Lévai Richárd, az RG Stúdió közösségimarketing-specialistája a Privátbankár.hu Social Marketing 2014 konferenciáján elmondta: a megfelelő platform kiválasztásánál azt kell megvizsgálni: amikor cégként kommunikálok, hol tudom elérni a célközönségemet? A Facebook magyar felhasználóinak száma például másfél év alatt összességében jelentősen nőtt, mára meghaladja az 5 milliót. A növekedés azonban csak a 24 év fölöttiek esetében igaz - a 17 év alattiak száma a Facebookon konkrétan még csökkent is. Az idősebb, fizetőképes kereslet tehát valóban bővül az oldalon, de a fiatalok más, marketingeszközökkel egyébként nehezebben elérhető oldalakat választanak - ezt például mindenképp érdemes figyelembe venni.
Lévai Richárd, az RG Stúdió közösségimarketing-specialistája a Privátbankár.hu Social Marketing 2014 konferenciáján |
Fél életünket a Facebookon töltjük
Az azonban mindenesetre biztos, hogy a "fél életünket" a Facebookon éljük: a 6-19 évesek a felmérések szerint naponta több mint 300 percet töltenek a az oldalon, de a 36-49 évesek is több mint 2 órán át érhetőek el összességében naponta a Facebookon. A korábbi félelmek tehát nem igazolódnak be: nem tűnik úgy, hogy a Facebookot a reklámok miatt elhagynák az emberek. Nehezebb lett a vállalkozásoknak pénzköltés nélkül elérni a felhasználókat, de a felhasználók legalább nem kopnak ki az oldalról.
Nem mindegy, hol mondjuk el
Az egyes közösségi platformokat összehasonlítva látszik, hogy melyik miben erős: például a YouTube-ról pattannak vissza a legkevesebben, és itt töltenek el a legtöbb időt a felhasználók. Összességében azonban biztos, hogy a legjobb eredmény elérése érdekében több csatornán is jelen kell lenni, a különböző csatornákat fontos kombinálni: a Youtube-csatornánkra kitett videót a Facebookon is meg kell osztani például. A szakember által bemutatott elemzés alapján jól látszik: gyakori, hogy egy adott felületen elindított projekt a végén több más felületen keresztül eljutva hoz a végén konverziót, vásárlást, azaz bevételt.
Arra azonban oda kell figyelni: a célcsoport meghatározása után a megfelelő csatornát kell megválasztani - azt a felületet használni, ahol jelen van a célcsoport, arra pedig nem költeni, ahol egyébként sem tudjuk elérni (lehetséges) ügyfeleinket.
Használd ki alaposan a lehetőségeket!
A kiválasztott csatornákat pedig érdemes jól kihasználni: a Facebook például nem csak egy felület, ahol kommunikálhatunk: alkalmas közösségépítésre, akár az oldalon, akár egy csoportban; eseményeinket - természetesen az offline eseményeket is ) megjeleníthetjük itt. Hasznos funkció lehet az is, hogy a weboldalunkon akár Facebook-bejelentkezéssel is regisztráltathatjuk, azonosíthatjuk az olvasóinkat, és nem utolsó szempont az sem, hogy a Facebook egy nagyon fontos, jól targetálható hirdetési felületet is jelent.
Nem elég, ha Gizike néha ránéz...
Ha jól megtervezzük internetes közösségi jelenlétünket, és megnézzük, melyik karbantartására, frissítésére mennyi időt kell rászánnunk, hogy hatékonyak legyünk, meglepő számot kapunk. Heti szinten akár 35 órát is igénybe vehet, ha a Facebooktól kezdve a Linkedinen, Google+ -on át, Youtube-bal, Instagrammal együtt kezeljük megjelenésünket a közösségi médiában. Ez pedig jóval több feladatot jelent annál, minthogy azt mondjuk: Gizike úgyis mindig a Facebookon lóg, majd ő menedzseli a céges oldalunkat is - mondta el Lévai Richárd.
A törődés viszont megéri: a Facebook-rajongóink ugyanis jó eséllyel jóval többet költenek nálunk - egy felmérés szerint lényegesen többet, mint az összes ismert ügyfél átlagos költése.
Összességében azt tanácsolja a szakember: több platformon, több közösségi médiumon legyünk jelen, hogy minél többször legyünk ott a közönségünk fejében.