Megint megcsúszott az elektronikus útdíj tendere, méghozzá nem is kicsit - írja a Népszabadság Online. A szerződéskötés néhány napos vagy akár egy hónapos csúszása mellett fennáll a beruházás bukásának lehetősége is, de az sem kizárt, hogy a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsiknak 6318 kilométer közúton a megtett távolság alapján számlázó rendszert az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. közbeszerzési eljárásán győztesként kihirdetett Getronics Magyarország Kft. helyett végül a T-Systems Magyarország Zrt. építi ki.
Szerződéskötők helyett egy levél jött
A különféle lehetőségek közötti választás gondja formálisan az ÁAK döntéshozóinak a vállát nyomja. Még akkor is, ha a teher váratlanul szakadt a karácsonykor még a január 2-i szerződéskötésre sajtóközleménnyel alapozó cégvezetők és tanácsadóik nyakába.
A Getronics levélben jelezte azt, hogy nem áll készen az elektronikus útdíjrendszer szerződésének aláírására. Levelükben egy teljesen új menetrendet vázoltak, amiben az ünnepélyes ceremónia időpontját valamikor január végére ütemezték át - írja a Népszabadság.
Teljes a bizonytalanság
A halasztási kérelem pontos okairól részleteket nem tudni, de a lap szerint levél átmeneti, mégis szinte teljes bizonytalanságba döntötte az autópálya-üzemeltetőt. A Népszabadság arról is beszámolt, hogy a magyar leányát garanciákkal, pénzügyi megfelelőséget igazoló nyilatkozatokkal segítő Getronics Belgium NV csak azzal a feltétellel járul hozzá az útdíjrendszer szerződésének aláírásához, hogy a Getronics Magyarország előbb megköti valamennyi alvállalkozói szerződését. Az alvállalkozók között viszont akad néhány olyan is, amely csak az ÁAK és a magyar Getronics 2022. október 31-ig szóló szerződésének megkötése után kötelezné el magát végleg a projekt mellett.
A Getronics az ÁAK-tól kért egy hónap alatt megoldhatónak tartja a problémát, de harminc napja valójában se a tendergyőztesnek, se az állami sztrádatársaságnak nem maradt, ugyanis a közbeszerzési eljárás eredményének kihirdetése után harminc napon belül alá kell írni a szerződést. Ez január közepén esedékes, mivel a kihirdetés december 15-én történt.
Óriási dilemma előtt áll az Állami Autópálya Kezelő Zrt.
Az ÁAK szerdán a teljes hírzárlatot rendelt el, így egyelőre nem tudni, hogy döntenek. Az autópálya kezelő megadhatja a Getronicsnak az egy hónapot, és kifizeti a kötbért, vagy leszerződhet a második legjobb ajánlatot beadott, de második helyezettként ki nem hirdetett T-Systems Magyarországgal. A cég 53,486 milliárd forintos ajánlata drágább, mint a Getronics ajánlata és egy havi kötbér, sőt a T-Systems ajánlata annyival drágább a Getronicsénál, hogy abba akár két és fél hónap csúszás is belefér, de a közbeszerzési törvény miatt, amely harminc napot ad a szerződéskötésre, ez a lehetőség csak elméletileg áll fenn.
Egyelőre nincs tehát válasz arra, hogy az ÁAK végül, hogy dönt: előfordulhat, hogy a Getronics néhány nap késéssel, de a törvényes határidőn belül mégis aláírja az útdíjrendszer szerződését, de lehetséges az is, hogy a sztrádatársaság a következő napokban egyszerre tárgyal majd mindkét érvényes ajánlatot adó pályázójával, és ha úgy alakul, végül a T-Systems cspetával szerződik, de akár az is előfordulhat, hogy a hálózat kialakításáról idő hiányában végül esetleg le kell mondani.