A múlt héten felállított munkabizottság feladata, hogy az online pénztárgépekre történő átállás aktuális helyzetét folyamatosan monitorozza és az átállás elősegítése érdekében, akár az állami támogatás igénybevételével kapcsolatban is javaslatokat tegyen - válaszolta a Nemzetgazdasági Minisztérium csütörtökön az MTI-nek.
Az MTI arról kérdezte a tárcát, hogy változik-e az online pénztárgépek beszerzéséhez nyújtott 50 ezer forintos állami támogatás felhasználhatóságának az a feltétele, miszerint a támogatás csak azoknak jár, akik az online kasszát december 31-ig be is üzemelik.
7 195 vs. 120 000
A tárca emlékeztetett arra: a múlt héten munkabizottság jött létre annak érdekében, hogy az online pénztárgépekre való átállás minél gördülékenyebben és egyszerűbben, a vállalkozók, kereskedők számára minél kevesebb problémával haladjon. A munkabizottságban a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK), a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal munkatársain túl részt vesznek az online pénztárgépre való átállással érintett fontosabb ágazatok - például a turisztika, a gyógyszer-kereskedelem, a kiskereskedelem és az ásványolaj-forgalmazók - képviselői is.
Arról is beszámolt az NGM, hogy a szerdai adatok szerint 7195 pénztárgépet helyeztek eddig üzembe, azonban a NAV-hoz bekötött online pénztárgépek száma napról napra nő.
A múlt héten Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter arról is beszámolt, hogy több mint 120 ezer forgalmazói megrendelésről vannak adatok, a kereskedők döntő többsége tehát már beadta az igényét. A nagykasszás, PC alapú kasszák cseréjével - ami alapvetően a patikákat, benzinkutakat, nagy élelmiszerláncokat, turisztikai kiszolgálókat, szállodákat érinti - külön foglalkozott a bizottság. Mostanáig 16 nagykasszás, PC alapú engedélyt adtak ki, ez a folyamat is felgyorsul az év hátralévő részében.
Így néz ki az új pénztárgép |
Több változtatást kezdeményezett az iparkamara
Múlt héten csütörtökön, a munkabizottság megalakulásakor Parragh László, az MKIK elnöke elmondta, hogy a kiskasszák esetében a problémák jó részét már feltárták, csak finomhangolásra van szükség, a PC alapú gépek esetében ugyanakkor még az elején tart a folyamat. Beszélt arról is, hogy az adatátvitel díjára vonatkozóan mindenki számára pozitív megoldás kezd kirajzolódni.
Hasonlónak látta a helyzetet az 50 ezer forintos támogatást illetően. Mint elmondta, nagyon sok olyan kiskereskedő van, aki szabályosan megrendelte a gépet, de még nem kapta meg, s nem tőle függ, hogy megkapja-e december 31-ig, a támogatás elszámolásának határidejéig. E téren is kezdeményezték egy életszerűbb, s a tisztességesen eljáró vállalkozókat semmiképpen sem sújtó megoldás bevezetését. Kezdeményezték azt is, hogy a NAV finomhangolja ellenőrzési módszertanát.
Lehetnek szankciók
A NAV közleménye szerint, mivel nincs olyan jogszabályi rendelkezés, amely megtiltaná az adóalany számára, hogy gazdasági tevékenységét online pénztárgép nélkül folytassa, így a hagyományos, elektronikus naplóval rendelkező pénztárgép 2013. december 31-ét követő használata kizárólag a Pénztárgéprendelet 71. § (1) bekezdésében foglaltak megsértését jelenti, amely az alábbi szankciók alkalmazását vonhatja maga után.
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény szerint az adóhatóság a pénztárgép, taxaméter forgalmazásával, üzemeltetésével, szervizelésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott kötelezettségek egyéb módon történő megszegése esetén a magánszemély kötelezettet (forgalmazót, üzemeltetőt, szervizt, műszerészt) 500 ezer forintig, nem magánszemély kötelezettet 1 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja.
2014. január 1-jétől hatályos szabályok alapján az adóhatóság mulasztási bírság kiszabása mellett az adóköteles tevékenység célját szolgáló helyiséget 12 nyitvatartási napra lezárhatja, ha az adózó a pénztárgép üzemeltetésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott kötelezettségét megszegte.
A hivatkozott jogszabályi kötelezettség megsértésének adóhatóság által történő észlelése esetén az adóhatóság minden esetben mérlegeli, hogy az adóalany minden tőle elvárhatót megtett-e a kötelezettsége határidőben történő teljesítése érdekében. Ez minden adóalany tekintetében más- és más magatartást követel meg, amelynek megítélése során az adóhatóság fokozott körültekintéssel jár el.
Ezeket ellenőrzi a hatóság:
- az üzembe helyezési kód igénylése,
- a beszerezni kívánt online pénztárgép gyártójának/forgalmazójának kiválasztása, kapcsolatfelvétel,
- forgalmazási engedély megléte esetén megrendelés leadása/szerződés megkötése,
- egyedi igényekhez igazított rendszer kifejlesztése esetén az erre vonatkozó megrendelés és a gyártói/forgalmazói visszajelzések az engedélyezési folyamatról, a tervezett ütemezésről,
- más, a fentiekkel egyenértékűnek tekinthető, dokumentált magatartás, amely a kötelezettség határidőben történő teljesítésére irányuló kifejezett és komoly szándékot alátámasztja.
A fentiek mellett az elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használó, pénztárgéphasználatra kötelezett adóalany az online pénztárgép üzembe helyezéséig köteles havonta, a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig adatot szolgáltatni az elektronikus naplók, valamint az elektronikus naplók adattartalma tekintetében a PTGNAPLO adatlap benyújtásával.
Az adóhatóság az ügy valamennyi körülményének értékelése alapján dönt a szankció alkalmazásáról, annak mértékéről, illetve – amennyiben az adóalany minden tőle elvárhatót megtett a kötelezettsége határidőben történő teljesítése érdekében – annak mellőzéséről.