Nem tudom, ki, hogy van vele, de egy diszkó nappal, amikor senki sem csapatja, akkor baromi lehangoló tud lenni, sőt, kifejezetten gyászos a fekete falaival. Valószínűleg az Uber Magyarország csapata is így érezhetett, amikor kiválasztották az Akvárium Klub egyik termét, hogy sajtótájékoztatón jelentsék be: a szolgáltatás 11 nap múlva megszűnik Magyarországon.
Ezekkel értelmetlen az együttműködés
Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója jelentette be hírt, hogy kivonulnak Magyarországról, így a fővárosban július 24-én 12 órakor felfüggesztik az UberX szolgáltatást.
Ez lesz az a nap ugyanis, amikor életbe lép az Országgyűlés által június 13-án elfogadott törvény, amely alapján a szabálytalanul taxis szolgáltatást nyújtó online szolgáltatókat (értsd.: Uber) egy évre minden további nélkül felfüggeszthetik. A törvény arra is lehetőséget ad, hogy a sofőrök rendszámtábláját levegyék, a jogosítványt bevonják és több százezer forint értékű büntetést szabjanak ki. |
A hazai vezető az Uber-sofőrök védelmével indokolta a nehéz döntést. Mint mondta, nem akarják, hogy bárkinek baja származzon ebből annak ellenére, hogy minden engedélyük megvan, erre külön tanfolyamot is indítottak.
"Azt kell mondjam, nem rajtunk múlott. Már az első pillanattól kerestük a döntéshozókkal való párbeszéd lehetőségét. Nyilvánvaló volt, hogy nincs megfelelő jogszabály, amely az Uberhez hasonló innovatív szolgáltatásokat, a sharing economy szereplőit szabályozná. (...) Mi többször jeleztük hajlandóságunkat arra, hogy segítsük egy modern jogszabály megalkotását. Erre nem volt igény." - mondta Fekete Zoltán a sajtótájékoztatón, és ekkor már volt olyan Uber-munkatárs a teremben, aki konkrétan sírt.
A taxisok ölték meg
Az Uber igazi kálváriája még idén januárban kezdődött, amikor a fővárosi taxisok nagyszabású tiltakozó akció során gyakorlatilag megbénították a fővárost. Követelték az alkalmazás betiltását, és a taxis törvény betartását. A tiltakozó taxisok aztán a félév során több más megmozdulást, felvonulást is szerveztek, amivel mindent elértek, csak a lakosság szimpátiáját nem. Akiket viszont sikerült maguk mellé állítani, az a kormány.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ugyan váltig állította, hogy semmi baj az innovatív és modern kezdeményezésekkel, és keresik az együttműködés lehetőségét, a dolog oda futott ki, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal rászállt a számlát nem adó Uberesekre: volt olyan, amikor az ellenőrzések 100 százaléka büntetéssel végződött.
A taxisok ez alatt sem pihentek, újabb és újabb demonstrációval jelentkeztek, de csak maguk ellen szították a népet. A kormány ugyanakkor eldöntötte, itt az ideje új szabályozást kitalálni a helyzetre, amivel csak egy baj volt: az egyeztetésre csak a taxisokat hívták meg, az Ubert nem.
Végül az Országgyűlés elfogadta a személyszállításra vonatkozó új törvényt júniusban, amivel megásták a sírt. Fónagy János akkor azt mondta, a kormány kezdeményezésének célja nem a korszerű alkalmazások ellehetetlenítése vagy betiltása, hanem a hatályos jogszabályok betartatása.
Az Uber pedig tényleg reménykedett egy hónappal ez előtt, hogy valóban erre megy ki a dolog:
„Az Uber továbbra is kitart amellett, hogy az új technológiák betiltása, blokkolása - pusztán azért, mert azokat nem lehet beleerőszakolni az elavult szabályozás keretei közé - nem jó irány. Az Uber továbbra is elkötelezett 150 ezer magyarországi felhasználója és 1200 autóspartnere iránt, és folytatja működését.” - mondta el Fekete Zoltán még júniusban.
Az EU szerint nagyon gáz Az Európai Bizottság a hajcihő közepette javaslatcsomagot állított össze tagországainak a sharing economy-ra vonatkozóan. A dokumentumok alapján például a betiltás csak "a végső megoldás" lehetne a nemzeti kormányok számára. Miközben sokkal megengedőbbé válna bizonyos kérdésekben Európa a reformáló techcégekkel szemben, addig más esetekben keményebb beavatkozást ígér. |
Azóta az Uber, a világ egyik legnagyobb és legerősebb cége úgy találta, hogy nincs értelme folytatni Budapesten, legalább is egyelőre. Fekete Zoltán lapunknak elmondta, hogy keresik a szabályozás megváltoztatására a lehetőségeket, így akár még a későbbiekben újraindulhat a szolgáltatás. Mint ismert, más országokban nem csak az UberX működik, egyéb fuvarszolgáltatásai is vannak a cégnek. Hogy ezek közül jöhet-e Budapestre valamelyik, azt egyelőre nem tudják megmondani. Annyi viszont biztos, hogy július 24. után a magyarok már csak külföldön használhatják az Ubert.