BUX
35 952.53
+1.48%
+525.00
OTP
10 430.00
+0.87%
+90.00
MOL
1 840.00
+2.62%
+47.00
RICHTER
7 150.00
+1.35%
+95.00
MTELEKOM
380.00
+0.66%
+2.00
 
TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
2019. december 13. 16:01

A budai éttermek nagy részében késik az az elengedhetetlen szemléletváltás, ami Pesten már sikeresen végbement - 12 étterem azonban egyesületbe tömörülve változtatna a helyzeten. Egy cikksorozat keretében megnézzük, hol tart most a budai gasztroforradalom - belekóstolunk a Kés-Villa-Buda mozgalomba.

Fotó: Kés-Villa-Buda Egyesület

2019 tavaszán-nyarán új kezdeményezés lepte meg a várost. Kálmán Zoltán, a Jardinette tulajdonosának ötlete alapján, Zoltán vezetésével és 12 budai étterem részvételével megalakult a Kés-Villa-Buda mozgalom, ami mára egyesületté alakult. Az egyesület elnöke Kálmán Zoltán.

A hangsúly a budai jelzőn van, hiszen az egyesület célja, hogy visszahozza a divatba a budai éttermek „békebeli”, magyaros konyhájú és hangulatú élményét, népszerűsítse a ráérős, húsleveses, velős csontos, rántott húsos, néha borozgatós, beszélgetős ebédeit és vacsoráit.

Az ötlet remek és nagy szükség van rá. A magam fajta főzni és enni kedvelő, de a minőséget is kereső „gasztromán” nehéz helyzetben van Budán. A jó falatokért gyakran Pestre kell menni, ahol a több mint 10 éve indult gasztro-forradalom az éttermek és a street food valódi kavalkádját hozta létre. Ez a turizmus fejlődésével nagy szimbiózisban alakult ki, amiből Buda kevésbé részesül.

De ez mégsem tűnik egy tyúk vagy tojás-problémának - szerintem.

A sikeres pesti éttermek ugyanis elvégezték a kötelező házi feladatukat, ami a budai éttermek közül csak nagyon kevés esetében mondható el.

Ezért is tetszik nagyon Kálmán Zoltán ötlete és szurkolok, hogy az egyesület taglétszáma bővüljön és egyre komolyabb legyen a program, az elvárások és a célok. A fene akar átbumlizni Pestre, hogy jót egyen, ha nem muszáj.

A tudatos marketing és népszerűsítés mellett azonban beszélni kell a tartalomról is - és itt van az eb elhantolva. Szerencsés lenne, ha az egyesület sokkal többet is meg tudna idővel majd fogalmazni. A minőségre törekvés az alapanyagoktól a valós ízeken át a pincér kedvességéig mindenre ki kell terjedjen.

A budai éttermek nagy része nem csak azért van nehéz helyzetben, mert a turizmus vagy épp a szerencse elkerüli őket, hanem mert

az az újfajta szemlélet, ami „Pest” gasztronómiájára már jellemző egy ideje, Budán még csak kevéssé került előtérbe.

Azt is meg kell említeni, hogy a grillezünk – sous-vide-álunk – hirtelen sütünk – pürékre tálalunk –habbal-mártással meglocsoljuk – díszítünk típusú modern bisztró-konyha népszerűsége mellett valóban nehéz helyzetben van a főzős, hosszan sütős, nehéznek mondott magyar konyha.  Pontosan ezért kellene maximális figyelmet szentelni a minőségnek: meggyőződésem szerint már csak azzal lehet vendéget nyerni hosszú távon. Budán különösen, ahol a cél csak a visszatérő vendégek becsábítása lehet.

Összefut a számban a nyál, ha egy zamatos gulyáslevesre, egy töltött libanyakra vagy kacsasültre gondolok. Van ennek helye hosszú távon is a modern konyhákkal szemben, de nem abban a minőségben, ahogy azt ma még sokszor megkapjuk.

Sok étterem (Pesten is) elindul nagy célokkal és szándékokkal, de aztán ahogy fogy a lendület, esik le a minőség. Csökken a rákfarok száma a curry-ben, már nem ázsiai gomba van benne, hanem csiperke, thai padlizsán sosem került bele, mert a magyar vendég úgysem tudja mi az, tehát nem is fog hiányozni neki, kisebbek lesznek az adagok, már nem lóg le a rántott hús a tányérról, mirelit a sültkrumpli, melegített mellékíze van a paprikás csirkének, stb. Talán mindenki tapasztalt már ilyet. Az éttermek nagy része beáll az átlag fogyasztóra, aki nem veszi észre, ha a rántott hús kétszer van panírozva, vagy a gulyáslevest olajjal főzik és nem zsírral, vagy nem zavarja, ha a tatár beefsteak mellé toast kenyérből készült pirítóst kap. Biztosan kóstoltak már az étlap szerint konfitált kacsa vagy libacombot, aminek hideg volt a belseje - arról nem beszélve, hogy majdnem biztosan nem konfitálással készült.

Nos, ha a nem csúcs-érzékekkel megáldott vendég nem is veszi észre, hogy mit is kapott a tányérjára, mégsem úgy áll fel az asztaltól, hogy Húúúú, ide visszajövünk, ez mennyei volt.

Jóllakott és feláll. Élmény nélkül.

Véleményem szerint a budai éttermek akkor tudnak igazán sikeresek lenni, ha minőségben is felveszik a kesztyűt a „pesti” éttermekkel. Budán van fizetőképes kereslet, tessék olyan módon kiszolgálni minket, hogy az étkezés után mind a 10 ujjunkat megnyalhassuk, és még fel sem álltunk az asztaltól, de már szívünk szerint azon gondolkodnánk, mikor jöhetünk újra.

Elhatározván és a közjót támogatandó, a következő hetekben, hónapokban igyekszem több helyre ellátogatni a Kés-Villa-Buda egyesülethez csatlakozott éttermekbe, tükröt tartva a kezdeményezésnek, a mozgalomnak és az éttermeknek.

Laikus kóstolóként beszámolok majd az ízekről, az érzékelt minőségről és a benyomásokról.

Látni, harapni szeretném a változást, nemcsak a marketingben, de a minőségben is.

Jobbító szándékom egyetlen motivációja éhségem, mások éhsége iránt érzett szimpátiám és a minőség keresése.

Jó étvágyat!

Chef

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vásárló Így rendeltünk online a járvány alatt
Kollár Dóra - Valkai Nikoletta | 2020. augusztus 1. 11:44
A GKI Digital mérései szerint a koronavírus okozta járványhelyzet miatt március közepe és április vége között több mint 50 ezer új vásárló jelent meg a magyar online kiskereskedelmi piacon, így az aktív online vásárló felnőtt lakosság száma elérte a 3,35 millió főt. De nem csak a digitális világhoz köthető vállalatok tudtak nőni a vírusválság idején.
Vásárló Alaposan felpörgette az online gasztronómiát a járvány
Márkázott tartalom | 2020. július 30. 08:47
A koronavírus járvány eléggé átrajzolta a gasztronómiáról alkotott képünket, hiszen az éttermeknek be kellett zárniuk, és akik nem tudtak alkalmazkodni, vagy megoldani a házhoz szállítást, mint szolgáltatást, le kellett húzniuk a rolót. A NetPincér ebből a helyzetből nagyon sokat profitált, hiszen velük együttműködve tudott a legtöbb étterem azonnal kiépíteni egy ilyen rendszert. Ez érthető is, mivel nekik már kész hálózatuk volt weboldallal és mobilos applikációval, ráadásul futárt is tudtak biztosítani. 
Vásárló Csúnya ősz közeleg: tömeges boltbezárások lehetnek hazai plázákban
Mester Nándor | 2020. július 30. 06:10
Egyre nagyobb sebet ejtenek az utazási korlátozások, a súlyos áruellátási gondok és a gyenge hazai kereslet a fontosabb bevásárlóközpontok bérlőin. Megrendülhet több budapesti plaza bérlői állománya, ha nem áll helyre a forgalmuk az ősz kezdetére. Az üzemeltetők adtak némi kedvezményt az üzleteknek, de a jelek szerint ez nem elég, hónapokon belül akár több bolt is bezárhat. 
Vásárló Hatalmas növekedési potenciál az online kereskedelemben
Márkázott tartalom | 2020. július 29. 10:54
A hazai e-kereskedelem gyors növekedésre volt képes az elmúlt években, a koronavírus-járvány pedig további bővülést tett lehetővé a szektor számára. De mit mutatnak a számok valójában? Sikertörténet vagy rosszul értelmezett statisztika?
Vásárló Romantikus pihenésre vágyik a kedvesével? Ezeket érdemes szem előtt tartania
Márkázott tartalom | 2020. július 21. 09:50
Egy romantikusan eltöltött hétvége nem csupán a kedvünkre, hanem a kapcsolatunkra szintén jó hatással lehet. Bár megvan a maga romantikája a spontán hétvégéknek is, azonban ha valóban viszonylag problémamentes és tökéletes nyugalomban szeretné eltölteni az időt a kedvesével, akkor érdemes indulás előtt legalább néhány nappal megszervezni a programot.  
Vásárló A tömegközlekedését üzemeltető céget keres egy magyar város
Privátbankár.hu | 2020. július 17. 08:21
A kormányzati Hivatalos Értesítőből derül ki az, hogy Nagykanizsa tömegközlekedésének biztosítására pályázatot ír ki a városvezetés.
Vásárló Édeshármas, avagy a mindenkit megmozgató tilalom
Márkázott tartalom | 2020. július 16. 08:51
A te partnered is bedobta már, hogy milyen izgalmas és újszerű lenne, ha kipróbálnátok hármasban? Lehet, hogy már egy ideje érlelitek a gondolatot, de nem jutottatok dűlőre, hogy férfi vagy nő legyen-e a harmadik? Maradjatok velünk, ez a cikk nektek szól!
Vásárló Kétszer annyiba kerül az alma, mint tavaly - a nyugdíjasoknak jobban fáj az élelmiszerár-emelés
Privátbankár.hu | 2020. július 10. 14:47
Az ATV Start című műsorának vendége volt kedden munkatársunk. Gáspár András a Privátbankár Árkosár-felmérésének legfrissebb eredményeiről illetve az élelmiszerárak emelkedésének hátteréről beszélt.
Vásárló A vizuális memória fejlesztésének fontossága iskolába lépés előtt
Márkázott tartalom | 2020. július 8. 10:12
Ha gyermeked az iskolakezdés küszöbén áll, akkor mindenképp érdemes nagy hangsúlyt fektetni a vizuális memóriájának a fejlesztésére. Mai cikkünkben megtudhatod, hogy miért is olyan fontos ez, illetve néhány játékos ötlettel is szolgálunk.
Vásárló Dinnyére sört? Megint történelmi csúcsra drágult a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2020. július 7. 18:39
A koronavírus-járvány első hullámának lecsengésével párhuzamosan az élelmiszerárak tovább nőttek: 1 százalékkal drágább a bevásárlás májushoz képest Árkosár-felmérésünk szerint. Az éves drágulás ennél jóval több, 5 százalék fölé ugrott júliusban. Közel 22 ezer forintra lesz szükségünk ahhoz, hogy letudjunk egy átlagos nagybevásárlást. Megnéztük, hol és mennyibe kerülnek a nyár klasszikus hűsítői.  
hírlevél