5p
Fontos győzelmet ért el az Uber Londonban: a legfelső bíróság úgy döntött, a cég mobilalkalmazása nem minősül taxiórának, és nem is kell ezért a sofőröknek taxisengedélyt kiváltani. Ez fontos győzelem a világszerte háborúban álló Ubernek, és fontos tapasztalatokat gyűjthet a világ a megosztáson alapuló gazdaság és a hagyományos szolgáltatások együttéléséről.

Dúl a háború a régi és az új rendszer között

Az Uber világszerte küzd a szabályozókkal: a hatályban lévő jogszabályok, előírások egyszerűen alkalmazhatatlanok a teljesen új technológiát használó szolgáltatásra. Azt a rendszert, hogy valaki beül a saját autójába, elindít egy alkalmazást, és ugyanezen alkalmazás a fuvart kereső utasokat bármiféle emberi közreműködés (diszpécser) nélkül összeköti vele, majd a végén automatikusan kiegyenlítődik egy előre megadott bankkártyáról a szolgáltatás ellenértéke, nem lehet a hagyományos taxizásra kitalált eszközökkel kontrollálni.

A szabályozatlanságnak megvannak a maga veszélyei, a sofőrök és a járművek alkalmasságának megítélése egy olyan piaci szereplő kezében van, akire semmiféle rálátásunk nincsen. A kevesebb betartandó szabály viszont alacsonyabb költséggel jár - az Uber emiatt olyan árakkal tud belépni a piacra, amivel a taxisok nem csak Budapesten nem tudnak versenyezni. Nem véletlen, hogy a taxislobbi világszerte háborút vív az Uberrel - a londoni ügyben is kérték a bíróságot, hogy ne engedjék ki a szabályozás alól az ubereseket.

A háború persze ott durvult el a legjobban, ahol a legnagyobb a taxisok vesztenivalója: Párizsban, ahol a taxik korlátozott száma miatt forintban mérve akár 75 millióba (!) is kerülhet egy engedély.

Magyar módszer: vasszigor, érdemi hatás nélkül

Magyarországon egyszerű megoldást választottak: egyszerűen beterelték az Ubert a taxirendelet hatálya alá. Ez természetesen alapjaiban teszi lehetetlenné a szolgáltatás legális létét: ha csak sárga autóban, taxiengedéllyel rendelkező sofőr vezethet Uber-autót hatósági áron, akkor gyakorlatilag minden olyan előny elvész, ami miatt az ügyfelek az Ubert választanák.

A rendelet életbelépésekor az Uber jelezte, nincs lejátszva a meccs, tovább tárgyalnak a magyar döntéshozókkal arról, hogyan lehetne jobban figyelembe venni az új, megosztáson és a mobilinterneten alapuló technológia sajátosságait. Mindeközben pedig az Uber zavartalanul szállítja tovább az utasokat Budapesten is - eltekintve persze a hatósági razziáktól, rajtaütésekről, próbautakról, amelyek eredménye mindig pénzbírság, akár több százezres tételben, amely rejtélyes módon nem rettenti el a nép egyszerű gyermekét.

Miről tárgyalhatnak?

Felmerülhet a kérdés: ha egyszer Magyarországon eldöntötték, hogy az Uber taxi, és kész, akkor miben reménykedhet a cég? Nem szabad elfelejteni, hogy az Uber csak első ránézésre egy szimpatikus kis garázscég, néhány kocka srác mobilalkalmazása.

A cég értéke 5 év alatt 50 milliárd dollár fölé nőtt - bőven van tehát mozgásterük akár a szürke-időszakok bírságainak, veszteségeinek fedezésére, akár a legkiválóbb jogászok megfizetésére is.

London lehet az Uber kirakat-városa

A londoni bíróság döntése fontos siker: gyakorlatilag ugyanúgy működhet tovább az Uber a londoni fővárosban, ahogy eddig. A döntést lehet mutogatni más európai városokban is, ráadásul nagyon fontos tapasztalatokat lehet gyűjteni arról, milyen az, amikor egy világvárosban tényleg legálisan és szabályosan működik egymás mellett az Uber és a hagyomásos taxizás

"A változás elkerülhetetlen, a legjobb amit az ember tehet, hogy megtanul élni vele" - üzente Boris Johnson, London polgármestere a napokban. "Ha már egyszer kijött a fogkrém a tubusból, akkor kész, ennyi volt" - fogalmazott.

Uber-fizetés és BKK havibérlet egy számlakivonaton - közösségi közlekedés mindkettő

Ezt Észtországban is érzik: nemrég az innovatív, előremutató megoldások iránti nyitottságáról híres észt adóhivatal bejelentette, hogy az Uberrel közösen új adóbevallási platformot fejleszt, így próbálják megtalálni a megoldást a megosztáson alapuló gazdaságból fakadó problémákra.

Hogy a fejlődésnek nem lehet útjába állni, ám a probléma megoldása nem egyszerű, azt jól jelzi az alábbi idézetben szereplő kettősség is: "Magánszemélyként például én is használok Ubert, ám mint politikus, elfogadom a taxisok részéről megfogalmazott kritikákat”. Ez a mondat Csepreghy Nándor miniszterhelyettes szájából hangzott el egy rendezvényen.

Ha máshogy nem megy, térjünk vissza a gyökerekhez

Az Uber emellett minden fronton küzd a legalizálásért. Kínában már tesztelik a telekocsi-rendszerüket - ez tulajdonképpen az a szolgáltatás, amire a sharing economy keretein belül valójában létrejött az Uber: a sofőrök egy gombnyomással megoszthatják járművüket a hasonló irányba utazókkal.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan rögzíts stabilan korlátot egyenetlen felületekre?
Márkázott tartalom | 2025. április 17. 11:38
Képzeld el, hogy végre eljött az idő, amikor a terasz vagy a lépcsőház korlátja a helyére kerülhetne, de ahogy elkezdődne a munka, kiderül: a betonfelület messze nem olyan egyenes, mint ahogy azt a tervezőasztalon elképzelted. Ismerős helyzet? Sokaknak igen. Egyenetlen aljzatokkal dolgozni nem csupán bosszantó, hanem technikai kihívás is. Ilyenkor jönnek képbe a különféle konzolmegoldások, amelyekkel még a legmakacsabb betonhibákat is ellensúlyozni lehet.
Vásárló Munkavédelem, digitalizáció: ezekre biztos költ az ipar
Márkázott tartalom | 2025. április 15. 17:27
Az ipari vállalatok 2025-ben még jóval tudatosabban költenek, mint akár néhány évvel ezelőtt. A klasszikus gépbeszerzéseken túl egyre nagyobb figyelmet fordítanak az energiahatékonyságra, a munkavédelemre, a digitális átállásra és természetesen az emberi erőforrások fejlesztésére is. A cél már nem a túlélés, hanem a hosszú távú versenyképesség biztosítása.
Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG