A fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozó Fensus Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. kereskedelmi kommunikációjával megtévesztette a fogyasztókat – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
A Fensus Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 2012 januárja és 2012 júliusa között regionális, ingyenes hetilapban, illetve szórólapokon népszerűsítette a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos tevékenységét.
Az eljárás során a versenyhivatal többek között azt vizsgálta, hogy a reklámokkal megcélzott fogyasztók a tájékoztatások alapján tisztában lehettek-e a fogyasztói csoport konstrukció lényeges elemeivel. Fontos kiemelni, hogy a hirdetésekkel megcélzott fogyasztók jellemzően pénzügyi nehézségekkel küzdenek, a pénzügyi intézmények banki, pénzügyi szolgáltatásából nem részesülnek, valamint jövedelmük, életkoruk alapján kiszorulnak a banki hitelezés köréből. Ezek a fogyasztók az átlagosnál kiszolgáltatottabb, sérülékenyebb helyzetben vannak, így különösen érzékenyen reagálnak a hitelezéssel kapcsolatos lehetőségeket felvázoló reklámokra.
Voltak súlyosbító körülmények is
A GVH a vizsgálat során megállapította, hogy a fogyasztók számára a hirdetésekből nem derült ki egyértelműen, hogy a vállalkozás kizárólag fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozik, és a kínált konstrukcióban nem nyújt kölcsönt. A reklámok egyáltalán nem szolgálnak információval a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól, például arról, hogy a fogyasztói csoport tagjai nem pénzhez, hanem vásárlói joghoz jutnak, előtörlesztés vállalása alapján dől el, hogy az adott hónapban ki juthat vásárlói joghoz, és arról a körülményről, hogy a fogyasztó nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár évek múltán juthat a vásárlási joghoz, s ezáltal a megszerezni kívánt dologhoz.
A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a vállalkozás a vizsgált reklámokban megjelenő tájékoztatásaival fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, ezért 169 600 forint bírságot szabott ki a vállalkozásra. A bírság meghatározásánál a GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a jogsértő hirdetések közzététele időben elhúzódott, valamint az átlagosnál sérülékenyebb fogyasztók igen széles körét elérő regionális lapokban jelentek meg. A hivatal az eljárásban feltárt információk alapján feljelentést tett a nyomozóhatóságnál a
vállalkozás tevékenységével kapcsolatban.
A GVH vizsgálta továbbá a vállalkozás szerződéskötés során nyújtott tájékoztatásait is, azonban a beszerzett információk alapján ezen körülményt illetően a vizsgálatot megszüntette.
A fogyasztói csoportokról bővebb információk megtalálhatóak a GVH által üzemeltetett nedoljonbe.hu honlapon.