4p
Nem mindenki csak az ár alapján vásárol, sőt: egy nemrég készült kutatás során a megkérdezettek mindössze 30 százaléka mondta, hogy elsősorban a pénztárcája alapján dönt, ráadásul számukra majdnem ilyen fontos volt az újrahasznosíthatóság is. A felelős fogyasztók egy része csak a környezetvédelemre koncentrál, másik fele viszont kalkulál a szociális szempontokkal is, figyel a helyi gazdaságra és belátja a fogyasztás mérséklésének szükségességét.

Mennyire befolyásolja vásárlási szokásainkat a társadalmi felelősségtudat? Mi lehet fontosabb a termékek illetve szolgáltatások áránál? Hányan vannak, és mi jellemzi a környezettudatos vásárlókat? Kovács Ildikó, a Szent István Egyetem PhD-hallgatója éppen ezeket a kérdéseket járta körbe a Központi Statisztikai Hivatal gondozásában kiadott Területi Statisztika című tudományos folyóirat idei negyedik számában. A szerző a megkérdezettek társadalmilag felelős fogyasztással kapcsolatos attitűdjét vizsgálta és arra volt kíváncsi, hogy elkülöníthetők-e olyan fogyasztói rétegek, amelyek fontosnak tartják a társadalmilag felelős fogyasztást, illetve ennek bizonyos területeit.

A felelősségvállalás szempontjából meglepően kedvező eredményeket hozó kutatás részeként több mint félezer ember válaszolt arra a kérdésre, hogy „vásárláskor mennyire fontosak a felsorolt tényezők”. A lehetséges 12 válasz között az ár és a minőség mellett szerepelt például a lakóhely távolsága, hogy a terméket Magyarországon gyártották-e, energiatakarékos-e illetve újrahasznosítható anyagokból készült-e, segíthet-e vele a rászorulókon vagy adományozható-e közcélra. A válaszok alapján a szerző klaszteranalízis módszerével négy fogyasztói csoportot azonosított.

1. Árakra érzékeny újrahasznosítók. Arányuk a mintában: 28,6%

Módszertan

A kutatáshoz szükséges adatgyűjtés 510 fős mintanagysággal történt, reprezentativitásra törekvő, meghatározott kvótájú országos mintán. A felvételre 2010 novemberében került sor. Az adatgyűjtés telefonos megkérdezésen alapult, név nélkül, önkéntes alapon. Az adatok súlyozása a KSH által 2006-ban végrehajtott mikrocenzus adatai alapján a régió, a megye és a településtípusok, az életkor, a nem, valamint az iskolai végzettség szerint történt. A súlyozást követően a minta ezekre a változókra nézve reprezentatívnak tekinthető.

Esetükben a legfontosabb szempont az ár és a termék tulajdonsága. A környezetre nem káros termékek vásárlását nem, viszont az energiatakarékos termékek vásárlásának fontosságát elismerik, az átlagnál erősebb az igény az újrahasznosíthatóságra. Nem veszik figyelembe viszont a szociális felelősség szempontjait, az átlagosnál sokkal kevésbé érdekli őket a hátrányos helyzetűek foglalkoztatása. A fogyasztás mérséklését nem tartják fontosnak E csoport tagjai leginkább a 30 év alatti férfiak. Legmagasabb iskolai végzettségüket tekintve általános iskolát vagy szakiskolát végeztek, a magasabb végzettségűek kevesebben annak. Többségük falvakban vagy kisebb városokban él.

2. Közömbösek. Arányuk a mintában: 6,9 %

A szociális szempontok az átlaghoz képest alig befolyásolják a közömbösek fogyasztási döntéseit. Nem fontos nekik, hogy a vásárlásaikkal adományokhoz vagy hátrányos helyzetűek támogatásához járuljanak hozzá. A környezetre való odafigyelés szintén átlag alatti, de ezekre a kérdésekre inkább semleges választ adtak, és a fogyasztás mérséklésének lehetősége sem foglalkoztatja őket. A Magyarországon gyártott termékek vásárlását az átlagnak megfelelően minősítették. Egyedül az volt fontos számukra, hogy a lakóhelyükhöz közel tudjanak vásárolni E csoport többségét 40 év feletti, középfokú vagy felsőfokú végzettséggel rendelkező városi férfiak alkotják.

3. Felelősségérzékeny fogyasztók. Arányuk a mintában: 34,3%

Esetükben legfontosabb szempont a környezet védelme, ami összekapcsolódik a vásárlás közelségének fontosságával. Elszántan törekednek fogyasztásuk mérséklésére. A szociális szempontok közül első az adományozás fontossága, második a hátrányos helyzetűek megsegítése. A klaszter tagjai leginkább városokban élő nők, akik jellemzően közép- vagy felsőfokú végzettségűek. Korukat tekintve közel kétharmaduk 40 év feletti.

4. Környezettudatos fogyasztók. Arányuk a mintában: 30,2%

Számukra is a környezet védelme a legfontosabb, viszont az előző csoporttal ellentétben a szociális szempontok már nem érdeklik őket, miként a fogyasztás visszafogása és helyi termékek vásárlása sem. Viszont fontosnak tartják mind az újrahasznosított, vagy újrahasznosítható alapanyagból készült termékek vásárlását, mind pedig a környezetbarát termékeket és az energiatakarékosságot. Általában Budapesten vagy nagyobb városokban laknak, életkoruk alapján viszont nem különböznek a magyar társadalom összetételétől.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG