4p
Ma már igazából az a csoda, ha valamit nem tudunk az interneten keresztül elintézni: jegyet foglalhatunk, orvosi időpontot szerezhetünk, találkozót szervezhetünk, és persze megtervezhetünk egy komplett nyaralást, szállásostul. Jelenleg a magyar belföldi szálláspiac forgalmának több mint kétharmada online foglalásokból jön, a teljes piac pedig meghaladja a 62 milliárd forintot. Mit keresnek az utazók, és kik uralják ezt a piacot? A GKI legfrissebb kutatásából szemezgettünk.

A KSH tavalyi adatai szerint a belföldi vendégek összesen 92 milliárd forintot hagytak a szálláshelyeknél, a GKI Digital friss piackutatása szerint ennek 68 százalékát – mintegy 62 milliárd forintot – online foglalásokból gyűjthettek be a szállásadók. A közvetítői díjakból származó bevétel meghaladta a 30 milliárd forintot. Ezzel szemben a külföldi vendégek (például a turisták és az üzleti utazók) további 146 milliárd forintnyi szállásdíj-bevételt generáltak 2016-ban.

A foglalásoknak három csatornája van: foglalhatunk a szállásadók saját felületein (ez nagyjából 33 milliárd forintot hozott a piacnak), valamint online szállásközvetítőkön (kb. 21,5 milliárd forint) és kedvezményes csomagokat kínáló „kuponos” közvetítőkön keresztül – utóbbiak 8,1 milliárd forint bevételt hoztak, ezt közölte a GKI Digital a Privátbankár.hu-val.

Egyre fontosabb az online jelenlét

A külföldi utazók esetében gyakorlatilag egyeduralkodónak számít a Booking.com, a foglalások zöme pedig a fővárosban koncentrálódik. A belföldi utazások tekintetében az online szállásközvetítők között a Szállás.hu súlya volt a legnagyobb, ez elérte a 45 százalékot, míg a kuponos modellben működő oldalak között a maiUtazás.hu szerepe volt a legjelentősebb, a szegmens közvetített forgalmának mintegy 38 százalékát adva.

Nem csoda hát, ha a belföldi szálláshelyek egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját kommunikációjukra, ennek az utóbbi években a saját weboldal mellett a Facebook lett a legfontosabb pillére. Ugyanakkor a foglalások forrását illetően a vendégek továbbra is szeretnek maguk intézkedni, így hagyományosan erősnek mondhatóak az offline foglalási lehetőségek (telefon, személyes jelenlét) a szálláshelyek saját online csatornái (weboldal, e-mail) mellett.

A külföldiek tolják el a piacot?

2016 során vendégéjszakák több mint felét (55 százalék) adták külföldiek, miközben 2017 első 3 hónapjában ez az arány már megközelítette a 60 százalékot. A külföldi vendégek a szállodák bruttó szállásdíj-bevétele szempontjából súlyosabb tényezőnek számítanak, tavaly a turisták adták a bevételek kétharmadát.

A súlyeltolódás kihívás elé állítja a hazai online közvetítői piacot is, hiszen a kínálat folyamatos bővülése miatt egyre nagyobb konkurenciát fog számukra jelenteni a Booking.com már a belföldi vendégek körében is. A belföldi turizmus azonban erősen szezonális, hiszen jellemzően az iskolai nyári szünethez, valamint a hosszú hétvégéket tartalmazó hónapokhoz kötődően emelkedik meg jelentősen a belföldi vendégéjszakák súlya.

Mi várható idén?

Az online közvetítők idei növekedését a hazai szálláspiac további bővülése is biztosítja: a KSH adatai alapján 2017 első negyedévében 2016 hasonló időszakához képest csaknem 7 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek el az itthon pihenni vágyók. Az első negyedévben a 4,6 millió vendégéjszaka közel 86 százaléka szállodákban valósult meg, azaz a közvetítők számára kiemelten fontos tényezővé válik, hogy milyen struktúrában épül fel partnerhálózatuk.

A szálláspiac bővülése mellett a szállodák kapacitásának hatékonysága is folyamatosan javul, hiszen az egy szállodára jutó vendégéjszakák számában is szinte folyamatos bővülés figyelhető meg 2013 óta.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG