4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem mindenki csak az ár alapján vásárol, sőt: egy nemrég készült kutatás során a megkérdezettek mindössze 30 százaléka mondta, hogy elsősorban a pénztárcája alapján dönt, ráadásul számukra majdnem ilyen fontos volt az újrahasznosíthatóság is. A felelős fogyasztók egy része csak a környezetvédelemre koncentrál, másik fele viszont kalkulál a szociális szempontokkal is, figyel a helyi gazdaságra és belátja a fogyasztás mérséklésének szükségességét.

Mennyire befolyásolja vásárlási szokásainkat a társadalmi felelősségtudat? Mi lehet fontosabb a termékek illetve szolgáltatások áránál? Hányan vannak, és mi jellemzi a környezettudatos vásárlókat? Kovács Ildikó, a Szent István Egyetem PhD-hallgatója éppen ezeket a kérdéseket járta körbe a Központi Statisztikai Hivatal gondozásában kiadott Területi Statisztika című tudományos folyóirat idei negyedik számában. A szerző a megkérdezettek társadalmilag felelős fogyasztással kapcsolatos attitűdjét vizsgálta és arra volt kíváncsi, hogy elkülöníthetők-e olyan fogyasztói rétegek, amelyek fontosnak tartják a társadalmilag felelős fogyasztást, illetve ennek bizonyos területeit.

A felelősségvállalás szempontjából meglepően kedvező eredményeket hozó kutatás részeként több mint félezer ember válaszolt arra a kérdésre, hogy „vásárláskor mennyire fontosak a felsorolt tényezők”. A lehetséges 12 válasz között az ár és a minőség mellett szerepelt például a lakóhely távolsága, hogy a terméket Magyarországon gyártották-e, energiatakarékos-e illetve újrahasznosítható anyagokból készült-e, segíthet-e vele a rászorulókon vagy adományozható-e közcélra. A válaszok alapján a szerző klaszteranalízis módszerével négy fogyasztói csoportot azonosított.

1. Árakra érzékeny újrahasznosítók. Arányuk a mintában: 28,6%

Módszertan

A kutatáshoz szükséges adatgyűjtés 510 fős mintanagysággal történt, reprezentativitásra törekvő, meghatározott kvótájú országos mintán. A felvételre 2010 novemberében került sor. Az adatgyűjtés telefonos megkérdezésen alapult, név nélkül, önkéntes alapon. Az adatok súlyozása a KSH által 2006-ban végrehajtott mikrocenzus adatai alapján a régió, a megye és a településtípusok, az életkor, a nem, valamint az iskolai végzettség szerint történt. A súlyozást követően a minta ezekre a változókra nézve reprezentatívnak tekinthető.

Esetükben a legfontosabb szempont az ár és a termék tulajdonsága. A környezetre nem káros termékek vásárlását nem, viszont az energiatakarékos termékek vásárlásának fontosságát elismerik, az átlagnál erősebb az igény az újrahasznosíthatóságra. Nem veszik figyelembe viszont a szociális felelősség szempontjait, az átlagosnál sokkal kevésbé érdekli őket a hátrányos helyzetűek foglalkoztatása. A fogyasztás mérséklését nem tartják fontosnak E csoport tagjai leginkább a 30 év alatti férfiak. Legmagasabb iskolai végzettségüket tekintve általános iskolát vagy szakiskolát végeztek, a magasabb végzettségűek kevesebben annak. Többségük falvakban vagy kisebb városokban él.

2. Közömbösek. Arányuk a mintában: 6,9 %

A szociális szempontok az átlaghoz képest alig befolyásolják a közömbösek fogyasztási döntéseit. Nem fontos nekik, hogy a vásárlásaikkal adományokhoz vagy hátrányos helyzetűek támogatásához járuljanak hozzá. A környezetre való odafigyelés szintén átlag alatti, de ezekre a kérdésekre inkább semleges választ adtak, és a fogyasztás mérséklésének lehetősége sem foglalkoztatja őket. A Magyarországon gyártott termékek vásárlását az átlagnak megfelelően minősítették. Egyedül az volt fontos számukra, hogy a lakóhelyükhöz közel tudjanak vásárolni E csoport többségét 40 év feletti, középfokú vagy felsőfokú végzettséggel rendelkező városi férfiak alkotják.

3. Felelősségérzékeny fogyasztók. Arányuk a mintában: 34,3%

Esetükben legfontosabb szempont a környezet védelme, ami összekapcsolódik a vásárlás közelségének fontosságával. Elszántan törekednek fogyasztásuk mérséklésére. A szociális szempontok közül első az adományozás fontossága, második a hátrányos helyzetűek megsegítése. A klaszter tagjai leginkább városokban élő nők, akik jellemzően közép- vagy felsőfokú végzettségűek. Korukat tekintve közel kétharmaduk 40 év feletti.

4. Környezettudatos fogyasztók. Arányuk a mintában: 30,2%

Számukra is a környezet védelme a legfontosabb, viszont az előző csoporttal ellentétben a szociális szempontok már nem érdeklik őket, miként a fogyasztás visszafogása és helyi termékek vásárlása sem. Viszont fontosnak tartják mind az újrahasznosított, vagy újrahasznosítható alapanyagból készült termékek vásárlását, mind pedig a környezetbarát termékeket és az energiatakarékosságot. Általában Budapesten vagy nagyobb városokban laknak, életkoruk alapján viszont nem különböznek a magyar társadalom összetételétől.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Árat csökkentett a Penny tulajdonosa az egyik kedvenc piacán
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 24. 19:44
A kelet- és közép-európai országok kiskereskedelmének sokszínűségére példa, hogy a Magyarországon a Pennyvel jelen lévő német REWE Group Bulgáriában a Billa áruházakkal szerzett nagy piaci részesedést.
Vásárló Kedves Temu, kérlek, menj innen!
Buksza blog | 2024. november 24. 14:31
Miközben a számos országban letarolják az online kereskedelmet az ágazat kínai óriásai, Délkelet-Ázsiában nem fogadják tárt karokkal a „nagy sárkányokat”. Magyarország és ellencsapásra készül. 
Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
Vásárló A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Buksza blog | 2024. november 23. 15:48
A McDonald’s 2025-ben új termékcsoporttal jelentkezik, amelynek ételeiben az lesz a közös, hogy feltűnően olcsón fogják kínálni őket. Ezzel folytatják az idén kezdett ötdolláros burgeroffenzívát.
Vásárló Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 23. 14:51
Az olaszországi kiskereskedelem az áruházláncok rémálma, mert több száz cég versenyez a vásárlókért. Még az olyan óriásoknak is komoly gondjaik akadnak, mint a francia Carrefour.
Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Tanácsok az ajándék kiválasztásához legénybúcsúra
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 18:15
A legénybúcsús ajándék kiválasztása nem egyszerű feladat, sok-sok szempontot figyelembe kell venni a pénzügyek mellett. A cikkben ezeket vesszük sorra, a tanácsokkal igyekszünk megkönnyíteni a döntést.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Honnan szerezhetünk be könyveket jó áron?
Márkázott tartalom | 2024. november 17. 18:19
Az ünnepek közeledtével is sokszor felmerül a kérdés: hol találunk olyan ajándékot, amely nem viseli meg nagyon a pénztárcánkat? Azok, akik könyvvel szeretnék meglepni az ismerőseiket, még nagyobb dilemmában vannak, hiszen ezek a termékek nem igazán olcsók.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG