A német hírmagazin pénteken megjelent számában azt írta, hogy a brüsszeli bizottság hozzákezdett az esetleges kötelezettségszegési eljárást megelőző úgynevezett strukturált párbeszédhez – írta az MTI. Ennek első lépéseként Violeta Bulc közlekedési biztos levélben felvilágosítást kért a német munkaügyi minisztériumtól, hogy "milyen magasabb közérdek" indokolja a minimálbérre vonatkozó szabályozásnak ezt az elemét.
Eszerint ugyanis az óránkénti bruttó 8,5 eurós (mintegy 2600 forintos) minimálbér a külföldi szállítmányozó cégek alkalmazottainak is jár, amíg német területen végeznek munkát. Akkor is, ha nem Németországba vagy Németországból szállítanak árut, hanem csak tranzitról van szó. Korábbi hírek szerint a kelet-európai, köztük magyar fuvarozók közül sokan ennek a bérnek negyedét-ötödét fizetik óránként. (Egyes vélekedések szerint pedig tíz-húsz év múlva a hivatásos sofőrök nagy részét önvezető járművek válthatják fel.)
A minisztérium a Der Spiegellel közölte, hogy konstruktív hozzáállással kezelik az ügyet és alapos tájékoztatást adnak a kormány felfogásáról, miszerint a szabály megfelel az uniós jognak. Amennyiben a konzultáció nem vezet eredményre, kötelezettségszegési eljárás indulhat Németország ellen.
Több tagállamból érkezett panasz az ügyben, és a testületben a kérdés tanulmányozása nyomán az meggyőződés alakult ki, hogy nem fér össze a közösségi jogszabályokkal a Németországot érintő nemzetközi szállítmányozási tevékenységre kiterjedő szabály a minimálbérről. Németországban január 1-jével vezették be a valamennyi ágazatban egységesen kötelező, óránkénti 8,5 eurós minimálbér intézményét. A törvény az ország területén folytatott munkavégzésre vonatkozik, így azokban az esetekben is, amikor a munkavállaló csak ideiglenesen tartózkodik Németországban, és nem németországi székhelyű cég alkalmazásában áll.
Korábban az MTI érdeklődésére az ügyben illetékes vámhatóság egy szóvivője elmondta, hogy a közúti fuvarozó cégeknek előzetesen el kell juttatniuk a hatóságnak egy német nyelvű, úgynevezett munkavégzési tervet, amelyben jelzik, hogy ki, mikortól és várhatóan meddig végez teher- vagy személyszállítási tevékenységet az országban. A nyomtatványon nyilatkozniuk kell arról, hogy kötelezettséget vállalnak a német előírások betartására, és a hatóságok felszólítására bemutatják az ezt igazoló dokumentumokat, illetve azok német nyelvű fordítását.
A pénzügyminisztérium egy szóvivője elmondta, hogy a minimálbért szabályozó előírások betartását természetesen ellenőrzik, és ennek céljából 2019-ig összesen 1600 fővel növelik a vámhatóság személyi állományát.