3p

Miért nincsenek ablakok a bevásárlóközpontokon? – tették fel a kérdést egy kiskereskedelemmel foglalkozó szakértőnek és válaszából kiderült, hogy ezzel jár mindenki a lehető legjobban.

A vásárlók az 1950-es évek második fele előtt lakóhelyük központjaiba jártak, ahol egymás mellett sorakoztak a kis boltok hívogató kirakataikkal. Ezekből szerezték be, amire szükségük volt. Aztán jött 1956, amikor az Egyesült Államokban megnyílt az első bevásárlóközpont. Ez mindent megváltoztatott.

Mi az alapszabály? 

Az egyetlen épületbe költöztetett boltokba immáron nem az utcáról, hanem a bevásárlóközpontok folyosóiról tértek be az emberek. A főszabály az volt, hogy ezeknek az áruházaknak nem volt az utcára néző ablaka. Ennek költségmegtakarítási és vásárlóbefolyásolási okai vannak – mondta a CNN-nek Burt Flickinger kiskereskedelmi szakértő.

A kevesebb ablak több falat jelent, amire polcokat lehet építeni az áruknak. Így ugyanazon a területen többet lehet kínálni belőlük a vevőknek. Emellett a jobban szigetelt épületek fűtése és hűtése kevesebb energiával megoldható, ami csökkenti az üzemeltetési költségeket. Ezek a praktikus okok, ám a lényeg nem ez.

Mi a titok?
Mi a titok?
Fotó: Pixabay

Az a legfontosabb, hogy a vevő minél jobban érezze magát a bevásárlóközpontban. Ennek köszönhetően minél több időt töltsön el ott és minél több pénzt költsön. A mindig egyenletesen erős mesterséges fényben az épület folyosóin korzózó vásárlók figyelmét semmi sem tereli el az egymást követő boltokról.

Mindegyik után következik egy újabb, ami fenntartja az emberek érdeklődését. Ezt segítik a körökbe
záruló körfolyósok. Az ablaktalan megoldás hátránya, hogy a bevásárlóközpontok kívülről általában jellegtelenek, egysíkúak. A korai időben még többet adtak ennek elkerülésére a tervezők, ám miután kiderült, hogy a vásárlókat nem érdekli, hogyan néz ki a bevásárlóközpont kívülről, kevesebbet törődtek ezzel.

Mint minden divatot, ezt is elérte a piac éretté válásának válsága. Ma már sok képet lehet látni elhagyott elromosodott bevásárlóközpontokról. Az Egyesült Államokban 15 évvel ezelőtt 1400 ilyen központ működött, míg ma már csak 1122 üzemel. Az elmúlt években csak néhány új épült – derül ki az International Council of Shopping Centers adataiból.

Az amerikai felnőttek 54 százaléka keresett fel egy bevásárlóközpontot legalább egyszer egy hónapban 2023-ban. Havonta átlagosan kicsit több, mint 300 dollárt (110 ezer forint) költöttek. A vevők 70 százaléka vagy az 1990 után született millenniumi, vagy az 1990-es évek második fele után megjelent Z generációhoz tartozik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG