Létrehoznak egy állami céget is, de a miniszter dönt
A fiatalkorúak védelmével indokolja a dohánykereskedelem szigorítását a Magyar Közlöny legfrissebb számában megjelenő törvény. Ezek szerint a dohánytermékek kereskedelme mostantól állami monopólium, melyet koncessziós szerződés keretében az állam kiadhat magáncégeknek maximum 20 éves időtartamra. A dohánykereskedelmet innentől a fejlesztési miniszter ellenőrzi, de a kereskedelmi jogosultság kiosztására, vagyis a pályázatok kiírására 100%-os állami tulajdonban lévő nonprofit társaságot alapít.
Ettől függetlenül az állam nevében a dohánytermék-kiskereskedelem átengedéséről szóló pályázat kiírására, elbírálására, továbbá a koncessziós szerződés megkötésére a miniszter jogosult. Az állami társaság a meglévő szerződéseket kezeli csak és szükség esetén új pályázatot ír ki. A dohányboltokat ezentúl is a vámosok és a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzik majd. Az új rendszer szerinti árusítás 2013. július 1-étől indul, addigra az NFM-nek ki kell osztania a jogosultságokat.
Hazafias lendülettel
A kereskedők üzlethelyiségükön csak a "Nemzeti Dohánybolt" feliratot és egy 18-as karikát szerepeltethetnek, ha az árusítóhely egy nagyobb kereskedelmi egységben van, akkor azt jól el kell különíteni a többi résztől.
A törvény szövege szerint törekedni kell rá, hogy fiatalkorú ne jusson dohányáruhoz. Ha fennáll a gyanú, hogy a vásárló nem töltötte be a 18. életévét, akkor a kereskedő kérheti, hogy igazolja életkorát. Ha ennek nem tesz eleget, a törvény szerint bizonyítja, hogy valóban nem érte még el a korhatárt. A jogszabály úgy fogalmaz, hogy ilyen esetben a kereskedőnek fel kell szólítania a fiatalkorút a bolt elhagyására, és amíg ez meg nem történik, addig annak sem adhat ki dohányárut, akinek amúgy lehetne.
600-650 dohányosra jut majd egy bolt
Az Európai Unió által végzett közegészségügyi felmérés adatai szerint 2008-ban a 10 és 19 é közötti magyar állampolgárok fele állította, hogy dohányzik, a 20 és 29 közöttieknek pedig a 60%-a. Ez régiós összehasonlításban is nagyon magas értéknek számít. |
A törvény részletezi, hogy 2000 fős településeken csak egy dohánybolt lehet, e feletti lélekszám esetén pedig 2000 főnként lehet egy-egy újabb boltot nyitni. Ez azt jelenti, hogy Budapesten ezentúl 8700 helyen lehet majd cigarettát venni jövő nyártól, vagyis jóval kevesebb helyen, mint eddig (az országban jelenleg összesen 44 ezer eladóhelyen vehetünk dohányárut). A felmérések szerint a felnőtt magyar lakosság harmada dohányzik, közel két és fél millió ember. Ez azt jelenti, hogy jövő nyártól átlag 600 dohányosra jut majd egy Nemzeti Dohánybolt. Ráadásul a magyar dohányosok döntő többsége naponta vesz egy doboz cigit, egy-egy árusítóhely tehát hatalmas forgalmat bonyolíthat le majd, óvatos becslésünk szerint is naponta 60 karton bagót adhat majd el egy-egy dohánybolt. A kereskedők mindezért cserébe koncessziós díjat fizethetnek majd az államnak. A koncessziós díj éves összege mindenkor legfeljebb a törvényben foglalt éves állami feladatok ellátásához szükséges mértékig, arányosan határozható meg - szól a törvény szövege. A többi a kereskedőé - akik eddig nem dolgoztak a dohányáruk esetében magas haszonkulccsal, de a kereslet most jóval koncentráltabb lesz. Eddig bombaüzletnek tűnik az új rendszer a pályázaton nyertes kereskedőknek.
Nem lesz bombaüzlet a Nemzeti Dohánybolt?
Csakhogy azok a kereskedők, akik eddig cigit árultak, azt jellemzően kiegészítő termékként árulták, nagy hasznuk abból nem volt. Miklós György üzletvezető régóta tevékenykedik a hazai vendéglátóiparban, mint kérdésünkre válaszolva elárulta, egy-egy doboz után a haszonkulcs 6-7% volt, vagyis leginkább azért érte meg a kereskedőknek a dohányárusítás, mert "becsalogatta a vendégeket". A cigit eddig árusítható kereskedők bevételének döntő hányada ugyanis nem a dohányáruból származott, hanem más, magasabb haszonkulccsal értékesíthető termékekből (öngyújtó, sör, újság, édesség, stb.). Miklós szerint lehet ugyan, hogy a kereslet koncentráltabb lesz, de a Nemzeti Dohányboltban csak dohányterméket lehet majd árusítani (illetve elfogadott pályázat esetén egyéb, a dohányzással összefüggő termékeket is), a koncessziós díj pedig 1-3 millió forint között lesz, amit egy összegben kell majd megfizetniük a kereskedőknek. Így már nem tűnik olyan bombaüzletnek a kereskedési jog megszerzése. Miklós szerint az új rendszer a nagyobb hipermarketeknek kedvezhet majd, akik a dohánybolttal könnyedén becsalogatják majd a vevőket, nekik nem nagy érvágás, ha alacsony haszonkulccsal működik házon belül a trafik. A kisebb üzleteknek azonban nem biztos, hogy meg fogja érni jövő júliustól a dohánytermékek árusítása.
Jövő nyáron indul a nemzeti trafik-hálózat
Egy személlyel egy időpontban legfeljebb öt megkötött koncessziós szerződés lehet hatályban. Azoknál az egy közigazgatási egységet képező településeknél, ahol egynél több dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultság kerül kiadásra, egy személy nem birtokolhatja az összes dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultság több mint kétharmadát. A koncessziós szerződést aláírónak dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultságot egyéni vállalkozóként, vagy olyan gazdasági társaság útján kell gyakorolnia, amelyben legalább egy természetes személy tagja korlátlan felelősséggel tartozik a társaság kötelezettségeiért. |
A pályázati felhívás megjelenése előtt 30 nappal a feltételeket két országos napilapban és a helyileg illetékes kormányhivatal honlapján kell közzétenni. A pályázaton előnyt élveznek, akik megváltozott munkaképességűek és/vagy addig - minimum 3 hónapig - munkanélküliek foglalkoztatását vállalják. A pályázat kiírása után 30 nappal eredményt kell hirdetni, de a miniszter ezt egyszer még megtoldhatja 30 nappal, majd ezután újabb 30 nappal eredményes pályázat után szerződést is kell kötni a kereskedelmi jogosultság átadásáról. Ha koncessziós szerződés megszűnik az államnak új pályázatot kell kiírnia, addig viszont a nonprofit részvénytársaságon keresztül maga is gyakorolhatja a kereskedelmi jogokat.
Az első pályázatokat november 15-ig kell kiírnia Németh Lászlónénak, 60 napos határidővel, és ezt követően 60 napon belül kell megkötni az első szerződéseket - vagyis legkésőbb március 15-éig létrejöhetnek az első kontraktusok, de az árusítás legkorábban jövő év július elsejével kezdődhet meg.
Az NFM fel is függesztheti a kereskedési jogot, ha szabálytalanságot észlel, ha például egy kereskedő egy éven belül háromszor is szabálysértést követ el, a koncesszió már ugrott is. A vámhatóság által kiszabható bírságok pedig 200 ezertől 10 millió forintig is terjedhetnek. A kereskedők azután sem nyújthatnak akciót a dohánytermékekre, a cigi mellé nem adhatnak ajándékot, azt nem is reklámozhatják. Dohánytermékek árumintaként továbbra sem hozhatóak forgalomba, a külföldön elterjedt cigiautomaták üzembe helyezését pedig továbbra is tiltja a törvény.