3p

Miért nincsenek ablakok a bevásárlóközpontokon? – tették fel a kérdést egy kiskereskedelemmel foglalkozó szakértőnek és válaszából kiderült, hogy ezzel jár mindenki a lehető legjobban.

A vásárlók az 1950-es évek második fele előtt lakóhelyük központjaiba jártak, ahol egymás mellett sorakoztak a kis boltok hívogató kirakataikkal. Ezekből szerezték be, amire szükségük volt. Aztán jött 1956, amikor az Egyesült Államokban megnyílt az első bevásárlóközpont. Ez mindent megváltoztatott.

Mi az alapszabály? 

Az egyetlen épületbe költöztetett boltokba immáron nem az utcáról, hanem a bevásárlóközpontok folyosóiról tértek be az emberek. A főszabály az volt, hogy ezeknek az áruházaknak nem volt az utcára néző ablaka. Ennek költségmegtakarítási és vásárlóbefolyásolási okai vannak – mondta a CNN-nek Burt Flickinger kiskereskedelmi szakértő.

A kevesebb ablak több falat jelent, amire polcokat lehet építeni az áruknak. Így ugyanazon a területen többet lehet kínálni belőlük a vevőknek. Emellett a jobban szigetelt épületek fűtése és hűtése kevesebb energiával megoldható, ami csökkenti az üzemeltetési költségeket. Ezek a praktikus okok, ám a lényeg nem ez.

Mi a titok?
Mi a titok?
Fotó: Pixabay

Az a legfontosabb, hogy a vevő minél jobban érezze magát a bevásárlóközpontban. Ennek köszönhetően minél több időt töltsön el ott és minél több pénzt költsön. A mindig egyenletesen erős mesterséges fényben az épület folyosóin korzózó vásárlók figyelmét semmi sem tereli el az egymást követő boltokról.

Mindegyik után következik egy újabb, ami fenntartja az emberek érdeklődését. Ezt segítik a körökbe
záruló körfolyósok. Az ablaktalan megoldás hátránya, hogy a bevásárlóközpontok kívülről általában jellegtelenek, egysíkúak. A korai időben még többet adtak ennek elkerülésére a tervezők, ám miután kiderült, hogy a vásárlókat nem érdekli, hogyan néz ki a bevásárlóközpont kívülről, kevesebbet törődtek ezzel.

Mint minden divatot, ezt is elérte a piac éretté válásának válsága. Ma már sok képet lehet látni elhagyott elromosodott bevásárlóközpontokról. Az Egyesült Államokban 15 évvel ezelőtt 1400 ilyen központ működött, míg ma már csak 1122 üzemel. Az elmúlt években csak néhány új épült – derül ki az International Council of Shopping Centers adataiból.

Az amerikai felnőttek 54 százaléka keresett fel egy bevásárlóközpontot legalább egyszer egy hónapban 2023-ban. Havonta átlagosan kicsit több, mint 300 dollárt (110 ezer forint) költöttek. A vevők 70 százaléka vagy az 1990 után született millenniumi, vagy az 1990-es évek második fele után megjelent Z generációhoz tartozik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG