Az Európai Bizottság regionális főigazgatóságának munkatársai jelezték a magyar kormánynak, hogy az M4-es autópálya fejlesztésénél felmerül a kartellgyanú, amely lehetetlenné teszi a projekt uniós finanszírozását - mondta a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára, hozzátéve, a kormány nem tett le arról, hogy a fejlesztési ciklus végéig az összes megyei jogú város - így Szolnok is - elérhető legyen gyorsforgalmi úton.
A NIF fotóján az M4-es új Tisza-hídjának építése |
Szemmel tartották az építkezést
Csepreghy Nándor az MTI-nek elmondta: az M4-es autópálya építését a kormány európai uniós források terhére tervezte megépíteni, mivel egy több mint 100 milliárd forintos beruházásról van szó. Az Európai Bizottság 2013-ban nem értett egyet a kormány tervével, hogy Szolnok felé autópálya épüljön, ezért a kabinet visszavonta a benyújtott tervezetet, és a bizottság szakértőivel együttműködve megkezdte a projekt átdolgozását, hogy újra benyújthassa azt elfogadásra az Európai Bizottságnak. A helyettes államtitkár hozzátette, hogy az elmúlt másfél évben számtalan alkalommal tárgyaltak a bizottság szakértőivel, akik folyamatosan nyomon követhették a projekt alakulását.
Szóltak, hogy baj van
Csepreghy elmondta, a bizottság regionális főigazgatóságának munkatársai jelezték a kormányt képviselő szakértőknek, hogy az M4-es fejlesztésénél felmerül a kartellgyanú, amely lehetetlenné teszi az uniós finanszírozást. Az uniós szabályok szerint ugyanis, ha egy beruházás értéke meghaladja az 50 millió eurót, akkor a tagállamok támogató döntésén kívül az Európai Bizottságnak is hozzá kell járulnia ahhoz, annak érdekében, hogy a projekt a későbbiekben uniós forrás terhére elszámolhatóvá váljon - magyarázta Csepreghy Nándor.
Ki, mit mond az ügyben?
A Miniszterelnökséget vezető miniszter március 26-án elrendelt egy belső vizsgálatot, amelynek április végén lesz eredménye, és ezzel párhuzamosan a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. leállította az építkezést. Az építkezés leállítását Csepreghy Nándor korábban azzal indokolta, hogy az Európai Bizottság gyanúja szerint a kivitelező cégek kartelleztek, és ez ellentétes az uniós joggal.
Aztán a 444.hu megkérdezte az Európai Bizottságot, hogy valóban történt-e ilyen megállapítás. Sophie Dupin de Saint Cyr, a bizottság szóvivői szolgálatának munkatársa a következőt válaszolta: „A tenderezést nem kérdőjeleztük meg”. (Szó szerint ezt írta: The tendering procedure was not questioned.) Ebből következik, hogy kartellgyanút sem állapíthattak meg.
A hétvégén a Népszabadság pedig azt írta, az EU csak ürügy volt, valójában a Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozó Közgépet akarják eltávolítani az M4-es autópálya építéséből. Állítólag már kész a szerződést bontó levél Lázár Jánoséknál.
Az M4-ről hétfőn a YouTube felkerült egy videó. Egy drón segítségével videózták le, hogyan áll most az építkezés: