4p
Komoly kihívás előtt állnak az újrahasznosító cégek, a jövő eautó gyártása ugyanis nagyban függ a használt elemek feldolgozásán.

Az újrahasznosítással foglalkozó vállalatok új eljárásokon dolgoznak, amivel olcsóbban és hatékonyabban nyerhetik vissza az elemekben lévő értékes fémeket – írja a Reuters. A legfőbb szempont a kobalt és a lítium eredményes visszanyerése, ezek az anyagok ugyanis különösen fontosak az elektromos autók előállításának szempontjából. A fejlesztések legnagyobb akadálya, hogy jelenleg kevés elem érkezik vissza az üzemekbe újrahasznosításra, az ipar titánjai azonban magabiztosak, hogy hamarosan a elegendő mennyiség áll majd rendelkezésükre és ezzel profitot termelhetnek.

A lítium és a grafit ára majd megháromszorozódott az utóbbi években, a kobalt mellett ez a két nyersanyag lesz a legértékesebb az elektromos autók gyártása szempontjából – mondta német Accurec egyik igazgatója.A várakozások szerint 2025-re már legalább 14 millió eautó kerülhet eladásra a jelenlegi egymillióhoz képest, ez pedig komolyan megnöveli az igényt ezekre a nyersanyagokra. A számítások alapján a 2021-es igények teljesítéséhez még legalább 30 ezer tonna kobaltra és több mint 80 ezer tonna lítiumra lesz szükség.

A legtöbb elektromos autó lítium-akkumulátorához  nikkel, mangán, kobalt és grafit szükséges. Ezek közül a kobalt kitermelése jelenthet kockázatot, a világ nyersanyagkészletének jelentős része ugyanis a Kongói Demokratikus Köztársaság területén található, ahol a bányák körül gyakori a fegyveres konfliktus. A kobalt ára csak idén megduplázódott emiatt. A lítiumbányák nagy része Chilében található, ahol sokkal békésebb a helyzet, új ellátóként pedig Argentína és Ausztrália és megjelenik a piacon.

Fejlesztések, tesztüzemek, szabadalmak

Összefogtak a világ nagyjai – jön a zöldenergia forradalma? Tovább >>>

A kevés újrahasznosított elemen túl további probléma a lítium visszanyerése is. A legtöbb újrahasznosító hőkezeléssel és magas nyomással választja  a szükséges anyagokat az elemekből, de ezzel főként a kobalt és a nikkelt lehet eredményesen visszanyerni. Emiatt az elhasznált lítium ma még gyakran masszaként végzi, amiből később építőanyagot gyártanak, vagy egyszerűen eldobják – ez a gyakorlat azonban hamarosan változhat.

Számos cég belevetette magát a technológiai versenybe, a kellő mennyiségű használt elem nélkül azonban nehéz költséghatékony megoldásokat találni. Az Umicore nyilatkozata szerint új fejlesztésük egy folyamatban képes kinyerni a nyersanyagokat az elemekből, a több mint 7000 tonnát is feldolgozó tesztüzemükben ezzel évente több mint 35 ezer eautó akkumulátort állítanak elő. A német Accurec autóakkumulátorokat feldolgozó tesztüzeme lényegesen kisebb, a kevés feldolgozható akku miatt azonban nem és tervezik a bővítést. Az amerikai Manganese új fejlesztése a hírek szerint a lítium 100 százalékát képes visszanyerni az elemekből, amit a független vizsgálatok is igazoltak, így a szabadalmaztatás után ők is tesztüzemet indítanak.

A szakemberek szerint 2023 után nőhet meg jelentősen az újrahasznosítható energiatárolók mennyisége a piacon, a cégek addig visszafogott ütemben készítik elő a technológiai alapokat, míg mások már a gyárak futószalagjairól lekerült hibás elemeket is hasznosítanák a következő pár évben. A következő évtized tehát paradigmaváltást hozhat az energiaszektorban és az autógyártásban, a szakértők szerint ennek az ágazatnak évről-évre nagyobb szerepe lesz, amit érdemes nyomon követni – tette hozzá a Bischoff portfólió-menedzsere.

Csodaautóval rukkolt elő a Tesla

Mostanában csak arról lehetett hallani a Tesla háza táján, hogy nehezen indul a majdan sok pénzt hozó Model 3 és a hozzá való akkumulátor gyártása, Elon Musknak be is kellett költözni a gyárba. Nos, ilyenkor Musk zseniálisan elő tud húzni mindig valamit a kalapból, ezúttal egy olyan autót sikerült neki, ami némely tekintetben az űrhajóra emlékeztet. További részletek >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A pénztárcánkon múlik, bukik-e a magyar gazdaság – de mi lesz, ha külföldön költünk?
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 15:39
A friss kiskereskedelmi adatok mellett a kedden megjelenő Privátbankár Árkosárba is betekinthettek a Trend FM hallgatói hétfőn – munkatársunk a nyomdaipart ért csapás hatásairól és hátteréről is beszélt.
Makro / Külgazdaság Üzbegisztán után Kazahsztánban terjeszkedik az OTP?
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 14:59
Egy hétvégi hírnek jártak utána az Erste Befektetési Zrt. elemzői.
Makro / Külgazdaság Meglepte az elemzőket az euróövezet októberi konjunktúraindexe
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 13:35
Az elemzők által vártnál sokkal jobban javult a befektetők hangulata, bár még mindig borúlátátó az euróövezeti Sentix GmbH gazdaságkutató intézet hangulatindexe.
Makro / Külgazdaság Megvertük az európai uniós átlagot kiskereskedelmi fronton
Imre Lőrinc | 2025. október 6. 12:12
Az euróövezeti kiskereskedelmi forgalom nőtt júliushoz képest, az Európai Unióé stagnált.
Makro / Külgazdaság Sosem látott modell, új holdingba tömörül a hazai védelmi ipar
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 11:00
A 4iG csoporthoz tartozó 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT) és az állami tulajdonú N7 Holding három fontos megállapodást írtak alá, amelyek célja, hogy létrehozzák Magyarország első, állami és magántőke bevonásával működő védelmi ipari holdingját. A projekt célja, hogy egyetlen szervezetbe fogják össze a hazai hadiipar meghatározó szereplőit, növelve ezzel a magyar védelmi technológia versenyképességét és exportlehetőségeit – olvasható a közleményben.
Makro / Külgazdaság A forint is segített: rég nem látott szinteken a használtautó-import
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 10:45
Óriási lendületben a piac, de a géppark nem tud érdemben fiatalodni.
Makro / Külgazdaság Ez már látványos: megint csökkennek az üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 09:26
Csökken a Brent, örülhetnek a hazai autósok.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor nagy fordulatra utalt a kata ügyében
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 09:01
A KATA-adózás kiszélesítéséről egy podcastban beszélt a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Visszatért az élet a boltokba, de azért ez még nem áttörés
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 08:30
A kiskereskedelmi forgalom augusztusban az előző év azonos időszakit 2,4 százalékkal, a júliusit pedig 0,8 százalékkal haladta meg.
Makro / Külgazdaság Ez aztán meglepetés: csökkentek a kgfb-díjak
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 08:05
Az idén több mint félmillió kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötöttek az autósok a Netrisknél, ami 14 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az autókra vonatkozó kgfb-szerződések átlagdíja eközben 3 százalékkal mérséklődött.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG