Ahhoz, hogy Lengyelországban és Litvániában – ahol a közlekedés az út jobb oldalán folyik – egy járművet nyilvántartásba vegyenek, a kormánykereket a jármű bal oldalára kell beépíteni, illetve a bal oldalára áthelyezni, ha előzőleg a jobb oldalon volt.
A Bizottság úgy vélte, hogy ez a feltétel új és használt járművek esetében is ellentétes az uniós szabályokkal, ezért keresetet indított a Bíróság előtt e két tagállammal szemben.
"Jelentős beavatkozás", ha át kell tenni a kormányt
Az új járműveket illetően a bíróság megállapította: az irányelvek nem határozzák meg, hogy melyik oldalon kell lennie a kormánynak az autóban, az uniós jogalkotó e tekintetben szabadságot biztosított a gépjárműgyártóknak, amelyet a nemzeti szabályozások nem vonhatnak meg és nem korlátozhatnak.
A Bíróság úgy ítéli meg, hogy a tagállamok által megkövetelhető kiigazítások nem vonatkozhatnak a kormánykerék áthelyezésére, hanem csak kisebb mértékű beavatkozásokra. Az ilyen súlyos követelmény ugyanis a jármű szerkezeti felépítésébe való jelentős beavatkozást vonna maga után.
Nem okoznak több balesetet a jobbkormányosok
Ami a más tagállamban korábban már nyilvántartásba vett jobbkormányos személygépkocsikat illeti: a lengyel és a litván kormány által hivatkozott statisztikai adatok a Bíróság szerint nem támasztják alá kellőképpen a balesetek száma és a jobbkormányos gépkocsik balesetekben való részvétele közötti összefüggést.
Összességében a Bíróság szerint nem tűnik úgy, hogy a vitatott intézkedések szükségesnek minősíthetők a Lengyelország és Litvánia által elérni kívánt közlekedésbiztonsági cél megvalósítása érdekében. A Bíróság tehát úgy ítéli meg, hogy ezen intézkedések nem egyeztethetők össze az arányosság elvével. A Bíróság megállapítja, hogy Lengyelország és Litvánia megsértette az uniós jogot.