Számos példa van arra, hogy régi, patinás áruházláncokat faképnél hagynak új versenytársak, ami felkeltette a szakértők érdeklődését. A Boston Consulting Group (BCG) tanácsadó cég és a World Retail Congress (WRC) szakmai szervezet közös kutatásban járt utána annak, mi lehet ennek a jelenségnek a magyarázata.
A vizsgálat tanulsága röviden összefoglalható: azok a cégek nyernek a piaci versenyben, amelyek a legnagyobb hangsúlyt fektetik az innovációra. Aki spórol ezen a téren vagy kénytelen visszafogni kiadásait, mert nincs kellő anyagi forrása a fejlesztésekre, az a csődöt kockáztatja.
Az ágazat vezető vállalatai éves bevételüknek nagyjából 13 százalékát fordítják innovatív kezdeményezésekre és az ezekre költött pénzük tőkearányos megtérülése (ROI) 21 százalék. A sor végén lévőknél ez a két mutató mindössze 3 százalék árbevétel-arányos befektetés és 9 százalékos ROI - idézi az elemzést az ESM Magazine kiskereskedelmi szakportál. Az utóbbi eredménye meglehetősen lehangoló a BCG és WRC szakértő szerint. Azok a vállalatok, amelyek nem tudják tartani a lépést az innovációban versenytársaikkal, lefelé tartó spirálba kerülnek. Mivel keveset fejlesztenek, folyamatosan párolog az árbevételük, ezért nincs elég pénzük innovációra, és ez így megy tovább.
A rövid tanulság: innováció nélkül elvész a versenyképesség – állapította meg Nate Shenck, a BCG kiskereskedelemmel foglalkozó részlegnek vezetője. Szerinte nem csupán heti vagy napi szinten kell ezen a téren a spiccen maradniuk a vállalatoknak, hanem óránként kell megfelelniük a kihívásoknak. A kutatásból, amelyben 11 kiskereskedelmi ág 400 vezető menedzserét keresték meg, az is kiderül, hogy mik az innováció legfontosabb területei. E szerint a napi működés javítását a válaszadók 71 százaléka tartotta nagyon fontosnak, az e-kereskedelmet 60, a nagy adatelemzések és a mesterséges intelligencia felhasználását 58 százalékuk emelte ki.