4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A polgári repülésben nagy visszalépést jelentett, amikor a néhány, még működő Concorde leállt: azóta a hangsebesség áthatolhatatlan akadályt jelent a légi utas szállításban. Most Kínában álltak elő egy megoldás tervezettel, és nem is aprózzák el: kétszeres helyett hatszoros hangsebességgel süvítene a jármű.

A repülés nagyon felgyorsította az utazást, de ha más kontinensre utazunk, még mindig meglehetősen hosszú az út, nyomasztóak a 10 órás, vagy még hosszabb utazások egy repülőbe zárva. Pár évtizede úgy tűnt, hogy megvan a megoldás: a katonai repülők mintájára deltaszárnyú utasszállító készült, ami így át tudta lépni a hangsebességet, és annak kétszeresére is felgyorsult: ez volt a Concorde.

Visszalépés

A jármű fenntartása és üzemeltetése azonban rendkívül költséges volt, így nem is jöttek újabb géptípusok. A hangsebesség átlépése olyan megnövelt fizikai ellenálló képességet igényelt a repülőktől, ami megdrágította a gyártást, megnövelte az üzemanyagigényt és lecsökkentette a szállítható utasok számát. Végül egy baleset során kiderült, hogy a deltaszárnyban tárolt üzemanyag végzetes lehet, így a programot be is szüntették.

Így, hasonlóan az űrrepüléshez, ahol az űrsiklók vonultak nyugdíjba, a polgári légiforgalomban is visszalépés következett be. Hangsebesség alatt egyszerűen, hatékonyan és olcsón repülünk, felette egyelőre sehogy. Nagy akadályról van szó: a hangsebesség átlépésekor a jelenleg használatos repülőgépek darabokra szakadnának, így csak teljesen eltérő megoldások jöhetnek szóba, és eddig nem sikerült elfogadható és gazdaságos megoldást találni, igény pedig lenne rá.

Az új megoldás

Kínai mérnökök most előálltak egy tervvel, mégpedig egy olyan járműével, amely 6000 km-t tenne meg óránként, írja a South China Morning Post. Mivel a jelenlegi Peking-New York járat 13-14 órát megy, a tervezett típussal pedig csak 2 óra lenne az út, ráadásul a jármű az eddigi, csak néhány embert szállító hasonló tervekkel szemben 50 embert és komolyabb teherszállítmányt is elbírna, valóban egyedülálló darab a jelenlegi fejlesztések között.

A tervezőcsoport a modell kicsinyített változatát már tesztelte a Kínai Tudományos Akadémia szélcsatornájában, ahol 8600 km/órás sebességet sikerült elérniük, és a korábbi kísérletekhez képest kisebb légellenállást és nagyobb felhajtóerőt tapasztaltak, ami alapfeltétele egy működőképes jármű létrehozásának ilyen nagy sebességnél. A szerkezet érdekessége, hogy nem deltaszárnyú, hanem két szárnya van, mint a repülés hajnalán használt duplafedelűeknek, persze egész más jellegű kialakítással.

Felhevül

A szerkezetet el is nevezték I-modellnek (nagy i), mivel leszálláskor szemből nézve egy újságban-könyvben nyomtatott nagy kövér I betű alakját vesz fel. Ezzel a megoldással érik el a nagyobb felhajtóerőt, és a turbulencia mérséklése révén a kisebb közegellenállást, persze olyan formák kialakításával és anyagok felhasználásával, melyeknek meg se kottyan a hangsebesség átlépése. Az adott sebességnél viszont felmerül egy új probléma: a jármű külseje ezer fokosra melegszik, így megfelelő hűtéssel vagy hőálló anyaggal meg kell oldani a kérdést (ez az, ami az űrsiklónál is végzetes probléma lett, igaz, ott 3-4000 fokos hőmérsékletről volt szó).

Sivatagi show

A nagy lépés persze az lesz, ha a járművet a légkörben, éles körülmények között is kipróbálják. Ha működik is, eleinte valószínűleg csak katonai szállítóeszközként fogják alkalmazni, és utána jöhet az utasszállító funkció kialakítása. Kína egyébként az elmúlt években már több hiperszonikus repülőt is tesztelt a Góbi-sivatag felett, köztük volt olyan is, amelyik a hangsebesség 10-szeresét is elérte.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Töltsd le az 5 éves MySPAR appot – spórolj és nyerd meg az új Peugeot 2008-at!
PR | 2025. október 9. 10:03
Születésnapját ünnepli a MySPAR app, amit már több mint félmillióan használnak nap mint nap. Most a hetente frissülő digitális kuponok többsége akár 30% kedvezményt ad, a nyereményjáték fődíja pedig egy vadonatúj Peugeot 2008!
Vásárló Energiatakarékos hűtők 2025-ben: mennyit spórolhat egy A-osztályos modell?
PR | 2025. október 7. 13:44
A háztartások energiafogyasztásának jelentős részét a folyamatosan üzemelő készülékek adják. Közülük is a hűtőszekrény az, amely a nap 24 órájában működik, így választása hosszú évekre meghatározza a villanyszámlát. 2025-ben az energiahatékonyság már nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább pénzügyi döntés is: egy A-osztályos modell éves szinten tízezreket hagyhat a családi kasszában.
Vásárló Őszi hajtrendek: a legdivatosabb frizurák ebben a szezonban
Márkázott tartalom | 2025. október 7. 10:20
Az őszi időszak mindig kiváló lehetőséget ad arra, hogy kicsit megújítsa magát, akár egy új frizura segítségével. 
Vásárló Eldobja a „csodafegyverét” a kormány a választásokig? Kizártnak tűnik
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. október 7. 05:37
Már nem csak tavalyhoz képest drágább a nagybevásárlás: két hónap után újra emelkedésnek indultak az élelmiszerárak a hipermarketekben. Az viszont jó hír, hogy az éves drágulás tempója legalább egy kicsit újra lassult. Elképzelhetetlennek tűnik az árrésstop november végi kivezetése a Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei alapján.
Vásárló A hatékonyság titka: modern higiéniai megoldások
Márkázott tartalom | 2025. október 6. 10:12
Gondolta volna, hogy a tisztaság mennyire fontos szerepet játszik a vállalatok hétköznapjaiban? Akár szállodák, akár kórházak működtetése a cél, a megfelelő higiéniai rendszerek kialakítása nemcsak a komfortérzetet növeli, hanem közvetlenül befolyásolja a gazdasági teljesítményt is. 
Vásárló Motorkerékpár vásárlása lízinggel?
Márkázott tartalom | 2025. október 5. 13:40
Bizony erre is van lehetőség, de természetesen itt a részletekre kiemelten figyelni kell. Kevesen tudják, de több típusa is elérhető a lízingnek, a nyílt végű kifejezetten vállalkozók, cégek számára érheti meg, mivel még áfalevonásra is lehetőség van, így kevesebb kamatot kell visszafizetni.
Vásárló Vitaminok és ásványi anyagok a teljesebb életért
Márkázott tartalom | 2025. október 5. 11:09
Ma már teljesen hétköznapinak számít, ha étrend-kiegészítőkkel támogatjuk szervezetünk működését. Különösen az őszi, megfázásra hajlamosító időjárásban érezzük ennek szükségét. A termékek közt azonban könnyen zavarba jöhetünk, ha meglátjuk, milyen széles a kínálat a piacon, ezért nagyon fontos, hogy megtaláljuk azt a termékcsaládot, ami megbízható és minden tekintetben meg is felel az elvárásainknak. 
Vásárló Milyen párnahuzatot érdemes választani?
Márkázott tartalom | 2025. október 4. 10:40
Gondoltál már arra, milyen hatással van az alvási kényelemre egy egyszerű párnahuzat? Bár sokan inkább a megjelenésre figyelnek, az anyagválasztás valójában alapvető fontosságú a pihenés minőségének javításában. Különösen a természetes anyagok, mint a selyem, olyan előnyöket kínálnak, amik jelentősen befolyásolják a mindennapi komfortot. Nemcsak luxusérzést nyújtanak, hanem bőr- és hajápolási szempontból is előnyösek.
Vásárló Ínycsiklandó élmények: hogyan formálják át a gasztronómiai programok a rendezvényeket?
Márkázott tartalom | 2025. október 3. 13:44
A gasztronómiai élmények egyre több embert vonzanak, hiszen nem csupán az ízlelőbimbókat stimulálják, hanem közösségi élményeket és emlékeket is eredményeznek. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG