7p
A Juncker-bizottságnál jobb lehetőségeket jelent a magyar kormány számára az új Európai Bizottság, kérdés ugyanakkor, hogy ezekkel mennyire fog tudni élni – mondta el a Privátbankár.hu-nak Feledy Botond. A CEID külpolitikai szakértője szerint Várhelyi Olivér tapasztalata miatt óriási előnnyel indul, és nem lesz jobban bábja a magyar kormánynak, mint bármelyik biztos a saját kormányának. A Fidesz néppárti tagságának kérdése ugyanakkor az ő munkáját is komolyan érintheti.
Orbán Viktor és Ursula von der Leyen korábbi találkozója Brüsszelben (Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Szecsődi Balázs)

- Az Európai Parlament tegnap megszavazta a von der Leyen-bizottságot. Mennyiben lesz más ez a testület a Juncker-bizottsághoz képest?

-  Attitűdben nagyon mást hozott már az első előkészítő hónapjaiban is, és a vezetési stílus várhatóan nagyon különböző lesz. Jean-Claude Juncker ízig-vérig politikusként, egy kis állam vezetőjének a nagy lendületével érkezett, nem mellesleg egy kínos luxemburgi botrány közepén.

Ezzel szemben von der Leyen egy nagy ország nagy vezetőjének a támogatásával, egy egészen más politikai és közigazgatási kultúrával érkezik. Eközben nyilván a világpolitikai környezet is változott.

- És politikai értelemben mennyiben különbözik majd ez a Bizottság az elődjétől?

- A vezetés egy két-centit alighanem jobbra húzódott, ami egyrészt tükrözi az európai politikai valóság változását is 2014 óta. Másrészt von der Leyen a Néppárt német ágát képviseli, ami a magyar vagy közép-európai konzervatív fogalomhoz mindenképp közelebb áll, mint a luxemburgihoz, amely egészen más kultúra.

Ez a kompromisszumkeresés látszott abban is, amikor meg merték fogalmazni az európai életmód védelméért felelős pozíciót, ami engedmény a jobboldal számára. Ez Brüsszelben nagy dolognak számít.

- A magyar kormány mire számíthat a von der Leyen-bizottságtól?

- A Bizottság egy óriási gépezet, ami ciklusokon átívelő munkát is végez. Tehát bizonyos dolgok, például a kötelezettségszegési eljárások mennek tovább. Magyarország szempontjából politikailag a legérzékenyebb a jogállamisági eljárás kérdése, az azonban már nem a Bizottságon múlik, hogy ez elbukik vagy szavazásra merik bocsátani az Európai Tanácsban. Ezt az előző Bizottság indította el, de ezzel át is adta az ügyet a Tanácsnak.

Ami érdemben ezen a Bizottságon múlhat, és Magyarország számára is fontos, az a befolyás a következő költségvetési ciklusra. Kérdés, hogyan tud majd ebbe beleszólni Budapest a magyar biztoson és a magyar vezetőkön keresztül.

- Akkor most ilyen szempontból romlik vagy javul a magyar kormány helyzete?

- Erre nehéz válaszolni. El fog indulni egy szocializáció, a 26 biztos minden szerdán találkozik majd egymással. Várhelyi Olivér a maga lábára fog állni, és 6-9 hónapon belül ki fog derülni, hogy innen tud-e személyesen hozzáadott értéket kihozni, vannak-e olyan dealek, amiket a többi tárcával meg tud kötni.

Ez egy nagyon konkrét, ágazatok közötti kompromisszum építő munka, amiben a magyar biztosnak bőven van tapasztalata tanácsi oldalról. Elég jól indul azokhoz képest, akiknek nincs brüsszeli múltjuk. Ezt fel tudja használni a magyar kormány is, még akkor is, ha a biztosok, ahogy szoktuk mondani, függetlenek.

A többi nem a mostani Bizottságon múlik, hanem a szisztematikus magyar építkezésen. A Közszolgálati Egyetemen a Nemzetek Európája program keretében elindult például a felkészítés az európai versenyvizsgára. Ezt már 2004 óta lehetne csinálni. Tehát sokkal inkább ilyen stratégiai, hosszú távú befektetések szükségesek ahhoz, hogy erősítsük a valódi, nem politikai, hanem sokkal mélyebb, klasszikus brüsszeli intézményi beágyazottságot.

- Az egyébként mennyire reális lehetőség – bár ez elsősorban az Európai Tanácson múlik – , hogy az uniós pénzek kifizetését a jogállamiság és a demokratikus normák betartásához kössék a következő években?

- Nehéz elképzelni, hogy egy ilyen szabályozáshoz ne kellene kompromisszumot kötni az azt egyébként ellenző tagállamokkal. Ez attól is függ, hogy melyik cikkelyre hivatkozva tennék meg ezt a szabályozást, ez határozza meg ugyanis, hogy milyen szavazattöbbség kell hozzá. Egy ilyen súlyos kérdésnél nehezen képzelhető el a sima többség. Ennek a szabályozásnak az elfogadása tehát kevéssé reális az elkövetkező években.

Ha mégis átmenne egy ilyen jogalkotási javaslat, akkor olyan nagy kitettsége lesz, hogy minden érintett beleteheti a saját álláspontját. Ez pedig végeredményben azzal járhat, hogy nem azt a célt éri el, amit néhány nyugat-európai politikus a kampány során ígért.

- Visszatérve Várhelyi Olivérre: jó uniós biztos lesz belőle?

- A magyar biztos nagyon jó helyzetből indul, ismeri a terepet és a szereplők jelentős részét. Ez óriási előny. A magyar kormánypárt európai néppárti (EPP) tagságának kérdése ugyanakkor az ő munkáját is érinti.

Ezt az ügyet politikailag lehet szépen csomagolni és kommunikálni, de a brüsszeli valóságban ez vérre menő kérdés. A néppárti biztosok ugyanis külön találkoznak, adott esetben kabinetfőnökeik is külön előkészítő üléseket tartanak.

Tehát az, hogy miként kezeli majd a Néppárt bizottsági szinten a magyar biztost, operatív politikai tervező szintig, kabinet szintig lenyúló kérdés. Nyilván befolyásolná a munkáját, ha bármelyik körből kiesne.

- Várhelyi Olivér EP-meghallgatásán megfogalmazódtak olyan aggályok, hogy nem lesz képes függetleníteni magát a magyar kormánytól, és Orbán Viktor miniszterelnök bábja lesz. Mennyire megalapozottak ezek az aggályok?

- A magyar biztos nem lesz jobban bábja a magyar kormánynak, mint bármelyik biztos a saját kormányának.

Az európai konstrukció része, hogy a kormányok valamilyen módon kiválasztanak egy embert a biztosi pozícióra. Ez mindenhol kormányzati hatáskör. Emiatt óhatatlanul van közöttük informális kapcsolat.

A történelem azt mutatja, hogy ezt a pozíciót a nagyobb tagállamok időnként elfekvőnek – azaz kádertemetőnek – használták. Most azért azt látjuk, hogy egy relatív erős biztosi kabinet állt össze, ahol nyilván a nemzeti érdekek, pláne a jelenlegi politikai környezetben, soha nem nyíltan, de az asztal alatt mindig és mindenkinél ott lesznek.

- És mennyire megalapozott az a szintén a meghallgatásokon felmerült aggály, hogy Várhelyi Olivér a magyar kormány jelöltjeként nem lesz képes hitelesen képviselni az uniós értékeket?

- A meghallgatások a politikai kommunikáció részei. Időnként persze fel lehet tenni szakmai kérdéseket is, de mindenki tudja, hogy ezek a biztosok néha olyan területeket kapnak, amikkel korábban soha nem foglalkoztak. A feladatuk politikai, nem pedig szakmai irányítás.

A rendkívül változatos kollégiumban több mint három olyan jelölt volt, akik ellen eljárás van folyamatban korrupció miatt – a francia jelölt részben emiatt bukott meg. Tehát ha kinyitnánk azt a kérdést, hogy ki milyen értékeket fog tudni képviselni, akkor sokkal rövidebb lenne a jelenlegi biztosok listája.

- Végeredményben tehát a von der Leyen-bizottság jobb vagy rosszabb lesz a Juncker-bizottságnál a magyar kormány számára?

- Minden jel szerint jobbak a lehetőségek. Az meg rajtunk múlik, hogy miként használjuk ezt ki. A német kabinetfőnökök száma például növekedett, kevesebb a francia az ilyen tisztségben. Rengeteg olyan apró jel van, ami a magyar geopolitikai pozíciót – Berlinhez fűződő szorosabb viszonya miatt – fejleszthetőbbé és kihasználhatóbbá teszi.

A tegnapi EP-szavazással itt foglalkoztunk: Megszavazta az Európai Parlament a von der Leyen bizottságot, jegyzetünket itt olvashatják: Szimpla csuklóztatás Várhelyi megakasztása , videókommentárunkat pedig itt tekinthetik meg:

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Jöhet a vámtarifa, vége lehet az olcsó kínai áruknak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 18:41
Az Európai Unión kívülről érkező csomagokra jön rá a tarifa. 
Makro / Külgazdaság Várják a jelentkezőket: 100 milliárddal megfejelték a kkv-k hitelkeretét
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 18:21
A kormány mindent megtesz a hazai kis- és középvállalkozások támogatása érdekében, ezért 100 milliárd forinttal emeli a Demján Sándor Exportösztönző Hitelprogram keretét, ugyanis a befogadott kérelmek értéke már elérte a rendelkezésre álló 600 milliárd forintos keretösszeget – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) csütörtökön az MTI-vel
Makro / Külgazdaság Tizenegy milliárd dollár nyomtalanul eltűnt – a szegények bánták Trump és a demokraták csatáját
Kollár Dóra | 2025. november 13. 15:14
Véget ért a szövetségi rendszer leállása az Egyesült Államokban, amit a gazdaság és a társadalom is megszenvedett.
Makro / Külgazdaság Az arany és a mesterséges intelligencia mellett idén van még egy nyertes
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 14:45
A hazai tőzsdei befektetések jelenleg mintegy 34 százalékos előnyben vannak az amerikai alternatívákhoz képest – részben a dollár jelentős gyengülése, részben a BUX S&P500-hoz viszonyított felülteljesítése miatt. Magyarországon a folyó fizetési mérleg erősen többletes, a költségvetési hiány pedig a régióhoz mérten mérsékelt, így a hazai befektetési körülmények a kelet-közép európai térségben kifejezetten előnyösnek tekinthetők – derült ki az MBH Befektetési Bank Piaci Pulzus című sajtóreggelijén. A szakértők szerint az AI és az arany mellett az idei év egyik nyertese az európai bankszektor is. 
Makro / Külgazdaság Még a választásokat is túléli a kamatstop
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 14:21
A kormány 2026 június végéig meghosszabbítja a kamatstopot, int mondják, így újabb 30 milliárd forintot hagy a családok zsebében.
Makro / Külgazdaság A kormánynak is fáj a bankadó duplázása, nincs papír az amerikai szankciók alóli mentességről
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 13:08
Nem volt más választás, mint emelni a bankadót. Csak szóban állapodott meg Orbán Viktor és Donald Trump, most kell majd tisztázni, miről is. Kormányinfó volt csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Kiábrándító növekedés a brit gazdaság harmadik negyedévében
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 12:43
Jelentősen lassult és a vártnál is sokkal alacsonyabb volt a brit gazdaság növekedési üteme a harmadik negyedévben. Londoni pénzügyi elemzők szerint ezzel gyakorlatilag eldőlt, hogy a Bank of England még az idén folytatja enyhítési ciklusát.
Makro / Külgazdaság Többet vártak az euróövezet ipari termelésének szeptemberi növekedésétől
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 12:21
Havi és éves összevetésben egyaránt nőtt az euróövezet ipari termelése szeptemberben az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat csütörtökön közzétett adatai szerint, de alulmúlta az elemzői várakozásokat.
Makro / Külgazdaság Ide futott ki Nagy Márton gyárépítő programja
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 10:51
A magyar kormány tagjai vélhetőleg őszintén hittek abban, hogy az idei év komoly gazdasági sikerekkel kecsegtet. Ez a kommunikációban is megjelent, hiszen az év elején az örökös ellenségképzés helyett pozitív üzenetekkel próbálkoztak.
Makro / Külgazdaság A nyers adatok szerint Romániában kétszer akkora az ipari termelés bővülése
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 09:10
A nyers adatok szerint szeptemberben 2,6 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 0,2 százalékkal volt nagyobb az ipari termelés Romániában mint egy évvel azelőtt – közölte csütörtökön az Országos Statisztikai Intézet (INS). Magyarországon a nyers adatok szerint 1,3 százalékos volt az ipari termelés bővülése szeptemberben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG