Szlovák rendszámot úgy lehet a járműre szerezni, ha az autót egy Szlovákiában bejegyzett cég bérli, illetve lízingeli. A Szlovákiában bérelt, lízingelt autónak alapesetben csak szlovák rendszáma lehet − mutat rá az enwc Natlacen Walderdorff Cancola nemzetközi ügyvédi iroda a Napi Gazdaság cikkében. Ehhez még arra sincs szükség, hogy állandó lakhellyel rendelkezzünk, bérleti szerződést enélkül is lehet kötni, s a lízingszerződés megköthetősége is a lízingcég rugalmasságán múlik. Kérdés persze, milyen lízingcég köt szívesen szerződést egy utolérhetetlen ügyféllel.
A gond nem is ez, sokkal inkább a finanszírozás dokumentálása. A szlovák rendszámok reményében sokan ugyanis csak egy "fal" céget alapítanak, amelyik nem csinál semmit. Névleg van egy ügyvezetője, ám tényleges gazdasági tevékenység nem történik. Ebben az esetben viszonylag nehéz bérleti szerződést produkálni − lízinget pedig még inkább. Az még kivitelezhető, hogy a regisztrációs adón spórolni akaró autótulajdonosnak találnak egy bérbe adót − lízingcéget azért már nehezebb −, aki papíron az autó tulajdonosa. A bérleti díj megfizetését is valahogy le lehet tudni, bár ez már mindenképp pluszköltséget jelent az eredeti verzióhoz képest.
A bérleti vagy lízingdíjat azonban a szlovákiai cég fizeti, vagyis papíron ki kell mutatnia valamilyen bevételt is, amiből erre telik. Ez azonban már a fiktív számlázás és csalás kategóriájába tartozik, amit már a szlovák hatóságok is üldöznek. Ha pedig nyakon csípnek egy efféle ügyeskedőt, várhatóan a magyar hatóságokat is értesítik, vagyis összességében igen kemény szankciókra számíthat az érintett − aki eredetileg csak a regisztrációs adóján akart spórolni. Megoldás lehet, hogy a magyar autós keres egy működő szlovákiai céget, amelyik vásárol neki egy autót, amit bérelhet. Kérdés, megtalálják-e egymást az érintettek.
Napi Gazdaság