A különadók maradnak, sőt ezek rendszere a tervek szerint kibővül az internetadóval, ez azonban most nem tűnik biztosnak, elképzelhető, hogy csak az internetes telefonálást adóztatná meg a kormány. Változik a cafetéria adóztatása, az egykulcsos társasági adót egyelőre nem vezetik be, a családi adókedvezmény 2016-tól fokozatosan bővül, jön az elektronikus közúti ellenőrző rendszer, a társasági és az általános forgalmi adó mellett számos egyéb adótörvény módosul - foglalja össze a legfontosabb változásokat az RSM DTM blog.
Cafetéria: növekvő adóterhek
Meglepetésként hatott, hogy a cafetéria adóterhei 2015-ben várhatóan nőni fognak. Hiszen tavaly és az azt megelőző évben a cafetéria rendszerét jelentős változások nem érintették, miután 2012 év végén már egyszer megtapasztaltuk azt, hogy a népszerű cafetéria elemek adóterheinek növelése azzal járhat, hogy a munkaadók a rendszert szerencsésebb esetben átalakítják, vagy szerencsétlenebb esetben akár meg is szűntetik. Emiatt a cafetériát érintő kezdeti terveket a kormány visszavonta - írja Kalocsai Zsolt, az RSM DTM elnök-vezérigazgatója.
Most gyakorlatilag hasonló a helyzet, hiszen a béren kívüli juttatások adóterhelése az idei 35,7 százalékról 51,17 százalékra nő, ami az egészségügyi hozzájárulás (ehi) emelésének tudható be. Az egyes meghatározott juttatások sem ússzák meg az adóemelést a 2014-es 51,17 százalékos adóteher 2015-ben 65,79 százalékra nő. Mindez annyit jelent, hogy az Erzsébet utalvány, a munkahelyi étkeztetés, a közkedvelt Széchenyi Pihenő (SZÉP) kártya, a havi BKV bérlet, az iskolakezdési támogatás, vagy éppen az önkéntes nyugdíjpénztári, egészségpénztári tagdíj hozzájárulás a jövő évben 43 százalékkal többe fog kerülni a munkaadóknak. Az egyetlen jó hír talán, hogy az adómentesség a lakástámogatások esetében tovább él.
Családi adókedvezmény: növekvő kedvezmény 2016-tól
A családi adókedvezmény rendszere tovább szélesedik majd, a két gyermeket nevelő családok által igénybe vehető kedvezmény mértéke 2016-tól 4 éven keresztül fokozatosan emelkedni fog, gyakorlatilag 4 év alatt megduplázódik.
Ez azt jelenti, hogy két eltartott esetében az összevont adóalapot érintő kedvezmény 62 500 forintról 125 000 forintra fog nőni. Egy eltartott esetében a kedvezmény mértéke 62 500 forint, míg három eltartott esetében továbbra is 206 250 forint kedvezmény lesz érvényesíthető.
Mi lesz a pálinkával?
A pálinkás forradalom az adócsomaggal véget ér: az Európai Unió a magánfőzéssel kapcsolatos korábbi jövedéki adómentességet úgy tűnik joggal kritizálta, ennek megfelelően a 0 százalékos jövedéki adókulcs a bérfőzés esetében 50 százalékra emelkedik (1 liter 50 százalékos alkoholtartalmú párlat esetében 1.670 forint összegű lesz a jövedéki adó), a magánfőzés esetében pedig egy minimális 1.000 forintos átalányadót vezetnek be. Ugyanakkor a pálinka – számos szeszesitaltól függetlenül – nem fog a népegészségügyi termékadó (NEFTA) alá esni, így a pálinkát továbbra is egészséggel fogyaszthatjuk NEFTA mentesen.
Az Index.hu azt írja, hogy a gyógynövényes italokat és a pálinkákat leszámítva gyakorlatilag minden tömény jócskán megdrágul, például egy 46 százalékos alkoholos ital literjét 900 forint adó terheli jövő évtől – legalábbis ha a mostani formájában fogadják el a kormány kedden beadott adócsomagját. A népegészségügyi termékadó az alkoholos üdítőket és az ízesített söröket már eddig is sújtotta, és régi szándék a kommerszek visszaszorítása is a pálinka javára.
A környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos szabályozás is változik, újabb környezetvédelmi kategóriákat vezetnek be. A nagymértékű irodai papírfelhasználás és a mosószer felhasználás esetében is kell a jövő évtől KVTD-t fizetni, az adó a 200 kg feletti felhasználások esetében lép be.
Társasági adókulcs: kettő-egy, egy-kettő
Ugyan a stabilitási törvény 2015-től egykulcsos társasági adót írt elő, a költségvetési helyzetre való tekintettel a társaságok 2015-től továbbra is a megszokott két kulccsal adóznak, ezek mértéke 500 millió forint adóalapig 10 százalék, e felett pedig továbbra is 19 százalék. Így viszont a stabilitási törvényt módosítani szükséges, amely a kétharmados többséggel nem jelenthet problémát. .
Az áfa és az áfacsalók
Az áfát érintő egyes módosításokat érdemes lesz majd egyenként is végignézni, de érdemes kiemelni azt, hogy a korábbi tételes adóbevallási kötelezettség esetében az egyedi számlákat érintő értékhatár 2 millió forintról 1 millió forintra csökken. Az igazi érdekességet azonban az jelenti, hogy a jogalkotó a tervezet szerint az adózó választására bízza, hogy nem csak az 1 millió forintos értékhatárba eső számlák esetében kell élnie a tételes bevallási kötelezettséggel, azt kiterjesztheti a teljes számlaállományra. Ez adminisztrációs szempontból (ha már tételesen kell bevallást benyújtani) igazi egyszerűsítést jelent, hiszen az egyedi figyeléssel és az értékhatárba eső számlák leválogatásával már nem kötelező foglalkozni.
Az áruforgalom ellenőrzésének bevezetése ugyan az adminisztrációs terheket növelni fogja, azonban várhatóan az áfa-csalások tekintetében hatásos visszaszorító eszköz lehet. A rendszer előreláthatóan 2015-től indul, azonban ehhez még számos egyéb jogszabály módosítására lesz szükség. A rendszert a NAV fogja működtetni és a belföldi áruforgalom mellett a közösségen belüli közúti áruforgalomra terjed ki.