8p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az élelmiszerüzleteket nem sújtja újabb korlátozás, a növekvő munkanélküliség és a béremelkedés lassulása azonban nyomot hagyhat a forgalmon - a harmadik hullám első Árkosár-felmérése az árak tekintetében havi szinten csökkenést, éves szinten pedig a növekedés jelentős lassulását mutatja. Mostanra jól látszik a bázishatás, azaz hogy egyébként is magas szintről történik az újabb áremelkedés. Épp egy éve robbant be például az alma áremelkedése - a mostani adat itt igazi fordulópontot jelenthet.

Kereslet és kínálat: a régi forgalom-növekedés még sehol, de nem szenvednek az élelmiszer-üzletek

A piaci tényezők közül a kínálat és a kereslet is alakulhat szokatlanul a járványhelyzet idején - ahogy erre korábban is láthattunk példát. Idén, ha minden jól megy, elmarad a tavalyihoz hasonló pánikvásárlási hullám, a vevők megtanulhatták, hogy nem szükséges több hónapra elegendő készletet felhalmozni alapélelmiszerekből, a kínálat zavartalan lesz a szigorítások idején is - ha maguk a vásárlók nem okoznak némi zavart az ellátásban.

A KSH friss kiskereskedelmi statisztikája szerint egyedül az élelmiszerboltok tudtak némi forgalomnövekedést femutatni januárban 2020 első hónapjához képest. Ez a növekedés is meglehetősen sovány volt - mindőssze másfél százalékos a teljes élelmiszer-kiskereskedelemben, míg valamivel nagyobb az élelmiszer jellegű vegyes üzletek szűkebb kategóriájában - itt az értékesítés volumene 3,4 százalékkal nőtt. 

A kiskereskedelem sok szereplőjének fájdalmas lépés az - egyelőre - két hétre bevezetett szigorítás, a hétfőn életbe lépett intézkedések azonban az élelmiszer-kereskedelmet érdemben nem érintik. Továbbra is este 7-ig tarthatnak nyitva az üzletek, és a sajtóban belengetett maszkviselési szigorítások sem léptek életbe. Az Index írt arról, hogy - hasonlóan több más országhoz - nálunk is csak FFP2 minősítésű maszkban lehet majd az üzletekben vásárolni, ennek bevezetése azonban egyelőre nem történt meg, sőt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter azt mondta a HVG-nek, hogy a mostani kormányülésen nem volt erről szó - amíg nem tudja mindenki beszerezni a kellő mennyiségű FFP2 maszkot, nem is terveznek ilyesmit előírni.

Vásárlók egy nyíregyházi szupermarket bevásárlókocsijainál a 19 órai boltbezárás előtt. Új szigorítás egyelőre nincs, ez a maszk is jó lesz. Fotó: MTI/Balázs Attila
Vásárlók egy nyíregyházi szupermarket bevásárlókocsijainál a 19 órai boltbezárás előtt. Új szigorítás egyelőre nincs, ez a maszk is jó lesz. Fotó: MTI/Balázs Attila

A következő hónapokban érdemes lesz figyelni, hogyan alakult a napi fogyasztási cikket értékesítő élelmiszerüzletek forgalma. Általában véve negatív folyamatok zajlanak az első negyedévben a fogyasztást illetően: ahogy az ING gyorselemzése is emlékeztet, emelkedik a munkanélküliség, lassul a bérnövekedés üteme és a harmadik hullám is elérte hazánkat. Mindezek a fogyasztás visszafogására, a tartalékok növelésére ösztönözhetik a háztartásokat, ami így gyengítheti a kiskereskedelem teljesítményét. A harmadik, egyre durvábban terjedő járványhullám sokakat késztethet otthonmaradásra, növekedhet az online kereskedelem térhódítása a napi fogyasztási cikkek, élelmiszerek piacán is - erre mind a vásárlók, mind pedig a kereskedők is jobban fel vannak készülve most, mint a korábbi hullámok idején. Másrészről az is igaz, hogy a plázák és számos üzlet bezárása után szűkült az otthonról menekülési lehetőségek száma - talán többen mennek majd az élelmiszerüzletekbe, barkácsáruházakba, kisállat-boltba vagy faiskolába bámészkodni... 

A harmadik tényező az ár - 2019 vége óta nem volt ilyen visszafogott emelkedés

Áprilisi Árkosár-felmérésünkben talán majd ezt a jelenséget is tetten érhetjük majd, március 2-án - amikor aktuális körképünkre sort kerítettünk - viszont még nem jelentették be a várható szigorításokat. (A harmadik hullám azonban már javában tartott - Müller Cecília már február 18-án a harmadik hullám egyértelmű elkezdődéséről beszélt.) Ahogy 14 éve minden hónapban, ezúttal is három hipermarket-lánc egy-egy egységét jártuk végig, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke (a módszertanról további részletek itt). Az Auchanban, Intersparban, Tescóban tett látogatásunk alapján azt mondhatjuk, fékeződött az élelmiszerárak emelkedése - olyannyira, hogy az előző hónaphoz képest ezúttal még árcsökkenést is mértünk.

Miután a felmérésben szereplő áruházak közül kettőben csökkentek az árak a februári felméréshez képest (és a harmadikban is csak fél százalékos havi emelkedést mértünk), összességében 2,3 százalékos átlagos havi árcsökkenésről adhatunk hírt. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 528 forinttal olcsóbban intézhetjük most a havi bevásárlást, mint februárban. Éves összehasonlításban is volt olyan áruház, amely olcsóbban adja most az élelmiszerkosarat, mint egy évvel ezelőtt - a Tesco 2 százalékot engedett az árakból, míg az Intersparban 1,4, az Auchanban pedig 8 százalékos áremelkedést mértünk 2020 márciusához képest. Összességében az éves áremelkedés átlagos mértéke márciusban 2,5 százalékos lett. Ez nem csak az elmúlt hónapok kiugró értékeihez képest jelent csökkenést: hasonlóan alacsony éves áremelkedést 2019 novembere óta nem mértünk a hipermarketekben.

Mostanra látszik igazán beérni a bázishatás - ahogy a grafikonon is látszik, tavaly márciusban indult be az élelmiszerár-emelkedés első hulláma, ezekhez a magas szintekhez képest jóval kisebb a most mért ugrás. A KSH legutóbbi adatai is a tavaly megszokottnál alacsonyabb élelmiszerár-emelkedésről tanúskodnak (a hivatal holnap jelentkezik a legfrissebb, februárra vonatkozó inflációs adatközlésével).

A bázishatás technikai értelemben az éves index változásának az a része, mely az előző év azonos időszakában tapasztalt hó/hó inflációból következik. Amennyiben adott hónapban magas hó/hó indexet tapasztalunk, a következő év azonos hónapjában önmagában ez az éves index csökkenését okozza - írja az inflációról szóló oktatási füzetében az MNB.

A Privátbankár Árkosár átlagos ellenértéke márciusban 22 311 forint volt. A szórás a különböző áruházak között most az elmúlt időszakban szokásosnál nagyobb lett: a legolcsóbb és legdrágább áruház közötti különbség meghaladja a 9 százalékot. Az is szokatlan, hogy elméletben akár 20 ezer forint alatt is meg lehetne úszni a nagybevásárlást - ehhez azonban mindent ott kellene megvásárolnunk, ahol a legolcsóbban adják. Ez még normál esetben is komoly logisztikai erőfeszítéseket igényelne, járványhelyzetben pedig végképp nem ajánlott mutatvány.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az előző hónaphoz képest kiugró (azaz 10 százalékot meghaladó) átlagos áremelkedést most csak a chips esetében mértünk, ami 25 százalékkal drágult. A tojás, a tészta és a gyümölcsjoghurt viszont több mint 10 százalékkal olcsóbb lett márciusban, mint februárban volt.

Egy év alatt persze már fordított a kép, jelentős áremelkedést mutató termékekből látunk jóval többet. Ezúttal az étolaj vezeti az emelkedést, több mint 34 százalékkal drágább lett, mint tavaly ilyenkor. 20 százalék fölött drágult a kávé és a chips, 10 százalékot meghaladó áremelkedést mértünk a banánnál, a teánál, a csokoládénál, a narancslénál és egyes tömény szeszesitaloknál. Nagyot csökkent egy év alatt a krumpli ára (-31 százalék), 18 százalékkal olcsóbb most a gyümölcsjoghurt, az alma áránál pedig fordulóponthoz érkeztünk.
 
Tavaly márciusban ugrott ugyanis először 400 forint fölé a gyümölcs kilónkénti ára az áruházakban, és onnantól egész évben rendkívül drága volt - a csúcson a 700 forintot is megközelítette az átlagos kilónkénti ár a hipermarketekben. Olcsónak persze most sem mondhatnánk az almát, a 335 forintos átlagár azonban közel 25 százalékkal alacsonyabb, mint egy éve - hála a bázishatásnak. A tavalyi termés persze épp olyan pocsék volt, mint a tavalyelőtti, így igazán olcsó almát idén sem várhatunk, de a márciusi számok alapján van remény arra, hogy nem kell az év jó részében egy ezrest kifizetnünk a legolcsóbb alma két kilójáért.

Havi legolcsóbbak - csirkeszárny, káposzta, pomelo

Ebben a hónapban is megvizsgáltunk három terméket, hogy márkára-minőségre való tekintet nélkül hol szerezhetjük be a legolcsóbban. Csirkeszárnyat például akciósan már 299 forintos kilónkénti áron is találtunk az Auchanban, a Tesco és az Interspar egyaránt 599 forintért kínálta kilóját ottjártunkkor.

A savanyúkáposzta nyersen fogyasztva igazi vitaminbomba; a legolcsóbban az Interspar sajátmárkás termékét kinálták, kilónkénti ára 524 forint volt. A Tescóban kilónként 649 forintért Kécskei savanyúkáposztát adtak, az Auchan sajátmárkás savanyúkáposztája 661 forint volt kilónként.

A citrusok közül kevésbé gyakran fogyasztjuk a pomelót, pedig szintén nagyon magas a C-vitamin tartalma. Ezt a gyümölcsöt mindhárom hipermarketben darabra árulták és Kínából szerezték be, a legolcsóbb az Auchan II. osztályba sorolt terméke volt 448 forintért, az Interspar és a Tesco egyaránt 599 forintért adta a kínai pomelo darabját.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG