1p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Novemberre "helyükre kerültek" az árak a Privátbankár árkosarában, mind havi, mind pedig éves összehasonlításban drágultak az élelmiszerek három hazai hipermarketben. A mezőny összerázódott, és lassan mindenhova begyűrűzik a karácsonyi hangulat.

Továbbra sem tudni, az előző havi meglepő árcsökkenés minek az eredménye, azt mindesetre megfogadtuk, hogy az árkörkép-felmérést máskor nem országos hírű politikusok jelenlétében végezzük. Sokkal inkább beleillik a trendbe a legfrissebb eredmény: az októberi folyamatok eredményeként egy hónap alatt 3,2, egy év alatt 5,2 százalékkal emelkedtek az élelmiszerárak a vizsgált hipermarket-láncoknál.

A Privátbankár Árkosár éves árindexe

 

November 9-i felmérésünk alapján az elmúlt hónaphoz képest egyedül az Interspar mérsékelte az árakat (2,1 százalékos csökkenés), a Tesco 1 hónap alatt 4,1, az Auchan 8,4 százalékkal emelte árait. A felmérésben tavaly is szereplő áruházak esetében 5,1-5,2 százalékos éves áremelkedést mértünk. Októberhez képest összerázódott a mezőny, az Auchan bár veszített előnyéből, továbbra is az első helyen áll 16 320 forintos kosárértékkel. A Tescóban 16 807 forintba került volna a felmérés időpontjában a 30 élelmiszerből álló kosár, az Intersparban 17 499 forintot kellett volna fizetnünk érte.

Az átlagos kosárérték 16 563 forint lett, a legdrágább és a legolcsóbb versenyző között 6,74 százalékos, 1179 forintos a különbség. Egy hónap alatt 523 forinttal, egy év alatt (az Auchant és a Tescót vizsgálva) 1506 forinttal növekedett a nagybevásárlás ellenértéke. (Az Interspar csak két hónapja, a Cora távozásával került be a felmérésbe. )

Ha minden élelmiszert ott vettünk volna meg, ahol épp a legolcsóbb, 15 439 forintból is megúszhattuk volna a vásárlást - ehhez azonban három helyen is fel kell vonulnia a beszerzőknek, ami extra költségeket és időt jelenthet.

Csengőszó, csengőszó!

Még egy szűk hónap múlva jön csak a Mikulás, a vásárlók azonban már a karácsonyra is hangolódhatnak. Még nem dübörög ezerrel az erőltetett ünnepi hangulat, karácsonyi díszek, üveggömbök, műhó és mű-fenyőágak azonban már egyre gyakrabban jönnek szembe, ahogy toljuk a bevásárlókocsit. November elején már meghallgathattuk az első karácsonyi slágereket is az egyik hipermarketben, az előrelátóak pedig beszerezhetik a szaloncukrot is.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Ha a komolyabb (10 százalékos vagy azt meghaladó) árváltozásokat akarjuk szemlézni, érdemes végigfutni az árcsökkenéseken, ebből ugyanis nincs sok. Éves összehasonlításban a kávé ára haladja meg ezt a szintet (-21 százalék), valamint a tej (-10,7%) és a rizs (-14,9%), míg októberhez képest csak a liszt és a májas esetében mértünk 10 százalék körüli árcsökkenést.

Egy hónap alatt 10 százalékot meghaladó mértékben nőtt a banán, a krumpli, a rizs, a kávé, a tea, a csirkemell és az ásványvíz átlagára, tésztát 21 százalékkal többért tudtunk volna venni.

Tavaly ilyenkor 41 százalékkal olcsóbb volt a krumpli, 31-gyel az alma és a tojás; 20 százalék körüli mértékben drágult a  kenyér, a banán, a chips, az olaj, a tészta és a sajt.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is választottunk három terméket, és megnéztük, márkától és minőségtől függetlenül hol tudjuk a legolcsóbban beszerezni. Gesztenyét például az Auchanban, kilónként 1499 forintért. A Tescóban a maróni kilója 1798 forint, az Intersparban épp nem volt kapható.

Vaníliás cukrot viszont az Intersparban találtunk a legolcsóbban: a Klasszikus vanillincukor 8 grammos kis tasakban 10 forintba sem került. Ugyanez az Auchanban 11 forint volt, a Tescóban a Gazdaságos vanillincukor 14 forintba került 10 grammos tasakban.

A KSH kedden közli jelentését az infláció októberi alakulásáról.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG