4p
Hírek röppentek fel arról, hogy a fő tulajdonosok eladnák CBA üzleteik kisebb-nagyobb részét. Hogy így van-e, azt egyelőre nem tudjuk, de minden okuk meglenne rá. Nincs munkaerő, hosszú pénztársorok, a kapitalizmusban nem ezt várja a vásárló. A bérversenyt csak a multik bírják, ők a gazdag országokban már hozzászoktak ehhez.

Mostanában nem kevés élelmiszerüzletben tapasztalhatjuk, hogy az állapotok a kádári időket idézik: hosszas pénztársorok, morgolódó vásárlók és dolgozók, időnként még a bevásárlókosár is kifogy. Hogy lehetséges ez a kapitalizmusban, amikor, ha van vevő, mindent megtesz a boldog eladó, hogy kiszolgálja? Nos, úgy, hogy a termékek árait nem emeli, pedig vinnének mindent, viszont a munkaerő ára felment a csillagos égig, pontosabban a nyugati szint feléig, köszönhetően az egységes munkaerőpiacnak.

Nem ehhez szoktak

Ilyen körülmények között érthető, hogy leszűkül az árrés, nagyon nehéz profitot termelni, sőt, a veszteséget elkerülni. Hihetetlen hatékonyság kell hozzá, és aki nem tudja kifizetni a magas béreket, olyan munkaerőhiánnyal néz szembe, ami az említett állapotokhoz vezet. Nos, a hírekben szereplő CBA esetében bizony felmerülhet ez a probléma, volt, hogy az egyik üzletben járva megkérdeztük, hogy miért csak 6 működik a 15 pénztárból, vagy, hogy este záráskor előtt miért tűnnek el a pénztárosok és kígyózik a sor az egy nyitva lévő előtt zárás után fél óráig, és erre azt a választ kaptuk, hogy a pénztárosoknak kell takarítani is, mert nincs, aki elvégezze.

A helyzet nyilván ugyanilyen feszes minden üzletben, a multiknál is, de ott mintha nem lenne ez annyira nyomasztó. A CBA alapítói a szocializmusban kezdték pályájukat, a főtulajdonos ott volt üzletvezető, mielőtt átvonult a magánszektorba. Akkor hiánygazdaság volt, de nem a munkaerőből volt hiány, hanem rendszerint az áruból, és ez egész másféle üzleti modellt igényelt. Amikor pedig átmentek a magánszektorba, természetesen lett áru, hisz a magánvállalkozó beszerzi a föld alól is, és olyan áron adhatja, amennyiért megveszik.

Ők viszont igen

A kapitalizmus elő két évtizedében jól működtek a hazai boltok és boltláncok, mert ugyan már komoly verseny alakult ki, a kereslet is nőtt, a munkaerővel pedig nem volt gond. Amióta viszont az EU megnyitotta munkaerőpiacát, a munkaerő érthető módon elindult, hogy ugyanazt a munkát 4-szeres fizetésért végezze el. Felbukkant a korábban sosem létező munkaerőhiány, kialakult a bérverseny. A multi láncok addig emelték a béreket, amíg lett munkaerő, de hát ők megszokták, hogy angliai és németországi üzleteikben is egy vagyont kell fizetni a dolgozóknak, igaz, magasabbak a kiskereskedelmi árak is.

Ésszerű megoldás

A hazai üzleteket ez a helyzet váratlanul éri, és nem számíthatnak arra, hogy a helyzet kedvező irányba fog változni, hisz valószínűleg a bérek még tovább emelkednek, a várva várt áremelkedés, ha be is indul, valószínűleg nem lesz akkora, hogy ezzel lépést tartson. Így adódik egy ésszerű lehetőség: eladni az üzleteket azoknak, akik tudják, hogy kell magas bérek mellett üzemelni, vagyis a multiknak. A vásárló nem fog rosszul járni: kevesebbet áll sorba, nagyjából ugyanolyan árakat fizet. Hogy a CBA-nál maradjunk, a tulajdonosok ott sem fognak rosszul járni, valószínűleg szép árat kapnak a vevőktől hemzsegő üzletekért.

Rosszul inkább a különálló kisboltok tulajdonosai járhatnak, azok méretüknél fogva nem vonzók a nagyobb láncok számára. Ami pedig a CBA-t illeti: mivel csak felvetések vannak, semmilyen konkrétum nincs, nem állítjuk, hogy feltétlenül az említett tényezők az esetleges értékesítés okai, de ha ilyen üzletek tulajdonosai lennénk, és nem tudnánk megfizetni a munkaerőt, ezért kígyóznának a sorok, biztosan elgondolkoznánk az eladáson, pláne, ha kedvező ajánlatok érkeznek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG