5p
Fontos győzelmet ért el az Uber Londonban: a legfelső bíróság úgy döntött, a cég mobilalkalmazása nem minősül taxiórának, és nem is kell ezért a sofőröknek taxisengedélyt kiváltani. Ez fontos győzelem a világszerte háborúban álló Ubernek, és fontos tapasztalatokat gyűjthet a világ a megosztáson alapuló gazdaság és a hagyományos szolgáltatások együttéléséről.

Dúl a háború a régi és az új rendszer között

Az Uber világszerte küzd a szabályozókkal: a hatályban lévő jogszabályok, előírások egyszerűen alkalmazhatatlanok a teljesen új technológiát használó szolgáltatásra. Azt a rendszert, hogy valaki beül a saját autójába, elindít egy alkalmazást, és ugyanezen alkalmazás a fuvart kereső utasokat bármiféle emberi közreműködés (diszpécser) nélkül összeköti vele, majd a végén automatikusan kiegyenlítődik egy előre megadott bankkártyáról a szolgáltatás ellenértéke, nem lehet a hagyományos taxizásra kitalált eszközökkel kontrollálni.

A szabályozatlanságnak megvannak a maga veszélyei, a sofőrök és a járművek alkalmasságának megítélése egy olyan piaci szereplő kezében van, akire semmiféle rálátásunk nincsen. A kevesebb betartandó szabály viszont alacsonyabb költséggel jár - az Uber emiatt olyan árakkal tud belépni a piacra, amivel a taxisok nem csak Budapesten nem tudnak versenyezni. Nem véletlen, hogy a taxislobbi világszerte háborút vív az Uberrel - a londoni ügyben is kérték a bíróságot, hogy ne engedjék ki a szabályozás alól az ubereseket.

A háború persze ott durvult el a legjobban, ahol a legnagyobb a taxisok vesztenivalója: Párizsban, ahol a taxik korlátozott száma miatt forintban mérve akár 75 millióba (!) is kerülhet egy engedély.

Magyar módszer: vasszigor, érdemi hatás nélkül

Magyarországon egyszerű megoldást választottak: egyszerűen beterelték az Ubert a taxirendelet hatálya alá. Ez természetesen alapjaiban teszi lehetetlenné a szolgáltatás legális létét: ha csak sárga autóban, taxiengedéllyel rendelkező sofőr vezethet Uber-autót hatósági áron, akkor gyakorlatilag minden olyan előny elvész, ami miatt az ügyfelek az Ubert választanák.

A rendelet életbelépésekor az Uber jelezte, nincs lejátszva a meccs, tovább tárgyalnak a magyar döntéshozókkal arról, hogyan lehetne jobban figyelembe venni az új, megosztáson és a mobilinterneten alapuló technológia sajátosságait. Mindeközben pedig az Uber zavartalanul szállítja tovább az utasokat Budapesten is - eltekintve persze a hatósági razziáktól, rajtaütésekről, próbautakról, amelyek eredménye mindig pénzbírság, akár több százezres tételben, amely rejtélyes módon nem rettenti el a nép egyszerű gyermekét.

Miről tárgyalhatnak?

Felmerülhet a kérdés: ha egyszer Magyarországon eldöntötték, hogy az Uber taxi, és kész, akkor miben reménykedhet a cég? Nem szabad elfelejteni, hogy az Uber csak első ránézésre egy szimpatikus kis garázscég, néhány kocka srác mobilalkalmazása.

A cég értéke 5 év alatt 50 milliárd dollár fölé nőtt - bőven van tehát mozgásterük akár a szürke-időszakok bírságainak, veszteségeinek fedezésére, akár a legkiválóbb jogászok megfizetésére is.

London lehet az Uber kirakat-városa

A londoni bíróság döntése fontos siker: gyakorlatilag ugyanúgy működhet tovább az Uber a londoni fővárosban, ahogy eddig. A döntést lehet mutogatni más európai városokban is, ráadásul nagyon fontos tapasztalatokat lehet gyűjteni arról, milyen az, amikor egy világvárosban tényleg legálisan és szabályosan működik egymás mellett az Uber és a hagyomásos taxizás

"A változás elkerülhetetlen, a legjobb amit az ember tehet, hogy megtanul élni vele" - üzente Boris Johnson, London polgármestere a napokban. "Ha már egyszer kijött a fogkrém a tubusból, akkor kész, ennyi volt" - fogalmazott.

Uber-fizetés és BKK havibérlet egy számlakivonaton - közösségi közlekedés mindkettő

Ezt Észtországban is érzik: nemrég az innovatív, előremutató megoldások iránti nyitottságáról híres észt adóhivatal bejelentette, hogy az Uberrel közösen új adóbevallási platformot fejleszt, így próbálják megtalálni a megoldást a megosztáson alapuló gazdaságból fakadó problémákra.

Hogy a fejlődésnek nem lehet útjába állni, ám a probléma megoldása nem egyszerű, azt jól jelzi az alábbi idézetben szereplő kettősség is: "Magánszemélyként például én is használok Ubert, ám mint politikus, elfogadom a taxisok részéről megfogalmazott kritikákat”. Ez a mondat Csepreghy Nándor miniszterhelyettes szájából hangzott el egy rendezvényen.

Ha máshogy nem megy, térjünk vissza a gyökerekhez

Az Uber emellett minden fronton küzd a legalizálásért. Kínában már tesztelik a telekocsi-rendszerüket - ez tulajdonképpen az a szolgáltatás, amire a sharing economy keretein belül valójában létrejött az Uber: a sofőrök egy gombnyomással megoszthatják járművüket a hasonló irányba utazókkal.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nyaralni indul? Ezt a tippet fogadja meg tankoláshoz!
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 09:33
Ez történt az üzemanyagokkal.
Vásárló Valami készül a benzinkutakon – örülhetnek az autósok?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 10:26
Ez történt az üzemanyagok árával.
Vásárló Lefújták az egészen különös sztrájkot Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. június 24. 16:08
Mégsem lesz benzinkútsztrájk.
Vásárló Hogyan írjunk figyelemfelkeltő ingatlanhirdetést?
Márkázott tartalom | 2025. június 19. 09:55
Ingatlan eladásakor az egyik legfontosabb tényező a hatásos hirdetési szöveg. A piacon rengeteg hasonló hirdetés található, amelyeket az érdeklődők könnyen átfutnak. Mi teremtheti meg azt a különbséget, ami a mi hirdetésünket kiemeli a tömegből? Egy jól megírt szöveg nemcsak az adatok felsorolásából áll, hanem az ingatlan hangulatát is át kell adnia. Gondoltunk már arra, hogy a részletek és az érzelmek közvetítése az, ami igazán megragadhat egy potenciális vevőt?
Vásárló Nagy durranás készül a magyar patikákban – Nagy Márton már örül
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 16:42
Itt is vállalják az árkorlátozást.
Vásárló Leszegi a fejét, ha meglátja a hétvégi üzemanyagárakat!
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 12:45
A nemzetközi áremelkedés szombattól megjelenik a hazai kutakon is.
Vásárló Diszkrét fogszabályzó módszerek
Márkázott tartalom | 2025. június 13. 10:52
A nem megfelelően nőtt fogak és a torlódásuk hosszú távon igen kellemetlen fogászati problémákhoz vezethetnek, mindemellett esztétikailag sem túl vonzóak. Sokan felnőttkorban jutnak el arra a pontra, hogy szeretnék az egymásra torlódott fogakat szabályozó viselésével helyreállítani.
Vásárló Váratlan veszély leselkedik a gyerekekre – baljós jelentést tettek közzé
Kollár Dóra | 2025. június 11. 15:03
Egy friss jelentés szerint Európában és Nagy-Britanniában folyamatosan nő az új autók motorháztetejének magassága, ami egyre komolyabb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent, különösen a gyerekek számára.
Vásárló Miért éri meg jobban bérelni a padlótisztító gépeket?
Márkázott tartalom | 2025. június 11. 09:45
Egy vállalkozás életében minden pénzügyi döntést alaposan mérlegelni kell. Az olyan hétköznapi tevékenységek elvégzése esetében is fel kell kutatni az alternatívákat, mint a padlótisztítás. Az évszakok változásával újabb kihívásokkal találkozhatunk, rengeteg szennyeződés kerülhet be a “műveleti területre”.
Vásárló Hónapok óta nem láttunk ilyet a boltokban: megint drágább lett a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. június 10. 05:47
Az árrésstopos termékek ára csökkent, de így is megszakadt egy kedvező trend júniusban: három hónap után most először drágult újra a családi nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár-felmérése szerint. Alaposan megvizsgáltuk, hogyan alakítja az árakat az intézkedés, amivel a kormány elégedett, de a szakszövetség szerint csúnyán vissza fog majd ütni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG