4p
Ma már igazából az a csoda, ha valamit nem tudunk az interneten keresztül elintézni: jegyet foglalhatunk, orvosi időpontot szerezhetünk, találkozót szervezhetünk, és persze megtervezhetünk egy komplett nyaralást, szállásostul. Jelenleg a magyar belföldi szálláspiac forgalmának több mint kétharmada online foglalásokból jön, a teljes piac pedig meghaladja a 62 milliárd forintot. Mit keresnek az utazók, és kik uralják ezt a piacot? A GKI legfrissebb kutatásából szemezgettünk.

A KSH tavalyi adatai szerint a belföldi vendégek összesen 92 milliárd forintot hagytak a szálláshelyeknél, a GKI Digital friss piackutatása szerint ennek 68 százalékát – mintegy 62 milliárd forintot – online foglalásokból gyűjthettek be a szállásadók. A közvetítői díjakból származó bevétel meghaladta a 30 milliárd forintot. Ezzel szemben a külföldi vendégek (például a turisták és az üzleti utazók) további 146 milliárd forintnyi szállásdíj-bevételt generáltak 2016-ban.

A foglalásoknak három csatornája van: foglalhatunk a szállásadók saját felületein (ez nagyjából 33 milliárd forintot hozott a piacnak), valamint online szállásközvetítőkön (kb. 21,5 milliárd forint) és kedvezményes csomagokat kínáló „kuponos” közvetítőkön keresztül – utóbbiak 8,1 milliárd forint bevételt hoztak, ezt közölte a GKI Digital a Privátbankár.hu-val.

Egyre fontosabb az online jelenlét

A külföldi utazók esetében gyakorlatilag egyeduralkodónak számít a Booking.com, a foglalások zöme pedig a fővárosban koncentrálódik. A belföldi utazások tekintetében az online szállásközvetítők között a Szállás.hu súlya volt a legnagyobb, ez elérte a 45 százalékot, míg a kuponos modellben működő oldalak között a maiUtazás.hu szerepe volt a legjelentősebb, a szegmens közvetített forgalmának mintegy 38 százalékát adva.

Nem csoda hát, ha a belföldi szálláshelyek egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját kommunikációjukra, ennek az utóbbi években a saját weboldal mellett a Facebook lett a legfontosabb pillére. Ugyanakkor a foglalások forrását illetően a vendégek továbbra is szeretnek maguk intézkedni, így hagyományosan erősnek mondhatóak az offline foglalási lehetőségek (telefon, személyes jelenlét) a szálláshelyek saját online csatornái (weboldal, e-mail) mellett.

A külföldiek tolják el a piacot?

2016 során vendégéjszakák több mint felét (55 százalék) adták külföldiek, miközben 2017 első 3 hónapjában ez az arány már megközelítette a 60 százalékot. A külföldi vendégek a szállodák bruttó szállásdíj-bevétele szempontjából súlyosabb tényezőnek számítanak, tavaly a turisták adták a bevételek kétharmadát.

A súlyeltolódás kihívás elé állítja a hazai online közvetítői piacot is, hiszen a kínálat folyamatos bővülése miatt egyre nagyobb konkurenciát fog számukra jelenteni a Booking.com már a belföldi vendégek körében is. A belföldi turizmus azonban erősen szezonális, hiszen jellemzően az iskolai nyári szünethez, valamint a hosszú hétvégéket tartalmazó hónapokhoz kötődően emelkedik meg jelentősen a belföldi vendégéjszakák súlya.

Mi várható idén?

Az online közvetítők idei növekedését a hazai szálláspiac további bővülése is biztosítja: a KSH adatai alapján 2017 első negyedévében 2016 hasonló időszakához képest csaknem 7 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek el az itthon pihenni vágyók. Az első negyedévben a 4,6 millió vendégéjszaka közel 86 százaléka szállodákban valósult meg, azaz a közvetítők számára kiemelten fontos tényezővé válik, hogy milyen struktúrában épül fel partnerhálózatuk.

A szálláspiac bővülése mellett a szállodák kapacitásának hatékonysága is folyamatosan javul, hiszen az egy szállodára jutó vendégéjszakák számában is szinte folyamatos bővülés figyelhető meg 2013 óta.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG