A MABISZ statisztikái szerint míg 2007-ben a casco biztosítások átlagdíja meghaladta a 121 ezer forintot, addig ez az összeg 2014 végére 77 470 forintra csökkent. A 36 százalékos díjcsökkenésnek köszönhetően ma már nem csupán a néhány éves autókra érdemes cascót kötni: tavaly az UNION Biztosítónál kötött casco szerződések 58 százalékát legalább 7 esztendős autóra kötötték, míg ugyanez az érték a válság előtt a 7 százalékot sem érte el.
Más kérdés, hogy a casco-szerződések száma ugyanezen időszak alatt 4,2 százalékkal, 812 ezerre esett. (Tavaly ugyanakkor nőtt az állomány, hiszen 2013 végén 800 ezer casco-szerződés volt a piacon, ám a bővülés aligha az öreg szegmensben következett be, inkább a lassan meginduló új autó értékesítés húzta meg a piacot.)
Miért is van ez? Az élet nagy tanítómester: ha nem telik új kocsira, használd a régit - vélhetően ez az oka annak, hogy az öregebb kocsikra kötünk casco-t. Emellett pedig nem hallgatható el, hogy a beidegződés is szerepet játszik: a most öreg autót tulajdonlók számára kézenfekvő volt, hogy új kocsijukhoz cascot kötnek. Sokan ezt fixen bekalkulálják a fenntartási költségekbe (főleg, akiknek már térített a biztosító), mások pedig - legyünk őszinték - elfelejtették átgondolni, hogy kell-e casco (teljes körű casco) biztosítás öregecskedő kocsijukra. Ezért öregszik tehát inkább a casco-állomány. |
A fenti adat természetesen összhangban van azzal a ténnyel, hogy a hazai autópark a válságnak köszönhetően gyorsan korosodni kezdett. Ez köszön vissza a casco-adatokban is: míg 2007-ben a 3 éves vagy annál fiatalabb autók tették ki az új állomány 72 százalékát, 2014-ben csak minden hatodik szerződés érintette ezt a csoportot.
„Érdemes leszámolni azzal a korábbi sztereotípiával, hogy a casco a fiatal, néhány éves autóknak szóló biztosítás – magyarázza Maják Viktor, az UNION Biztosító kommunikációs igazgatója. – Ha a kárgyakoriságok alakulását vizsgáljuk, kiderül, hogy még a 6-8 éves autók esetében is átlagnál magasabb a károk előfordulása, amelyekre immár kedvező díj mellett lehet casco biztosítást kötni.”
A biztosító statisztikái szerint a legnagyobb kárgyakorisága a 2-5 éves autóknak van: itt közel 40 százalékkal nagyobb az esélye a káreseménynek, mint a teljes személyautó-állomány esetében.
Érdekesség ugyanakkor, hogy az új és az egyéves autók adatai is jóval kedvezőbbek az átlagosnál, ez persze azzal magyarázható, hogy az új autóra az üzemben tartója jobban vigyáz, mint arra, amelyet már egy ideje használ. A 8 évnél idősebb autók kedvezőbb kárgyakoriságát a biztosító azzal magyarázza, hogy ezeket a járműveket már ritkábban használják a tulajdonosok – bár ez a tétel is sem biztos, hogy igaz, hiszen más összevetések után az öregedő gépjárműparkot is aktívan használja az erre kényszerülő lakosság. Érdekesség, hogy még az öreg autóknál sem a csak bizonyos kockázatokra fizető rész-cascót, hanem a klasszikus védelmi szintet képviselő teljes körű casco termékeket választják 90 százalékban az autósok.
Ebben persze szerepet játszhat az, hogy a korlátozott szolgáltatást nyújtó konstrukciókkal kapcsolatban kevés az infó, hogy végül is mire terjed ki a fedezet.
A casco károk mintegy 40-40 százaléka törés- és üvegkár. A többi kárt jórészt az elemi károk és a lopás-rablás okozta események teszik ki. Bár ez utóbbi károk gyakorisága a töréskárokénál alacsonyabb, de például lopás esetén a kárkifizetés összege általában jóval magasabb. Míg a töréskároknál átlagosan 400-500 ezer forint a kárösszeg, lopásnál ennek könnyen a 3-4-szerese is lehet – ez persze az autó tipusa, felszereltsége és életkora alapján jelentősen eltérhet.
Az üvegkároknál a szélvédő csere átlagos költsége valamivel 100 ezer forint felett alakul. Ha az eredeti gyári szélvédőt ragasztással javítani tudják, a művelet 10-12 ezer forint körül megúszható – ez esetben az UNION önrészt nélküli térítést vállal.