5p
Az átlagmagyar még mindig azt hiszi, hogy a sárga csekk ingyen van - holott minden fogyasztó fizet utána. Mindennek eredménye: fényévekre vagyunk elektronikus fizetésben Európától.

Továbbra is tízből kilenc magyar a készpénz-átutalási megbízással, azaz sárga csekkel fizeti ki számláinak legalább egy részét – derül ki a Kutatópont közvélemény-kutatásából. Banki csoportos beszedési megbízással az érintettek harmada próbált már meg számlát fizetni, míg direkt online utalással a megkérdezettek 15 százaléka élt. Az ATM terminálokon történő számlafizetés lehetőségével eddig a megkérdezettek 5 százaléka élt csak, noha a megkérdezettek több mint fele ismeri ezeket a számlafizetési lehetőségeket. A felmérés szerint a számlabemutató szolgáltatók oldalain (Távszámla, Díjnet) történő fizetéssel, vagy épp a mobiltelefonos fizetéssel (MasterCard Mobile) alig néhány százalék élt, ráadásul ezen lehetőségek sokkal kevésbé is ismertek a fogyasztók körében. (A kutatás kapcsán ugyanakkor érdekesség, hogy a felmérést készítők nem kérdeztek rá a dikerk bankkártyás fizetésre, amely mind több szolgáltató oldalán elérhető opció.)

A kutatók szerint a „sima” közszolgáltatások esetén egyeduralkodó a sárga (újabban pedig már fehér) csekk, míg ettől eltérő módon – pl. beszedéssel - jellemzően a pénzügyi szolgáltatások számláit (kölcsöntörlesztést, biztosítási díjakat) egyenlítik ki az emberek.

Hogy lehet egyszerű, ami kényelmetlen?

Annak ellenére használják az emberek a sárga csekket, hogy nézeteik szerint nem ez számít a legkényelmesebb számlafizetési módnak, ugyanakkor – annak dacára, hogy a szabályok szerint immár a csekknél az ügyfélnek kell figyelnie a beérkezési időt ami T+2 nap a posta esetén – ezt a megoldást tartják a válaszadók a legegyszerűbbnek és legbiztonságosabbnak. A jegybank adatai szerint a sárga csekk forgalom 2012-ben 238,9 millió tranzakcióban 2691 milliárd forint volt – tranzakciószámban 4,8, értékben 3,9 kevesebb, mint 2011-ben, vagyis a megoldás használata nagyon lassan, de folyamatosan csökken – bár az idén bevezetett ingyenes készpénzfelvétel ezt a tendenciát is megállíthatta.

Székely Levente, a Kutatópont kutatási igazgatója szerint az ügyfelek megosztottak, hogy érdemes-e néhány száz forinttal többet fizetni, ha cserébe nem kell postára menni - 39 százalék biztos nem fizetne, míg 32 százalékuk egyetért ezzel az állítással. Az új számlafizetési módokban a megkérdezettek 46 százaléka vonzónak találja, hogy otthonról is elintézheti befizetéseit, s 51 százalékuk örül annak, hogy így időt tud megtakarítani, ám több mint kétharmaduk számára a költségek számítanak, márpedig az alternatív megoldásokért fizetni kell.

Ki fizeti a Postát?

Ennek oka az, hogy míg a sárga csekk árát – ami egyébként magasabb, mint a banki tranzakcióké – a szolgáltatók érvényesíthetik a szolgáltatás díjában, de arra nincs mód, s törvény is tiltja, hogy ezt a költséget többletköltségként mutassák ki az ügyfelek felé, ami emiatt konzerválja ezt a világon unicumnak számító megoldást. Az MNB a törvény megszületésekor jelezte, hogy a jogszabályt rossznak tartja, mivel „nem segíti elő azt, hogy a lakosság és a vállalatok által igénybe vett szolgáltatások költségeit a szolgáltató differenciáltan és átlátható módon háríthassa át.

A törvény beégette azt a megoldást, hogy a szolgáltató a sárga csekk költségeit az összes ügyfél között szétterítheti, ám mivel ezt külön költségként nem számíthatja fel, ezért az alternatív megoldást választók számára nem tud kedvezményt adni, azok költségeit megtámogatni. A jegybank érvelése szerint a megoldás fogyasztóvédelmi elveket is sért, hiszen a más úton – beszedéssel, átutalással, kártyával, stb. - fizetők így annak dacára kénytelenek fizetni a sárga csekk költségeit, hogy a szolgáltatást nem veszik igénybe. Sokak szerint a megoldás a Magyar Posta további finanszírozásától ódzkodó kormányzat költségvetési kiadást védő lépése, hiszen emiatt rendkívül komoly bevétel keletkezik a Postán, amely e nélkül a bevétel nélkül drámaian rossz gazdálkodási eredményt érne el.

Európa legalján

S hogy ezzel mire jut Magyarország? A beszédes felmérésen túl ideidézhetjük a Magyar Nemzeti Bank idén nyári Jelentés a fizetési rendszerről szóló tanulmányát, amely szerint hazánk az elektronikus fizetési eszközök felhasználása tekintetében a legjelentősebb lemaradásban épp a közüzemi és egyéb szolgáltatások számláinak elektronikus fizetése terén áll: csoportos befizetéssel és egyéb elektronikus csatornán csak a számlakövetelések 24,3 százalékát egyenlítettük ki 2013-ban (2012-ben 23,5 százalék volt a mérték), miközben Nyugat-Európában ez az arány 70 százalék volt 2012-ben. Az átlagmagyar arról sem vesz tudomást, hogy a kétnapos postai átfutással szemben a banki átutalások átlagos átfutási ideje ma 2 óra alatt van. Nagy kérdés, hogy túlzott készpénzhasználat évi 100 milliárdos feleslegesen elfolyó társadalmi költségeibe mekkora tétellel számolta be a sárga csekket az MNB.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Váratlan veszély leselkedik a gyerekekre – baljós jelentést tettek közzé
Kollár Dóra | 2025. június 11. 15:03
Egy friss jelentés szerint Európában és Nagy-Britanniában folyamatosan nő az új autók motorháztetejének magassága, ami egyre komolyabb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent, különösen a gyerekek számára.
Vásárló Hónapok óta nem láttunk ilyet a boltokban: megint drágább lett a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. június 10. 05:47
Az árrésstopos termékek ára csökkent, de így is megszakadt egy kedvező trend júniusban: három hónap után most először drágult újra a családi nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár-felmérése szerint. Alaposan megvizsgáltuk, hogyan alakítja az árakat az intézkedés, amivel a kormány elégedett, de a szakszövetség szerint csúnyán vissza fog majd ütni.
Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Lézeres szőrtelenítési trendek 2025-ben: Új irányok és lehetőségek
Márkázott tartalom | 2025. június 6. 14:29
Ebben az évben számos új szolgáltatás és fejlesztés várható a lézeres szőrtelenítés világában. Az elmúlt esztendők technológiai fejlesztései révén ezek az eljárások még komfortosabbá és eredményesebbé válnak. Hogyan változik az esztétikai kezelések világa 2025-ben? Nézzünk meg néhány fontos tényezőt!
Vásárló Divatos női cipők
Márkázott tartalom | 2025. június 5. 16:10
Gondoltál már arra, hogy a megfelelő cipő mennyire képes meghatározni a napodat? Az ideális lábbeli nem csupán a stílusodat tükrözi, hanem hozzájárul a kényelmedhez és akár teljesítményed javításához is. A jól megválasztott cipő összhangban van az edzéseid eredményességével, és azzal, hogy mennyire érzed jól magad egész nap. De hogyan találhatod meg azt a darabot, ami mindkét elvárásnak megfelel? Egyre több márka kínál változatos lehetőségeket, hogy megkönnyítse a döntést.
Vásárló Tisztítószerek esetén megéri a minőséget választani
Márkázott tartalom | 2025. június 5. 07:52
A higiénia nem pusztán esztétikai kérdés, hanem alapvető elvárás, bármilyen helyiségről is legyen szó. Otthoni környezetben, közintézményekben, ipari létesítményekben egyaránt elengedhetetlen a megfelelő tisztaság, hiszen ez az alapja a kényelmes, biztonságos feladatvégzésnek.
Vásárló Mit érdemes tudni a modern autótuning kapcsán?
Márkázott tartalom | 2025. június 3. 15:39
Az autóiparban a technológiai újítások kulcsszerepet játszanak, különösen az autók teljesítménynövekedésében és megjelenésük finomításában. Az utóbbi évek egyik legizgalmasabb újdonsága a G87-es BMW M2, melyet sokan tartanak a tuning világ egyik legígéretesebb alapjának.
Vásárló Dizájner kutyák: hóbort vagy új családtag?
Márkázott tartalom | 2025. június 3. 10:39
Magyarországon egyre népszerűbbé válik a dizájner kutyák tartása, mint például a labradoodle, amely egy uszkár és egy labrador keresztezése. 
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Mit tud és milyen előnyökkel jár a CRM?
Márkázott tartalom | 2025. június 2. 14:59
Minden cég és vállalkozás sikere a vásárlóinak a mennyiségén és minőségén áll vagy bukik. Ebben semmi pláne nincs – gondolhatod –, eddig is így volt. Az újdonság a “hogyanra”, azaz az ügyfelek elérésének, kiszolgálásának gyorsaságára vonatkozik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG