhettek a fogyasztók és a termelők is - a kedvezményes áfakörbe azonban nem került bele az UHT-tej. Ennek ára az év végére alaposan megugrott, több mint 22 százalékkal került többe az év végén egy doboz, mint egy évvel ezelőtt. Emellett jelentősebb áremelkedést mértünk a tejfölnél is.

Az év nagy nyertese viszont az édesszájú krumplievők tábora. Bő 26 százalékkal csökkent ugyanis a burgonya ára tavaly decemberhez képest. Szinte pontosan ekkora árcsökkenést mértünk az év utolsó hónapjaiban a kristálycukornál is, szintén 26 százalékkal kerül kevesebbe most, mint tavaly decemberben.

Az áfacsökkentés miatt az év egyik nagy árcsökkenését kellett volna mérnünk a baromfihúsnál is - a madárinfluenza-járvány és a tojásbotrány azonban a csirkemell-filére is rányomta bélyegét. Igaz, itt az év nagy részében azért jól kimutathatóan olcsóbb volt az áru, mint egy évvel korábban, azaz a kereskedők nem nyelték le az áfacsökkentést a vásárlók elől, novemberben már csak 0,3, decemberben pedig 8,4 százalékos éves árcsökkenést tudtunk kimutatni, pedig az áfa ezesetben is 5 százalékra csökkent 27 százalékról.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Összezavarta a lengyeleket a kenyércsoda
Privátbankár.hu | 2025. január 20. 08:33
Gratuláltak a lengyelek annak a péknek, aki azt az interneten megjelent fotó tanúsága szerint hatalmas lovat készített kenyérből. Később kiderült, hogy lóvá tették a jó kenyér szerelmeseit.
Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos minimálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
Vásárló Kiváló Minőségű Élelmiszerek az ALDI polcain
PR | 2025. január 15. 11:52
Az ALDI egyre több, olyan magas minőségű termékkel várja a vásárlókat, amely elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet!
Vásárló Magyarországon bevált recepttel hódít külföldön a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:58
A Lidl Parkside névre keresztelt magyarországi outlet áruháza, amely Biatorbágyon található. Most a prágaiak is kaptak egyet. 
Vásárló PMS kezelése: a viszcerális terápia alkalmazása a menstruációs görcsök enyhítésére
Márkázott tartalom | 2025. január 13. 10:43
A premenstruációs szindróma sok nő életét megnehezíti, melynek tünetei rendkívül változatosak, mind fizikai, mind érzelmi szinten jelentkezhetnek. Az érintettek tapasztalhatnak ingerlékenységet, hangulatingadozást, feszültséget vagy akár depresszióra emlékeztető tüneteket. 
Vásárló Nagyon rosszul indul az év: olyasmi közeleg a magyar boltokban, amit soha nem akartunk látni
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. január 13. 05:47
Ismét hajszálra van a két számjegyűtől az élelmiszerárak emelkedése a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés szerint. Januárban újabb történelmi csúcs született. Ha ebben a tempóban folytatódna a drágulás, akár már 2 hónapon belül is elérheti a 40 ezer forintot a családi élelmiszer-nagybevásárlás ára. 
Vásárló Ezekbe fektess, ha az online jelenléted szeretnéd erősíteni!
Márkázott tartalom | 2025. január 12. 10:11
  Az online jelenlét egyre fontosabb szerepet játszik a vállalkozások sikerében, legyen szó egyéni vállalkozásról vagy multinacionális cégről. A digitalizáció térnyerésével már nem elég egy egyszerű weboldal vagy közösségi média profil. Ahhoz, hogy kitűnj a tömegből, és valódi eredményeket érj el, célzott stratégiára és befektetésekre van szükség. De melyek azok a területek, amelyekre mindenképp érdemes koncentrálni?
Vásárló Hitelprogramok, amelyek komoly segítséget jelenthetnek a cégek számára
Márkázott tartalom | 2025. január 11. 12:07
Modern világunkban különféle megoldások támogatják a cégek működését. Ilyen az az integrált szoftverrendszer is, az úgynevezett ERP, amely segítségével a vezetőség azonnal lehívhat fontos információkat.
Vásárló Az öntapadós címkék: egyszerűség és sokoldalúság
Márkázott tartalom | 2025. január 10. 11:00
Az öntapadós címkék napjainkban szinte minden területen jelen vannak, hiszen szükséges eszközök a termékek azonosításához és az információk közléséhez. Legyen szó kereskedelemről, gyártásról vagy logisztikáról, az etikett cédulák számos előnnyel bírnak: könnyen használhatóak, és szinte minden felületre tapadnak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG