4p
A brutális szabályozás miatt kivonul az Uber Magyarországról. A taxisok ezzel nyertek, és nagyon esély sincs rá, hogy a sharing economy szolgáltató visszajöjjön. Fekete Zoltán, a hazai Uber-vezér szerint ezzel a budapesti sofőrjeiket védik. Beszámoló, interjú és egy kis visszatekintés.

Nem tudom, ki, hogy van vele, de egy diszkó nappal, amikor senki sem csapatja, akkor baromi lehangoló tud lenni, sőt, kifejezetten gyászos a fekete falaival. Valószínűleg az Uber Magyarország csapata is így érezhetett, amikor kiválasztották az Akvárium Klub egyik termét, hogy sajtótájékoztatón jelentsék be: a szolgáltatás 11 nap múlva megszűnik Magyarországon.

Ezekkel értelmetlen az együttműködés

Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója jelentette be hírt, hogy kivonulnak Magyarországról, így a fővárosban július 24-én 12 órakor felfüggesztik az UberX szolgáltatást.

Ez lesz az a nap ugyanis, amikor életbe lép az Országgyűlés által június 13-án elfogadott törvény, amely alapján a szabálytalanul taxis szolgáltatást nyújtó online szolgáltatókat (értsd.: Uber) egy évre minden további nélkül felfüggeszthetik. A törvény arra is lehetőséget ad, hogy a sofőrök rendszámtábláját levegyék, a jogosítványt bevonják és több százezer forint értékű büntetést szabjanak ki.

A hazai vezető az Uber-sofőrök védelmével indokolta a nehéz döntést. Mint mondta, nem akarják, hogy bárkinek baja származzon ebből annak ellenére, hogy minden engedélyük megvan, erre külön tanfolyamot is indítottak.

"Azt kell mondjam, nem rajtunk múlott. Már az első pillanattól kerestük a döntéshozókkal való párbeszéd lehetőségét. Nyilvánvaló volt, hogy nincs megfelelő jogszabály, amely az Uberhez hasonló innovatív szolgáltatásokat, a sharing economy szereplőit szabályozná. (...) Mi többször jeleztük hajlandóságunkat arra, hogy segítsük egy modern jogszabály megalkotását. Erre nem volt igény." - mondta Fekete Zoltán a sajtótájékoztatón, és ekkor már volt olyan Uber-munkatárs a teremben, aki konkrétan sírt.

A taxisok ölték meg

Az Uber igazi kálváriája még idén januárban kezdődött, amikor a fővárosi taxisok nagyszabású tiltakozó akció során gyakorlatilag megbénították a fővárost. Követelték az alkalmazás betiltását, és a taxis törvény betartását. A tiltakozó taxisok aztán a félév során több más megmozdulást, felvonulást is szerveztek, amivel mindent elértek, csak a lakosság szimpátiáját nem. Akiket viszont sikerült maguk mellé állítani, az a kormány.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ugyan váltig állította, hogy semmi baj az innovatív és modern kezdeményezésekkel, és keresik az együttműködés lehetőségét, a dolog oda futott ki, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal rászállt a számlát nem adó Uberesekre: volt olyan, amikor az ellenőrzések 100 százaléka büntetéssel végződött.

A taxisok ez alatt sem pihentek, újabb és újabb demonstrációval jelentkeztek, de csak maguk ellen szították a népet. A kormány ugyanakkor eldöntötte, itt az ideje új szabályozást kitalálni a helyzetre, amivel csak egy baj volt: az egyeztetésre csak a taxisokat hívták meg, az Ubert nem.

Végül az Országgyűlés elfogadta a személyszállításra vonatkozó új törvényt júniusban, amivel megásták a sírt. Fónagy János akkor azt mondta, a kormány kezdeményezésének célja nem a korszerű alkalmazások ellehetetlenítése vagy betiltása, hanem a hatályos jogszabályok betartatása.

Az Uber pedig tényleg reménykedett egy hónappal ez előtt, hogy valóban erre megy ki a dolog:

„Az Uber továbbra is kitart amellett, hogy az új technológiák betiltása, blokkolása  - pusztán azért, mert azokat nem lehet beleerőszakolni az elavult szabályozás keretei közé - nem jó irány. Az Uber továbbra is elkötelezett 150 ezer magyarországi felhasználója és 1200 autóspartnere iránt, és folytatja működését.” - mondta el Fekete Zoltán még júniusban.

Az EU szerint nagyon gáz

Az Európai Bizottság a hajcihő közepette javaslatcsomagot állított össze tagországainak a sharing economy-ra vonatkozóan. A dokumentumok alapján például a betiltás csak "a végső megoldás" lehetne a nemzeti kormányok számára. Miközben sokkal megengedőbbé válna bizonyos kérdésekben Európa a reformáló techcégekkel szemben, addig más esetekben keményebb beavatkozást ígér.

Azóta az Uber, a világ egyik legnagyobb és legerősebb cége úgy találta, hogy nincs értelme folytatni Budapesten, legalább is egyelőre. Fekete Zoltán lapunknak elmondta, hogy keresik a szabályozás megváltoztatására a lehetőségeket, így akár még a későbbiekben újraindulhat a szolgáltatás. Mint ismert, más országokban nem csak az UberX működik, egyéb fuvarszolgáltatásai is vannak a cégnek. Hogy ezek közül jöhet-e Budapestre valamelyik, azt egyelőre nem tudják megmondani. Annyi viszont biztos, hogy július 24. után a magyarok már csak külföldön használhatják az Ubert.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Erős kínálat, de visszafogott kereslet jellemzi a kkv-hitelezést
PR | 2025. december 24. 11:42
A magyar kis- és középvállalatok számára a finanszírozási források ma is elérhetőek, a kihívás inkább az ideális gazdasági környezet megteremtése. A vállalkozások egyre tudatosabban kezelik hitelügyleteiket, a bankok pedig partnerekként támogatják őket abban, hogy a források valódi beruházásokat szolgáljanak. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Benkó Tamás, az UniCredit Bank kis- és középvállalati területének ügyvezető igazgatója osztotta meg tapasztalatait a kkv-hitelezés aktuális trendjeiről.
Vállalat Semmi nem állíthatja meg a kínai céget
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 11:01
A karácsony csak megerősítette a Temu vezető pozícióját a webshopok között.
Vállalat Búcsút intenek keleti szomszédunknak a svédek
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 09:34
Kivonul Romániából a skandináv ország reprezentánsa, a Lindab.
Vállalat Nem áll le a 4iG, újabb felvásárlást hajtott végre
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 08:31
Leányvállalata többségi tulajdonrészt vásárol a HeliControl Kft.-ben.
Vállalat Történelmi döntés, fogyókúrás „csodaszer” kapott zöld utat az Egyesült Államokban
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 20:00
Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal (FDA) jóváhagyta a Wegovy nevű fogyókúrás gyógyszer tablettás változatát a gyógyszeripari óriás Novo Nordisk szerint.
Vállalat Gigabírságot kapott a Ryanair karácsonyra
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 13:10
Tisztességtelen eszközökkel buzdított jegyvásárlásra a Ryanair, az olasz versenyhatóság lecsapott.
Vállalat Nagy összeget szabadított fel a 4iG beruházásokra és akvizíciókra
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 13:23
Megállapodott a 4iG a befektetőkkel: a kötvények tőketörlesztése 2031-ben, egy összegben történik majd. A Scope Ratings hitelminősítő is támogatja a megállapodást.
Vállalat Bezár az állami posta, de nem nálunk
Privátbankár.hu | 2025. december 21. 15:30
Év végével bezár a dán állami posta.
Vállalat Komoly magyar-amerikai űripari megállapodás született
Privátbankár.hu | 2025. december 20. 08:27
A tranzakció mérföldkő a magyar-amerikai űripari kapcsolatokban, és megerősíti a 4iG pozícióit a globális kereskedelmi űriparban
Vállalat Visszalép az MVM a nagy román bevásárlástól
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 19:59
Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG