A szakértő szerint üdvözlendő az egyes adóterhek csökkentése, vagy az adóadminisztráció elburjánzásának visszanyesegete. A szándék világosan megmutatkozik: a kis, de még inkább a középvállalkozások adóterheinek csökkentése, a közteherviselés kiterjesztése a legkisebb (bevallott?) jövedelmű rétegekre, továbbá az adóadminisztráció csökkentése 10 eddig még meg nem nevezett kisadó megszüntetésével.
A megfogalmazott világos üzenetekkel egyidejűleg, kedden beterjesztésre került egy képviselői önálló indítvány, ami a fenti iránnyal szembe menni látszik - hívja fel a figyelmet Hegedüs. Az indítvány a helyi iparűzési adóhoz kapcsolódó adózási feladatokat visszahelyezné az önkormányzatokhoz. A benyújtott indoklás szerint az önkormányzati autonómia biztosítéka a szükséges gazdasági feltételek biztosítása, melynek fő letéteményese a saját bevétel. A képviselők a bevétel biztosítékaként a saját önkormányzati hatáskört, illetve az önkormányzatoknál maradó ellenőrzési jogokat, ezen belül is főleg az önkormányzati adóhatóság közvetlen érdekeltségét az ellenőrzések hatékonyságának fokozásában nevezik meg.
Nehéz lenne a fenti érveket a maguk immanens világában cáfolni - írja Hegedüs. Azonban kissé távolabbról megközelítve a kérdéskört, érdemes más szempontokat is megfontolni. Belátható, hogy a hatályos szabályozás alapján megszervezett központi adminisztráció költségei lényegesen alacsonyabbak lesznek, mint a korábbiakban az önkormányzatok szintjén, vagy a most javasolt verzióban. Gondolhatunk itt a személyi költségekre, hiszen kevesebb munkatárs szükséges egy központosított rendszer üzemeltetéséhez, mint ha minden önkormányzat egy önálló adókért felelős személyt, csoportot, vagy főosztályt tart fenn. Nem szabad elfeledkezni a nyilvántartó szoftverek költségeiről sem: egy központosított szoftverfejlesztés, amely lényegében már megvalósult, kevesebb kiadást jelent, mint ha ugyanerre 3200 önkormányzat egyenként válik kötelezetté.
A központi beszedés és bevallás kapcsán adózói oldalról korábban még kevesebb ellenvetés érkezett. Egyszerűbb egy társaság számára a már megismert és jól bejáratott, állami adóhatóság által kifejlesztett nyomtatvány-kitöltő rendszerrel dolgozni, mintsem egy, vagy több telephely esetén több nyomtatvány-kitöltő programmal bíbelődni az amúgy is túlterhelt december 20-i és május 31-i határidő közeledtével - sorolja az érveket Hegedüs Sándor.
Ha nincs szoftver, marad az idegölő, ellenőrző funkció nélküli, papír alapú nyomtatványkitöltés - fogalmaz a szakértő. Belátható, hogy a társaságok adminisztrációs terheinek csökkentése ellen hatna e beterjesztés. Érzékeltetendő az önkormányzati adóadminisztráció hullámzó színvonalát, az elmúlt hónapban hosszú, kezdetben elemző, majd egyre kétségbe esettebb pillantások és fejtörések után sem tudtam megfejteni egy önkormányzati adófolyószámla egyenlegét.
Hegedüs Sándor véleményében kiemeli: a módosítással kikerülne a törvényből az a szerencsétlen rendelkezés, mely az önkormányzatok számára jelentős kockázatot jelentett volna. A 2010. január 1-jét megelőző adómegállapítási időszakokhoz kapcsolódóan az adó megállapításához való jog 2011. december 31-én elévült volna, lehetőséget teremtve arra, hogy egy 2011 decemberében benyújtott önellenőrzés és kiutalási kérelem benyújtása után az önkormányzati adóhatóság ellenőrzés lefolytatása nélkül kényszerült volna a különbözet megfizetésére - olvasható Hegedüs Sándor jegyzetében.
Privátbankár