Jövő januártól kitiltják Stuttgartból azokat a dízelmotoros autókat, amelyek károsanyag-kibocsátási besorolása Euro 4-es vagy annál rosszabb. Erről döntött a baden-württembergi tartomány kormánya szerdán, adta hírül a Frankfurter Allgemeine Zeitung. A tartományt a Zöldek és a szociáldemokraták alkotta koalíció irányítja.
Az újabb, Euro 5-ös dízelautók száműzését azonban továbbra is el akarja kerülni a koalíció. Erről annak függvényében döntenek majd, hogy a mostani intézkedések nyomán elegendő mértékben javul-e a város levegője.
Engedélyezték a kitiltásokat
A szövetségi közigazgatási bíróság februárban általánosságban engedélyezte a dízelautók kitiltását, amennyiben az a levegő tisztán tartását szolgálja. Az ítélet óta nagy nyomás nehezedett Baden-Württemberg kormányára, valamint Winfried Kretschmann (Zöldek) kormányfőre, hogy lépjen az ügyben.
Hivatalos statisztikák szerint Stuttgartban és környékén több mint félmillió autó van forgalomban. Ezek 34 százaléka (180 ezer autó) Euro 5-ös, 35 százaléka (190 ezer autó) pedig Euro 1,2, 3 vagy 4-es besorolású.
Hamburgban egyébként már korábban korlátozták a dízelautók forgalmát egyes szakaszokon, és hasonló lépések várhatók Északrajna-Vesztfáliában is. „Valószínűleg Aachenben, a Ruhr-vidéken, Kölnben és sok más helyen is korlátozások lesznek” – mondta Svenja Schulze német környezetvédelmi miniszter a közelmúltban.
Sőt, már a német főváros is szigorítást fontolgat. „Remélem, hogy nem kerül rá sor, de nem tudom kizárni” – mondta a kitiltásról Michael Müller, Berlin szociáldemokrata polgármestere. Ez attól függ, hogy az eddigi intézkedések meghozzák-e a kívánt hatást.
Hamburgban már büntettek
Az AutoBild szerint Hamburgban már meg is büntették azokat az autósokat, akik megszegték a tilalmat. Az ötven ellenőrzött járműből 25-nek nem lett volna szabad az utakon lennie, emiatt 75 eurós büntetést róttak ki a tulajdonosokra. Az észak-német városban és környékén 330 ezer dízelautó van, közülük több mint 200 ezer nem teljesíti a normákat. A korlátozás itt ugyanakkor csak egy félkilométeres útszakaszt érint.
A fokozódó szigornak a dízelautó-tulajdonosok már csak azért sem örülnek, mert ezáltal jelentősen csökken járműveik értéke.
A szigorításra azért volt szükség, mert az utcai közlekedésben a dízelmotorok bocsátják ki a legtöbb nitrogénoxidot. Ez a károsanyag egy bizonyos koncentráció felett irritálhatja a légutakat és a szemet. Hivatalos közlések szerint tavaly mintegy hetven német településen lépte át a levegő nitrogénoxid szintje az uniós határértéket, amiért elsősorban a dízelautókat tették felelőssé.