3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az olajáresés egyik érdekes hatása, hogy nem sajnálnak extra sok ezer kilométert megtenni a hajósok. Persze ez kevés lenne: volt már olcsó az olaj sok évtizedig, akkor mégsem kerültek, vagy ha igen, csak elég ritkán. Miért nem mennek most a rövid úton, a Szuezi-csatornán, ha egyszer az idő is pénz?

A Csatorna

A Szuezi-csatorna a 19. század nagy mérnöki alkotása volt, 1869-ben nyílt meg. Addig a hajóknak az Európa és Ázsia közti forgalomban meg kellett kerülni egész Afrikát, ami sok ezer kilométerrel növelte az út hosszát, és sok nappal, esetenként héttel az időtartamát. A Csatornán való átkelés persze nem ingyenes, sőt igen csinos összeget kell érte fizetni, de azért kértek érte sokat, mert a kerülés közvetlen költsége és időtöbblete ezt lehetővé tette. A teljes beszedett összeg ma évi több milliárd dollár, Egyiptom egyik jelentős megélhetési forrása.

Ha egy hajó Szingapúrból Rotterdamba tart, nagyjából 6500 kilométert és 11 napot nyer azzal, ha átkel a Szuezi-csatornán. Az átkeléskor viszont elképesztő összeget: hajónként nagyjából 350 ezer dollárt (100 millió forint) kell kifizetni. Ráadásul nem ez az egyetlen költség: a hajóknak kötelező személyzetet is bérelni az átkeléshez, akik a BBC által megkérdezett hajósok szerint gyakran semmilyen tényleges segítséget nem nyújtanak, ellenben kellemetlenkednek: szuvenírt árulnak a hajón, valamint cigarettát és csokit követelnek ajándék gyanánt.

Az a fránya olaj

Így viszont már nem egyértelmű Szuez előnye, különösen az utóbbi időben, amikor a hajók által használt kevéssé feldolgozott olaj ára még nagyobbat zuhant, mint a finomított termékeké. Tavaly október közepe és az év vége közt 100 hajó döntött úgy, hogy inkább megkerüli a Jóreménység Fokát.

Mindezt elsősorban a nyers- vagy finomított olajat szállító hajók teszik, különösen amelyek rakománya még nincs eladva. Így a dologba belép a spekuláció is: mintha nem bánnák, hogy egy kis extra időhöz jutnak, és közben egyrészt az ár felpattanására spekulálnak (az utóbbi hetekben be is jött nekik), másrészt közben vadásszák a jobb vevőt, akinek éppen nagyon kell az áru, és egy kis felárat ki lehet csikarni tőle.

Spekulálnak

Ráadásul miközben a nyersolajból óriási a túlkínálat és a kitermelt mennyiség nem kis hányada tárolókba kerül, azok megteltével pedig a hajókat kezdik úszó tárolónak használni, a finomított termékek iránti kereslet viszonylag magas. Ez remek arbitrázs lehetőségeket kínál a kereskedőknek, a nagy volatilitásban szeretnek nagy készletekkel rendelkezni, azok kint úsznak az óceánon mérsékelt többletköltséggel. Ha felpattan valamelyik termék ára, gyorsan kimérik, és az azt szállító hajó már roboghat is a vevőhöz.

 

 

Az utazás időnként teljesen át is alakul vízi tárolássá, ilyenkor nem is halad tovább a hajó, hanem kiköt valahol a partok mentén, ahol olcsó az ott tartózkodás és biztonságos is a hely. Ez a fajta „lebegő tárolás” decemberben öt éves csúcsra emelkedett, és azóta sem nagyon csökkent. Lehet, hogy a mostani árfelpattanásban majd eladnak jó pár hajónyi rakományt, ugyanakkor egyelőre nem valószínű, hogy visszasietnének a Szuezi-csatornához.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Már Trump megválasztása előtt javult ez a fontos amerikai mutató
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 16:05
Az Egyesült Államokban havi szinten 0,2 százalékkal nőtt a tartós javak megrendelése októberben a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai intézete, a Census Bureau szerdán közzétett jelentése szerint.
Makro / Külgazdaság Akarja tudni a tutit? Ekkor lehet 415 forint egy euró!
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 14:11
És akkor még az Erste elemzői optimistának tűnnek.
Makro / Külgazdaság Az uniós pénzek hiánya is bedöntheti a 2025-ös költségvetést – több kockázatra is rámutatott a Költségvetési Tanács
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 13:16
Horváth Gábor a parlamentben hívta fel a kormány figyelmét a kockázatokra. Van belőlük bőven.
Makro / Külgazdaság Megalázó pofon érkezett a déli határon túlról Nagy Mártonnak
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 12:14
Gyorsuló növekedést mértek a szomszédban – így is lehetne csinálni?
Makro / Külgazdaság Nagy bejelentésekre készül a kormány? Azt már tudjuk, mit csinál szerda este Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 11:29
Nem pihen a kormány, csütörtökön megtudjuk, mire jutottak. Azt viszont már most megtudtuk, mivel tölti a „melós nap” estéjét a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Így kell? Törvénnyel tiltják ki a gyerekeket a közösségi médiából Ausztráliában
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 10:28
Hatalmas többséggel fogadta el az ausztrál parlament a döntést, 16 éves kor alatt tilos lenne közösségi médiát használni, a platformok kapnák a bírságot.
Makro / Külgazdaság Amiről tájékoztatnak a tőzsdei kibocsátók és amiről nem, pedig kellene
Dr. Bodnár Éva | 2024. november 26. 13:51
A közösségi média segítségével egyre gyorsabban közzétehetik a tőzsdei cégek a befektetők számára fontos információkat. De vajon elegendő-e itt megtenniük, és milyen adatokat, információkat, kell kötelezően nyilvánosságra hozniuk hivatalos felületen akár rendszeresen, akár eseti jelleggel?
Makro / Külgazdaság Mészáros Lőrinc padlógázzal nyomul az agráriumban
Privátbankár.hu | 2024. november 26. 10:07
A felcsúti milliárdos nem foglalkozik hangfelvételekkel, hanem azt csinálja, amihez nagyon ért: vagyonkezelő céget alapít. Ebből sosem lehet elég.
Makro / Külgazdaság Nagy a baj: Németországban érik a gazdaságpolitikai fordulat
Káncz Csaba | 2024. november 26. 09:32
Súlyos helyzetbe került a német gazdaság, ezért Friedrich Merz CDU vezető kész az adósságfék reformjára, ha jövő februárban átveszi a kormányrudat. De az adósságot a jövőben csak beruházásokra lehet felhasználni, szociális kiadásokra nem. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Trump végre kiterítette kártyáit – itt vannak az első konkrét lépések
Privátbankár.hu | 2024. november 26. 06:29
Donald Trump bejelentette: jelentős vámokat vet ki az Egyesült Államok három legnagyobb kereskedelmi partnerére, Kanadára, Mexikóra és Kínára.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG