1p
Egy friss reprezentatív felmérés szerint jelentősen visszaesett a béren kívüli juttatások piaca 2012-ben: a kisebb cégeknél csak elvétve adnak ilyesmit a dolgozóknak, a 100 fő felettieknél pedig mind a cafeteriát nyújtó cégek száma, mind pedig a juttatás összege jóval kevesebb, mint 2011-ben. A legnépszerűbb az Erzsébet-utalvány, a második helyen a SZÉP-kártya áll.

Ha adnak, akkor is kevesebbet adnak

Az idén 14 százalékkal csökkent a béren kívüli juttatást adó cégek száma, az érintett vállalatok negyede nem ad cafateriát, magyarán közel kétszer annyi vállalatnál maradnak cafeteria nélkül a dolgozók, mint egy éve – ismertette egy friss, országos, reprezentatív felmérés eredményeit szerdán Tölgyesi András, az OTP Pénztárszolgáltató értékesítési és marketing igazgatója.

A béren kívüli juttatások összege hét százalékkal csökkent tavalyhoz képest: az éves átlagos keretösszeg tavaly 177 714 forint volt, idén már csak átlagosan 166 006 forintot kaptak a dolgozók évente és fejenként.

Forrás: OTP Pénztárszolgáltató

 

A juttatásokkal kapcsolatos EHO-t és adóterheket tavaly még csak 18,5 százalék terhelte rá a dolgozókra, idén már 21,5 százalékuk tolta át a sarcot az alkalmazottakra. Kezd elválni a bruttó és nettó cafeteria fogalma: az éves keretbe egyre több helyen számítják bele a kapcsolódó adóterheket is – mondta Tölgyesi András.

Miért nem adnak?

Tavalyhoz képest 96 százalékkal nőtt azon cégek száma, ahol a dolgozóknak be kell érniük a bérükkel. A béren kívüli juttatást nem adó vállalatok 59 százalékánál egyszerűen nincs keret ilyen juttatásra, 14 százaléknál pedig a vezető döntött úgy, hogy nem bíbelődik a cafeteriával.

 

 

Forrás: OTP Pénztárszolgáltató

 

Ahol nincs rá keret, ott jellemzően a minimálbér-emelést és az elvárt béremelést, illetve a növekvő adó- és járulékterheket említették elsődleges okként.

Mit adnak, ha adnak?

Ahol adnak béren kívüli juttatásokat, ott többnyire az alapján dől el, hogy mi kerül a csomagba, hogy az milyen költségeket ró a munkáltatóra. A dolgozói preferencia csak a cégek 36,4 százalékánál elsődleges szempont az elérhető elemek kiválasztásánál, a cégek 42,7 százaléka elsősorban azt figyeli, mibe fog neki kerülni a juttatás.

A cafeteria-elemek közül az Erzsébet-utalváy a legnépszerűbb, az érintettek 92,1 százaléka kapja ez a juttatást. A SZÉP-kártya valamelyik szolgáltatását a dolgozók 67,1 százaléka veheti igénybe, az önkéntes egészségpénztár 65,8 százalék számára biztosított. Tölgyesi András szerint úgy tűnik, a kutatás eredményei alapján ez a három cafeteria-elem nem versenytársa, hanem inkább kiegészítő terméke egymásnak.

Az OTP SZÉP-kártyát eddig több mint 8 ezer munkáltató választotta, a kártyabirtokosok száma 420 ezer fölött van, és a számok dinamikusan növekednek – mondta Tölgyesi András. E kártyát több mint 8500 helyen fogadják el. Az elfogadóhelyek számán az újfajta elemek népszerűsége nem múlik, ezen a téren nincs probléma: Tölgyesi András a Privátbankár kérdésére elmondta, a korábbi cafeteria-elemeket elfogadó helyek a tapasztalatok szerint sorra átállnak a SZÉP-kártya, az Erzsébet-utalvány elfogadására.

Cafeteriában is letarolná a piacot az OTP

Az OTP nem titkolt célja, hogy a bankszektorhoz hasonlóan a cafeteria-piacon is az első számú tényezővé váljon – jó úton vannak efelé, hiszen az OTP SZÉP-kártya jelenleg 76 százalékos részesedéssel bír a piacon. A kutatással a munkáltatók lehetőségeit, az ügyfelek igényeit próbálták felmérni – a közlés aktualitását adja, hogy számos olyan cég van, ahol csak áprilisban történik meg az éves cafeteria-keret kijelölése, az elemek kiválasztása.

A kutatásban a 100-nál több főt foglalkoztató, a versenyszférában tevékenykedő cégeket kérdezték meg cafeteria-programjukról – ennek oka egyszerű, a kisebb cégeknek ugyanis gyakorlatilag nincs pénzük arra, hogy béren kívüli juttatást nyújtsanak alkalmazottaiknak – mondták el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Adó Vannak esetek, amikor a munkaadónak kell biztosítania a védőfelszerelést
Privátbankár.hu | 2020. március 29. 12:30
A szemétszállítók, illetve a szennyvízkezeléssel foglalkozók biztonságáról a foglalkoztatónak kell gondoskodnia.
Adó Trükközött a jelentésekkel egy betegszállító cég
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 11:58
Hatvanmillió forint értékű egészségpénztári támogatást vett fel jogosulatlanul egy Szabolcs megyei betegszállító vállalat.
Adó Vizsgálódott a NAV – sok szabálysértés a külföldiek éttermeiben
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 11:08
A Dél-Alföldön ellenőrzött, külföldiek által üzemeltetett szegedi éttermek több mint kétharmadánál találtak szabálytalanságokat az adóellenőrök.
Adó Késésben vagy az adóbevallással? Van egy jó hírünk!
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 08:42
A NAV négy legnagyobb fővárosi ügyfélszolgálata a május 20-áig hátralévő valamennyi munkanapon hosszabb nyitva tartással várja a bevallókat.
Adó Óriási adócsökkentési pakkot kapunk
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 07:57
Összességében 220 milliárdos köztehercsökkentést indítványoz a kormány a jövő évi adócsomagban – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára.
Adó Túlzottan is félünk az áfacsalástól
Privátbankár.hu | 2015. május 12. 15:08
Évente közel 200 milliárd euró áfától, az összes lehetséges áfabevétel közel hatodától esnek el az uniós tagállamok az áfacsalások miatt.
Adó Ha a disznóknál bejön, másutt is csökkenhet az áfa?
Privátbankár.hu | 2015. május 11. 18:23
Nemcsak a sertéságazatnak, de az agráriumnak és az egész gazdaságnak kedvezőbb lenne az alacsonyabb áfakulcs - ezt akarja bizonyítani az 5 százalékos áfa bevezetését követően a Terméktanács.
Adó Így enyhítené a reklámadót a szakmai szervezet
Privátbankár.hu | 2015. május 11. 11:55
Megszüntetné a saját célú reklám adóztatását az Országos Kereskedelmi Szövetség. Az ötszázalékos kulccsal képtelenek tervezni a kkv-k.
Adó Tényleg olcsóbb lett a hús? Komoly ellenőrzés vár a kereskedőkre
Privátbankár.hu | 2015. május 11. 08:41
Jövőre 27-ről 5 százalékra csökken a sertéshús áfája, az NGM is ellenőrizni fogja, hogy a kereskedők nem nyelik-e le.
Adó Matekozzon velünk: hányan tudnak felöltözni ennyi hamisítványból? - képek
Privátbankár.hu | 2015. május 9. 10:02
Szép nagy fogása volt a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak, mintegy 230 millió forintnyi gagyi utánzatot találtak egy ganz-telepi raktárban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG