4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem mindenki csak az ár alapján vásárol, sőt: egy nemrég készült kutatás során a megkérdezettek mindössze 30 százaléka mondta, hogy elsősorban a pénztárcája alapján dönt, ráadásul számukra majdnem ilyen fontos volt az újrahasznosíthatóság is. A felelős fogyasztók egy része csak a környezetvédelemre koncentrál, másik fele viszont kalkulál a szociális szempontokkal is, figyel a helyi gazdaságra és belátja a fogyasztás mérséklésének szükségességét.

Mennyire befolyásolja vásárlási szokásainkat a társadalmi felelősségtudat? Mi lehet fontosabb a termékek illetve szolgáltatások áránál? Hányan vannak, és mi jellemzi a környezettudatos vásárlókat? Kovács Ildikó, a Szent István Egyetem PhD-hallgatója éppen ezeket a kérdéseket járta körbe a Központi Statisztikai Hivatal gondozásában kiadott Területi Statisztika című tudományos folyóirat idei negyedik számában. A szerző a megkérdezettek társadalmilag felelős fogyasztással kapcsolatos attitűdjét vizsgálta és arra volt kíváncsi, hogy elkülöníthetők-e olyan fogyasztói rétegek, amelyek fontosnak tartják a társadalmilag felelős fogyasztást, illetve ennek bizonyos területeit.

A felelősségvállalás szempontjából meglepően kedvező eredményeket hozó kutatás részeként több mint félezer ember válaszolt arra a kérdésre, hogy „vásárláskor mennyire fontosak a felsorolt tényezők”. A lehetséges 12 válasz között az ár és a minőség mellett szerepelt például a lakóhely távolsága, hogy a terméket Magyarországon gyártották-e, energiatakarékos-e illetve újrahasznosítható anyagokból készült-e, segíthet-e vele a rászorulókon vagy adományozható-e közcélra. A válaszok alapján a szerző klaszteranalízis módszerével négy fogyasztói csoportot azonosított.

1. Árakra érzékeny újrahasznosítók. Arányuk a mintában: 28,6%

Módszertan

A kutatáshoz szükséges adatgyűjtés 510 fős mintanagysággal történt, reprezentativitásra törekvő, meghatározott kvótájú országos mintán. A felvételre 2010 novemberében került sor. Az adatgyűjtés telefonos megkérdezésen alapult, név nélkül, önkéntes alapon. Az adatok súlyozása a KSH által 2006-ban végrehajtott mikrocenzus adatai alapján a régió, a megye és a településtípusok, az életkor, a nem, valamint az iskolai végzettség szerint történt. A súlyozást követően a minta ezekre a változókra nézve reprezentatívnak tekinthető.

Esetükben a legfontosabb szempont az ár és a termék tulajdonsága. A környezetre nem káros termékek vásárlását nem, viszont az energiatakarékos termékek vásárlásának fontosságát elismerik, az átlagnál erősebb az igény az újrahasznosíthatóságra. Nem veszik figyelembe viszont a szociális felelősség szempontjait, az átlagosnál sokkal kevésbé érdekli őket a hátrányos helyzetűek foglalkoztatása. A fogyasztás mérséklését nem tartják fontosnak E csoport tagjai leginkább a 30 év alatti férfiak. Legmagasabb iskolai végzettségüket tekintve általános iskolát vagy szakiskolát végeztek, a magasabb végzettségűek kevesebben annak. Többségük falvakban vagy kisebb városokban él.

2. Közömbösek. Arányuk a mintában: 6,9 %

A szociális szempontok az átlaghoz képest alig befolyásolják a közömbösek fogyasztási döntéseit. Nem fontos nekik, hogy a vásárlásaikkal adományokhoz vagy hátrányos helyzetűek támogatásához járuljanak hozzá. A környezetre való odafigyelés szintén átlag alatti, de ezekre a kérdésekre inkább semleges választ adtak, és a fogyasztás mérséklésének lehetősége sem foglalkoztatja őket. A Magyarországon gyártott termékek vásárlását az átlagnak megfelelően minősítették. Egyedül az volt fontos számukra, hogy a lakóhelyükhöz közel tudjanak vásárolni E csoport többségét 40 év feletti, középfokú vagy felsőfokú végzettséggel rendelkező városi férfiak alkotják.

3. Felelősségérzékeny fogyasztók. Arányuk a mintában: 34,3%

Esetükben legfontosabb szempont a környezet védelme, ami összekapcsolódik a vásárlás közelségének fontosságával. Elszántan törekednek fogyasztásuk mérséklésére. A szociális szempontok közül első az adományozás fontossága, második a hátrányos helyzetűek megsegítése. A klaszter tagjai leginkább városokban élő nők, akik jellemzően közép- vagy felsőfokú végzettségűek. Korukat tekintve közel kétharmaduk 40 év feletti.

4. Környezettudatos fogyasztók. Arányuk a mintában: 30,2%

Számukra is a környezet védelme a legfontosabb, viszont az előző csoporttal ellentétben a szociális szempontok már nem érdeklik őket, miként a fogyasztás visszafogása és helyi termékek vásárlása sem. Viszont fontosnak tartják mind az újrahasznosított, vagy újrahasznosítható alapanyagból készült termékek vásárlását, mind pedig a környezetbarát termékeket és az energiatakarékosságot. Általában Budapesten vagy nagyobb városokban laknak, életkoruk alapján viszont nem különböznek a magyar társadalom összetételétől.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG