1p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Széll Kálmán-tervben meghatározottnál egy évvel később, 2014-ben vezethetik be Magyarországon az e-útdíjat, melynek lényege, hogy használat arányában kell majd fizetni az autósoknak. Pontosabban a személygépjárművek vezetői eleinte még választhatnának.

Az nem titok, hogy a használatarányos fizetést lehetővé tévő e-útdíjat be akarja vezetni a kormányzat az átalánydíj fizetésének megfelelő matricás rendszer helyett - a Széll Kálmán Terv szerint már 2013-tól elérhető lenne az új rendszer. Nem így lesz.

Kiknek kellene fizetnie?

Az Index birtokába került, a fejlesztési tárcánál készült kormányzati előterjesztés szerint 2014-től a most D2, D3 illetve D4 díjkategóriába tartozó járművek két év múlva már e-útdíjat fizethetnek. A D1-es kategóriába tartozó személyautók és motorok (a 3,5 tonnánál nem nehezebb járművek) tulajdonosainak a tárca szerint lehetővé kéne tenni a "távlati önkéntes csatlakozás lehetőségét". Az előterjesztés szerint, aki például csak nyaraláskor használja az autópályát személyautójával, vagy az agglomerációból autópályán keresztül jut be egyszerűen a fővárosba, az fizethetne a megtett kilométerek alapján. 



A rendszer kiépítése 50 milliárdba kerülne az NFM szerint, de már az első évben 110 milliárdot hozna be az államnak, mely 13 év alatt 400 milliárd forint felé is duzzadhat. Az e-útdíjat kezdetben főleg gyorsforgalmi utakon szednék.

Az uniós árplafon felének felelne meg a bevezetendő útdíj, ami a legnehezebb, most D4-esnek nevezett díjkategóriában kilométerenként 20 forintot jelentene. Az Index kalkulációja szerint a kamionosok terhe így nagyjából háromszorosára nőhet, a matricás rendszerben 3375 forintos díj helyett majd  10 000-et fizethetnek a legfelsőbb árkategóriába tartozók.

Az előterjesztés azonban sok dologban nem foglal pontosan állást. Így nem tudni, hogy pontosan hogyan is vezetnék be az útdíjat és milyen ütemezéssel. Az biztos, hogy legkevesebb 6 év kell a rendszer teljes felállításához.

A személyautók a sztrádán sem fizetnek majd?

Az NFM felveti annak lehetőségét, hogy a 60kW motorteljesítmény alatti autóknak nem kellene fizetnie - még a sztrádákon sem. A környezetvédelem ilyesfajta támogatása mellett ugyanakkor a tervezet egyetlen felvázolt alternatívájában sem számol azzal, hogy a városi elkerülő utak ingyenesek maradjanak, vagyis ezekért is fizetni kellene, akárcsak az M0-ás használatáért. Ez viszont ellentmond a nemzetközi sztenderdeknek, általában a használatarányos útdíj-rendszert használó országokban az elkerülők ingyenesek.

Az NFM gyors megtérüléssel számol, mint azt jeleztük, a rendszer fenntartása szerintük évi 22 milliárdot emésztene fel.

Matolcsy-Fellegi párharc: Némethné győzött

Valószínű, hogy az útdíjból származó bevételeket az állam visszaforgatná a közutak fenntartásába, azok fejlesztésére költené. Az Index szerint az e-útdíj koncepciója épp ezen a ponton akadt el, mert Matolcsy György és Fellegi Tamás nem tudott abban megegyezni, mi legyen a bevételek sorsa. A nemzetgazdasági tárca vezetője azt szerette volna a bevételek az államkincstárat gazdagították volna. Az Index szerint Németh Lászlóné érkezésével az NFM lobbiereje alaposan megnőtt, ezért végül az ő akaratuk fog érvényesülni.

A tervezet szerint kockázatosak a szűk határidők, más EU-tagoknál is sokáig tartottak a közbeszerzési eljárások, ez pedig lassíthatja a beruházást.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
Vásárló Valami nem stimmel a boltokban: itt az újabb élelmiszer-drágulás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. november 11. 05:42
Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.
Vásárló Előzzük meg a penészedést az újonnan épített otthonokban!
Márkázott tartalom | 2024. november 10. 14:02
Nem csupán a régi házakban, hanem az újonnan épült otthonokban is sokak életét megkeseríti a penész, amely nemcsak esztétikai problémát jelent, hanem az egészségre is káros hatással van, pénzbe kerül a folyamatos eltávolítása, így minél előbb meg kell szabadulni tőle.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG