4p
A polgári repülésben nagy visszalépést jelentett, amikor a néhány, még működő Concorde leállt: azóta a hangsebesség áthatolhatatlan akadályt jelent a légi utas szállításban. Most Kínában álltak elő egy megoldás tervezettel, és nem is aprózzák el: kétszeres helyett hatszoros hangsebességgel süvítene a jármű.

A repülés nagyon felgyorsította az utazást, de ha más kontinensre utazunk, még mindig meglehetősen hosszú az út, nyomasztóak a 10 órás, vagy még hosszabb utazások egy repülőbe zárva. Pár évtizede úgy tűnt, hogy megvan a megoldás: a katonai repülők mintájára deltaszárnyú utasszállító készült, ami így át tudta lépni a hangsebességet, és annak kétszeresére is felgyorsult: ez volt a Concorde.

Visszalépés

A jármű fenntartása és üzemeltetése azonban rendkívül költséges volt, így nem is jöttek újabb géptípusok. A hangsebesség átlépése olyan megnövelt fizikai ellenálló képességet igényelt a repülőktől, ami megdrágította a gyártást, megnövelte az üzemanyagigényt és lecsökkentette a szállítható utasok számát. Végül egy baleset során kiderült, hogy a deltaszárnyban tárolt üzemanyag végzetes lehet, így a programot be is szüntették.

Így, hasonlóan az űrrepüléshez, ahol az űrsiklók vonultak nyugdíjba, a polgári légiforgalomban is visszalépés következett be. Hangsebesség alatt egyszerűen, hatékonyan és olcsón repülünk, felette egyelőre sehogy. Nagy akadályról van szó: a hangsebesség átlépésekor a jelenleg használatos repülőgépek darabokra szakadnának, így csak teljesen eltérő megoldások jöhetnek szóba, és eddig nem sikerült elfogadható és gazdaságos megoldást találni, igény pedig lenne rá.

Az új megoldás

Kínai mérnökök most előálltak egy tervvel, mégpedig egy olyan járműével, amely 6000 km-t tenne meg óránként, írja a South China Morning Post. Mivel a jelenlegi Peking-New York járat 13-14 órát megy, a tervezett típussal pedig csak 2 óra lenne az út, ráadásul a jármű az eddigi, csak néhány embert szállító hasonló tervekkel szemben 50 embert és komolyabb teherszállítmányt is elbírna, valóban egyedülálló darab a jelenlegi fejlesztések között.

A tervezőcsoport a modell kicsinyített változatát már tesztelte a Kínai Tudományos Akadémia szélcsatornájában, ahol 8600 km/órás sebességet sikerült elérniük, és a korábbi kísérletekhez képest kisebb légellenállást és nagyobb felhajtóerőt tapasztaltak, ami alapfeltétele egy működőképes jármű létrehozásának ilyen nagy sebességnél. A szerkezet érdekessége, hogy nem deltaszárnyú, hanem két szárnya van, mint a repülés hajnalán használt duplafedelűeknek, persze egész más jellegű kialakítással.

Felhevül

A szerkezetet el is nevezték I-modellnek (nagy i), mivel leszálláskor szemből nézve egy újságban-könyvben nyomtatott nagy kövér I betű alakját vesz fel. Ezzel a megoldással érik el a nagyobb felhajtóerőt, és a turbulencia mérséklése révén a kisebb közegellenállást, persze olyan formák kialakításával és anyagok felhasználásával, melyeknek meg se kottyan a hangsebesség átlépése. Az adott sebességnél viszont felmerül egy új probléma: a jármű külseje ezer fokosra melegszik, így megfelelő hűtéssel vagy hőálló anyaggal meg kell oldani a kérdést (ez az, ami az űrsiklónál is végzetes probléma lett, igaz, ott 3-4000 fokos hőmérsékletről volt szó).

Sivatagi show

A nagy lépés persze az lesz, ha a járművet a légkörben, éles körülmények között is kipróbálják. Ha működik is, eleinte valószínűleg csak katonai szállítóeszközként fogják alkalmazni, és utána jöhet az utasszállító funkció kialakítása. Kína egyébként az elmúlt években már több hiperszonikus repülőt is tesztelt a Góbi-sivatag felett, köztük volt olyan is, amelyik a hangsebesség 10-szeresét is elérte.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG