6p
A repülés mindenkié, tartja a szlogen, és valóban, az utolsó 10-15 évben szinte bárki számára elérhető igen olcsó jegyeket kínálnak a magyarul fapadosnak nevezett, szebb szóval diszkont légitársaságok. Csakhogy nekik is meg kell élniük, nem is rosszul, ezért az olcsó jegy megvételéhez akadálypályán vezet az út.

Amikor egy terméket vagy szolgáltatást megveszünk, megszoktuk, hogy annak van egy ára, ami magában foglalja a termék minden szükséges alkatrészét, vagy a szolgáltatás minden kellékét. Például ha veszünk egy telefont, jár hozzá egy töltő, nem fizetünk külön „töltődíjat”, vagy ha vonatjegyet veszünk, nincs poggyászdíj (legfeljebb gyorsvonati vagy IC pótjegy, ami olcsó és még biztos ülőhely is jár érte).

Ha keveset akarunk fizetni, észnél kell lenni

Nos, a repülőjegy vásárlásnál ez nem így van. Az Európai Unió ugyan kötelezte a légitársaságokat, hogy egy összegben adják meg a jegy árát, az tartalmazzon mindenféle adót és költséget, de van sok olyan dolog, amit külön szolgáltatásnak lehet minősíteni, és itt kezdődnek az érdekességek. Ezt a légitársaságok ki is használják, és az első ár, amit egy járatért kérnek, köszönőviszonyban sincs azzal, amit a végén fizetünk, hacsak nem vagyunk nagyon figyelmesek, és nem tudjuk egész pontosan, milyen extra szolgáltatásra van szükségünk és milyenre nincs, függetlenül a légitársaság dörgedelmes rábeszélésétől.

A társaságnak is meg kell élni

Hogy miért van ez így? Nem azért, hogy a légitársaság mindenképpen megnehezítse a foglalást vagy jól lehúzza az utast, hanem azért, hogy az olcsón, mélyen a tényleges költség alatt repülőjegyek okozta veszteséget kitermelje, sőt nyeresége is legyen a cégnek. Az eredmény: tényleg vannak extrém olcsó jegyek, csak egy kicsit meg kell dolgozni értük, végig kell szaladni egy internetes akadálypályán. Ezt próbáljuk nagy vonalakban bemutatni.

Az első lépés, hogy az adott légitársaság honlapján megnézzük az árakat. Az is jó megoldás lehet, hogy egy összehasonlító oldalon nézünk körül először, ott csak arra kell figyelni, hogy az adott ár nem mindig friss, így minden esetben ellenőrizni kell, mit kínál ténylegesen a konkrét légitársaság. Nos, ha megvan az áhított járat, azt gondolhatnánk, hogy elég lefoglalni, kifizetni és már utazhatunk is. De nem így van, következik az akadálypálya, légitársaságonként eltérő mértékben.

Csomag mizéria

Az első kérdés, hogy milyen csomagot viszünk magunkkal. A legtöbb légitársaság egy szabványos méretű (56x45x25 cm) kézipoggyászt enged díjmentesen magunkkal vinni, ez rövidebb utazásokhoz többnyire elég, és a bőröndgyártó iparág teljesen ráállt a szabványos méretű darabok gyártására. Ha viszont fel akarunk adni valamit, mondjuk, mert nem akarjuk hurcolni az egész cuccot a fedélzetre, vagy nagyobb, esetleg több csomagunk van, akkor jön a feketeleves. Ezek külön költsége ugyanis igen combos, oda-vissza több 10 ezer forint is lehet, ezért ilyenkor nem árt megtekinteni olyan hagyományos légitársaságok ajánlatait is, akik nem kérnek poggyászdíjat. Lehet, hogy magasabb az alapdíj, de a végén jobban jövünk ki.

Van viszont egy kakukktojás a légitársaságok között, aki még a normál kézipoggyászért is csinos összeget kér, és csak egy még kisebb (42x32x25 cm) kézipoggyászt visz el ingyen. A légitársaság ráadásul talán a legjelentősebb, mondhatjuk azt is, hogy a Malév utóda, hisz messze ő kínálja Budapestről (és most már Debrecenből is) a legtöbb járatot, sokszor igen olcsón. A Wizz Air-ről van szó, és esetében meg kell tanulnunk együtt élni a kiscsomag kérdéssel. Amúgy a kis csomag nem annyira drámaian kicsi, pár napos útra sokszor elég, de célszerű olyat vinni, melyet kifejezetten a Wizz Air miatt gyártanak, pontos méretekkel. Ha mégsem elég, gondosan nézzük meg, mennyibe kerül a normál kézicsomag (vigyázzunk, járatonként és évszakonként is változhat), és ennek alapján kalkuláljunk.

Becsekkolás, ülőhely

A következő nehézség, hogy a társaságok elkezdték a kötelező ülőhely kiválasztást, de megpróbálnak rávenni minket, hogy külön pénzért válasszunk magunknak helyet, ha nem fizetünk, adnak nekünk véletlenszerűen. Persze az együtt utazókat nem ültetik külön (bár az előfordul, hogy a folyosó két oldalára kerülnek), de ha valakinek konkrét kívánsága van (ablak melletti hely, folyosó melletti hely, gép eleje vagy vége) akkor fizetni kell.

Nagyon figyelni kell arra is, hogy az utasnak nem elég megvenni a jegyet, hanem be is kell jelentkeznie utasfelvételere (becsekkolni), ráadásul erre limitált idővel az utazás előtt lehet csak sort keríteni. Ha ezt elmulasztjuk,  a repülőtéren aranyáron kell megtenni. Beszállókártyánkat ezek után ki kell nyomtatni vagy mobilalkalmazáson letölteni, ekkor elég a telefonon bemutatni.

Akadálypálya

Amikor magát a foglalást vagy a becsekkolást intézzük, kérdések és kiválasztandó rubrikák özönével kerülünk szembe. Ezek sokszor nem egyszerűek, és ha a nem megfelelő módon kezeljük, sokszor akaratunk ellenére hozzáadunk egy nemkívánatos szolgáltatást a foglaláshoz. Erre az egyetlen ellenszer, ha mindig ellenőrizzük, hol tart az általunk fizetendő összeg, de legkésőbb akkor, mielőtt sort kerítenénk magára a fizetésre. Ha az összeg megnőtt közben, valamit elrontottunk, végig kell nézni újra mindent, és minden nem kívánatos plusz szolgáltatást törölni kell. Külön kellemetlenség lehet, hogy a társaság finoman szólva óvó nénisen lép fel velünk szemben, többször megkérdezi: biztos elég lesz az a poggyász? Biztos, hogy nem veszel ilyen vagy olyan biztosítást? Legyünk öntudatosak, döntsük el, mit szeretnénk és mit nem.

Ha valaki megriad mindezektől, vásárolhat ügynöknél is, akár utazási irodában, akár online repülőjegy ügynöknél. A hagyományos iroda nagy előnye, hogy szóban elmondjuk, mit szeretnénk, megmondják, mit kínálnak, és az összes nehézséget átveszik tőlünk, annyit fizetünk, amennyiben megállapodtunk. Az online ügynökségi oldal annyiban tér el, hogy ő leegyszerűsített módon végzi el a foglalást, vagyis kikerülhetjük az akadálypályát, de ezért esetleg kér egy nem túl nagy közvetítési összeget.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre.    A KSH adataiból ugyan nem nagyon látszik, de kiskereskedők azt tapasztalják, hogy a magyar fogyasztók többet költenek az áruházaikban, mint korábban. A JYSK-nél mennyire látszik a forgalom növekedése? – A mi üzleti évünk szeptembertől augusztusig tart, így a 2024-es évet is a nyár végén zártuk le. Ennek az időszaknak az eleje még döcögős volt, ha azonban csak a naptári évet nézem, akkor nem panaszkodhatunk. Elég szép növekedést értünk el az eladott termékek mennyiségében és a vásárlók számában is. A lakásfelszerelési cikkeket kínáló áruházláncok, így a JYSK is gyorsan megérzik a gazdasági gondokat. A 2008-as pénzügyi válság utáni  leállás például azonnal jelentkezett nálunk, ám akkor is előbb kezdett el növekedni a forgalmunk, mint más tartós fogyasztási cikkekkel foglalkozó kiskereskedők értékesítése. Mi nem a piacunk prémium szegmensét célozzuk meg, aminek szerepe lehetett abban, hogy idén meg tudtuk ragadni a vásárlók fantáziáját.   – Ehhez nem kellett szortimentet váltani? – Nem. A koronavírus-járvány, a magas infláció, a kedvezőtlen árfolyamváltozások miatt nemcsak Magyarországon, hanem világszinten is gyengébben sikerült az előző évünk. Elsősorban az ellátási láncokkal, a beszerzési árakkal voltak gondok. Ezt sikerült korrigálni. Ennek köszönhetően 2024-ben még csökkenteni is tudtuk az árainkat. Ami a szortimentet illeti, egy-egy elosztóközpontunk – egy ilyen bázisunk Magyarországon is van –  több országot lát el úgy, hogy a választék különböző. Nem nagyok az eltérések: olyan 60-70 százalék azonos és 30-40 százalék változik. Előfordul, hogy csak a termékek színei eltérőek, mert a különböző országokban más színek a népszerűek. Érdekes furcsaság ezzel kapcsolatban például, hogy a paplan- és a párnaméretek minden országban eltérőek. Mások a megszokott, elfogadott nagyságok. Ehhez próbálunk alkalmazkodni.   – A magyarországihoz hasonlóan alakult a JYSK elmúlt éve a három országban, amit irányít? – Görögországban is jó évünk volt. A görög társadalom a tíz évvel ezelőtti adósságválság után jól összeszedte magát, a covidot is szerencsésen átvészelték és két évvel ezelőtt nekilendült infláció sem volt olyan magas náluk, mint Európa más országaiban. Úgy látom, hogy a görög piac továbbra is ígéretesen alakul. Ausztriában ugyan nincsenek olyan hullámvölgyek az üzleti környezet alakulásában, mint Magyarországon, viszont alacsony a gazdasági növekedés és az európai átlagnál jobban megugrott az infláció. Ezért az osztrák lakosság vásárlói hangulata viszonylag rossz. Ugyanakkor a JYSK forgalma ott is nőtt körülbelül hat százalékkal nőtt az előző üzleti évben.   – A JYSK nagy versenytársai a város széli nagyáruházaik után kisebb boltokat nyitnak a városközpontokban, míg a dán vállalat eleve ezen a terepen mozgott. Változik a koncepció a megjelenésük miatt? – Úgy négy-öt ezelőtt volt egy egységes boltkoncepciónk. Ebben az szerepelt, hogy 1300 négyzetméteresek legyenek az áruházak, amiből 950 négyzetméter az eladótér. Ezt rugalmasan kezeljük, ami lehetővé tette azt is, hogy majdnem az összes budapesti plázában megjelenjünk kisebb eladóterekkel. Ez különben a márkaépítés szempontjából fontos, így tudunk többek között közelebb kerülni a fiatalabb generációhoz. Emellett a Bajcsy-Zsilinszky úton lévő boltunkat is ennek köszönhetően nyithattuk meg, bár ott a rakták egy pincehelyiség, ami sok gondot okoz a munkatársainknak.   – A potenciális vásárlóknak meg a parkolás a gond a környéken... – Azt tapasztaltuk, hogy megoldják a vevőink ezt a helyzetet. Egyébként, aki kíváncsi arra, hogyan lehet parkolni a zsúfolt belvárosokban, annak érdemes lehet megnézni, hogyan csinálják a görögök. Ott a parkolást „művészetté” fejlesztették.    Visszatérve a kisebb plázás boltokhoz, Magyarországon minden üzletünk nyereséges. Természetesen a plázás boltoknak is megvan a maguk szerepe a hálózatunkban, de a JYSK stratégiája elsősorban a nagyobb, önálló üzletek fejlesztésére fókuszál.   – A boltokkal kapcsolatos hír, hogy megnyitották a 100. áruházukat. Ez már a plafon vagy még jelentősen bővíteni akarják a hálózatot? – Magyarország területét ezzel a száz üzlettel nagyjából elég jól lefedtük. Az a célunk, hogy a sűrűbben lakott térségekben mindenki elérhesse egyik áruházunkat egy órán belül. Magyarországon vannak kisebb települések, ahol még tudnánk nyereséges üzletet üzemeltetni. Azt biztosan állíthatom, hogy nem lesz 150 JYSK-áruház az országban. Fontos lépés, hogy most indultunk Ózdon, ahol sokáig nem találtunk üzlethelyiséget. Ez volt az utolsó 30 ezer lakos fölötti település, ahol nem volt áruházunk. Nagyatád is egy viszonylag kis város, ahol meg tudtunk jelenni. Itt érdemes talán megjegyezni, hogy eddig erősen Európához kötött vállalatként működött a JYSK. Próbálunk új lehetőségeket, piacokat keresni, ezért két éve nyitottunk Törökország felé és jövőre megjelenünk Marokkóban is.   – A magyarországi fogyasztók előre félnek attól, milyen árakat hoz a forint gyengülése a boltokban. Mit várhatnak a JYSK-nél? – Egyelőre biztosan nem lesznek áremelések. Mi nem kötünk hedge üzleteket azoknak az országoknak a valutájára, amelyekben jelen vagyunk, hogy fedezzük az esetleges árfolyamveszteséget. Napi árfolyamon könyvelünk. Ugyanakkor most nagy előnyét látjuk annak, hogy Magyarországon van az elosztóközpontunk. Az ebben elérhető áru beszerzési ára alapján számoljuk el az értékesítést, ami kettő-öt havi eladásokat fedez. A készlet lassan árazódik át. Ezért lassabban és fokozatosan nőhetnek az árak, amit a termékkínálat változása mérsékelhet.   – Hogyan kezelik a kiskereskedelemben jelentkező munkaerőhiányt? – A JYSK-nél éves szinten 25 százalék körül alakul a fluktuáció, ami tudomásom szerint más áruházláncokkal összehasonlítva nagyon kedvező arány. Az élelmiszerláncoktól inkább üzletvezetői posztokra igazolnak hozzánk új kollégák. Próbálunk az átlagosnál magasabb béreket adni. Indulásként a minimálbérnél 15-20 százalékkal nagyobb összeget kínálunk, emellett sok juttatást is adunk. Mindenki kap például egy bónuszt, ami az üzlete teljesítménye alapján jár. Emellett munkavállaló-barát skandináv munkaszervezéssel dolgozunk. Ez nagy önállóságot kínál a hét-tíz fős csapatoknak, amelyekben a kollégáink dolgoznak. Ahogy hallom, a diszkontokra például nem igazán jellemzőek a laza szervezeti keretek. Úgy vélem, már minden munkaadó észrevette a magyarországi kiskereskedelemben, hogy vége a 15 évvel ezelőtt jellemző helyzetnek, amikor a munkaadók uralták a munkaerőpiacot. Jelenleg az a helyzet, hogy a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, mert kevesebben vannak, mint akkor. Mi mindent megteszünk, hogy megtartsuk a jól dolgozó kollégákat.   – Fizikai áruházlánccal rendelkező kiskereskedelmi cégek tudomásom szerint pestiesen szólva macerásnak tartják az online értékesítést. Nem hoz sok pénzt, viszont sok szervező munka van vele. Hogyan áll ezen a téren a JYSK? – Nálunk gond nélkül működik. Odafigyelünk a költségekre, mert a termékeink árai nem lehetnek magasabbak, mint amibe a fizikai boltban kerülnek. A szállítást általában nem tudjuk ingyen vállalni, de vannak olyan akcióink, amikor nem kérünk ezért pénzt. Az online értékesítésünk nő, amiben megint csak szerepe lehet annak, hogy Magyarországon van a JYSK áruelosztó központja. Elmondhatom azt is, hogy nem érezzük a Temu megjelenését az e-kereskedelemben. A mi kínálatunkhoz hasonló termékkel foglalkozó magyarországi webshopoknak persze más tapasztalataik lehetnek, amit sajnálok, de minket nem ingatott meg a kínai áruözön, amit a Temu hozott a magyarországi online piacra is.   – Nem hagyhatom ki, hogy rákérdezzek: hogyan hasznosítja a JYSK a mesterséges intelligenciát a működésében? – A termelés, a beszállítás oldaláról lehet szerepe az MI-nek, de attól még nagyon messze vagyunk – már ha valaha eljutunk idáig –, hogy a mesterséges intelligencia mondja meg, hogyan nézzen ki belülről egy JYSK-áruház. A mi választékunk nagyon emberközpontú. Személy szerint soha nem hittem abban, hogy erről többet fog tudni az MI, leszámítva, hogy gyorsabban el tudja számolni, miből, mennyi fogyott egy adott időszakban. Sok kiskereskedőt izgat, és a mesterséges intelligenciát is segítségül hívja, hogy kitalálja, hogyan lehet a vásárlót az üzletben irányítani. Hogyan lehet egy adott vevő vásárlását mindenféle eszközzel, okos trükkökkel – mi van szemmagasságban és hasonlókkal – növelni. Én ebben soha nem hittem. Inkább a jó márkák erejében hiszek, a jó árazásban, a termékek jó minőségében. A kiskereskedő akkor végzi jól a munkáját, ha ki tudja találni, mire van és főként, hogy mire lesz szüksége a vevőinek. Ez a szakmája, ehhez kell értenie. Az MI adhat segítséget ebben, ötleteket, de végül az embernek kell dönteni. A jó tervezést, az előrelátást – legalábbis egyelőre – nem tudja átvenni az embertől a mesterséges intelligencia. A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
Vásárló Fekete karácsony: minden idők legdrágább bevásárlására készülhetnek a magyarok
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. december 9. 05:47
Az elmúlt hónapok áremelkedése decemberben tetőzött: másfél éve nem láttunk akkora drágulást a hipermarketekben, mint most. A két számjegyű drágulás visszatért az üzletekbe, sosem volt még ilyen drága a nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár története során.
Vásárló Évtizedek óta példátlan drágulás történt: méregdrága lett a kávé
Buksza blog | 2024. december 8. 16:45
A kávé ára ötven éve nem látott magasságba nőtt miután az alapanyag kínálata messze elmarad a kereslettől. A háttérben részben a klímaváltozás és az ellátás finanszírozásának némi kavarodása áll.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG