3p

Miért nincsenek ablakok a bevásárlóközpontokon? – tették fel a kérdést egy kiskereskedelemmel foglalkozó szakértőnek és válaszából kiderült, hogy ezzel jár mindenki a lehető legjobban.

A vásárlók az 1950-es évek második fele előtt lakóhelyük központjaiba jártak, ahol egymás mellett sorakoztak a kis boltok hívogató kirakataikkal. Ezekből szerezték be, amire szükségük volt. Aztán jött 1956, amikor az Egyesült Államokban megnyílt az első bevásárlóközpont. Ez mindent megváltoztatott.

Mi az alapszabály? 

Az egyetlen épületbe költöztetett boltokba immáron nem az utcáról, hanem a bevásárlóközpontok folyosóiról tértek be az emberek. A főszabály az volt, hogy ezeknek az áruházaknak nem volt az utcára néző ablaka. Ennek költségmegtakarítási és vásárlóbefolyásolási okai vannak – mondta a CNN-nek Burt Flickinger kiskereskedelmi szakértő.

A kevesebb ablak több falat jelent, amire polcokat lehet építeni az áruknak. Így ugyanazon a területen többet lehet kínálni belőlük a vevőknek. Emellett a jobban szigetelt épületek fűtése és hűtése kevesebb energiával megoldható, ami csökkenti az üzemeltetési költségeket. Ezek a praktikus okok, ám a lényeg nem ez.

Mi a titok?
Mi a titok?
Fotó: Pixabay

Az a legfontosabb, hogy a vevő minél jobban érezze magát a bevásárlóközpontban. Ennek köszönhetően minél több időt töltsön el ott és minél több pénzt költsön. A mindig egyenletesen erős mesterséges fényben az épület folyosóin korzózó vásárlók figyelmét semmi sem tereli el az egymást követő boltokról.

Mindegyik után következik egy újabb, ami fenntartja az emberek érdeklődését. Ezt segítik a körökbe
záruló körfolyósok. Az ablaktalan megoldás hátránya, hogy a bevásárlóközpontok kívülről általában jellegtelenek, egysíkúak. A korai időben még többet adtak ennek elkerülésére a tervezők, ám miután kiderült, hogy a vásárlókat nem érdekli, hogyan néz ki a bevásárlóközpont kívülről, kevesebbet törődtek ezzel.

Mint minden divatot, ezt is elérte a piac éretté válásának válsága. Ma már sok képet lehet látni elhagyott elromosodott bevásárlóközpontokról. Az Egyesült Államokban 15 évvel ezelőtt 1400 ilyen központ működött, míg ma már csak 1122 üzemel. Az elmúlt években csak néhány új épült – derül ki az International Council of Shopping Centers adataiból.

Az amerikai felnőttek 54 százaléka keresett fel egy bevásárlóközpontot legalább egyszer egy hónapban 2023-ban. Havonta átlagosan kicsit több, mint 300 dollárt (110 ezer forint) költöttek. A vevők 70 százaléka vagy az 1990 után született millenniumi, vagy az 1990-es évek második fele után megjelent Z generációhoz tartozik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Lidl kihasználja a nyár legpunnyadósabb hónapját is a kedvenc piacán
Buksza blog | 2024. július 2. 10:11
Nem áll meg az élet a Lidlnél a nyár közepén, a szabadságok csúcsidőszakában, júliusban sem. A kiskereskedő brit leányvállalata az áruházhálózat bővítésének feltételeit igyekszik javítani.
Vásárló Fordulatra készül a mamut, jönnek az olcsóbb termékek
Buksza blog | 2024. július 2. 07:55
A Nike kénytelen volt belátni, hogy termékeinek agyonmárkázása kevés ahhoz, hogy megtartsa a vevőit, akik a korábbinál sokkal jobban megválogatják, hogy mire költik a pénzüket.
Vásárló Felhördülnek az autósok a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2024. július 1. 13:52
Megint drágább lesz a tankolás.
Vásárló Újabb változás a magyar diszkontokban - íme a legújabb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés eredménye
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. július 1. 05:47
Havi szinten 1 százalékkal emelkedett a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésben szereplő termékek átlagára.   
Vásárló Így bukhatják el a boltok az áremeléseket
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. június 29. 10:16
Optimistán látja a Moody’s hitelminősítő az európai kiskereskedelem következő egy évét, nem csupán a vállalatok szempontjából, amelyek nyereségük érzékelhető növekedésére számíthatnak.
Vásárló A nap képe: megtaláltuk a Balaton egyik legolcsóbb lángosát
Privátbankár.hu | 2024. június 28. 17:01
A sima lángosért még egy ezrest sem kell adni.   
Vásárló Meglepő "házasság" hozhat változást minden fürdőszobában
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. június 27. 12:22
Olyan felvásárlásról érkezett hír a hűtőszekrények és a mosógépek világából, ami alaposan átszabná ezt az ágazatot. Kérdés, hogy a vásárlóknak mi hasznuk lehet ebből.
Vásárló Ott vetik be a fapados szuperdiszkontot, ahol kevesen számítanak rá
Buksza blog | 2024. június 24. 11:11
A Carrefour, Franciaország legnagyobb áruházlánca bevállalta, hogy saját boltjainak is versenytársat teremt azzal, hogy bevezeti hazai piacára a világ szegény részén sikeres áruháztípusát.
Vásárló Szereti a csokit? A radikális változás is benne van a pakliban
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. június 19. 15:01
A kakaó ára annak rendje és módja szerint elszállt az utóbbi időszakban, amit előbb-utóbb a csokoládéké is követni fog, hacsak ki nem találnak valamilyen trükköt a csokigyártók ennek elkerülésére.
Vásárló Ritka kellemetlen hírt kaptak a magyar autósok - megint megjelent a 600 forintos benzin réme?
Privátbankár.hu | 2024. június 17. 11:55
Rendkívüli áremelkedés jön.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG