5p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Ha nem is őrült tempóban, de március után áprilisban is valamelyest tovább folytatódott a hazai hipermarketekben az árcsökkenés – legalábbis ez olvasható ki szokásos Árkosár-felmérésünk során szerzett tapasztalatokból. Miközben előző évhez képest újabb drágulásnak lehettünk tanúi, az ünnep utáni vásárlási láz utóhatásai is megmutatkoztak a boltokban.

A hosszú hétvégét követő legelső napon, április 6-án ismételten felkerestünk három áruházlánc egy-egy üzletét, hogy most is megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat hívtuk segítségül, aminek árváltozását bő 14 éve havi rendszerességel követjük. Mit találtunk az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban az ünnep után? Előző felmérésünk során már elmondtuk, fékeződött az élelmiszerárak emelkedése olyannyira, hogy árcsökkenést is mértünk havi összehasonlítában. Akkor 2,3 százalékkal úsztuk meg olcsóbban a bevásárlás februárhoz viszonyítva.

A hosszú hétvége után a keddi volt az első nap, hogy az áruházláncok még a rövidített ideig, azaz 19 óráig lehettek nyitva, egyúttal ez volt az utolsó olyan nap, amikor még nem vonatkozott rájuk az a korlátozás, miszerint 10 négyzetméterenként egy vásárló tartózkodhat a boltban. Ennek ellenére nem volt tömeg azokban az üzletekben, amelyekben megfordultunk – bár ez betudható annak is, hogy kevesen szoktak nagybevásárlást tartanai egy-egy ünnep után.

Ebben a hónapban, míg az Auchan és a Tesco 1,2 illetve 1,6 százalékkal lett drágább, addig az Interspar 2,8 százalékot csökkentett az árakon márciushoz képest. Összességében 0,1 százalékkal tudtunk olcsóbban bevásárolni márciushoz képest. Az árcsökkenés tehát ha csak egy hajszállal is, de tovább folytatódott áprilisban is az általunk vizsgált termékeknél. (A módszertanról további részletek itt). 

Ha éves távlatban vizsgáljuk az árakat, azaz tavaly áprilist vesszük alapul, már más kép rajzolódik ki. Itt a Tesco faragott le 2,1 százalékot, az Interspar 4,3 százalékot emelt a nagybevásárlás ellenértékén, addig az Auchan 9,3 százalékkal lett drágább egy év leforgása alatt. Összességében kereken 3 százalékot emeltek az áruházláncok tavaly április óta azon a 30 terméken, amelyeket az Árkosár-felmérésben vizsgálunk. (A KSH a legfrissebb, márciusra vonatkozó inflációs statisztikáit pénteken teszi közzé.)

A számla vége 22 299 forint lett, ez 12 forint híján lényegében megegyezik előző felmérésünk végösszegével, amikor is 22 311 forintot hagytunk a kasszánál.

Ezúttal nem találtunk olyan hipermarketet, ahol 21 ezer forint alatt letudhattuk volna a vásárlást. De ha mindent ott vettünk volna meg, ahol a legolcsóbban beszerezhető, akkor mentünk volna 20 ezer forint alá, egészen pontosan 19 901 forint lett volna a vásárlásunk végösszege, ami 2398 forint spórolást jelente az átlagárhoz képest. Elmondjuk minden cikkünkben, ezért most is szeretnénk megjegyezi, hogy mindez lehetetlen mutatvány lenne – főleg a koronavírus-járvány tomboló harmadik hulláma idején kimondottan rossz ötlet lenne.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Ha tavaly áprilist vesszük alapul, az általunk vizsgált termékek közül 5-nél találtunk 10 százalékot meghaladó áremelkedést. A legnagyobb, 30 százalékos drágulást az olajnál találtuk, de több mint 20 százalékkal kerül többe a rizs, a chips és az égetett szesz, de 17 százalékkal kell többet fizetni a tésztáért is.

Jó hír ugyanakkor, hogy a zöldségosztályon járva 10 százalékot meghaladó árcsökkenést mértünk két terméknél: az alma 23 százalékkal, a burgonya 16 százalékkal lett olcsóbb egy év alatt.

Ha márciushoz képest nézzük az árakat, 10 százaléknál jobban egyetlen termék árán sem csökkentettek a hipermarketek. Sőt! Burgonyát ezúttal 11 százalékkal többért kaptunk, mint előző hónapban.

De 10 százalékot meghaladóan drágult még:

  • a tojás (16 százalék),
  • a tészta (17 százalék)
  • és a joghurt (14 százalék).

A tojás esetében meg kell, hogy jegyezzük, húsvét után közvetlenül mentünk vásárolni, az egyik hipermarket tojásosztályát szinte teljesen kifosztották a vevők, ahogy a lenti képen is látható. Aki húsvét után is még megkívánta az ünnep főszereplőit, azok mit találhattak a boltok polcain? Erről most még ejtünk néhány szót.

A tojáspult húsvét után az egyik Auchanban
A tojáspult húsvét után az egyik Auchanban

Havi legolcsóbbak

Húsvét után kíváncsiak voltunk arra, mivel találja szembe magát az, aki szeretne rámozdulni az akciós termékekre - azaz a trenddel szemben húsvét után szeretne sonkát, tojást és retket vásárolni abban bízva, hogy az áruházak megpróbálják kiszórni az ünnep után a rajtuk maradt termékeket.

Akinek nem lett volna elég a húsvéti sonka, még szerencsével járhatott most is, hiszen a láncok valóban igyekeztek kiszórni a megmaradt árut. Majdhogynem féláron találtunk füstölt kötözött lapockát a Sparban, illetve füstölt főtt tarját a Tescóban. Előbbi helyen 1190 forintért, utóbbinál 1246 forintért adták kilóját. Az Auchanban valószínűleg már a húsvét előtt elkapkodták a sonkát, de még így is találtunk pár darab kötözött lapockát 1990 forintos kilónkénti áron.

Tojást legolcsóbban a Spar adta. A 10 darabos, M-es méretű saját márkás tojást 359 forintért kínálták. A Tescóban 389 forintért volt a legolcsóbb, Fuchs márkájú, 10 darabos tojás. Az Auchanban 6 darabos tojás bizonyult a legolcsóbbnak, de a Tescóhoz hasonlóan a darabár itt is 38 forintra jött ki.

A reteknél már nem jártunk ekkora sikerrel. A Tescóban egyáltalán nem kaptunk a zöldségből, míg az Auchanban 229 forintért, addig az Intersparban 149 forintért kínálták csomóját.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
Vásárló Újabb forradalom indul az otthoni mosógépeknél, nyugdíjba mehetnek a kapszulák
Buksza blog | 2024. március 11. 10:33
Változást hoztak a mosásban a kapszulás mosószerek, amelyek célja a hagyományos mosószeres flakonok kiváltása volt kapszulákkal, ám úgy fest, egy évtizeddel megjelenésük után eljárt felettük az idő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG