1p

NIS2: rohamosan közeleg a határidő, kerülje el a bírságot!
Mit jelent a gyakorlatban a NIS2 a vállalkozások számára?
Hogyan válasszunk szolgáltatót a megfelelőség biztosításához?
Milyen eszközökkel lehet erősíteni a védelmet és mit kell tenni, ha támadás ért minket?

NIS2 újratöltve - IT-biztonság a gyakorlatban

2024. június 18.

Részletek és jelentkezés itt!

Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint akkor érné meg önálló trafikokban dohányárút kínálni, ha megemelnék az eladott ciginél a kereskedelmi rést és a profitot nem az ugyancsak ott árult szeszesitalon, kávén kellene behozni.

A júliustól induló új rendszer lényege, hogy az egyes településeken 2000 főre számítva lehet egy-egy dohányboltot nyitni, a régi helyeken pedig megszűnik az árusítás. Ezekben a napokban a koncessziós pályázat után érdeklődők pontosan azt számolgatják, megáll-e a lábán majd egy új dohánybolt, ha a jelenlegi jövedelmezőségi viszonyokra kell építeni az üzleti tervet (a pályázat elbírálásának döntő eleme az üzleti terv). Kérdés, sikerül-e a tervezett 6-7 ezer árusítóhelyet július elején elindítani, felváltva a jelenlegi közel 60 ezret. A döntő tényező az új árusítóhelyek jövedelmezősége.

Mit áruljanak még a nemzeti trafikok?

Már korábban is felvetődött a dohányboltokban árusítható termékkör bővítésének kérdése, feltehetően azért, hogy vonzóbbá tegyék az új árusítási lehetőséget. Az Országos Kereskedelmi Szövetség értékelése szerint elfogadható lehet, hogy egy-két árucikkel bővüljön a dohánybolt kínálata (a szerencsesorsjegyre már van lehetőség, emellett számításba jöhetnek a sajtótermékek), a jövedelmezőség ezzel szerény mértékben javítható. Szélesebb körű termékkör bővítés ugyanakkor nem indokolt, helyette a dohánytermékek fogyasztói árképzésének állami szabályozását javasolja a Szövetség, a következő indokok alapján.

Jelenleg valóban rendkívül nyomott a dohánytermékek árrése, az OKSZ számítása szerint 4-5%, ami mellett a dohányeladás a kereskedők számára veszteséges. A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásáról szóló törvény szerint a dohánytermék fogyasztói árát a gyártó határozza meg. A dohányértékesítő helyek így kiszolgáltatott helyzetben vannak, hiszen ha egy élelmiszerbolt nem kínál dohányterméket, a dohányosok más terméket is máshol vásárolnak.

A jelenlegi jövedelmezőségi viszonyok valóban veszélyeztethetik az új dohányboltok eredményességét. Az 500 milliárdos dohánypiacból kiindulva az összes szereplő (gyártó, nagykereskedő, kiskereskedő) költségekre, működésre fordítható szabad bevétele - az adótartalmat nem számítva - 120 milliárd forint (az 500 milliárd további része, 380 milliárd forint adó, közteher). Az 5 százalékos árrés mellett így a kereskedők összesen 20 milliárd forint közeli összegből gazdálkodhatnak, ami a dohány kiskereskedőknek napjainkban eleve veszteséget jelent.

A jövőben a jelenlegi közel 60 ezer árusítóhely száma tizedére csökken, emiatt a szállítási és a nagykereskedelmi költségek sokkal kisebbek lesznek, az árusítóhelyi reklám tilalma is mérsékli a gyártók forgalmazási költségeit. Ezek átcsoportosíthatók lehetnek a kiskereskedők javára, de ez is legfeljebb 25 milliárd forintra emelheti a dohányboltok működési költségeire fordítható árréstömeget. Ebből kiindulva, a júliusban induló új rendszerben 6 ezer üzlettel számolva, egy-egy bolt átlagosan havi közel 350 ezer forint árrésre tehet majd szert, amiből a költségeit fedeznie kellene (üzemeltetés, bér, egyéb). Ez egy minimálbéren foglalkoztatott alkalmazottat, kis eladóteret feltételezve sem jelent elégséges jövedelmet sok területen.

Hogyan lenne mindez jövedelmező?

Szélesebb árukör (bizonyos szeszesitalok, üdítő, kávé) bevonásával a jelenlegi helyzet, amikor a dohányforgalmazás veszteségét más termékek pótolják, nem változna. A dohányértékesítés veszteségeinek pótlása más termékek jövedelméből a dohányágazat közvetett támogatása, ami az érintett iparágak számára is káros (így az üdítőital, kávé-, vagy szeszesipar jövedelméből kellene támogatni a dohányértékesítést). Célszerűbb megoldás lenne a dohány kiskereskedelmet gazdaságossá tenni. Ehhez meg kell változtatni a jelenlegi árképzés rendjét, annak érdekében, hogy a kiskereskedelmi árrés a dohányboltok önálló működését lehetővé tévő szintre növekedjen.

A dohánykiskereskedelem hozzávetőleg 10% árrést igényelne, ami segítené a törvényben meghatározott foglalkoztatási célt (a vállalkozói extrajövedelem nélkül). Ez körülbelül 20 milliárd forint többletjövedelem bevonását jelentené. A dohánypiac jelenlegi bevételeinek ez 4 százaléka, ami a fogyasztói ár és az árrés újraszabályozásával előteremthető lenne. A gyártók jövedelmezősége is kínál némi mozgásteret a dohánykereskedők javára az említett költségcsökkenéseken túl.

A törvény foglalkoztatási céljainak segítése érdekében a hátrányos munkaerő piaci helyzetűek számára biztos jövedelmet ígérő szabályozást kell kialakítani, ez segítheti számukra a foglalkoztatást és a vállalkozásindítást. A termékkör bővítés bizonytalan kimenetelű lehetőség, hiszen a dohányértékesítés veszteségét a bevont árucikkek magasabb árán keresztül kell pótolni.  Az erősebb gazdasági háttér csökkentheti az új kereskedelmi kisvállalkozások kiszolgáltatottságát a gyártókkal szemben.  Az élvezeti cikkek bevonása azért is fennakadásokat okozhat az új rendszer indításában, mivel a jelenlegi előírások szerint ezek értékesítése szakképzettséghez kötött, ami a törvényben meghatározott foglalkoztatási célt is veszélyeztetheti.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kormányzati meghívót kaphat a Lidl és az Aldi Kanadából
Buksza blog | 2024. június 12. 09:04
Kanadában a kormány lépéseket tett arra, hogy külföldi versenytársakat, például az Aldival és/vagy a Lidlt hívja az országba, hogy versenytársat kapjon a legnagyobb helyi boltlánc. 
Vásárló Gazdasági csapás jön? Egy meglepő mutatóból is kiderülhet
Buksza blog | 2024. június 12. 08:29
Akár esik, akár fúj, a hölgyek használnak szépészeti termékeket, ám nem függetleníthetik magukat attól, hogy mennyi pénzt költhetnek ezekre. Ebből fakad egy lehetőség a recessziók előrejelzésére.
Vásárló Percenként frissülő árakkal bombázhatják a vevőket a boltok
Buksza blog | 2024. június 12. 07:55
Olyan tempóban frissülhetnek az áruházi akciók a jövőben, hogy az akcióvadászoknak lényegében folyamatosan a boltban kellene maradniuk, mert csak így lesznek képesek lecsapni a legfrissebb árengedményekre.
Vásárló Megjött a rossz hír a kormánynak a választások előtt - a boltokból érkezett a pofon
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. június 7. 05:49
A hivatalos inflációs adatok egy nappal a választások után érkeznek, a Privátbankár Árkosár friss eredményei viszont már most olvashatóak. Az előző havi komolyabb árcsökkenés után ráfagyhat a vásárlók arcára a mosoly: sokat drágult májushoz képest a nagybevásárlás júniusban, és tavaly nyárhoz képest is minimális az árcsökkenés. Ha már választások, megnéztük, hol a legolcsóbb a krumpli, a narancs és a pezsgő.
Vásárló Mindent vitt a Lidl és a barátja a szomszédban
Buksza blog | 2024. június 5. 10:55
Akárcsak Magyarországon, Romániában is a Lidl az egyik legnépszerűbb áruházlánc. Évek óta első helyen áll, most megvédte a címét. 
Vásárló Olyan vásárlók jelentek meg a diszkontokban, akikre senki sem számított
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. június 5. 10:11
Váratlan eredményt hoztak az Egyesült Államokban készült piackutatások. A viszonylag jól élő fogyasztóknak ugyan lenne pénzük hagyományos áruházakban vásárolni, ám sokszor a diszkontokat választják.
Vásárló Megjelenik a tévéshop utóda Európában is a kínai siker után
Buksza blog | 2024. június 5. 09:11
Az elmúlt évtizedek tévéshopjait támasztja fel új formában Európában is a Zara divatáruházlánc azt követően, hogy a kínai vásárlókat már sikerült a pénztárhoz terelnie a régi-új módszerrel.
Vásárló Ha nem vigyázunk, óriási bukás lehet a foci Eb-ből
Privátbankár.hu | 2024. június 4. 15:56
A csoportmérkőzésekkel hamarosan kezdetét veszi a 17. férfi labdarúgó Európa-bajnokság, amely miatt jellemzően megnő az online sportfogadások száma, ezzel együtt annak kockázata is, hogy a kiberbűnözők különféle csalási módszerekkel kísérletet tesznek - elsődlegesen - pénzszerzés céljából, minél több személyes adat begyűjtésére, a sportfogadni vágyók esetleges naivitását, vagy figyelmetlenségét kihasználva. A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH), a Szerencsejáték Zrt. (SZRT), az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) és a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) a kibertérből érkező támadások elleni hatékony védekezés és a játékosok védelme érdekében egy közös figyelemfelhívó, információbiztonsági tudatosságnövelő kampányt indít.
Vásárló Útmutató: Így válasszon partnert a költöztetéshez 2024-ben
Márkázott tartalom | 2024. június 4. 12:59
A nagyobb méretű bútorok és egyéb értéktárgyak költöztetése sok előkészületet igényel, és számos, előre nehezen látható kihívással járhat. A folyamatot nagyban megkönnyítheti, ha egy megbízható, felkészült és tapasztalt partnert választ a költöztetés lebonyolítására.
Vásárló A vevőszerzés minden vállalkozás számára létkérdés!
Márkázott tartalom | 2024. június 4. 11:33
Talán nem is szükséges alátámasztani azt, hogy mennyire lényeges, hogy minél több bevétele legyen egy vállalkozásnak, amit természetesen úgy tudnak elérni, hogy minél több terméket és/vagy szolgáltatást adnak el. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG