5p
Az év végén sosem látott áremelkedést láttunk a tojásnál - de mi lett még sokkal drágább egy év alatt? És miért kell sokkal kevesebbet fizetnünk a havi nagybevásárlásnál, mint egy évvel ezelőtt? A tízéves Privátbankár Árkosár felmérés adatai alapján összegeztük a feltámadó infláció évét a havi családi élelmiszer-beszerzések tükrében.

Privátbankár Árkosár: túl a 10 éves jubileumon

2007 februárjában járták be először a Privátbankár.hu munkatársai három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgálják, hogyan alakult a 30 élelmiszerből álló mintakosár ára.

Az átlagos családi nagybevásárlást szimuláló felmérés eredményét minden hónapban a KSH hivatalos inflációs adatközlése előtt egy nappal tesszük közzé, és megvizsgáljuk, hogyan változtak az árak az előző hónaphoz és az egy évvel előző azonos hónaphoz képest.

Az elmúlt bő 10 évben egy szereplőt cseréltünk le: miután a Cora kivonult Magyarországról (áruházait az Auchan vásárolta meg és alakította át), 2012 szeptemberében az Interspar került be a felmérésbe a helyére. Ennek köszönhető, hogy hosszabb időtávra az Auchan és a Tesco árait szoktuk ábrázolni a grafikonokon, a három szereplő átlaga a 2012 óta eltelt időszak grafikonjain szerepel.

Visszatért az infláció

2017 azért érdekes év, mert idén tért vissza igazán az infláció a magyar üzletekbe: a KSH adatai szerint 2013-ban már csak 1,7 százalék volt a drágulás mértéke, a következő két évben valamelyest csökkentek az árak, míg 2016-ban is csak 0,4 százalékkal emelkedett az összesített árszínvonal. Ettől persze némileg eltérő módon alakult az élelmiszerek ára a KSH szerint is - az alábbi táblázatban az összesített fogyasztóiár-index mellett az élelmiszerek KSH által mért drágulását és a Privátbankár.hu decemberi felméréseinek értékét, azaz a Privátbankár.hu éves árindexét foglaltuk össze:


2013 2014 2015 2016 2017
Infláció (%, KSH) 1,7 -0,2 -0,1 0,4 na
Élelmiszerárak (%, KSH) 2,8 -0,4 0,9 0,7 na
Élelmiszerárak (%, Privátbankár Árkosár) 4,2 -3,8 7,2 0,3 3,0

2017 decemberében a három vizsgált áruház adatai alapján átlagosan 3 százalékos éves áremelkedést mértünk egy év alatt. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 18 893 forintba került élelmiszerkosarunk, míg egy évvel ezelőtt még 18 345 forintért is megtölthettük volna a bevásárlókocsit. A vizsgált három áruház közül egy év alatt az Intersparban nőttek leginkább az árak (átlagosan +4,8 százalék), az Auchan 2,9 százalékkal, a Tesco pedig 1,3 százalékkal volt drágább, mint tavaly decemberben. A legolcsóbb az Auchan volt, a legdrágább az Interspar, de a különbség nem éri el a 3 százalékot sem.

Mi lett drágább 2017-ben? És mi olcsóbb?

Essünk túl a rossz híreken: ahogy azt az elsők között jelentettük, a tojás ára az év utolsó hónapjaiban óriási tempóban ugrott meg. Míg szeptemberben-októberben még a legkisebb, S-es méretű tojásokból egy 10-es dobozt akár 250 forint körüli áron is megvehettünk a hipermarketekben, novemberre (egyik napról a másikra) 50 százalékkal ugrott az ár - az év végén 49 forintnál olcsóbban már sehol sem találtunk tojást, és ez ráadásul a legkisebb méretű, ketreces tartársból származó tojásra, nem pedig a nagyobb, mélyalmos vagy pláne bio-tojásra vonatkozik. Az áremelkedést az okozta, hogy az év eleji madárinfluenza-járvány, illetve a közelmúltbeli fipronilos rovarirtószeres tojásszennyezési ügy miatt Európa-szerte sok tyúkot kellett levágni, ezért az európai tojástermelés csökkent.

Listánk élére így a tojás került, 47,9 százalékos éves áremelkedéssel. A folyamat még durvább, ha hozzátesszük: január óta már csak 5 százalékos áfa terheli a tojást, így a közel 50 százalékos emelkedés az áfa 22 százalékpontos csökkenése mellett következett be.

A tojás mellett a friss tej áfája is bekerült az év elején az 5 százalékos körbe, aminek örülhettek a fogyasztók és a termelők is - a kedvezményes áfakörbe azonban nem került bele az UHT-tej. Ennek ára az év végére alaposan megugrott, több mint 22 százalékkal került többe az év végén egy doboz, mint egy évvel ezelőtt. Emellett jelentősebb áremelkedést mértünk a tejfölnél is.

Az év nagy nyertese viszont az édesszájú krumplievők tábora. Bő 26 százalékkal csökkent ugyanis a burgonya ára tavaly decemberhez képest. Szinte pontosan ekkora árcsökkenést mértünk az év utolsó hónapjaiban a kristálycukornál is, szintén 26 százalékkal kerül kevesebbe most, mint tavaly decemberben.

Az áfacsökkentés miatt az év egyik nagy árcsökkenését kellett volna mérnünk a baromfihúsnál is - a madárinfluenza-járvány és a tojásbotrány azonban a csirkemell-filére is rányomta bélyegét. Igaz, itt az év nagy részében azért jól kimutathatóan olcsóbb volt az áru, mint egy évvel korábban, azaz a kereskedők nem nyelték le az áfacsökkentést a vásárlók elől, novemberben már csak 0,3, decemberben pedig 8,4 százalékos éves árcsökkenést tudtunk kimutatni, pedig az áfa ezesetben is 5 százalékra csökkent 27 százalékról.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Melyik fogszabályozó illik hozzád? – Rögzített, láthatatlan vagy kivehető megoldás?
PR | 2025. december 18. 10:37
A modern fogszabályozás ma már minden korosztály számára elérhető – és teljesen személyre szabható. Az Artdent Fogászat és Szájsebészet rendelőjében a 30–60 éves páciensek is egyre nagyobb számban választják az esztétikusabb, rendezettebb mosoly felé vezető utat, méghozzá a lehető legészrevétlenebb módon. De melyik fogszabályozó a legjobb választás? A rögzített, a láthatatlan sín vagy a kivehető készülék? Segítünk eligazodni a lehetőségek között, hogy megtaláld a számodra legideálisabb megoldást.
Vásárló Olcsóbb lett a tankolás szerda reggelre, de van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 10:44
A következő napokban viszont nem várható további árcsökkenés.
Vásárló Mit üzen egy jó ajándék?
Márkázott tartalom | 2025. december 13. 10:34
Az ajándékozás elsőre egyszerű gesztusnak tűnik, valójában azonban jóval többről szól, mint egy tárgy átadásáról. Egy ajándék mindig üzenetet hordoz: figyelmet, elismerést, kapcsolatot vagy éppen státuszt. Éppen ezért nem mindegy, mit, mikor és kinek adunk. Különösen akkor, ha üzleti vagy hivatalos közegben történik az ajándékozás.
Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG