1p
Novemberre "helyükre kerültek" az árak a Privátbankár árkosarában, mind havi, mind pedig éves összehasonlításban drágultak az élelmiszerek három hazai hipermarketben. A mezőny összerázódott, és lassan mindenhova begyűrűzik a karácsonyi hangulat.

Továbbra sem tudni, az előző havi meglepő árcsökkenés minek az eredménye, azt mindesetre megfogadtuk, hogy az árkörkép-felmérést máskor nem országos hírű politikusok jelenlétében végezzük. Sokkal inkább beleillik a trendbe a legfrissebb eredmény: az októberi folyamatok eredményeként egy hónap alatt 3,2, egy év alatt 5,2 százalékkal emelkedtek az élelmiszerárak a vizsgált hipermarket-láncoknál.

A Privátbankár Árkosár éves árindexe

 

November 9-i felmérésünk alapján az elmúlt hónaphoz képest egyedül az Interspar mérsékelte az árakat (2,1 százalékos csökkenés), a Tesco 1 hónap alatt 4,1, az Auchan 8,4 százalékkal emelte árait. A felmérésben tavaly is szereplő áruházak esetében 5,1-5,2 százalékos éves áremelkedést mértünk. Októberhez képest összerázódott a mezőny, az Auchan bár veszített előnyéből, továbbra is az első helyen áll 16 320 forintos kosárértékkel. A Tescóban 16 807 forintba került volna a felmérés időpontjában a 30 élelmiszerből álló kosár, az Intersparban 17 499 forintot kellett volna fizetnünk érte.

Az átlagos kosárérték 16 563 forint lett, a legdrágább és a legolcsóbb versenyző között 6,74 százalékos, 1179 forintos a különbség. Egy hónap alatt 523 forinttal, egy év alatt (az Auchant és a Tescót vizsgálva) 1506 forinttal növekedett a nagybevásárlás ellenértéke. (Az Interspar csak két hónapja, a Cora távozásával került be a felmérésbe. )

Ha minden élelmiszert ott vettünk volna meg, ahol épp a legolcsóbb, 15 439 forintból is megúszhattuk volna a vásárlást - ehhez azonban három helyen is fel kell vonulnia a beszerzőknek, ami extra költségeket és időt jelenthet.

Csengőszó, csengőszó!

Még egy szűk hónap múlva jön csak a Mikulás, a vásárlók azonban már a karácsonyra is hangolódhatnak. Még nem dübörög ezerrel az erőltetett ünnepi hangulat, karácsonyi díszek, üveggömbök, műhó és mű-fenyőágak azonban már egyre gyakrabban jönnek szembe, ahogy toljuk a bevásárlókocsit. November elején már meghallgathattuk az első karácsonyi slágereket is az egyik hipermarketben, az előrelátóak pedig beszerezhetik a szaloncukrot is.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Ha a komolyabb (10 százalékos vagy azt meghaladó) árváltozásokat akarjuk szemlézni, érdemes végigfutni az árcsökkenéseken, ebből ugyanis nincs sok. Éves összehasonlításban a kávé ára haladja meg ezt a szintet (-21 százalék), valamint a tej (-10,7%) és a rizs (-14,9%), míg októberhez képest csak a liszt és a májas esetében mértünk 10 százalék körüli árcsökkenést.

Egy hónap alatt 10 százalékot meghaladó mértékben nőtt a banán, a krumpli, a rizs, a kávé, a tea, a csirkemell és az ásványvíz átlagára, tésztát 21 százalékkal többért tudtunk volna venni.

Tavaly ilyenkor 41 százalékkal olcsóbb volt a krumpli, 31-gyel az alma és a tojás; 20 százalék körüli mértékben drágult a  kenyér, a banán, a chips, az olaj, a tészta és a sajt.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is választottunk három terméket, és megnéztük, márkától és minőségtől függetlenül hol tudjuk a legolcsóbban beszerezni. Gesztenyét például az Auchanban, kilónként 1499 forintért. A Tescóban a maróni kilója 1798 forint, az Intersparban épp nem volt kapható.

Vaníliás cukrot viszont az Intersparban találtunk a legolcsóbban: a Klasszikus vanillincukor 8 grammos kis tasakban 10 forintba sem került. Ugyanez az Auchanban 11 forint volt, a Tescóban a Gazdaságos vanillincukor 14 forintba került 10 grammos tasakban.

A KSH kedden közli jelentését az infláció októberi alakulásáról.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG