4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Botrányos imázst alakít ki a főváros magáról a szakadt, tömött Várbuszokkal. Az ősszel jönnek az új, török buszok, ám a kapacitásuk továbbra is kevés lehet. A korábban tesztelt elektromos buszok jövőjét ugyanakkor teljes hallgatás fedi.

Tumultuózus jelenetek, szinte állandó tömeg, iszonyatos meleg, ijesztően rángató, az emelkedőn lefulladásra hajlamos buszok, amelyek eső esetén sem sokkal jobbak, hiszen minden illesztésüknél ömlik be a víz – csak remélni lehet, hogy a Budapestre látogató külföldieknek azt gondolják, hogy valami keleties romantika okán közlekedteti így Budapest egyik fő látványosságához, a Budai Várhoz így a 16-os buszjáratot a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV).

A hírek szerint az egykori 90 darabos fővárosi midibusz-flotta ma már csak 28 tagot számlál, ám ebből maximum 21-et tudnak nap, mint nap bevonni az üzemeltetésbe, holott a város midibuszokra tervezett járatain minimum 40 járműre lenne szükség.

Ősszel jobb lesz

Azzal kapcsolatos megkeresésünkre, hogy miként látják az imázsromboló 16-os busz helyzetét, a Budapest Közlekedési Központ (BKK) azt az idén márciusban publikált közleményt ajánlotta a figyelmünkbe, amely szerint hosszas előkészítés után aláírták a BKK és az I. kerületi önkormányzat közös tenderén győztes török Karsan Otomotiv Sanayii ve Ticaret A.S. (Karsan A.S.) céggel azt A 870 millió forintos szerződést, amely révén 16 új Karsan Atak midibusz érkezik hazánkba. Bár a török céget már 2014. szeptember 8-án győztesnek hirdették, ám a projektet uniós finanszírozási pénzből tervezték tető alá hozni, ennek megkötése váratott magára fél évet. A márciusi megállapodás érdekessége, hogy a projekthez 909 milliós uniós forrást biztosítottak, holott a 870 milliós győztes ajánlat a járműveken kívül már a szükséges járművezetői képzés, valamint a tartalék és a pótalkatrészeket is tartalmazta.

A BKK szerint az új buszok valamikor az idén ősszel állhatnak forgalomba, ezek szerint a turistáknak – és a Várba igyekvő helyi lakóknak – most az EU-t kell szidnia, hogy botrányosra sikerül a nyári fő turistaszezonban a logisztika.

Kicsi kapacitás

Érdekes, hogy sem a BKK, sem a BKV nem kívánt reagálni arra a felvetésre, hogy a hihetetlen tömeg kapcsán nem látják-e indokoltnak azt, hogy a kicsi és nagyobb tömeg esetén kényelmetlen midibuszok helyett legalább a turistaszezonban nagyobb befogadóképességű buszokkal teljesítsék a járatot – ez a szakemberek szerint megoldható lenne a védett vári utcák megkímélésével is – ha például a 16A buszok nem a Széll Kálmán térről, hanem a Deák térről indulnának a Dísz térre és onnan azonnal lehajtanának a budai oldalon. (Az új, török midibuszok kissé jobban kihasználhatóak, mint a forgalomban lévő Ikarusok, de komolyabb járatsürítés nélkül a tömeg továbbra is megmarad, hiszen egy busz teljes befogadóképessége 40 fő, az ülőhelyek száma 23.)

Hol az elektromos busz?

Érdekes fejleménye a Várbusz történetének, hogy tavasszal Varga Mihály a hazai elektomos közlekedés szükségességét szemléltető sajtótájékoztatón mutatta be az evopro cég magyar fejlesztésű és magyar gyártású, 65 férőhelyes Modulo elektromos buszát.

Akkor az hangzott el, hogy a zöld buszt a 16-os vonalán lehet tesztelni, s valóban, néhány napig a szerencsésebbek utazhattak is vele. A jövő ugyanakkor kétséges. Megkeresésünkre a BKV-nál elmondták: a korábban a Várban és több fővárosi helyszínen tesztelt elektromos autóbuszt a tesztek befejezését követően a gyártónak visszaszolgáltatták és az azzal kapcsolatos észrevételeiket vele megosztottá. Az autóbusz további sorsa ismeretlen a BKV előtt – írta a közlekedési társaság, mintegy jelezve, hogy messze vagyunk attól az elképzeléstől, amit a nemzetgazdasági miniszter úgy fogalmazott meg, hogy reméli, nemcsak a Várban, hanem az egész fővárosi közlekedésben rendszerbe állhatnak az elektromos buszok. Mindez annak fényében érdekes, mert az említett márciusi tájékoztatón

Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. vezérigazgatója nem is elégedett meg a Varga Mihály által elmondottakkal, s azt mondta, hogy a hibrid buszok csak átmeneti megoldást jelentenek, a végső cél a zéró emissziós elektromos buszok beszerzése. Tegyük hozzá, hogy szerinte húsz év kell majd ahhoz, hogy a Vár mellett a belvárost is ilyen járművek uralhatják.

Hogy nem lesz gyors az átállás, azt jelzi, hogy egyelőre nem tudni, mi lesz azzal a hét elektromos busszal, amit elvben a BKK és az I. kerület közös tenderén győztes Siemens-Rampini Budapest Konzorcium szállíthatna – ha a végső szerződés feltételéül megszabott EU-pénzek folyósításáról megszületett volna a döntés. A projekt hez március 22-ig kellett volna az EU-támogatást megszerezni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG