5p
Fontos győzelmet ért el az Uber Londonban: a legfelső bíróság úgy döntött, a cég mobilalkalmazása nem minősül taxiórának, és nem is kell ezért a sofőröknek taxisengedélyt kiváltani. Ez fontos győzelem a világszerte háborúban álló Ubernek, és fontos tapasztalatokat gyűjthet a világ a megosztáson alapuló gazdaság és a hagyományos szolgáltatások együttéléséről.

Dúl a háború a régi és az új rendszer között

Az Uber világszerte küzd a szabályozókkal: a hatályban lévő jogszabályok, előírások egyszerűen alkalmazhatatlanok a teljesen új technológiát használó szolgáltatásra. Azt a rendszert, hogy valaki beül a saját autójába, elindít egy alkalmazást, és ugyanezen alkalmazás a fuvart kereső utasokat bármiféle emberi közreműködés (diszpécser) nélkül összeköti vele, majd a végén automatikusan kiegyenlítődik egy előre megadott bankkártyáról a szolgáltatás ellenértéke, nem lehet a hagyományos taxizásra kitalált eszközökkel kontrollálni.

A szabályozatlanságnak megvannak a maga veszélyei, a sofőrök és a járművek alkalmasságának megítélése egy olyan piaci szereplő kezében van, akire semmiféle rálátásunk nincsen. A kevesebb betartandó szabály viszont alacsonyabb költséggel jár - az Uber emiatt olyan árakkal tud belépni a piacra, amivel a taxisok nem csak Budapesten nem tudnak versenyezni. Nem véletlen, hogy a taxislobbi világszerte háborút vív az Uberrel - a londoni ügyben is kérték a bíróságot, hogy ne engedjék ki a szabályozás alól az ubereseket.

A háború persze ott durvult el a legjobban, ahol a legnagyobb a taxisok vesztenivalója: Párizsban, ahol a taxik korlátozott száma miatt forintban mérve akár 75 millióba (!) is kerülhet egy engedély.

Magyar módszer: vasszigor, érdemi hatás nélkül

Magyarországon egyszerű megoldást választottak: egyszerűen beterelték az Ubert a taxirendelet hatálya alá. Ez természetesen alapjaiban teszi lehetetlenné a szolgáltatás legális létét: ha csak sárga autóban, taxiengedéllyel rendelkező sofőr vezethet Uber-autót hatósági áron, akkor gyakorlatilag minden olyan előny elvész, ami miatt az ügyfelek az Ubert választanák.

A rendelet életbelépésekor az Uber jelezte, nincs lejátszva a meccs, tovább tárgyalnak a magyar döntéshozókkal arról, hogyan lehetne jobban figyelembe venni az új, megosztáson és a mobilinterneten alapuló technológia sajátosságait. Mindeközben pedig az Uber zavartalanul szállítja tovább az utasokat Budapesten is - eltekintve persze a hatósági razziáktól, rajtaütésekről, próbautakról, amelyek eredménye mindig pénzbírság, akár több százezres tételben, amely rejtélyes módon nem rettenti el a nép egyszerű gyermekét.

Miről tárgyalhatnak?

Felmerülhet a kérdés: ha egyszer Magyarországon eldöntötték, hogy az Uber taxi, és kész, akkor miben reménykedhet a cég? Nem szabad elfelejteni, hogy az Uber csak első ránézésre egy szimpatikus kis garázscég, néhány kocka srác mobilalkalmazása.

A cég értéke 5 év alatt 50 milliárd dollár fölé nőtt - bőven van tehát mozgásterük akár a szürke-időszakok bírságainak, veszteségeinek fedezésére, akár a legkiválóbb jogászok megfizetésére is.

London lehet az Uber kirakat-városa

A londoni bíróság döntése fontos siker: gyakorlatilag ugyanúgy működhet tovább az Uber a londoni fővárosban, ahogy eddig. A döntést lehet mutogatni más európai városokban is, ráadásul nagyon fontos tapasztalatokat lehet gyűjteni arról, milyen az, amikor egy világvárosban tényleg legálisan és szabályosan működik egymás mellett az Uber és a hagyomásos taxizás

"A változás elkerülhetetlen, a legjobb amit az ember tehet, hogy megtanul élni vele" - üzente Boris Johnson, London polgármestere a napokban. "Ha már egyszer kijött a fogkrém a tubusból, akkor kész, ennyi volt" - fogalmazott.

Uber-fizetés és BKK havibérlet egy számlakivonaton - közösségi közlekedés mindkettő

Ezt Észtországban is érzik: nemrég az innovatív, előremutató megoldások iránti nyitottságáról híres észt adóhivatal bejelentette, hogy az Uberrel közösen új adóbevallási platformot fejleszt, így próbálják megtalálni a megoldást a megosztáson alapuló gazdaságból fakadó problémákra.

Hogy a fejlődésnek nem lehet útjába állni, ám a probléma megoldása nem egyszerű, azt jól jelzi az alábbi idézetben szereplő kettősség is: "Magánszemélyként például én is használok Ubert, ám mint politikus, elfogadom a taxisok részéről megfogalmazott kritikákat”. Ez a mondat Csepreghy Nándor miniszterhelyettes szájából hangzott el egy rendezvényen.

Ha máshogy nem megy, térjünk vissza a gyökerekhez

Az Uber emellett minden fronton küzd a legalizálásért. Kínában már tesztelik a telekocsi-rendszerüket - ez tulajdonképpen az a szolgáltatás, amire a sharing economy keretein belül valójában létrejött az Uber: a sofőrök egy gombnyomással megoszthatják járművüket a hasonló irányba utazókkal.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG