3p
Az olajáresés egyik érdekes hatása, hogy nem sajnálnak extra sok ezer kilométert megtenni a hajósok. Persze ez kevés lenne: volt már olcsó az olaj sok évtizedig, akkor mégsem kerültek, vagy ha igen, csak elég ritkán. Miért nem mennek most a rövid úton, a Szuezi-csatornán, ha egyszer az idő is pénz?

A Csatorna

A Szuezi-csatorna a 19. század nagy mérnöki alkotása volt, 1869-ben nyílt meg. Addig a hajóknak az Európa és Ázsia közti forgalomban meg kellett kerülni egész Afrikát, ami sok ezer kilométerrel növelte az út hosszát, és sok nappal, esetenként héttel az időtartamát. A Csatornán való átkelés persze nem ingyenes, sőt igen csinos összeget kell érte fizetni, de azért kértek érte sokat, mert a kerülés közvetlen költsége és időtöbblete ezt lehetővé tette. A teljes beszedett összeg ma évi több milliárd dollár, Egyiptom egyik jelentős megélhetési forrása.

Ha egy hajó Szingapúrból Rotterdamba tart, nagyjából 6500 kilométert és 11 napot nyer azzal, ha átkel a Szuezi-csatornán. Az átkeléskor viszont elképesztő összeget: hajónként nagyjából 350 ezer dollárt (100 millió forint) kell kifizetni. Ráadásul nem ez az egyetlen költség: a hajóknak kötelező személyzetet is bérelni az átkeléshez, akik a BBC által megkérdezett hajósok szerint gyakran semmilyen tényleges segítséget nem nyújtanak, ellenben kellemetlenkednek: szuvenírt árulnak a hajón, valamint cigarettát és csokit követelnek ajándék gyanánt.

Az a fránya olaj

Így viszont már nem egyértelmű Szuez előnye, különösen az utóbbi időben, amikor a hajók által használt kevéssé feldolgozott olaj ára még nagyobbat zuhant, mint a finomított termékeké. Tavaly október közepe és az év vége közt 100 hajó döntött úgy, hogy inkább megkerüli a Jóreménység Fokát.

Mindezt elsősorban a nyers- vagy finomított olajat szállító hajók teszik, különösen amelyek rakománya még nincs eladva. Így a dologba belép a spekuláció is: mintha nem bánnák, hogy egy kis extra időhöz jutnak, és közben egyrészt az ár felpattanására spekulálnak (az utóbbi hetekben be is jött nekik), másrészt közben vadásszák a jobb vevőt, akinek éppen nagyon kell az áru, és egy kis felárat ki lehet csikarni tőle.

Spekulálnak

Ráadásul miközben a nyersolajból óriási a túlkínálat és a kitermelt mennyiség nem kis hányada tárolókba kerül, azok megteltével pedig a hajókat kezdik úszó tárolónak használni, a finomított termékek iránti kereslet viszonylag magas. Ez remek arbitrázs lehetőségeket kínál a kereskedőknek, a nagy volatilitásban szeretnek nagy készletekkel rendelkezni, azok kint úsznak az óceánon mérsékelt többletköltséggel. Ha felpattan valamelyik termék ára, gyorsan kimérik, és az azt szállító hajó már roboghat is a vevőhöz.

 

 

Az utazás időnként teljesen át is alakul vízi tárolássá, ilyenkor nem is halad tovább a hajó, hanem kiköt valahol a partok mentén, ahol olcsó az ott tartózkodás és biztonságos is a hely. Ez a fajta „lebegő tárolás” decemberben öt éves csúcsra emelkedett, és azóta sem nagyon csökkent. Lehet, hogy a mostani árfelpattanásban majd eladnak jó pár hajónyi rakományt, ugyanakkor egyelőre nem valószínű, hogy visszasietnének a Szuezi-csatornához.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság 30 milliós sürgősségi támogatásról döntött az EU Moldovának
Privátbankár.hu | 2025. január 27. 17:53
Az Európai Unió 30 millió eurós sürgősségi segélycsomagot javasolt, hogy támogassa a Moldovai Köztársaságot a súlyos energiaválság kezelésében – közölte az Európai Bizottság hétfőn.
Makro / Külgazdaság Mi a baja a forintnak? Mi a probléma a boltokban?
Privátbankár.hu | 2025. január 27. 15:07
A forint teljesítménye elmarad a régiós devizától. Közben pedig a kiskereskedelmi forgalom tartós bővüléséhez szükség van a bizalom fokozódására. 
Makro / Külgazdaság A lengyelek ebben lemaradtak hozzánk képest
Privátbankár.hu | 2025. január 27. 10:46
Míg nálunk csökkent, addig náluk nőtt a munkanélküliség decemberben.
Makro / Külgazdaság Beborították a magyar tetőket a napelemek – merre tovább?
Király Béla | 2025. január 27. 10:31
Immár 300 ezer magyar háztartásban van napelemes rendszer. A szabályok ugyanakkor inkább akadályozzák a napenergia további gyors terjedését.
Makro / Külgazdaság Ezen nem csak Hszi Csin-ping kaphatja fel a vizet
Privátbankár.hu | 2025. január 27. 08:47
Kínában lassult a gazdasági aktivitás januárban.
Makro / Külgazdaság Trump máris megtorolta a dél-amerikai ország ellenkezését
Privátbankár.hu | 2025. január 27. 07:16
Az amerikai elnök büntetőintézkedések széles körét rendelte el Kolumbiával szemben. Nem késett a válasz.
Makro / Külgazdaság Kéri László: Még az is lehet, a bombariadóval Orbán Viktorék tesztelték azt, mennyire vevő a társadalom ilyen pánikreakciókra
Csabai Károly | 2025. január 24. 15:12
A politológus, szociológus, tanár a Klasszis Klub legutóbbi élő adásának volt a vendége. A minapi aktualitás, a több száz hazai iskolának külldött bombariadón túl egyebek mellett körbejártuk, hogy a Tisza Pártnak vagy a Fidesznek lehet érdeke a Magyar Péter által bedobott előrehozott választások. Megpróbáltuk azonosítani, kikből állhat a Tisza szavazóbázisa, hány százalékuk csalódott fideszes, hányan „érkeztek” az óellenzéktől és hányan vannak olyanok, akik eddig bizonytalankodtak. S arról is kikértük vendégünk véleményét, miért pont Magyar lett Orbán fő kihívója, van-e realitása annalk, hogy ő csak az úgynevezett klónja, a „korai Orbán”, a Tisza meg a Fidesz 2.0? A Klasszis Klub Live 4. évfolyamának 68. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Valami mocorog a német gazdaságban
Privátbankár.hu | 2025. január 24. 13:06
A pezsgősüvegeket azért nem érdemes még behűteni. Itt van a német kormány előrejelzése.
Makro / Külgazdaság Meglepő fordulat: szombattól olcsóbb lesz a tankolás, de senki sem tudja, mennyivel
Privátbankár.hu | 2025. január 24. 11:52
Odaszólt a miniszterelnök, lépett a Mol, de hogy pontosan mennyivel is csökkennek az árak, azt még a szakértők sem tudják belőni előre.
Makro / Külgazdaság Hoppá, itt a repülőrajt? Csak éppen egy kicsit nyugatabbra
Privátbankár.hu | 2025. január 24. 11:04
A vártnál jobb adatok jöttek – az euróövezetből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG