Hirdetés
Hirdetés

Jól járhat az Orbán-kormány a von der Leyen-bizottsággal

Wéber Balázs, 2019. november 28., 06:10

A Juncker-bizottságnál jobb lehetőségeket jelent a magyar kormány számára az új Európai Bizottság, kérdés ugyanakkor, hogy ezekkel mennyire fog tudni élni – mondta el a Privátbankár.hu-nak Feledy Botond. A CEID külpolitikai szakértője szerint Várhelyi Olivér tapasztalata miatt óriási előnnyel indul, és nem lesz jobban bábja a magyar kormánynak, mint bármelyik biztos a saját kormányának. A Fidesz néppárti tagságának kérdése ugyanakkor az ő munkáját is komolyan érintheti.

Orbán Viktor miniszterelnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság új elnökének találkozója Brüsszelben (Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Szecsődi Balázs)
Orbán Viktor és Ursula von der Leyen korábbi találkozója Brüsszelben (Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Szecsődi Balázs)

- Az Európai Parlament tegnap megszavazta a von der Leyen-bizottságot. Mennyiben lesz más ez a testület a Juncker-bizottsághoz képest?

-  Attitűdben nagyon mást hozott már az első előkészítő hónapjaiban is, és a vezetési stílus várhatóan nagyon különböző lesz. Jean-Claude Juncker ízig-vérig politikusként, egy kis állam vezetőjének a nagy lendületével érkezett, nem mellesleg egy kínos luxemburgi botrány közepén.

Hirdetés

Ezzel szemben von der Leyen egy nagy ország nagy vezetőjének a támogatásával, egy egészen más politikai és közigazgatási kultúrával érkezik. Eközben nyilván a világpolitikai környezet is változott.

- És politikai értelemben mennyiben különbözik majd ez a Bizottság az elődjétől?

- A vezetés egy két-centit alighanem jobbra húzódott, ami egyrészt tükrözi az európai politikai valóság változását is 2014 óta. Másrészt von der Leyen a Néppárt német ágát képviseli, ami a magyar vagy közép-európai konzervatív fogalomhoz mindenképp közelebb áll, mint a luxemburgihoz, amely egészen más kultúra.

Ez a kompromisszumkeresés látszott abban is, amikor meg merték fogalmazni az európai életmód védelméért felelős pozíciót, ami engedmény a jobboldal számára. Ez Brüsszelben nagy dolognak számít.

- A magyar kormány mire számíthat a von der Leyen-bizottságtól?

- A Bizottság egy óriási gépezet, ami ciklusokon átívelő munkát is végez. Tehát bizonyos dolgok, például a kötelezettségszegési eljárások mennek tovább. Magyarország szempontjából politikailag a legérzékenyebb a jogállamisági eljárás kérdése, az azonban már nem a Bizottságon múlik, hogy ez elbukik vagy szavazásra merik bocsátani az Európai Tanácsban. Ezt az előző Bizottság indította el, de ezzel át is adta az ügyet a Tanácsnak.

Ami érdemben ezen a Bizottságon múlhat, és Magyarország számára is fontos, az a befolyás a következő költségvetési ciklusra. Kérdés, hogyan tud majd ebbe beleszólni Budapest a magyar biztoson és a magyar vezetőkön keresztül.

- Akkor most ilyen szempontból romlik vagy javul a magyar kormány helyzete?

- Erre nehéz válaszolni. El fog indulni egy szocializáció, a 26 biztos minden szerdán találkozik majd egymással. Várhelyi Olivér a maga lábára fog állni, és 6-9 hónapon belül ki fog derülni, hogy innen tud-e személyesen hozzáadott értéket kihozni, vannak-e olyan dealek, amiket a többi tárcával meg tud kötni.

Ez egy nagyon konkrét, ágazatok közötti kompromisszum építő munka, amiben a magyar biztosnak bőven van tapasztalata tanácsi oldalról. Elég jól indul azokhoz képest, akiknek nincs brüsszeli múltjuk. Ezt fel tudja használni a magyar kormány is, még akkor is, ha a biztosok, ahogy szoktuk mondani, függetlenek.

A többi nem a mostani Bizottságon múlik, hanem a szisztematikus magyar építkezésen. A Közszolgálati Egyetemen a Nemzetek Európája program keretében elindult például a felkészítés az európai versenyvizsgára. Ezt már 2004 óta lehetne csinálni. Tehát sokkal inkább ilyen stratégiai, hosszú távú befektetések szükségesek ahhoz, hogy erősítsük a valódi, nem politikai, hanem sokkal mélyebb, klasszikus brüsszeli intézményi beágyazottságot.

- Az egyébként mennyire reális lehetőség – bár ez elsősorban az Európai Tanácson múlik – , hogy az uniós pénzek kifizetését a jogállamiság és a demokratikus normák betartásához kössék a következő években?

- Nehéz elképzelni, hogy egy ilyen szabályozáshoz ne kellene kompromisszumot kötni az azt egyébként ellenző tagállamokkal. Ez attól is függ, hogy melyik cikkelyre hivatkozva tennék meg ezt a szabályozást, ez határozza meg ugyanis, hogy milyen szavazattöbbség kell hozzá. Egy ilyen súlyos kérdésnél nehezen képzelhető el a sima többség. Ennek a szabályozásnak az elfogadása tehát kevéssé reális az elkövetkező években.

Ha mégis átmenne egy ilyen jogalkotási javaslat, akkor olyan nagy kitettsége lesz, hogy minden érintett beleteheti a saját álláspontját. Ez pedig végeredményben azzal járhat, hogy nem azt a célt éri el, amit néhány nyugat-európai politikus a kampány során ígért.

- Visszatérve Várhelyi Olivérre: jó uniós biztos lesz belőle?

- A magyar biztos nagyon jó helyzetből indul, ismeri a terepet és a szereplők jelentős részét. Ez óriási előny. A magyar kormánypárt európai néppárti (EPP) tagságának kérdése ugyanakkor az ő munkáját is érinti.

Ezt az ügyet politikailag lehet szépen csomagolni és kommunikálni, de a brüsszeli valóságban ez vérre menő kérdés. A néppárti biztosok ugyanis külön találkoznak, adott esetben kabinetfőnökeik is külön előkészítő üléseket tartanak.

Tehát az, hogy miként kezeli majd a Néppárt bizottsági szinten a magyar biztost, operatív politikai tervező szintig, kabinet szintig lenyúló kérdés. Nyilván befolyásolná a munkáját, ha bármelyik körből kiesne.

- Várhelyi Olivér EP-meghallgatásán megfogalmazódtak olyan aggályok, hogy nem lesz képes függetleníteni magát a magyar kormánytól, és Orbán Viktor miniszterelnök bábja lesz. Mennyire megalapozottak ezek az aggályok?

- A magyar biztos nem lesz jobban bábja a magyar kormánynak, mint bármelyik biztos a saját kormányának.

Az európai konstrukció része, hogy a kormányok valamilyen módon kiválasztanak egy embert a biztosi pozícióra. Ez mindenhol kormányzati hatáskör. Emiatt óhatatlanul van közöttük informális kapcsolat.

A történelem azt mutatja, hogy ezt a pozíciót a nagyobb tagállamok időnként elfekvőnek – azaz kádertemetőnek – használták. Most azért azt látjuk, hogy egy relatív erős biztosi kabinet állt össze, ahol nyilván a nemzeti érdekek, pláne a jelenlegi politikai környezetben, soha nem nyíltan, de az asztal alatt mindig és mindenkinél ott lesznek.

- És mennyire megalapozott az a szintén a meghallgatásokon felmerült aggály, hogy Várhelyi Olivér a magyar kormány jelöltjeként nem lesz képes hitelesen képviselni az uniós értékeket?

- A meghallgatások a politikai kommunikáció részei. Időnként persze fel lehet tenni szakmai kérdéseket is, de mindenki tudja, hogy ezek a biztosok néha olyan területeket kapnak, amikkel korábban soha nem foglalkoztak. A feladatuk politikai, nem pedig szakmai irányítás.

A rendkívül változatos kollégiumban több mint három olyan jelölt volt, akik ellen eljárás van folyamatban korrupció miatt – a francia jelölt részben emiatt bukott meg. Tehát ha kinyitnánk azt a kérdést, hogy ki milyen értékeket fog tudni képviselni, akkor sokkal rövidebb lenne a jelenlegi biztosok listája.

- Végeredményben tehát a von der Leyen-bizottság jobb vagy rosszabb lesz a Juncker-bizottságnál a magyar kormány számára?

- Minden jel szerint jobbak a lehetőségek. Az meg rajtunk múlik, hogy miként használjuk ezt ki. A német kabinetfőnökök száma például növekedett, kevesebb a francia az ilyen tisztségben. Rengeteg olyan apró jel van, ami a magyar geopolitikai pozíciót – Berlinhez fűződő szorosabb viszonya miatt – fejleszthetőbbé és kihasználhatóbbá teszi.

A tegnapi EP-szavazással itt foglalkoztunk: Megszavazta az Európai Parlament a von der Leyen bizottságot, jegyzetünket itt olvashatják: Szimpla csuklóztatás Várhelyi megakasztása , videókommentárunkat pedig itt tekinthetik meg:

Raiffeisen CIB Cetelem További ajánlatok

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Elképesztő mennyibe került az Orbán-kormánynak egy új sportoló

Elképesztő mennyibe került az Orbán-kormánynak egy új sportoló

Ha már a kormány az egyes nyilatkozatai szerint inkább mennyiségben méri a TAO-támogatások eredményességét, akkor érdemes megnézni, vajon egy új sportoló mennyibe is került az államnak. Vagy az adófizetőknek.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Videók

Advertisement

Utánajártunk

Powered by Saxo Bank

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Vettél már a szuper-államkötvényből (MÁP Plusz)?