4p
Ma már igazából az a csoda, ha valamit nem tudunk az interneten keresztül elintézni: jegyet foglalhatunk, orvosi időpontot szerezhetünk, találkozót szervezhetünk, és persze megtervezhetünk egy komplett nyaralást, szállásostul. Jelenleg a magyar belföldi szálláspiac forgalmának több mint kétharmada online foglalásokból jön, a teljes piac pedig meghaladja a 62 milliárd forintot. Mit keresnek az utazók, és kik uralják ezt a piacot? A GKI legfrissebb kutatásából szemezgettünk.

A KSH tavalyi adatai szerint a belföldi vendégek összesen 92 milliárd forintot hagytak a szálláshelyeknél, a GKI Digital friss piackutatása szerint ennek 68 százalékát – mintegy 62 milliárd forintot – online foglalásokból gyűjthettek be a szállásadók. A közvetítői díjakból származó bevétel meghaladta a 30 milliárd forintot. Ezzel szemben a külföldi vendégek (például a turisták és az üzleti utazók) további 146 milliárd forintnyi szállásdíj-bevételt generáltak 2016-ban.

A foglalásoknak három csatornája van: foglalhatunk a szállásadók saját felületein (ez nagyjából 33 milliárd forintot hozott a piacnak), valamint online szállásközvetítőkön (kb. 21,5 milliárd forint) és kedvezményes csomagokat kínáló „kuponos” közvetítőkön keresztül – utóbbiak 8,1 milliárd forint bevételt hoztak, ezt közölte a GKI Digital a Privátbankár.hu-val.

Egyre fontosabb az online jelenlét

A külföldi utazók esetében gyakorlatilag egyeduralkodónak számít a Booking.com, a foglalások zöme pedig a fővárosban koncentrálódik. A belföldi utazások tekintetében az online szállásközvetítők között a Szállás.hu súlya volt a legnagyobb, ez elérte a 45 százalékot, míg a kuponos modellben működő oldalak között a maiUtazás.hu szerepe volt a legjelentősebb, a szegmens közvetített forgalmának mintegy 38 százalékát adva.

Nem csoda hát, ha a belföldi szálláshelyek egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját kommunikációjukra, ennek az utóbbi években a saját weboldal mellett a Facebook lett a legfontosabb pillére. Ugyanakkor a foglalások forrását illetően a vendégek továbbra is szeretnek maguk intézkedni, így hagyományosan erősnek mondhatóak az offline foglalási lehetőségek (telefon, személyes jelenlét) a szálláshelyek saját online csatornái (weboldal, e-mail) mellett.

A külföldiek tolják el a piacot?

2016 során vendégéjszakák több mint felét (55 százalék) adták külföldiek, miközben 2017 első 3 hónapjában ez az arány már megközelítette a 60 százalékot. A külföldi vendégek a szállodák bruttó szállásdíj-bevétele szempontjából súlyosabb tényezőnek számítanak, tavaly a turisták adták a bevételek kétharmadát.

A súlyeltolódás kihívás elé állítja a hazai online közvetítői piacot is, hiszen a kínálat folyamatos bővülése miatt egyre nagyobb konkurenciát fog számukra jelenteni a Booking.com már a belföldi vendégek körében is. A belföldi turizmus azonban erősen szezonális, hiszen jellemzően az iskolai nyári szünethez, valamint a hosszú hétvégéket tartalmazó hónapokhoz kötődően emelkedik meg jelentősen a belföldi vendégéjszakák súlya.

Mi várható idén?

Az online közvetítők idei növekedését a hazai szálláspiac további bővülése is biztosítja: a KSH adatai alapján 2017 első negyedévében 2016 hasonló időszakához képest csaknem 7 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek el az itthon pihenni vágyók. Az első negyedévben a 4,6 millió vendégéjszaka közel 86 százaléka szállodákban valósult meg, azaz a közvetítők számára kiemelten fontos tényezővé válik, hogy milyen struktúrában épül fel partnerhálózatuk.

A szálláspiac bővülése mellett a szállodák kapacitásának hatékonysága is folyamatosan javul, hiszen az egy szállodára jutó vendégéjszakák számában is szinte folyamatos bővülés figyelhető meg 2013 óta.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG