Egyre rejtélyesebb, hogy kitől is származik a budapesti útdíj ötlete, a politikai felelősségtől mindenki szabadulna. Pedig az egységesen bevezetendő budapesti útdíjról készült egy tervezet, ez pedig olyannyira valós, hogy az NGM rögvest mellé is állt. Először Tarlós István határolódott el az öltettől, mondván az egy kerületi polgármester ötlete volt, a főváros nem is támogatta. A szóba jöhető egyetlen polgármester Rogán Antal, ő ugyanis tagja a főváros "küldöttségének", mely a kormánnyal tárgyal január közepe óta. Az V. kerület polgármestere, aki a parlamenti gazdasági bizottságának az elnöke is egyben, visszautasította, hogy ő lenne az ötletgazda. Az IMF tárgyalódelegáció tagjaként is jegyzett politikus a Budapesti Közlekedési Központra (BKK) mutogatott. A kör itt azonban bezárult, a BKK ugyanis szintén cáfolta, hogy ő lenne az ötlet kiagyalója.
Útdíj Budapesten: minden második autós kikerülte volna
A javaslattal ugyanakkor találkoztak, azt véleményezték is, munkájukat pedig mind a Fővároshoz, mind pedig a kormányhoz eljuttatták. Ami ennél is érdekesebb, hogy a BKK milyen kockázatokat lát egy ilyen útdíj bevezetésében.
Előre vagy hátra? Egy régi UV-villamos kezelőkarja a BKV múzeumában |
Mint írják, nagyon kérdéses akár még az igen alacsony, 50%-os fizetési hajlandóság elérhetősége is, mivel a fizetés lényegében ellenőrizhetetlen, az élőerős ellenőrzéssel és aktív rendőrségi jelenléttel is csak a budapesti forgalom elenyésző része ellenőrizhető, az elavult módszerekkel történő, matricás bevezetés kockázatai jelentősek. Arról nem is beszélve, hogy aránytalanul terheli a külső kerületek között rövid utat megtevő autóst a belvárosba tartó, az utakat és a környezetet jobban terhelő ingázókhoz képest, a dugódíjjal ellentétben ilyen differenciálásra alkalmatlan.
A BKK szerint egy ilyen ötlet szakmailag és politikailag is ellehetetleníti a belső zónás dugódíj bevezetését, amelyet kamerás rendszerrel ellenőriznének - a dugódíj bevezetése a fővárosban komoly szándék. Ahogy arról tegnap beszámoltunk, a BKK is felhívja rá a figyelmet, hogy az általános útdíj bevezetése jelentős felháborodást válthat ki a budapestiekből.
Újabb pengeváltás történt
* prognózis
Az útdíj körüli vitán keresztül a kormány és a főváros újabb üzenetváltása is megtörtént. A főváros önkormányzata nemrég 15 milliárd forinttal segítette meg a csőd szélére került BKV-t, mely így a tavasz végéig működni tud. A kormány által beígért pénzek befagyasztása azonban nagy érvágást jelent Budapestnek. A fővárosi közösségi közlekedésének fenntartása érdekében a központi költségvetésben szereplő, jelenleg zárolt 32 milliárd forinton felül további mintegy 21 milliárd forint biztosítása szükséges a BKK szerint is.
A vitából eddig annyi tűnik ki, hogy a közel két hetes tárgyalásokon egyelőre nem született áttörés, az útdíj ötletgazdájának keresgélése pedig egy időre elvonta a figyelmet a legfontosabb kérdésről: miből fog működni a BKV április után?