Kézenfekvőnek tűnik, hogy egy webshop az interneten hirdeti magát és csalogatja vásárlóit, de a digitális marketingstratégia ma már nem csak azoknak a cégeknek elengedhetetlen, amelyek egyébként az interneten kínálják szolgáltatásaikat. Gondoljunk csak bele, hol keresünk megfelelő ajánlásokkal rendelkező szakembert a lakásfelújításhoz, alapanyagot a terasz téliesítéséhez vagy épp gyógytornászt a gyermekünknek? Ilyenkor az internetes keresőket használjuk, weboldalakat pörgetünk végig, ismerősöket kérdezünk – de nem személyesen, hanem a közösségi oldalakon vagy éppen internetes fórumokon. És persze az is előfordul, hogy nem „célirányosan” veszünk valamit, hanem egyszerűen csak szembejön valami böngészgetés közben, amiről azonnal úgy érezzük, hogy pont szükségünk van rá…
Különösen a kisebb vállalkozásokra igaz, hogy az offline hirdetési piacon nehezen vehetik fel a versenyt a nagy versenytársakkal – egy jól kialakított digitális marketingstratégiával viszont ügyfeleket szerezhetnek és növelhetik bevételeiket.
Ezek az eszközök ráadásul abban is sokat segítenek, hogy jobban megismerjük a lehetséges vásárlóinkat, ügyfeleinket, végső soron pedig növeljük az elégedettségüket – a jobb ügyfélélmény önmagában is egy reklám, ami nem csak visszatérő vevőket hozhat, hanem segíti hírét vinni vállalkozásunknak.
Egy sikeres stratégia felépítéséhez alaposan meg kell ismernünk és fel kell mérnünk saját cégünket, lehetőségeinket, erősségeinket és gyengeségeinket, céljainkat; az ügyfeleink igényeit; valamint figyelni kell a versenytársakra, a piacra is - a lehetséges eszközöket ez alapján lehet a legpontosabban meghatározni.
Ehhez adunk most hat tanácsot:
1. Mit tud igazából a márkánk?
Mindenféle stratégia és hirdetések kidolgozása előtt a legfontosabb pontosan meghatározni, hogy miért különleges és egyedi az, amit kínálunk, mi különbözteti meg a többi hasonló szolgáltatástól és miért lehet fontos az ügyfelek, a vevők számára.
Érdemes ezt a hat kérdést feltennünk magunknak:
- Hogyan mutatnánk be a vállalkozásunkat néhány szóban?
- Miben más, miben több, mint a versenytársak?
- Hogyan jeleníthető meg ez a különbség szavakkal, képekkel és tettekkel?
- Milyen értékei vannak a vállalkozásnak, és ezek miért fontosak?
- Ha a vállalkozás egy személy lenne, hogyan jellemeznénk?
- Hogyan pozícionálnánk a márkát?
2. Képzeld el az ügyfeleidet!
…avagy hozz létre „vásárlói személyiségeket”, úgynevezett buyer persona-kat. Az ügyfeleket a középpontba helyező vállalkozásnak muszáj tudnia arról, kik tartozhatnak a lehetséges vevői közé, kik a tényleges célközönsége – kit érdemes megkeresni ajánlatainkkal és kinek az elérésére nem érdemes pénzt költenünk.
Egy tipikus (vásárlói) döntéshozó felvázolása komoly segítséget jelenthet a célcsoport eléréséhez. Nyilvánvalóan nem lehet tökéletesen megalkotni egyetlen, számunkra valóban releváns vásárlói profilt - ám vannak kérdések, amelyek átgondolásával pontosabb képet kaphatunk az ügyfeleinkről és motivációikról.
Milyen környezetben él? Kik a barátai? Milyen hirdetéseket lát mindennap? Kik vannak hatással a döntéseire? Mi motiválja? Mik az igazán fontos dolgok számára? Mi frusztrálja? Mi miatt aggódik? Milyen akadályokat lát maga előtt? Mit szeretne elérni?
Ez csak néhány kérdés azok közül, amelyeket fel kell tenni egy ügyfélprofil kialakításakor. Ma már enélkül nem lehet működőképes stratégiát építeni, minden reklám, hirdetés csak úgy talál be igazán, hogyha a célcsoportot szem előtt tartva készítették el. Ha a fenti kérdések megválaszolásával valóban elképzeljük vásárlóinkat, ügyfeleinket, akkor nem csak azt tudjuk, hol, milyen felületen, milyen jellegű üzenetet kell nekik átadnunk, hanem azt is, hogy milyen hozzáadott értékkel növelhetjük az ügyfelek vásárlási és egyéb, nálunk szerzett élményeit.
3. A megfelelő digitális csatorna kiválasztása
Ha a márkát és a célcsoportot sikeresen meghatároztuk, itt az idő kiválasztani, hogy hol lehet a leghatékonyabban elérni a vásárlókat. Lehet szó akár bloggerekkel történő együttműködésekről, tartalommarketingről (például szakértői cikkek megjelentetéséről az általunk jól ismert témákban, az ügyfeleink által látogatott oldalakon), vagy a közösségi oldalakon futtatott kampányokról (akár organikus, akár fizetett elérésre optimalizálva) és egyéb hasonló megoldásokról. Ha úgy látjuk, hogy az általunk kínált termékekre, szolgáltatásokra leginkább egy internetes keresőből bukkanhatnak rá az ügyfelek, optimalizáljuk oldalainkat a keresőmotorok szempontjai szerint, hogy előrébb kerülhessünk a találati oldalakon – ehhez SEO-szakember igénybevételét is érdemes megfontolni.
Itt is fontos szem előtt tartani azt, hogy a célcsoporttól melyik megoldás számíthat a legnagyobb elérésre. Az 50-60 év közti diplomásokat az Instagramon keresztül értelemszerűen nehezebb elérni, mint a LinkedIn-en; ha fiatal felnőtteket akarunk becsábítani kis kávézónkba, akkor hirdetéseinket mindenképp érdemes mobilra optimalizálni…
4. Készülj fel!
Ha kiválasztottuk a digitális csatornát, vázoljuk fel lépésről lépésre a teendőket, amelyek mentén végighaladva elindulhat a marketing-kampány. Ellenőrizzük a technikai feltételeket, hozzáféréseket; gyártsuk le a szükséges kreatívokat, szövegeket; állítsunk be tesztkampányokat, „játsszuk végig”, mi történik, ha a hirdetésünk az ügyfél szeme elé kerül - mit lát, mi történik, ha kattint, hova jut…
5. A teljesítmény mérése
Fontos, hogy legyenek céljaink – és legalább ilyen fontos, hogy legyenek eszközeink arra, hogy mérhessük, hogyan teljesülnek ezek a célok. Több ingyenes és fizetős eszköz is rendelkezésünkre áll a digitális marketingeszközök sikerességének és a weboldalaink forgalmának mérésére - ilyen például a Google Analytics vagy az Open Site Explorer, de a Facebook-kampányokról is számos statisztikát láthatunk, ha megfelelően állítjuk be őket és jól használjuk a rendelkezésünkre álló jelentési eszközöket. Ehhez fontos, hogy már indulás előtt beépítsük azokat a mérőkódokat, mérőpixeleket, amelyekből fontos tanulságokat vonhatunk le az aktuális és a jövőbeli kampányra vonatkozóan is.
6. Kilövés – élesítsük a taktikát!
Ha az előző lépések keretében meghatároztuk a márkánkat, megismertük a lehetséges ügyfeleinket, meghatároztuk, hogyan növelhetjük az ügyfélélményt, kiválasztottuk a megfelelő csatornákat, végrehajtottuk a megfelelő előkészületeket és biztosak vagyunk abban, hogy a teljesítményt is mérni tudjuk, akkor nincs más hátra, minthogy élesben alkalmazzuk az eltervezetteket. Cikkeket vagy blogposztokat írhatunk weblapunkra, Facebook-oldalunkra, hogy javítsuk a keresési rangsorokban a helyezésünket; fotókat és posztokat tehetünk a közösségi oldalakra a termékünkről vagy szolgáltatásunkról, amihez megfelelően (közönségre, földrajzi helyre, érdeklődési körre stb.) célzott fizetős kampányokat is indíthatunk. Figyeljük folyamatosan a mérési eredményeket, kérjünk visszajelzéseket az ügyfeleinktől, vásárlóinktól – így menet közben is finomhangolhatjuk a kampányt és növelhetjük az ügyfélélményt objektív és szubjektív visszajelzések alapján is.
A cikk támogatója a Vodafone Ready Business Index. Töltse ki a kérdőívet és tudja meg, vállalkozása felkészült-e a jövő kihívásaira! Tovább a kérdőívre >> |