4p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hírek röppentek fel arról, hogy a fő tulajdonosok eladnák CBA üzleteik kisebb-nagyobb részét. Hogy így van-e, azt egyelőre nem tudjuk, de minden okuk meglenne rá. Nincs munkaerő, hosszú pénztársorok, a kapitalizmusban nem ezt várja a vásárló. A bérversenyt csak a multik bírják, ők a gazdag országokban már hozzászoktak ehhez.

Mostanában nem kevés élelmiszerüzletben tapasztalhatjuk, hogy az állapotok a kádári időket idézik: hosszas pénztársorok, morgolódó vásárlók és dolgozók, időnként még a bevásárlókosár is kifogy. Hogy lehetséges ez a kapitalizmusban, amikor, ha van vevő, mindent megtesz a boldog eladó, hogy kiszolgálja? Nos, úgy, hogy a termékek árait nem emeli, pedig vinnének mindent, viszont a munkaerő ára felment a csillagos égig, pontosabban a nyugati szint feléig, köszönhetően az egységes munkaerőpiacnak.

Nem ehhez szoktak

Ilyen körülmények között érthető, hogy leszűkül az árrés, nagyon nehéz profitot termelni, sőt, a veszteséget elkerülni. Hihetetlen hatékonyság kell hozzá, és aki nem tudja kifizetni a magas béreket, olyan munkaerőhiánnyal néz szembe, ami az említett állapotokhoz vezet. Nos, a hírekben szereplő CBA esetében bizony felmerülhet ez a probléma, volt, hogy az egyik üzletben járva megkérdeztük, hogy miért csak 6 működik a 15 pénztárból, vagy, hogy este záráskor előtt miért tűnnek el a pénztárosok és kígyózik a sor az egy nyitva lévő előtt zárás után fél óráig, és erre azt a választ kaptuk, hogy a pénztárosoknak kell takarítani is, mert nincs, aki elvégezze.

A helyzet nyilván ugyanilyen feszes minden üzletben, a multiknál is, de ott mintha nem lenne ez annyira nyomasztó. A CBA alapítói a szocializmusban kezdték pályájukat, a főtulajdonos ott volt üzletvezető, mielőtt átvonult a magánszektorba. Akkor hiánygazdaság volt, de nem a munkaerőből volt hiány, hanem rendszerint az áruból, és ez egész másféle üzleti modellt igényelt. Amikor pedig átmentek a magánszektorba, természetesen lett áru, hisz a magánvállalkozó beszerzi a föld alól is, és olyan áron adhatja, amennyiért megveszik.

Ők viszont igen

A kapitalizmus elő két évtizedében jól működtek a hazai boltok és boltláncok, mert ugyan már komoly verseny alakult ki, a kereslet is nőtt, a munkaerővel pedig nem volt gond. Amióta viszont az EU megnyitotta munkaerőpiacát, a munkaerő érthető módon elindult, hogy ugyanazt a munkát 4-szeres fizetésért végezze el. Felbukkant a korábban sosem létező munkaerőhiány, kialakult a bérverseny. A multi láncok addig emelték a béreket, amíg lett munkaerő, de hát ők megszokták, hogy angliai és németországi üzleteikben is egy vagyont kell fizetni a dolgozóknak, igaz, magasabbak a kiskereskedelmi árak is.

Ésszerű megoldás

A hazai üzleteket ez a helyzet váratlanul éri, és nem számíthatnak arra, hogy a helyzet kedvező irányba fog változni, hisz valószínűleg a bérek még tovább emelkednek, a várva várt áremelkedés, ha be is indul, valószínűleg nem lesz akkora, hogy ezzel lépést tartson. Így adódik egy ésszerű lehetőség: eladni az üzleteket azoknak, akik tudják, hogy kell magas bérek mellett üzemelni, vagyis a multiknak. A vásárló nem fog rosszul járni: kevesebbet áll sorba, nagyjából ugyanolyan árakat fizet. Hogy a CBA-nál maradjunk, a tulajdonosok ott sem fognak rosszul járni, valószínűleg szép árat kapnak a vevőktől hemzsegő üzletekért.

Rosszul inkább a különálló kisboltok tulajdonosai járhatnak, azok méretüknél fogva nem vonzók a nagyobb láncok számára. Ami pedig a CBA-t illeti: mivel csak felvetések vannak, semmilyen konkrétum nincs, nem állítjuk, hogy feltétlenül az említett tényezők az esetleges értékesítés okai, de ha ilyen üzletek tulajdonosai lennénk, és nem tudnánk megfizetni a munkaerőt, ezért kígyóznának a sorok, biztosan elgondolkoznánk az eladáson, pláne, ha kedvező ajánlatok érkeznek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG